Gå til innhold

Fryse ned egg (stressa) - anbefale? erfaringer?

anonym ss

Anbefalte innlegg

Jeg ville gjort det i din situasjon, spesielt med tanke på at du har både endometriose og pcos, som begge er tilstander som kan gjøre det vanskeligere å få barn. Så hvis du har råd til det, ville jeg sagt kjør på. Det verste som kan skje, er at det er bortkasta penger. 

Anonymkode: dc192...29f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og valgte å fryse ned egg. Gjorde det for ett år siden når jeg var 35 år, og angrer ikke. Jeg er singel og kjenner at dette har gitt meg en ro. Foreløpig dater jeg med sikte på å finne en mann å få barn med, men jeg er også åpen for å gjøre det alene om jeg ikke finner noen. De eggene jeg har fått på frys har gitt meg mer tid. Får også positiv respons fra de jeg dater, da de forstår at jeg ikke på død og liv må sette i gang barneproduksjon umiddelbart. Samtidig er jeg selvsagt åpen om mitt mål om å finne en livsledsager. 😊

Selve behandlingen gikk greit. Jeg hadde gode reserver, heldigvis, men reagerte ganske kraftig på selv lavdose hormoner. Det medførte blant annet at jeg ble overstimulert, samt hadde to egguttak der det ene var veldig smertefullt. Jeg var nok bare veldig uheldig med det, men det var jo og dels fordi jeg fortsatt har god fruktbarhet og det klager jeg ikke på. 😊

Anbefaler deg å starte med å ta de obligatoriske blodprøvene og se hvordan status er. Jeg var veldig nervøs for resultatet av den etter 20 år på p-piller.  Husk at du må være av p-piller i to menstruasjoner før du kan ta de på den tredje av de, dersom du går på det. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: b4a30...0c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frøs ned egg den måneden jeg ble 30 år. Er nå snart 31 og vurderer en runde til. Er sikker på at jeg ønsker barn, men har vært singel lenge og har en karriere som dessverre gjør det vanskelig å ha tid til dating nå eller å se for seg barn de nærmeste årene.

Selve prosessen er håndterbar, litt slitsomt dagene før egguttak når østrogennivåene er skyhøye. Jeg slet med nesten helt fraværende søvn et par dager, men det var det mest plagsomme. Egguttak er ubehagelig, men går helt fint. Hvis du har økonomi til det og det gir deg ro i sjela, bør du kjøre på nå😊

Anonymkode: 123de...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn av rein nysjerrighet, hvor fryses disse eggene ned? Finnes det kapasitet til å fryse ned egg for tilsynelatende friske damer før de er eks 35? Tenker hvis det er mange som gjør det :) 

Anonymkode: 125e8...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at det ikke er noen garantier. Selv har jeg fått hentet ut ca 80 egg (gjennom 6 forsøk.) Det ble ikke barn av noen av de. ingenting feil med noen av oss, og dette var i relativt ung alder. 

Her må jo også eggene gjennom nedfrysing og opptining, som er en risiko i seg selv.

Mistenker at det er et produkt klinikkene tjener rått på akkurat nå, og spiller på frykten til kvinner i 30-årene. 

Anonymkode: 7a456...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare vær klar over at det ikke er noen garantier. Selv har jeg fått hentet ut ca 80 egg (gjennom 6 forsøk.) Det ble ikke barn av noen av de. ingenting feil med noen av oss, og dette var i relativt ung alder. 

Her må jo også eggene gjennom nedfrysing og opptining, som er en risiko i seg selv.

Mistenker at det er et produkt klinikkene tjener rått på akkurat nå, og spiller på frykten til kvinner i 30-årene. 

6 uttak og ingen barn? Beklager å høre det. Var det ikke noen grunn? Mange mistes i opptining osv..

jeg ble forespeilet gode prognoser med høy amh og uttak av sikkert 12-15 egg på en runde. (Forstod det slik at det er ugunstig for kroppen å hente ut mer i samme forsøk?). Da fikk jeg beskjed at jeg sikkert ville sitte igjen med et par tre stykk egg som ville kunne spire om kroppen «min gjorde sitt». Så kommer jo risikoen for å miste osv..

Reelt sett forstod jeg det slik at jeg kunne håpe på en viss trygghet for å klare å få barn på ett uttak, men alle er jo forskjellige og ingen garanti. Er jo skummelt å tenke på den falske tryggheten. Ts

Anonymkode: dc466...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

6 uttak og ingen barn? Beklager å høre det. Var det ikke noen grunn? Mange mistes i opptining osv..

jeg ble forespeilet gode prognoser med høy amh og uttak av sikkert 12-15 egg på en runde. (Forstod det slik at det er ugunstig for kroppen å hente ut mer i samme forsøk?). Da fikk jeg beskjed at jeg sikkert ville sitte igjen med et par tre stykk egg som ville kunne spire om kroppen «min gjorde sitt». Så kommer jo risikoen for å miste osv..

Reelt sett forstod jeg det slik at jeg kunne håpe på en viss trygghet for å klare å få barn på ett uttak, men alle er jo forskjellige og ingen garanti. Er jo skummelt å tenke på den falske tryggheten. Ts

Anonymkode: dc466...47f

Tror ca 20-30% lykkes på første uttak. Litt færre på neste. Og så videre. Men dette er jo par som må gjennom IVF i utgangspunktet. Statistikken er mulig noe annen om begge i utgangspunktet er friske? 

Nei, vi er uforklarlig barnløse. Vi var ca 30 på første forsøk, så unge egg. Friske på alle måter, Slanke, ikke-røykere, og alt det der. Begge har søsken som enkelt har fått barn. Hadde 4-5 egg som ble befruktet på hver runde (normalt ca 15 ut), og 2-3 som overlevde til innsett. Ett som var ok kvalitet, øvrige ikke gode nok for frys. Fikk inntrykk av at dette i seg selv ikke var uvanlig. Legene var optimister hele veien, og sa vi bare hadde uflaks. Men noe må det jo være ett eller annet sted.. genetisk eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke meningen å være negativ nå.

Men har inntrykk av at klinikkene har gjort business på dette med å fryse ned egg, at det er en quick fix for å bli gravid senere i livet. Så vil i alle fall anbefale å gjøre en del undersøkelser før man går i gang med dette. Og uavhengig av hva man der finner være klar over at det på ingen måte er noen garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...