Gå til innhold

Grusomt på trening med betablokker.. erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har nylig begynt på betablokkeren Prepronalol som migreneforebyggende. Det viser seg nå at jeg får så tyngdefølelse i beina under aktivitet art jeg knapt klarer å gå opp en bakke. Å trene er helt uaktuelt å få til. Kjenner meg skikkelig fortvila. Noen med erfaringer? Blir det bedre. Er min andre uke på dem, jeg er 35 år og ellers i bra form… 

Anonymkode: 316cf...a26

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jepp. Har ikke klart å bruke dem som forskrevet (bruker også for migrene) fordi jeg får hvilepuls av dem uansett hvor hardt jeg prøver å trene. Gikk opp i vekt på dem og pga at jeg ikke får noe effekt av treningen, så måtte slutte for å komme meg ned på normalvekt igjen. 

Anonymkode: de7f8...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Har ikke klart å bruke dem som forskrevet (bruker også for migrene) fordi jeg får hvilepuls av dem uansett hvor hardt jeg prøver å trene. Gikk opp i vekt på dem og pga at jeg ikke får noe effekt av treningen, så måtte slutte for å komme meg ned på normalvekt igjen. 

Huff! Forsvant ikke trøttheten og tyngden i kroppen etter hvert? Hadde håpet det bare var bivirkninger i starten. Alkohol skal man visst også holde seg helt borte fra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer sikkert an på dosen, men for min del tar jeg en dose, og den taes om kvelden. Mitt hovedproblem er at jeg blir veldig svimmel, men samtidig merker jeg at de hjelper mot migrene. Så det blir liksom valget mellom to onder. Med migrene kan jeg ikke fungere i det hele tatt. Blir jeg svimmel kan jeg sette meg ned til det gå over.

Anonymkode: 60019...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff! Forsvant ikke trøttheten og tyngden i kroppen etter hvert? Hadde håpet det bare var bivirkninger i starten. Alkohol skal man visst også holde seg helt borte fra.. 

Jeg var ikke trøtt eller tung i kroppen, men hvilepulsen jeg hadde under trening gikk ikke bort etterhvert nei. 

Jeg har drukket litt alkohol mens jeg har brukt propranolol uten problem. Man kan prøve seg fram. Propranolol kan gi lavere blodtrykk hvis man kombinerer med alkohol, så hvis man har lavt blodtrykk fra før bør man sikkert ikke drikke seg full for å si det sånn. Jeg har grensehøyt trykk så det har nok derfor ikke vært problematisk for meg, men jeg drikker ikke mye alkohol i gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kommer sikkert an på dosen, men for min del tar jeg en dose, og den taes om kvelden. Mitt hovedproblem er at jeg blir veldig svimmel, men samtidig merker jeg at de hjelper mot migrene. Så det blir liksom valget mellom to onder. Med migrene kan jeg ikke fungere i det hele tatt. Blir jeg svimmel kan jeg sette meg ned til det gå over.

Kan jeg spørre hvilken dose du tar? Jeg tar 40 mg morgen og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var ikke trøtt eller tung i kroppen, men hvilepulsen jeg hadde under trening gikk ikke bort etterhvert nei. 

Jeg har drukket litt alkohol mens jeg har brukt propranolol uten problem. Man kan prøve seg fram. Propranolol kan gi lavere blodtrykk hvis man kombinerer med alkohol, så hvis man har lavt blodtrykk fra før bør man sikkert ikke drikke seg full for å si det sånn. Jeg har grensehøyt trykk så det har nok derfor ikke vært problematisk for meg, men jeg drikker ikke mye alkohol i gangen heller.

Takk for svar! Håper virkelig dette hjelper på migrenen med alle disse slitsomme bivirkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken dose du tar? Jeg tar 40 mg morgen og kveld. 

Tar mye mindre. 20 mg hver kveld. Fikk beskjed om å begynne lavt (bl a pga lavt blodtrykk), og se om det hjalp på migrenen. Kan hende større dose ville hjulpet mer, men da ville jeg jo og fått flere bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar mye mindre. 20 mg hver kveld. Fikk beskjed om å begynne lavt (bl a pga lavt blodtrykk), og se om det hjalp på migrenen. Kan hende større dose ville hjulpet mer, men da ville jeg jo og fått flere bivirkninger.

