Gå til innhold

Fryse ned egg (stressa) - anbefale? erfaringer?

anonym ss

Anbefalte innlegg

Hei kloke damer. Er det flere her inne som har erfaring med å fryse ned - vil dere anbefale det, ev. fortelle litt om erfaringen? 

-----

Jeg er kvinne 34, singel, og veldig stressa av klokka (ønsker meg jo noen barn🫠) som påvirker  humøret mye. Jeg vurderer å kjøpe meg tid, for å få indre ro til å date. Er dette overdrevent tenkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en alder av 34 år og singel tenker jeg det er absolutt ikke overdrevent å tenke slik. Jeg hadde gått i gang med nedfrysing så raskt som mulig om det var meg da det anbefales at det gjøres før man er 35 år, men kan gjøres frem til 38 år. 

Anonymkode: 6d2a2...e26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da jeg var 39, så en sannhet med store modifikasjoner. Kommer helt an på eggkvalitet og mengde osv.

Jeg angrer ikke på at jeg har gjort det iallfall! Ikke brukt de enda. Men fått meg kjæreste.

Anonymkode: f979c...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det da jeg var 39, så en sannhet med store modifikasjoner. Kommer helt an på eggkvalitet og mengde osv.

Jeg angrer ikke på at jeg har gjort det iallfall! Ikke brukt de enda. Men fått meg kjæreste.

Anonymkode: f979c...e63

Så fint å høre at du har fått kjæreste! Vil du dele litt av prosessen?

Kjenner jeg gruer meg på å skulle date med hormoner, og det å ha en ubehagelig opplevelse... Og kanskje det å kjenne seg så alene i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig heller datet et par år til, og så heller fått barn alene om det ikke har klaffet med partner innen da. 

Anonymkode: e7954...02b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg absolutt du burde gjøre! Jeg måtte igjennom IVF i slutten av 20-årene pga tidlig påbegynt overgangsalder (som jeg ikke ville visst om engang dersom jeg ikke hadde prøvd å bli gravid da).

Det er selvfølgelig godt mulig at du har god tid, og mange gode egg igjen, men det vet man jo ikke, og personlig ville jeg ikke tatt sjansen. ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville personlig heller datet et par år til, og så heller fått barn alene om det ikke har klaffet med partner innen da. 

Ja, men hun kjøper seg jo ikke mer tid på den måten. Eggkvaliteten om 2 år er dårligere enn nå.

Anonymkode: 41e09...37c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sikkert veldig fint det, men barn alene er ikke noen option for meg desverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

" Problemet " med å vente noen år til er at eggkvaliteten synker jo eldre man blir og man har da dårligere odds for at man faktisk kan få barn. 

Hun han fryse ned egg nå og få barn med partner om noen år, for eggene fryses ned ubefruktet. Heller ikke sikkert hun har partner om noen år.. 

anonym ss skrev (24 minutter siden):

Måtte selv igjennom ivf for uforklarlig sekundær infertilitet i en alder av 32 år. 

Prosessen med hormoner er veldig individuell og vanskelig å vite hvordan det blir for den enkelte. 

For meg var det lite bivirkninger av stimuleringen. Gikk på hormoner i 13 dager før egguttak. Noe smertefullt egguttak da jeg hadde mange follikkler.  Fikk ut 15 egg , 12 ble befruktet, 1 satt inn, 9  5dagers embryo på frys. Baby av dette kommer i slutten på oktober. 

Ta kontakt med en klinikk og snakk med dem, så får du nok veldig god informasjon og veiledning :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym ss skrev (5 timer siden):

Vi kan alle bli enke, eller forlatt og alene om omsorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi kan alle bli enke, eller forlatt og alene om omsorgen. 

Skjerp deg! Det har ingenting med saken og gjøre! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å høre på podcasten Hormonelle Frida episode 26 med Helene Svabø😊

Aldersmessig tror jeg det er midt i blink da man helst skal være under 35. 

