Gå til innhold

På tide å opprette trailerparks/områder der folk kan bo fast i campingvogn/minihus etc. Så folk kan bo rimeligere uten leiemarkedet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi går jo mot amerikanske tilstander i Norge når det gjelder fattig middelklasse, som må ut på et leiemarked som ikke tåler dette. Som allerede er dyrt og ødelagt.

Da må staten legge til rette for dette, områder man kan stå permanent med en form for bolig som minihus/campingvogn. Mye rimeligere dette enn å leie for de fleste. Løsninger for samfunnet er viktig, der folket har økonomi igjen å leve for etter bokostnader er betalt.

I Oslo/Akershus trengs det MASSE arbeidskraft som tjener 400-450k pr år, veldig lav lønn. Som sliter på et leiemarked, derfor MÅ nye løsninger på plass.

Anonymkode: 06543...b3c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på leiemarkedet og kunne gjerne kjøpt en tomt til slikt formål😝Har høy EK men for lav inntekt til å få kjøpt. MEN et minihus vil ikke øke i verdi. Ikke er jeg i fysisk stand til alt det praktiske et slikt opplegg vil medføre. Så jeg sitter på gjerdet og mistrives i en dyr, dårlig leieleilighet inntil videre🙂↕️

Anonymkode: 4480d...dca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Da må staten legge til rette for dette

Virker ikke som staten bryr seg om befolkningen.Vi er alene.

Anonymkode: ed44d...ffc

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er på leiemarkedet og kunne gjerne kjøpt en tomt til slikt formål😝Har høy EK men for lav inntekt til å få kjøpt. MEN et minihus vil ikke øke i verdi. Ikke er jeg i fysisk stand til alt det praktiske et slikt opplegg vil medføre. Så jeg sitter på gjerdet og mistrives i en dyr, dårlig leieleilighet inntil videre🙂↕️

Anonymkode: 4480d...dca

Boliger bør ikke øke i verdi. Økonomisk vekst er roten til alt vondt.

Anonymkode: 06543...b3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker ikke som staten bryr seg om befolkningen.Vi er alene.

Anonymkode: ed44d...ffc

Våre politikere tenker kun på seg selv, driter i folket.

Anonymkode: 06543...b3c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi går jo mot amerikanske tilstander i Norge når det gjelder fattig middelklasse, som må ut på et leiemarked som ikke tåler dette. Som allerede er dyrt og ødelagt.

Da må staten legge til rette for dette, områder man kan stå permanent med en form for bolig som minihus/campingvogn. Mye rimeligere dette enn å leie for de fleste. Løsninger for samfunnet er viktig, der folket har økonomi igjen å leve for etter bokostnader er betalt.

I Oslo/Akershus trengs det MASSE arbeidskraft som tjener 400-450k pr år, veldig lav lønn. Som sliter på et leiemarked, derfor MÅ nye løsninger på plass.

Anonymkode: 06543...b3c

Jeg er fagutdannet og tjener mindre enn det. Og jobber i en kommune som har bedre lønn enn mange andre. Det er ikke uvanlig å ikke jobbe 100% heller, siden yrket er svært krevende og belastende, så da må du regne enda lavere inntekt enn det igjen. Snakker om lønn på 300-400k så er vi mer i den ligaen som er vanlig.

Anonymkode: e78e6...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er fagutdannet og tjener mindre enn det. Og jobber i en kommune som har bedre lønn enn mange andre. Det er ikke uvanlig å ikke jobbe 100% heller, siden yrket er svært krevende og belastende, så da må du regne enda lavere inntekt enn det igjen. Snakker om lønn på 300-400k så er vi mer i den ligaen som er vanlig.

Anonymkode: e78e6...6a6

Hva er leie/boligpriser i ditt området?

Anonymkode: 06543...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nærmest en menneskerett å ha bolig? Siden vi fokuserer så sterkt på eiendomsretten bør den gjelde for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi går jo mot amerikanske tilstander i Norge når det gjelder fattig middelklasse, som må ut på et leiemarked som ikke tåler dette. Som allerede er dyrt og ødelagt.

Da må staten legge til rette for dette, områder man kan stå permanent med en form for bolig som minihus/campingvogn. Mye rimeligere dette enn å leie for de fleste. Løsninger for samfunnet er viktig, der folket har økonomi igjen å leve for etter bokostnader er betalt.

I Oslo/Akershus trengs det MASSE arbeidskraft som tjener 400-450k pr år, veldig lav lønn. Som sliter på et leiemarked, derfor MÅ nye løsninger på plass.

Anonymkode: 06543...b3c

Hvem tenker du skal opprette dette? Både dagens bolig og økonomi politikk er villet politikk fra alle regjeringer i flere tiår.. Det er klart de ikke vil komme med hjelpende tiltak for å løse opp i det..

Anonymkode: e234c...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver finnes i dag. Det heter campingplass tror jeg. Mange som har campingvogn med påbygg som erstatter f.eks. hytte. Med innlagt strøm og vann er det bare greit det.

Jeg har selv bodd slik hele min studietid og de første årene av voksenlivet. I disse 8årene sparte jeg opp nesten 5 millioner kroner uten arv eller annet tilskudd.

De gikk til å kjøpe utleieboliger og har så nådd toppen for noen pr siden med rundt 200 utleieboliger.

Har solgt alle til BoColiving. Skikkelige dritsekker, godt å være ferdige da.

Boligmarkedet i Oslo har ikke fremtid. Inflasjonsjustert har en bare tapt de siste årene. Behovet for oppussing er enorm om du ønsker å holde verdiene. Derfor jeg solgte. De der BoColiving folkene leier ut til desperate studenter men pusser såklart ikke opp.

Gode år. Godt å være ferdig. Og fri. Og henge på fuckings KG og se ned på dere vanlige. 

:skya:

Anonymkode: 03675...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 minutter siden):

Er vel nærmest en menneskerett å ha bolig? Siden vi fokuserer så sterkt på eiendomsretten bør den gjelde for alle

Ja, men boligprisene gjør at snart det kun de med skyhøye lønninger som klarer å kjøpe uten hjelp av partner eller samboerskap der man er to stk.

Bare det å spare egenkapital er jo umulig som lavlønnet.

Anonymkode: 06543...b3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver finnes i dag. Det heter campingplass tror jeg. Mange som har campingvogn med påbygg som erstatter f.eks. hytte. Med innlagt strøm og vann er det bare greit det.

Jeg har selv bodd slik hele min studietid og de første årene av voksenlivet. I disse 8årene sparte jeg opp nesten 5 millioner kroner uten arv eller annet tilskudd.

De gikk til å kjøpe utleieboliger og har så nådd toppen for noen pr siden med rundt 200 utleieboliger.

Har solgt alle til BoColiving. Skikkelige dritsekker, godt å være ferdige da.

Boligmarkedet i Oslo har ikke fremtid. Inflasjonsjustert har en bare tapt de siste årene. Behovet for oppussing er enorm om du ønsker å holde verdiene. Derfor jeg solgte. De der BoColiving folkene leier ut til desperate studenter men pusser såklart ikke opp.

Gode år. Godt å være ferdig. Og fri. Og henge på fuckings KG og se ned på dere vanlige. 

:skya:

Anonymkode: 03675...6d1

Slike steder finnes det lite av, som regel veldig avsides. Ingen rundt Oslo/Akershus.. de fleste godtar heller ikke vintercamp; kun at vogna kan stå der over vinteren.

Anonymkode: 06543...b3c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å legge opp til at folk skal bo i campingvogner. Det er ufattelig plasskrevende mot en bygård for eksempel. I usa har man ikke problemer med plass, men penger.

I Oslo er det for lite plass og for mye penger (som igjen gjør at prisene stiger).

De må bygges flere boliger, mange flere boliger også må man regulere noe mer slik at studenter og fattige får bedre tilgang på gode boliger og ikke bare ett tak over hodet. 

Anonymkode: d38b3...c65

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slike steder finnes det lite av, som regel veldig avsides. Ingen rundt Oslo/Akershus.. de fleste godtar heller ikke vintercamp; kun at vogna kan stå der over vinteren.

Anonymkode: 06543...b3c

Bogstad camping i Oslo er ihvertfall helårsåpent.

Men noe av problemet er vel at myndighetene krever at du har en bodstedsadresse.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Bare det å spare egenkapital er jo umulig som lavlønnet.

Anonymkode: 06543...b3c

Det handler om prioriteringer. Hvilke prioriteringer man har gjort tidligere i livet, og de man gjør i hverdagen. Jeg har alltid levd under fattigdomsgrensen hele livet, men klarte å spare EK slik at jeg kom innpå boligmarkedet. Har helt siden jeg var ungdom vært bevisst på at jeg skulle komme meg tidlig innpå boligmarkedet helt på egenhånd. Det klarte jeg. Dette er nå i 2024, og i en av de største byene. Kjøpte en bolig til 2,5 mil.

Med en årsinntekt på 360k sparer jeg rundt 8.000 - 10.000 kr i mnd. Når utgiftene er lavere enn det man får inn, sier det seg selv at det er mulig å spare. Men da kan man ikke leve i sus og dus.

Når jeg ser hva andre folk som klager på at de ikke kommer seg inn på boligmarkedet, bruker av penger - så forstår jeg godt hvorfor de ikke får til å spare.

Anonymkode: d074f...d99

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler om prioriteringer. Hvilke prioriteringer man har gjort tidligere i livet, og de man gjør i hverdagen. Jeg har alltid levd under fattigdomsgrensen hele livet, men klarte å spare EK slik at jeg kom innpå boligmarkedet. Har helt siden jeg var ungdom vært bevisst på at jeg skulle komme meg tidlig innpå boligmarkedet helt på egenhånd. Det klarte jeg. Dette er nå i 2024, og i en av de største byene. Kjøpte en bolig til 2,5 mil.

Med en årsinntekt på 360k sparer jeg rundt 8.000 - 10.000 kr i mnd. Når utgiftene er lavere enn det man får inn, sier det seg selv at det er mulig å spare. Men da kan man ikke leve i sus og dus.

Når jeg ser hva andre folk som klager på at de ikke kommer seg inn på boligmarkedet, bruker av penger - så forstår jeg godt hvorfor de ikke får til å spare.

Anonymkode: d074f...d99

Enig. Mange av oss har jobbet og slitt, spinket og spart og levd enkelt for å kunne få et bedre liv på sikt. Og klart det.

Da er det litt provoserende å høre at noen mener at staten skal tilrettelegge og ordne ut for dem. Ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: f0f50...377

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjetil E skrev (2 timer siden):

Bogstad camping i Oslo er ihvertfall helårsåpent.

Men noe av problemet er vel at myndighetene krever at du har en bodstedsadresse.

Bogstad godtar ikke helårscamp, sjekket der.

Anonymkode: 06543...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med det meste annet, så er det vel prisen det kommer til å stå på. Mikrohus i seg selv er ikke noe man velger med mindre prisen er riktig for området i forhold til kvm. 

Men er prisen riktig, så vil dette kunne bli svært populært. Da snakker vi priser som er langt under vanlige boliger.

Anonymkode: e78e6...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke «områder»? Tror folk at det står områder rundt i Norge som ikke eies av noen? Hørt om grunneiere? 

Anonymkode: d9492...fec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...