Ah, da har jeg nok ganske stor dose. Forstår mer hvorfor jeg er helt utslitt. Har normalt/ lavt blodtrykk til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, betablokker har som funksjon å stabilisere hjerterytmen. Det fører også til at man får redusert fysisk prestasjon.

Jeg merket en oppsving i at trening ble lettere og jeg klarte å prestere mer da jeg seponerte betablokker.

Anonymkode: 72ad5...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, betablokker har som funksjon å stabilisere hjerterytmen. Det fører også til at man får redusert fysisk prestasjon.

Jeg merket en oppsving i at trening ble lettere og jeg klarte å prestere mer da jeg seponerte betablokker.

Anonymkode: 72ad5...993

Huff! Synes det er skikkelig kjipt. Orker ingenting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan gå over med tida! Hvis ikke bestiller du en time hos legen og undersøker hvilke alternativer som finnes.

Anonymkode: f54ae...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt medisin? Jeg går på Atacand for migreneforebygging og den funker fjell. Før brukte jeg Enalapril som også virket bra (byttet pga en bivirkning). 

Anonymkode: aceec...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja og de får man ikke det problemet av altså, jeg er jo en høypuls "junkie" og trener mye. Er ikke betablokkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Jeg har nylig begynt på betablokkeren Prepronalol som migreneforebyggende. Det viser seg nå at jeg får så tyngdefølelse i beina under aktivitet art jeg knapt klarer å gå opp en bakke. Å trene er helt uaktuelt å få til. Kjenner meg skikkelig fortvila. Noen med erfaringer? Blir det bedre. Er min andre uke på dem, jeg er 35 år og ellers i bra form… 

Jeg måtte slutte pga ble så enormt tung og slapp. Umulig med trening. 

Kan dosen senkes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar betablokkere pga høy puls, og presterer mye bedre på trening med de! Men bruker Selo-zok.

Har brukt de 3-4 måneder, og har heller ikke hatt migrene etter jeg startet på de. Føler både hodet og kroppen er tusen ganger lettere nå, enn før jeg startet på de. Løper 4-10 km nesten hver dag nå.

Anonymkode: 6c00f...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja! Dette kjenner jeg til. Begynte på betablokkere for migrene i vår. Slet med å prestere på trening. Merket også den tyngdefølelsen i beina du snakker om bare ved å gå opp noen etasjer. Men etter et par uker så uten et eneste migreneanfall (hos meg har jeg hatt anfall flere ganger i uken) så syns jeg det var verdt å fortsette likevel. Så fikk det bli som det ble med treningen. 

Men så fant jeg ut at dersom jeg tar dosen på kvelden før leggetid, og så trener  dagen etter så merker jeg det ikke på trening. Halveringstiden er bare 3-4 timer. 

Tar propranolol 40 mg på kveldstid. 

Har redusert migrenehyppigheten betraktelig. 

Anonymkode: 72365...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bytt medisin? Jeg går på Atacand for migreneforebygging og den funker fjell. Før brukte jeg Enalapril som også virket bra (byttet pga en bivirkning). 

Har prøvd atacand, funket dessverre ikke noe på migrenen😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja! Dette kjenner jeg til. Begynte på betablokkere for migrene i vår. Slet med å prestere på trening. Merket også den tyngdefølelsen i beina du snakker om bare ved å gå opp noen etasjer. Men etter et par uker så uten et eneste migreneanfall (hos meg har jeg hatt anfall flere ganger i uken) så syns jeg det var verdt å fortsette likevel. Så fikk det bli som det ble med treningen. 

Men så fant jeg ut at dersom jeg tar dosen på kvelden før leggetid, og så trener  dagen etter så merker jeg det ikke på trening. Halveringstiden er bare 3-4 timer. 

Tar propranolol 40 mg på kveldstid. 

Har redusert migrenehyppigheten betraktelig. 

Anonymkode: 72365...3ee

Så godt å høre at du ble bedre av dette. Krysser fingrene for at det funker godt for meg også. 120-240 mg er vanlig dose mot migrene ser jeg, men håper jeg ikke må så høyt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
klarinetta skrev (20 timer siden):

Jeg måtte slutte pga ble så enormt tung og slapp. Umulig med trening. 

Kan dosen senkes? 

Dosen som anbefales mot migrene er 120-240 mg, så tviler vel på det dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...