Anonymkode: 313a0...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

" Problemet " med å vente noen år til er at eggkvaliteten synker jo eldre man blir og man har da dårligere odds for at man faktisk kan få barn. 

Hun han fryse ned egg nå og få barn med partner om noen år, for eggene fryses ned ubefruktet. Heller ikke sikkert hun har partner om noen år.. 

Måtte selv igjennom ivf for uforklarlig sekundær infertilitet i en alder av 32 år. 

Prosessen med hormoner er veldig individuell og vanskelig å vite hvordan det blir for den enkelte. 

For meg var det lite bivirkninger av stimuleringen. Gikk på hormoner i 13 dager før egguttak. Noe smertefullt egguttak da jeg hadde mange follikkler.  Fikk ut 15 egg , 12 ble befruktet, 1 satt inn, 9  5dagers embryo på frys. Baby av dette kommer i slutten på oktober. 

Ta kontakt med en klinikk og snakk med dem, så får du nok veldig god informasjon og veiledning :)

Lik min historie. Jeg hadde uforklarlig sekundær infertilitet også, i en alder av 36. Hadde vært gravid som 35-åring, men etterpå var det helt stopp. Fikk ut 16 egg, 12 befruktet, 8 med videre dag 3, ett satt inn og 6 på frys. Ble barn. 

Hva var din FSH og amh om jeg kan spørre? Vurderer flere barn og har mest lyst til å forsøke selv uten innsett.

Anonymkode: 36b7f...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal kjøre på TS. Jeg vurderte det selv da jeg var singel i starten av 30-årene. Angrer i dag på at jeg ikke gjorde det.

Ble sammen med en mann. Viste seg at han ikke ønsket barn allikevel etter 4 år sammen. Så jeg møtte ikke min samboer før jeg var 35. Tok en fertilitetsjekk da jeg var 36, viste seg at jeg hadde svært lave eggreserver for min alder og ble umiddelbart kastet inn i IVF-kjøret. Jeg har alltid vært sunn og frisk hele mitt liv, så det kom som et sjokk.

Har nå holdt på med IVF i ett år og lært enormt mye om fertilitet. En ting som går igjen, er hvor mye alder har å si. Å sitte på egg fra man er 34 er en gullgruve, sammenlignet med f.eks 38. Ikke bare får man ut flere egg, men de er også av høyere kvalitet.

Jeg synes IVF har vært enormt tungt, men ikke pga. det fysiske. Det er den mentale prosessen, og kun den. Er så mye som står på spill når man vet man ikke produserer så mange egg, og man kjenner klokka tikke. Hadde nok vært mye lettere om jeg faktisk hadde hatt egg på frys fra mange år tidligere. 

Ellers er egguttak en veldig enkel prosess. Du setter sprøyter i magen i ca 10-14 dager. Du skal på 2-3 ultralydkontroller underveis, hvor de måler hvor store folliklene dine er. Egguttaket er litt ubehagelig, man kan oppleve litt smerte under prosedyren og føle seg oppblåst og hard i magen etterpå. Men det går kjapt over. Alle legene jeg har møtt har vært kjempesnille og kunnskapsrike.

Hormonene kjente jeg ærlig talt ingenting av. Var aldri sliten, emosjonell, eller noe særlig annerledes enn ellers.

Jeg tror du kommer til å slappe av mye mer, mentalt sett, dersom du har egg på frys. Det er jeg ganske sikker på! 

Hvis du er usikker, ta en ferilitetsjekk hos en klinikk. Da vet du i det minste hvordan situasjonen din er, og kan få noen gode råd fra legen.

Anonymkode: 45fd6...077

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ønsket jeg tenkte tanken på å fryse egg tidligere.... Jeg har dårlige egg nå i alder av 36 og nærmer meg overgangsalderen..  Så det synes jeg absolutt du burde gjøre. Jeg skal betale for nedfrysing for min datters egg når hun blir stor så hun ikke trenger å uroe seg for denne "klokka" 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...