Gå til innhold

NAV svindles for milliarder av fiktive sykmeldinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sykmeldingene er opprettet på vegne av fiktive ansatte - i fiktive selskap!!! Dette klarer ikke NAV å sikkerhetskontrollere, og betaler ut milliarder til svindlere!! 

Fy faen, så sint jeg blir. Sykmeldinger som skal være så strengt, oppfølginger, samtaler med NAV etc, og her svikter NAV altså totalt! 

Linken skulle jeg lagt ved, skal søke den opp... 

 

Anonymkode: 3705b...80c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykmeldingene er opprettet på vegne av fiktive ansatte - i fiktive selskap!!! Dette klarer ikke NAV å sikkerhetskontrollere, og betaler ut milliarder til svindlere!! 

Fy faen, så sint jeg blir. Sykmeldinger som skal være så strengt, oppfølginger, samtaler med NAV etc, og her svikter NAV altså totalt! 

Linken skulle jeg lagt ved, skal søke den opp... 

 

Anonymkode: 3705b...80c

Er det noen grunn til å hisse seg opp? Hva får du ut av det?

Anonymkode: 60ba9...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det noen grunn til å hisse seg opp? Hva får du ut av det?

Anonymkode: 60ba9...4a0

Nå vet jeg ikke med deg men jeg betaler skatt, slike ting som dette angår alle skattebetalere i Norge.

Anonymkode: 0beb0...bc8

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen grunn til å hisse seg opp? Hva får du ut av det?

Anonymkode: 60ba9...4a0

Dette er jo virkelig noe å engasjere seg i. Slik som med alle ordninger, hvis det blir utnyttet nok så forsvinner de helt. Så om dette brer om seg ennå mere så ser vi frem mot en tid der sykemeldinger ikke er gjeldende og penger for å være hjemme ikke blir kompensert. Det er ikke et samfunn man har lyst på. Men desverre det tvinger seg frem. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke NAV sin skyld, du burde være sint på svindlerene. Forøvrig ble det utbetalt 62 milliarder i sykepenger i fjor.

Anonymkode: 80135...e91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det mulig? Når man er sykemeldt må man selv som logge inn på NAV.no med sin egen bruker som er knyttet til fødselsnr. og sende inn sykemelding og søknad om sykepenger. Tviler på at bedrifter kan opprette fiktive brukere de kan sende inn sykemelding til, da må det jo også logges inn på NAV med fiktiv bruker med fiktiv fødselsnr. og det tror jeg neppe er mulig.

Anonymkode: dbe45...339

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Link her. Ja, altså en ny sak er det jo ikke (fra i sommer) men likevel!

 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-svindles-for-minst-5-milliarder-i-aret-6.158.1055561.a4c36e62af

Anonymkode: 3705b...80c

Eh, dette stemmer jo ikke med det du skriver i HI. Du skriver at bedrifter oppretter fiktive sykemeldinger, er jo overhodet ikke det som står i artikkelen. Bedrifter lurer NAV ved å sende feil inntektsmelding eller feil ansettelsesforhold, det er overhodet ikke det samme som at det skulle være en "fiktiv sykemelding". De oppgir ukorrekt informasjon i forbindelse med refusjon av sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Når man er sykemeldt må man selv som logge inn på NAV.no med sin egen bruker som er knyttet til fødselsnr. og sende inn sykemelding og søknad om sykepenger. Tviler på at bedrifter kan opprette fiktive brukere de kan sende inn sykemelding til, da må det jo også logges inn på NAV med fiktiv bruker med fiktiv fødselsnr. og det tror jeg neppe er mulig.

Anonymkode: dbe45...339

 

Så du tenker noen juger her? 

Anonymkode: 3705b...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er jo ikke NAV sin skyld, du burde være sint på svindlerene. Forøvrig ble det utbetalt 62 milliarder i sykepenger i fjor.

Anonymkode: 80135...e91

Ok. FY, svindlere. Nav kan jo ikke noe for at kontrollsystemene deres tydeligvis ikke er gode nok. 

