Gå til innhold

Barnefoball, hvordan beholde flest mulig, lengst mulig, uten å bremse talent.

Mko82

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uansett, jeg løftet opp denne for å linke til en artikkel fra dagens VG, om hva som er bra med norsk barnefotball / barneidrett generelt. Og jeg er veldig enig med Patrik Brenning her:

https://www.vg.no/sport/i/AvGXV3/svensk-varsko-til-norsk-idrett-ikke-gjoer-som-oss

Anonymkode: 06699...1f0

Enig i dette👍 Treningen er en sosial arena, og hos oss er det ikke lov å dele opp i nivå før de er 16år.

Utviklingen av spillerene skjer stort sett mellom treningene, på fritiden. Men en viss struktur og utvikling på alle nivå må vi prøve å få til. 
Jeg ser en kjempeutvikling hos de som hang etter tidligere i år. Dette er de barna som har fått interesse og spiller på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mko82 skrev (57 minutter siden):

Enig i dette👍 Treningen er en sosial arena, og hos oss er det ikke lov å dele opp i nivå før de er 16år.

Utviklingen av spillerene skjer stort sett mellom treningene, på fritiden. Men en viss struktur og utvikling på alle nivå må vi prøve å få til. 
Jeg ser en kjempeutvikling hos de som hang etter tidligere i år. Dette er de barna som har fått interesse og spiller på fritiden.

Fra en som ikke har barn som spiller fotball, men som av og til har forsøkt å finne tidspunker som ikke kolliderer med fotballtreninger for andre aktiviteter: Hvor stor mulighet har barna til å spille fotball på fritiden?

Her har de fra tiårsalderen trening tre dager i uka, samt kamper i helgene. I alderskategorien over går det opp til fire ordinære treninger + ekstra for de gode spillerne.

Med transport til og fra trening og kamp, lekser og også andre fritidsaktiviteter (f.eks. korps), blir det jo fint lite fritid igjen? I hvertfall ser det sånn ut for en ikke-fotballmamma. 

Anonymkode: d8645...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett, jeg løftet opp denne for å linke til en artikkel fra dagens VG, om hva som er bra med norsk barnefotball / barneidrett generelt. Og jeg er veldig enig med Patrik Brenning her:

https://www.vg.no/sport/i/AvGXV3/svensk-varsko-til-norsk-idrett-ikke-gjoer-som-oss

Anonymkode: 06699...1f0

tenkte også på denne tråden når jeg leste artikkelen. 

Mko82 skrev (2 timer siden):

På laget til sønnen min (2012), har de vært nivåinndelt siden de var 9(!!) år. Tror nok ikke klubben ønsker det slik, men en gjeng med ambisiøse trenerpappaer. Både på trening og i kamp. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra en som ikke har barn som spiller fotball, men som av og til har forsøkt å finne tidspunker som ikke kolliderer med fotballtreninger for andre aktiviteter: Hvor stor mulighet har barna til å spille fotball på fritiden?

Her har de fra tiårsalderen trening tre dager i uka, samt kamper i helgene. I alderskategorien over går det opp til fire ordinære treninger + ekstra for de gode spillerne.

Med transport til og fra trening og kamp, lekser og også andre fritidsaktiviteter (f.eks. korps), blir det jo fint lite fritid igjen? I hvertfall ser det sånn ut for en ikke-fotballmamma. 

Har barn som spiller to idretter. Trening fire ganger per uke (dobbelt en gang i uken, hvor de droppes den idretten som ikke er i sesong). I tillegg til dette er han på fotballbanen stort sett hver eneste dag sammen med kompiser. 
De spiller fotball gjerne før/etter både fotball og håndballtreningen (avhengig av klokkeslett på trening), hele helgen, og ellers. Kommer hjem til kvelds og legging.

Anonymkode: ecfb4...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har to treninger i uken, når de blir 13år øker frekvensen. Jeg ser at de ivrige, de spiller fotball før og etter treningene. De søker sammen treningsfrie dager for å spille fotball, for de så er det ikke trening det de holder på med, men noe gøy de liker å holde på med.

Forstår utfordringen med å finne ikke fotballdager ja, mine har fått beskjed om å prioritere bursdager osv foran trening. 
De spiller så mye ball uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På laget til sønnen min (2012), har de vært nivåinndelt siden de var 9(!!) år. Tror nok ikke klubben ønsker det slik, men en gjeng med ambisiøse trenerpappaer. Både på trening og i kamp. 

Det høres ikke bra ut. 
Jeg har ett exel-ark med forskjellige farger, eks. de beste gul, nest beste grønn osv. Dette er ett dokument foreldrene ikke får se. Når det deles i lag til cuper og lignende, så setter jeg en gul på hvert lag, en grønn osv.  I barnefotball er coaching i verdensklasse og få til uavgjort😁

Jeg er ambisiøs selv, men hvis vi ikke klarer å beholde flest mulig, lengst mulig, blir vi på ett eller annet tidspunkt så lite spillere at det ikke kan stilles lag.

Dessuten mener jeg at utviklingen av spillere skjer all den tiden de spiller uorganisert løkkefotball. De som spiller mest, utvikler seg som regel raskere enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mko82 skrev (19 minutter siden):

Det høres ikke bra ut. 
Jeg har ett exel-ark med forskjellige farger, eks. de beste gul, nest beste grønn osv. Dette er ett dokument foreldrene ikke får se. Når det deles i lag til cuper og lignende, så setter jeg en gul på hvert lag, en grønn osv.  I barnefotball er coaching i verdensklasse og få til uavgjort😁

Jeg er ambisiøs selv, men hvis vi ikke klarer å beholde flest mulig, lengst mulig, blir vi på ett eller annet tidspunkt så lite spillere at det ikke kan stilles lag.

Dessuten mener jeg at utviklingen av spillere skjer all den tiden de spiller uorganisert løkkefotball. De som spiller mest, utvikler seg som regel raskere enn de andre.

Du høres ut som en veldig dyktig  fotballtrener, som ser viktigheten av flest mulig lengst mulig. Dette er samme prinsipp jeg  bruker (håndball).  

På fotball-laget til sønnen min er det delt inn i ikke mindre enn fire lag faktisk, hvor lag en er de beste, lag to nest beste etc (Min sønn er på tredjelaget, som han selv sier). Er selv helt uenig i hvordan de gjør dette, men har gitt opp. 

Heldigvis spiller de masse fotball hver eneste dag (da på kryss av hvem som er på første, andre, tredje-laget ), men en kompisgjeng som spiller sammen. Jeg er overbevist at det er der de lærer mest. 

Anonymkode: ecfb4...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

MYE tid om skolen er ferdig kl 13 og trening ikke er før 17-18. Masse tid i helgene.  Lekser etter trening. 

Anonymkode: 4104f...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

MYE tid om skolen er ferdig kl 13 og trening ikke er før 17-18. Masse tid i helgene.  Lekser etter trening. 

Er det trening kun 2 dager i uka er det 3 kvelder til å spille på. 

Selv 17-åringen kan finne på å dra på banen etter skolen og ikke være hjemme før leggetid.  Vi er ikke superstrikte på at alle må være hjemme til middagstid. Ungene trener så mye ulike tider og ulike lengder. Planlegger at så mange som mulig er hjemme, men har laget så mye ekstra at det alltid er rester i fryser eller kjøleskap. Noen ganger tidlig middag, andre dager sent, sånn har det vært siden 1. klasse. 

15-åringen har denne uka fotball 7 dager. 3 lagstreninger, 3 kamper og en dag egentrening.   Skal sies at 15-åringen går på leksefri skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...