AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #1 Skrevet 21. september 2024 Hei var for ca et halvt år siden på tenerife, og dro ut og spiste hver dag. La merke til at prisene var ca det samme som i norge og dyrere. Altså ikke akkurat billig å spise ute. Er det slik at det er forventet at alle tipser når de spiser der? Altså ansett som frekt å ikke tipse? Jeg tipset ikke hver gang, kun når jeg syns jeg gikk veldig god service. Har jo ikke lyst å fornærme noen, få dårlig service/ mat og drikke spyttet i 😅. Syns bare det blir dyrere og dyrere å dra på ferie, kroner har virkelig blitt en jalla valutta... Anonymkode: 9fa77...7ec
Blueberrymuffin Skrevet 21. september 2024 #2 Skrevet 21. september 2024 (endret) Nei, jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk blir fornærmet. De har satt en pris, det er deres jobb, og da betaler jeg ganske enkelt det det koster, og ikke mer. At noen blir krenket fordi jeg ikke tipset bryr jeg meg ikke om, folk som blir lett krenket eller fornærmet bryr jeg meg generelt ikke om. Ikke mitt problem om andre blir fornærmet over småting. Folk spytter heller ikke i maten din fordi du ikke gir tips, hvordan skal de klare det, når de ikke vet om du tipser eller ikke før etter du har spist. Endret 21. september 2024 av Blueberrymuffin 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #3 Skrevet 21. september 2024 Det er slutt med tips nå. Er ofte i Spania og Hellas, prisene er slik at det utgår. Anonymkode: 6f79c...be6 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #4 Skrevet 21. september 2024 Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden): Folk spytter heller ikke i maten din fordi du ikke gir tips, hvordan skal de klare det, når de ikke vet om du tipser eller ikke før etter du har spist. Drar jeg til samme sted flere ganger kan noe slikt skje frykter jeg. Anonymkode: 9fa77...7ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #5 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er slutt med tips nå. Er ofte i Spania og Hellas, prisene er slik at det utgår. Anonymkode: 6f79c...be6 Herlig å høre 😁 Anonymkode: 9fa77...7ec 1
A-hunter Skrevet 21. september 2024 #6 Skrevet 21. september 2024 Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden): Nei, jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk blir fornærmet. De har satt en pris, det er deres jobb, og da betaler jeg ganske enkelt det det koster, og ikke mer. At noen blir krenket fordi jeg ikke tipset bryr jeg meg ikke om, folk som blir lett krenket eller fornærmet bryr jeg meg generelt ikke om. Ikke mitt problem om andre blir fornærmet over småting. Folk spytter heller ikke i maten din fordi du ikke gir tips, hvordan skal de klare det, når de ikke vet om du tipser eller ikke før etter du har spist. Godt svart og helt enig. Spisestedet må greie å sette en pris som dekker faste og variable kostnader og et overskudd. Klarer de ikke det bør de heller vurdere å drive med noe annet. Det kan ikke være kundens jobb å bestemme prisen. Tips og driks er en forbannet ukultur og den kommer vi bare til livs ved å avskaffe den. Og det gjør vi ved å ikke gi tips. 2
Blueberrymuffin Skrevet 21. september 2024 #7 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Drar jeg til samme sted flere ganger kan noe slikt skje frykter jeg. Anonymkode: 9fa77...7ec Da lurer jeg veldig på hvilke spisesteder du drar til når du er på ferie. Går du på en vanlig reataurant så skal ikke dette være normalt.