Anonymkode: 3705b...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh, dette stemmer jo ikke med det du skriver i HI. Du skriver at bedrifter oppretter fiktive sykemeldinger, er jo overhodet ikke det som står i artikkelen. Bedrifter lurer NAV ved å sende feil inntektsmelding eller feil ansettelsesforhold, det er overhodet ikke det samme som at det skulle være en "fiktiv sykemelding". De oppgir ukorrekt informasjon i forbindelse med refusjon av sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

 

Da var det feil link, beklager. Er en ny sak på dette, men så la jeg ved det som viste seg å være upresis. Skal finne den riktige 

Anonymkode: 3705b...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Når man er sykemeldt må man selv som logge inn på NAV.no med sin egen bruker som er knyttet til fødselsnr. og sende inn sykemelding og søknad om sykepenger. Tviler på at bedrifter kan opprette fiktive brukere de kan sende inn sykemelding til, da må det jo også logges inn på NAV med fiktiv bruker med fiktiv fødselsnr. og det tror jeg neppe er mulig.

Anonymkode: dbe45...339

Det er mulig bl.a. fordi kriminelle utnytter/truer ressurssvake individer og får/tvinger dem til å gi fra seg ID/Bank-id. 

Det er ikke bare Nav de svindler på denne måten. 

Anonymkode: 65a36...8b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Da var det feil link, beklager. Er en ny sak på dette, men så la jeg ved det som viste seg å være upresis. Skal finne den riktige 

Anonymkode: 3705b...80c

Hele tråden ble en farse.

Anonymkode: 60ba9...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eh, dette stemmer jo ikke med det du skriver i HI. Du skriver at bedrifter oppretter fiktive sykemeldinger, er jo overhodet ikke det som står i artikkelen. Bedrifter lurer NAV ved å sende feil inntektsmelding eller feil ansettelsesforhold, det er overhodet ikke det samme som at det skulle være en "fiktiv sykemelding". De oppgir ukorrekt informasjon i forbindelse med refusjon av sykepenger.

Anonymkode: dbe45...339

 

Det er Dagens Næringsliv som har skrevet om dette nylig, men dette er pluss-sak 

https://www.dn.no/magasinet/samfunn/oslo-politidistrikt/svindel/bedrageri/slik-tapper-kriminelle-statskassen-for-milliarder/2-1-1708000

Det er også en annen, åpen artikkel som er mer generell 

Anonymkode: 3705b...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele tråden ble en farse.

Anonymkode: 60ba9...4a0

Ja, la oss opphøye oss selv over feil link. Drit i svindel, så lenge vi kan le av at en annen på kg linket feil. 

Anonymkode: 3705b...80c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mulig bl.a. fordi kriminelle utnytter/truer ressurssvake individer og får/tvinger dem til å gi fra seg ID/Bank-id. 

Det er ikke bare Nav de svindler på denne måten. 

Anonymkode: 65a36...8b2

Må nok til med hardere straffer fremover. De har ingen frykt for å bli tatt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, la oss opphøye oss selv over feil link. Drit i svindel, så lenge vi kan le av at en annen på kg linket feil. 

Anonymkode: 3705b...80c

Dette er et ikke-problem.

Anonymkode: 60ba9...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et ikke-problem.

Anonymkode: 60ba9...4a0

 

Du fortsetter å hovere. Men deg om det, det har ingen betydning til eller fra. 

 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Når man er sykemeldt må man selv som logge inn på NAV.no med sin egen bruker som er knyttet til fødselsnr. og sende inn sykemelding og søknad om sykepenger. Tviler på at bedrifter kan opprette fiktive brukere de kan sende inn sykemelding til, da må det jo også logges inn på NAV med fiktiv bruker med fiktiv fødselsnr. og det tror jeg neppe er mulig.

Anonymkode: dbe45...339

 

Tydeligvis kan de ansette fiktive personer med ekte personnummer.... merkelig... hvordan er DET mulig? 

 

Screenshot_20240921_193013_Chrome.jpg

Anonymkode: 3705b...80c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (11 minutter siden):

Må nok til med hardere straffer fremover. De har ingen frykt for å bli tatt.

Problemet er at det er vanskelig å finne og ta bakmennene.

Anonymkode: 65a36...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...