Gå til innhold

Hva er viktigst for deg hvis du måtte velge: smak eller konsistens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en helt klar konsistens-spiser. Hvis noe smaker ok, men ikke har rett konsistens, liker jeg det ikke. Men hvis noe smaker ok minus, men har en skikkelig god konsistens, kan jeg spise det i ukesvis. Kjæresten min synes dette er kjemperart, han spiser som regel kun etter smak. Da vi hadde covid og begge mistet smaksløkene, spiste han nesten ingenting fordi han ikke smakte noe. Jeg syntes ikke det var så ille å spise, for jeg fant glede i gode konsistenser istede. Er det sært?

Anonymkode: ec7d7...51e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser mye smoothiebowls og chiagrøt, så smak er vel mer viktig enn konsistens for meg.

Anonymkode: c6a5a...ff9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i konsistens. Klarer å få i meg alle smaker, men sliter mer med konsistens 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lander på konsistens.

Altså, jeg tviler ikke på at østers smaker kjempegodt. Men jeg blir direkte uvel av konsistensen, og klarer ikke spise det.

Om noe er bløtt, seigt eller slimete når du ikke forventer det kan det smake så godt det bare vil, man mister appetitten likevel! 
Kjøtt med seige sener og fettslintrer? Glem det, klarer ikke å spise det selv om smaken er den samme som om slintrene ikke hadde vært der. 

Anonymkode: f583e...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en helt klar konsistens-spiser. Hvis noe smaker ok, men ikke har rett konsistens, liker jeg det ikke. Men hvis noe smaker ok minus, men har en skikkelig god konsistens, kan jeg spise det i ukesvis. Kjæresten min synes dette er kjemperart, han spiser som regel kun etter smak. Da vi hadde covid og begge mistet smaksløkene, spiste han nesten ingenting fordi han ikke smakte noe. Jeg syntes ikke det var så ille å spise, for jeg fant glede i gode konsistenser istede. Er det sært?

Kun SMAK. Har også hyper luktesans. 

Anonymkode: 36bc2...552

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smak. Sjokolade har god konsistens det men det er smaken som er best.

Anonymkode: 760a3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så definitivt smak. Konsistens hjelper på ingen måte om det ikke smaker for min del, men det kan både se ut som og ha konsistens som snørr om det bare smaker godt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsistens. Jeg klarer ikke spise noe om konsistensen er feil, samme hvor godt det er. 

Anonymkode: eb999...7da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsistens. Det er enkelte konsistenser jeg ikke klarer, jeg brekker meg. Da nytter det ikke at smaken er god. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsistens. Hjelper ikke om noe ser lekkert ut om det har konsistens som slim EACF9C6F-CAE9-40A9-8182-F806423F1A9F.gif.8af04a8d334cf75c7a44a7ae5dd2a00d.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fascinerende at folk synes forskjellige ting er viktigst. Har noen av dere konsistens-spisere hatt corona? Hvordan var det for dere når smaksløkene tok en time-out? Jeg har en variant av long covid, og smaksløkene mine er enda ute og sykler innimellom, selv 2,5 år siden sykdom. Jeg spiser like godt. Sjokoladen trenger ikke smake noe, så lenge konsistensen er nydelig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt smak. Da smakssansen forsvant under corona tok konsistens over siden maten da ikke smakte noe, men hos meg trumfer definitivt smak konsistens. Jeg liker i grunnen alle konsistenser så lenge smaken er bra, men slet med feks jevnet suppe under korona. Det ble helt uinteressant. Som å spise vann med spiseskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke om konsistens så lenge det ikke er slimete/gummiaktig. Derfor spiser jeg ikke havregrøt eller snegler, f.eks. Men ellers er smak mye viktigere enn konsistens. Hadde for eksempel aldri spist sjokolade om jeg ikke kjente smaken. 

Anonymkode: 5ffe2...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak.

Konsistens bryr meg ikke. Skjønner ikke hvorfor det skulle det... Høres veldig rart ut for meg.

Anonymkode: e5b16...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart smak. Men jeg tror rett og slett ikke jeg tygger maten så veldig godt, så legger ikke så godt merke til konsistens. Føler jeg nesten er litt rar på dette området for nesten alle jeg kjenner har problemer med mat de ikke liker pga konsistens.

Anonymkode: 8107e...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smak er definitivt viktigst, selv om jeg ikke er likegyldig til konsistens heller. Er f.eks. ikke så glad i mat med mye fett på, det tror jeg er pga. konsistensen. Men smaken er mye viktigere - mat som smaker vondt, spiser jeg ikke, og mat som smaker lite/kjedelig, spiser jeg bare et minimum av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% smak. 

Konsistens kan ikke veie opp for smaker jeg ikke liker. Og jeg kan ikke tenke meg en eneste konsistens som blir feil, så lenge det er en smak jeg liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konsistens er viktigst. Feil konsistens brekker jeg meg av. 

Det kan selvsagt ikke smake direkte vondt, men litt smakløst med god konsistens er å foretrekke foran god smak men feil konsistens.

Anonymkode: a867c...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 10.43):

En påstand fra meg etter å ha lest denne tråden; de som foretrekker smak over konsistens er rett og slett mer glade i mat enn de som foretrekker konsistens over smak?

Dere som velger smak over konsistens må jo ha en del konsistenser dere ikke liker og dermed fremstå mye mer kresne? Jeg har ingen konsistens jeg direkte misliker og jeg liker de fleste smaker. Synes det er spennende med nye smaker og konsistenser og spiser så og si alt. Elsker mat, og er verken kresen eller prippen. Om jeg tenker på de venninnene mine som har problemer med konsistens så er faktisk ingen av de spesielt glade i mat. De har noen favoritter, men det er mye de ikke kan spise. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 49c22...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...