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #8 Skrevet 21. september 2024 Blueberrymuffin skrev (10 minutter siden): Nei, jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk blir fornærmet. De har satt en pris, det er deres jobb, og da betaler jeg ganske enkelt det det koster, og ikke mer. At noen blir krenket fordi jeg ikke tipset bryr jeg meg ikke om, folk som blir lett krenket eller fornærmet bryr jeg meg generelt ikke om. Ikke mitt problem om andre blir fornærmet over småting. Folk spytter heller ikke i maten din fordi du ikke gir tips, hvordan skal de klare det, når de ikke vet om du tipser eller ikke før etter du har spist. TS spør ikke hva din mening om tips er, men hva som er forventet. Og så vidt jeg vet så er tipskultur på Kanariøyene omtrent som i Norge, altså ikke påkrevd som i f.eks USA hvor lønnsnivået i serviceyrker er under paria, og servitøren er avhengig av tips for å overleve. Anonymkode: 6bc96...49c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #9 Skrevet 21. september 2024 Blueberrymuffin skrev (6 minutter siden): Da lurer jeg veldig på hvilke spisesteder du drar til når du er på ferie. Går du på en vanlig reataurant så skal ikke dette være normalt. Kan hende jeg muligens har sett for mange filmer/serier hvor slike ting har skjedd 🤢. Anonymkode: 9fa77...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #10 Skrevet 21. september 2024 Jeg tipser alltid 30% i syden. Anonymkode: 9cf2e...b26
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #11 Skrevet 21. september 2024 Europa er ikke USA Anonymkode: cd801...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #12 Skrevet 21. september 2024 Det har skjedd en endring i Spania de siste årene så servitørene får stort sett lønn nå. Du kan tipse 10% som i Norge, eller runde opp. Anonymkode: 9bc2d...b3e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #13 Skrevet 21. september 2024 Blueberrymuffin skrev (4 timer siden): Nei, jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk blir fornærmet. De har satt en pris, det er deres jobb, og da betaler jeg ganske enkelt det det koster, og ikke mer. At noen blir krenket fordi jeg ikke tipset bryr jeg meg ikke om, folk som blir lett krenket eller fornærmet bryr jeg meg generelt ikke om. Ikke mitt problem om andre blir fornærmet over småting. Folk spytter heller ikke i maten din fordi du ikke gir tips, hvordan skal de klare det, når de ikke vet om du tipser eller ikke før etter du har spist. Problemet er jo at du IKKE betaler det det koster enkelt og greit, hvis du går uten og betale servitøren der tips er lønnen for servering. Har aldri spyttet i noens mat, men har da « mistet « matrester på folk som går uten og betale. Hvis du setter deg ved et bord og bestiller servering er det jo med en avtale om og betale for serveringen , så om du går uten og betale for deg er det vel ikke « fornærmet over småting « eller « folk blir lett krenket «. uansett, det har skjedd en endring i Spania de siste årene, så ihvertfall på ordentlige restauranter får de noe lønn av arbeidsstedet, så en trenger ikke tipse 30% lenger. 10% eller runde opp er nok. Gjør som hjemme. i Italia legger de på 15% på totalsummen for og gjøre det enklere og ikke lure seg unna, burde gjort overalt egentlig for og få slutt på tips/ serveringforvirringen. Anonymkode: 9bc2d...b3e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #14 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Europa er ikke USA Anonymkode: cd801...3fc Nyttig. Anonymkode: 9bc2d...b3e
Brunello Skrevet 21. september 2024 #15 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er jo at du IKKE betaler det det koster enkelt og greit, hvis du går uten og betale servitøren der tips er lønnen for servering. Har aldri spyttet i noens mat, men har da « mistet « matrester på folk som går uten og betale. Hvis du setter deg ved et bord og bestiller servering er det jo med en avtale om og betale for serveringen , så om du går uten og betale for deg er det vel ikke « fornærmet over småting « eller « folk blir lett krenket «. uansett, det har skjedd en endring i Spania de siste årene, så ihvertfall på ordentlige restauranter får de noe lønn av arbeidsstedet, så en trenger ikke tipse 30% lenger. 10% eller runde opp er nok. Gjør som hjemme. i Italia legger de på 15% på totalsummen for og gjøre det enklere og ikke lure seg unna, burde gjort overalt egentlig for og få slutt på tips/ serveringforvirringen. Anonymkode: 9bc2d...b3e Det du skriver om Italia stemmer ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå