Gå til innhold

Barnefoball, hvordan beholde flest mulig, lengst mulig, uten å bremse talent.


Mko82

Anbefalte innlegg

Jeg er hovedtrener for 20 2.klassinger.  Jeg høres sikkert ut som en ambisøs fotballpappa som som kun ser eget barn. Min sønn har 2 eldre søsken og har vært i en fotballhall siden før han kunne gå. Han er nettopp fylt 7 år, og har en ballkontroll som er uvanlig for sin alder. Vi trener 2 ganger i uken, han spiller fotball med venner nesten hver dag. Frivillig uten, at vi foreldre pusher på noe vis. Men som mange andre pappaer som ikke ble proff, så ser jeg ett talent her😅 Og ønsker å være med å følge han oppover, jeg er også hjelpetrener på 2 andre lag.

Sammen med 3 andre 7-åringer skiller han seg ut, som de desidert beste. 

De gangene vi har pasningsøvelser, er det de som sentrer med hverandre. Dette er foreløpig eneste differensiering, mesteparten av hans utvikling skjer mellom treningene. 

Resten av laget består av 12 unger som synes fotball er gøy, men er helt i startfasen av å oppdage fotball og hvordan ballen skal sparkes/føres.

Så har vi 4 stk, som jeg er litt usikker på om de vet at de er med på fotball. 

Når vi spiller internkamper(3'er) og cuper,  så deler jeg lagene slik(4 lag). 

 

1 av de 4 beste på hvert lag

3 av de som hverken er gode eller dårlige på hvert lag

1 av de fire som ikke har kommet igang med utviklingen fotballmessig.

Dette fører til jevne kamper der de beste får driblet og brynt seg mot en annen, og får mestring av å drible.

De i midten får mulighet til å prøve skyte, drible og gleden av å ha jevnbyrdige , bedre og dårilgere motstand. Mestring.

Alle har lik spilletid, det vil si at jeg bruker en app som styrer byttene for meg. Dette er barnefotball, noen får en ball i ansiktet, noen får vondt i viljen osv, så på minuttet blir det ikke, men intensjonen er der. 

De som ikke er utvilket innen fotball får både prøvd seier og nederlag. De er desverre lite borti ball, så vi har mye ballføringsøvelser på trening.

Nå er det sånn(desverre sier noen) særlig i 3'er og delvis 5'er fotball at det er individuelle ballferdigheter, teknikk og mest mulig touch på ball som gjelder . Derfor skal vi ikke oppfordre og "tvinge" barn til å sentre i denne alderen.På grasrotkursene til NFF lærer vi dette, vi kan oppfordre de til å løfte blikket å se i rundt seg, men pasninger skal komme naturlig. Noe gjøre med alderen,  noe som kan føre til frustrasjon hos foreldre som ikke får så mye ball i kamper. Og kan være sårt for de det gjelder. Kanskje er det vanskelig for meg å forstå nøyakitg, som har en sønn som 9 av 10 ganger han prøver finter vekk tre motstandere og går ballen i mål?

Dette er tatt opp med foreldre, samtidig har vi tatt opp med foreldre og unger at holdninger er viktig. Man skal ikke snakke ned noen, men heller rose når noen gjør noe bra. Kan være alt fra å treffe ballen bra for en spiller som ikke har like bra motorikk som de andre, til gode driblinger,

Sånn prøver vi å skape vi fotballglede. Men noen ganger så må de beste trene øvelsene sammen for at de skal ha utbytte og fremgang. 

Utfordringer ligger i å la alle få utvikling, de som ikke er gode, de som aldri kommer til å bli god, de som prøver og de som er best nå. 

Hospitering skal ikke foregå før de er 12 år, med noen få hederlige unntak.

Hvordan skal man klare å stimulere flest mulig til å fortsette lengst mulig, uten å bremse de beste?

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mko82 skrev (17 minutter siden):

Jeg er hovedtrener for 20 2.klassinger.  Jeg høres sikkert ut som en ambisøs fotballpappa som som kun ser eget barn. Min sønn har 2 eldre søsken og har vært i en fotballhall siden før han kunne gå. Han er nettopp fylt 7 år, og har en ballkontroll som er uvanlig for sin alder. Vi trener 2 ganger i uken, han spiller fotball med venner nesten hver dag. Frivillig uten, at vi foreldre pusher på noe vis. Men som mange andre pappaer som ikke ble proff, så ser jeg ett talent her😅 Og ønsker å være med å følge han oppover, jeg er også hjelpetrener på 2 andre lag.

Sammen med 3 andre 7-åringer skiller han seg ut, som de desidert beste. 

De gangene vi har pasningsøvelser, er det de som sentrer med hverandre. Dette er foreløpig eneste differensiering, mesteparten av hans utvikling skjer mellom treningene. 

Resten av laget består av 12 unger som synes fotball er gøy, men er helt i startfasen av å oppdage fotball og hvordan ballen skal sparkes/føres.

Så har vi 4 stk, som jeg er litt usikker på om de vet at de er med på fotball. 

Når vi spiller internkamper(3'er) og cuper,  så deler jeg lagene slik(4 lag). 

 

1 av de 4 beste på hvert lag

3 av de som hverken er gode eller dårlige på hvert lag

1 av de fire som ikke har kommet igang med utviklingen fotballmessig.

Dette fører til jevne kamper der de beste får driblet og brynt seg mot en annen, og får mestring av å drible.

De i midten får mulighet til å prøve skyte, drible og gleden av å ha jevnbyrdige , bedre og dårilgere motstand. Mestring.

Alle har lik spilletid, det vil si at jeg bruker en app som styrer byttene for meg. Dette er barnefotball, noen får en ball i ansiktet, noen får vondt i viljen osv, så på minuttet blir det ikke, men intensjonen er der. 

De som ikke er utvilket innen fotball får både prøvd seier og nederlag. De er desverre lite borti ball, så vi har mye ballføringsøvelser på trening.

Nå er det sånn(desverre sier noen) særlig i 3'er og delvis 5'er fotball at det er individuelle ballferdigheter, teknikk og mest mulig touch på ball som gjelder . Derfor skal vi ikke oppfordre og "tvinge" barn til å sentre i denne alderen.På grasrotkursene til NFF lærer vi dette, vi kan oppfordre de til å løfte blikket å se i rundt seg, men pasninger skal komme naturlig. Noe gjøre med alderen,  noe som kan føre til frustrasjon hos foreldre som ikke får så mye ball i kamper. Og kan være sårt for de det gjelder. Kanskje er det vanskelig for meg å forstå nøyakitg, som har en sønn som 9 av 10 ganger han prøver finter vekk tre motstandere og går ballen i mål?

Dette er tatt opp med foreldre, samtidig har vi tatt opp med foreldre og unger at holdninger er viktig. Man skal ikke snakke ned noen, men heller rose når noen gjør noe bra. Kan være alt fra å treffe ballen bra for en spiller som ikke har like bra motorikk som de andre, til gode driblinger,

Sånn prøver vi å skape vi fotballglede. Men noen ganger så må de beste trene øvelsene sammen for at de skal ha utbytte og fremgang. 

Utfordringer ligger i å la alle få utvikling, de som ikke er gode, de som aldri kommer til å bli god, de som prøver og de som er best nå. 

Hospitering skal ikke foregå før de er 12 år, med noen få hederlige unntak.

Hvordan skal man klare å stimulere flest mulig til å fortsette lengst mulig, uten å bremse de beste?

 

De som er best nå er kanskje ikke de beste om noen år. 

Kanskje bytte til en annen klubb?

Anonymkode: f386b...ee3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som er best nå er kanskje ikke de beste om noen år. 

Kanskje bytte til en annen klubb?

Anonymkode: f386b...ee3

Enig i at som er best nå, ikke nødvendigvis er best om noen år. 

Erfaringsmessig er de som er veldig ivrige og gode når de er små, fremdeles blant de beste om de fortsetter å spille fotball utenfor trening. 

De som spiller kun på trening trener 2 timer i uken, 40 uker sesong, spiller de 80 timer i årer.

De ivrige snitter kanskje på 4 timer i uken i 52 uker, det er 128t timer mer i året. 

Uansett, å bytte klubb vil nødvendigvis ikke hjelpe meg å beholde flest mulig, lengst mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jevner seg ut… (er minnerfaring).’
ja, selvsagt kan han være eksepsjonell, men mest sannsynlig er han bare litt tidligere ute motorisk enn de andre.

Frem til de andre kommer etter, så kan dere fortsette å gjøre som dere gjør på trening. Også kan man stort sett tilpasse alle øvelser etter ferdighetsnivå, slik at alle får utfordringer, og har noe å strekke seg etter.

Det er aldri for tidlig å lære de å spille hverandre gode, løfte blikket etc, selv om det ikke er det som er hovedfokuset for dette årstrinnet.

Anonymkode: ecfb4...868

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut artikler til foreldrene som viser hvilket tunellsyn barn har og at barn ikke skal forvente å få pasninger og heller oppsøke ball selv. Har du ikke vært borti ballen så   la foreldre spørre barna hva de gjorde for å få tak i ballen. Selv langt opp i ungdomsfotball har mange ikke utviklet «sidesyn» og ser kun ned på ball og har 0 oversikt og det er uten å tenke på faktisk evne til å treffe ball.  Noen kan ha superteknikk 1mot1, men klarer ikke se de på laget, så få foreldre til å se på blikk som en ferdighet og oppsøke ball som ferdighet like mye som å sende en pasning. 

Noen utvikler teknikk tidlig og evne til å se andre, men velger å ikke gjøre det, ofte fordi de føler at hva er poenget, de andre mister jo bare ballen. 

Det man også kan gjøre og prøve å få med foreldre på er fokuset på hvordan man gjør andre gode. Be foreldre stille barna spørsmålet om hvordan de gjorde lagkamerater gode og la det være fokus på trening og trekk frem barna på trening (uavhengig av teknikk) de som jobber for laget og ikke seg selv. 

Ellers fortsett med klar nivådifferensiering, la barna få være med å sette forventninger, legg ut artikler som viser forventede ferdigheter for hver aldersgruppe så foreldrene kanskje skjønner litt og vær tydelig med foreldrene om målsetninger på hvorfor dere har det fokuset dere har på trening. 

Men anerkjenn at nivåforskjeller vil øke markant og skyldes først og fremst interesse og egentrening. 

Anonymkode: 4104f...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å ikke bare ha fokus på fotballen, men også det sosiale. Så de blir kjent med hverandre og blir trygge på hverandre. 
datteren min sitt lag var gode på det, de hadde kveldsmat, disko og overnatting. Masse gøy og fine opplevelser fra de var 8-9 år. Hun sluttet likevel, for hun liker ikke å konkurrere - det ble for seriøst for tidlig. Men mange fortsatte og det ble et godt lag. 

På sønnen min sitt lag ble det også for seriøst altfor tidlig, og de som ikke var så ivrige følte de fikk «skylden» for alt. De gjorde  aldri noe sosialt og ble ikke trygge på hverandre heller. Han sluttet fordi det var så mye kjeft fra trenerne, de hadde ingen pedagogiske evner.  
 

Det viktige her er å gjøre fysisk aktivitet gøy. Da beholder du dem lenge og forhåpentligvis fortsetter de med bevegelse og mosjon resten av livet.  

Anonymkode: 0dc58...321

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ingenting om fotball, men vil gi deg ros for at du engasjerer deg som trener i barnefotballen! 

Jeg er selv lagleder for en haug 1.klassinger, og vi har 1 (!) foresatt som har meldt seg som trener. 40 foreldre står på sidelinjen  og ser på at den ene stakkars treneren prøver å gjennomføre stasjoner med barna deres. 

 

Anonymkode: e520e...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt høre med laget/klassen over og høre om de kan være med på demmes trening. For å vedlikeholde interessen. Vi gjorde dette da jeg spilte håndball en gang i tiden. Treneren vår meldte oss også på i 2 ulike divisjoner. Stor koste meg i en lavere divisjon pga motstanden passet meg mere enn de som virkelig ønsket å satse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du gjør mye riktig. Og kudos til deg som stiller opp som trener!

Jeg tenker at det er umulig i dag å si hvem som er best om 10 år, men de som er gode som voksne fotballspillere viser dette tidlig.

Så det er viktig å forvalte talentet.

Finnes det noen fortballskoler, talentsatsing rundt der dere bor? her vi bor driver eliteserieklubben fotballakademi, det er mulig å dra i sfo tiden osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du gjør mye riktig. Og kudos til deg som stiller opp som trener!

Jeg tenker at det er umulig i dag å si hvem som er best om 10 år, men de som er gode som voksne fotballspillere viser dette tidlig.

Så det er viktig å forvalte talentet.

Finnes det noen fortballskoler, talentsatsing rundt der dere bor? her vi bor driver eliteserieklubben fotballakademi, det er mulig å dra i sfo tiden osv. 

Ja, er interessen og indre motivasjon så dyrk ekstratiltak, ta kontakt med naboklubber, akademi osv, samtidig som du som trener fint kan sørge for å samle laget med nivåfifferensiering, men det vil aldri være nok om interessen, teknikken, overblikket og farten er der. Blir man ikke utfordret tidlig nok og kjeder seg kan man lett stagnere.

Anonymkode: 4104f...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær dem lagspill, at de skal gjøre hverandre gode. Lær dem glede ved fotball og la dem slippe topping av lag osv. Barn endrer seg mye og god i år er ikke nødvendigvis god neste år.

Anonymkode: 0a8af...027

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lær dem lagspill, at de skal gjøre hverandre gode. Lær dem glede ved fotball og la dem slippe topping av lag osv. Barn endrer seg mye og god i år er ikke nødvendigvis god neste år.

Anonymkode: 0a8af...027

Jo, de som er gode i år er gode neste år, mener jeg.

Det jeg ser noen ganger er at de som ligger etter, gradvis tetter gapet opp til de beste. 

Topping av lag blir det ikke, men vanlig praksis er å bruke de dårligste lengst mulig fram på banen, så det ikke ødelegger for resten av laget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de svakeste er det sosiale det  viktigste- så sørg for at det behovet mettes. For de midterste- sørg for å fokusere på teknikk og mestring, for de beste sørg for utvikling på ulike måter og lær barna å identifisere egne styrker og svakheter og ikke la egoet ta over.  

Sønnen spiller på G16 og de har en på laget som virkelig ikke kan spille fotball, men han er utrolig viktig for laget likevel. Han kommer på alle treningene, alltid godt humør, alltid med på 1. lagets kamper. Han er litt limet i laget og støtter andre og ingen på laget klager over at han får spilletid for han stiller alltid opp. 

Jeg har selv vært trener i lagidrett og har hatt barn i 3 lagidretter og har savnet noe jeg selv og mine to medtrenere hadde fokus på som var individuell oppfølging. Jeg gikk rundt til alle på laget og sammen (på maks 2 minutter) så satt vi individuelle mål for kampen og knyttet det til noe vi øvde på på trening. Alle følte seg sett. Egne unger har kun opplevd sånt hos 1 trener og på treningsfeltet kan det stå 5 trenere og se på og er minimalt opptatt av individuell utvikling. 1-4 klasse så hadde jeg og trenerne også hver uke på trening litt tid med hver spiller å terpe litt på ulike tekniske ting.  Jeg ble gal av å se datterens lagkompis i 8.klasse som enda ikke hadde blitt korrigert på å ha stamfoten 20 cm+ bak skuddfoten ved HVER pasning og hvert skudd og det var ofte 4-5 trenere på feltet…   Det hjelper ikke å trene lag om du ikke ser enkeltspillerne.  Eget barn var topp 3 i idretten jeg trente og det var fordi 1) vi øvde hjemme, 2) storesøsken drev med det samme, 3) fulgte med på trening 4) så mye på sporten på tv. Valgte likevel å slutte kort tid etter at jeg ga meg som trener. Jeg trodde jeg ga fra meg pinnen til kompetente trenere, ene hadde spilt eliteseriehåndball, men de glemte å se enkeltspillere… 

 

Så om foreldre står og ser på, tving de med på trening ved å bli brukt som ballhentere, utstyrsflyttere, kjegler. Hvis de er der så forventes de å bli satt til å gjøre noe på trening. 

Anonymkode: 4104f...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (51 minutter siden):

Det høres ut som du gjør mye riktig. Og kudos til deg som stiller opp som trener!

Jeg tenker at det er umulig i dag å si hvem som er best om 10 år, men de som er gode som voksne fotballspillere viser dette tidlig.

Så det er viktig å forvalte talentet.

Finnes det noen fortballskoler, talentsatsing rundt der dere bor? her vi bor driver eliteserieklubben fotballakademi, det er mulig å dra i sfo tiden osv. 

Min datter 12år går på akademi i tillegg til hospitering hos eldre lag.

Min sønn på 10 spiller fotball og koser seg med det, uten å være verken god eller dårlig. Men han elsker spillet, og plutselig tar han steg. Vi spiller mye fotball sammen, kun når ungene foreslår det. 

Takk, for fine ord. Jeg er glad i fotball, og det sosiale miljøet, så for min del er det ikke å ofre noe når jeg trener ungene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillebamsemums skrev (1 time siden):

Du kan evt høre med laget/klassen over og høre om de kan være med på demmes trening. For å vedlikeholde interessen. Vi gjorde dette da jeg spilte håndball en gang i tiden. Treneren vår meldte oss også på i 2 ulike divisjoner. Stor koste meg i en lavere divisjon pga motstanden passet meg mere enn de som virkelig ønsket å satse 

I klubben vår og i følge NFF er det for tidlig å hospitere. Så utviklingen til de aller beste kommer stort sett av alle timene med ballspill utenfor treningene.

Men når tiden er inne skal de beste få utfordringen de trener for utvikling, og de som ikke har kommet like langt vil få utviklet seg på sin arena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ingenting om fotball, men vil gi deg ros for at du engasjerer deg som trener i barnefotballen! 

Jeg er selv lagleder for en haug 1.klassinger, og vi har 1 (!) foresatt som har meldt seg som trener. 40 foreldre står på sidelinjen  og ser på at den ene stakkars treneren prøver å gjennomføre stasjoner med barna deres. 

 

Anonymkode: e520e...aaa

Ja, vi trenger både lagledere og trenere, så takk til deg også :)

 1.klasse var slitsom husker jeg, andre litt bedre. Fra 3.klasse kan man heldivis være litt tydligere på at man forventer at de som er på trening ønsker å spille fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legg ut artikler til foreldrene som viser hvilket tunellsyn barn har og at barn ikke skal forvente å få pasninger og heller oppsøke ball selv. Har du ikke vært borti ballen så   la foreldre spørre barna hva de gjorde for å få tak i ballen. Selv langt opp i ungdomsfotball har mange ikke utviklet «sidesyn» og ser kun ned på ball og har 0 oversikt og det er uten å tenke på faktisk evne til å treffe ball.  Noen kan ha superteknikk 1mot1, men klarer ikke se de på laget, så få foreldre til å se på blikk som en ferdighet og oppsøke ball som ferdighet like mye som å sende en pasning. 

Noen utvikler teknikk tidlig og evne til å se andre, men velger å ikke gjøre det, ofte fordi de føler at hva er poenget, de andre mister jo bare ballen. 

Det man også kan gjøre og prøve å få med foreldre på er fokuset på hvordan man gjør andre gode. Be foreldre stille barna spørsmålet om hvordan de gjorde lagkamerater gode og la det være fokus på trening og trekk frem barna på trening (uavhengig av teknikk) de som jobber for laget og ikke seg selv. 

Ellers fortsett med klar nivådifferensiering, la barna få være med å sette forventninger, legg ut artikler som viser forventede ferdigheter for hver aldersgruppe så foreldrene kanskje skjønner litt og vær tydelig med foreldrene om målsetninger på hvorfor dere har det fokuset dere har på trening. 

Men anerkjenn at nivåforskjeller vil øke markant og skyldes først og fremst interesse og egentrening. 

Anonymkode: 4104f...ee1

Takk for godt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mko82 skrev (3 timer siden):

Jeg er hovedtrener for 20 2.klassinger.  Jeg høres sikkert ut som en ambisøs fotballpappa som som kun ser eget barn. Min sønn har 2 eldre søsken og har vært i en fotballhall siden før han kunne gå. Han er nettopp fylt 7 år, og har en ballkontroll som er uvanlig for sin alder. Vi trener 2 ganger i uken, han spiller fotball med venner nesten hver dag. Frivillig uten, at vi foreldre pusher på noe vis. Men som mange andre pappaer som ikke ble proff, så ser jeg ett talent her😅 Og ønsker å være med å følge han oppover, jeg er også hjelpetrener på 2 andre lag.

Sammen med 3 andre 7-åringer skiller han seg ut, som de desidert beste. 

De gangene vi har pasningsøvelser, er det de som sentrer med hverandre. Dette er foreløpig eneste differensiering, mesteparten av hans utvikling skjer mellom treningene. 

Resten av laget består av 12 unger som synes fotball er gøy, men er helt i startfasen av å oppdage fotball og hvordan ballen skal sparkes/føres.

Så har vi 4 stk, som jeg er litt usikker på om de vet at de er med på fotball. 

Når vi spiller internkamper(3'er) og cuper,  så deler jeg lagene slik(4 lag). 

 

1 av de 4 beste på hvert lag

3 av de som hverken er gode eller dårlige på hvert lag

1 av de fire som ikke har kommet igang med utviklingen fotballmessig.

Dette fører til jevne kamper der de beste får driblet og brynt seg mot en annen, og får mestring av å drible.

De i midten får mulighet til å prøve skyte, drible og gleden av å ha jevnbyrdige , bedre og dårilgere motstand. Mestring.

Alle har lik spilletid, det vil si at jeg bruker en app som styrer byttene for meg. Dette er barnefotball, noen får en ball i ansiktet, noen får vondt i viljen osv, så på minuttet blir det ikke, men intensjonen er der. 

De som ikke er utvilket innen fotball får både prøvd seier og nederlag. De er desverre lite borti ball, så vi har mye ballføringsøvelser på trening.

Nå er det sånn(desverre sier noen) særlig i 3'er og delvis 5'er fotball at det er individuelle ballferdigheter, teknikk og mest mulig touch på ball som gjelder . Derfor skal vi ikke oppfordre og "tvinge" barn til å sentre i denne alderen.På grasrotkursene til NFF lærer vi dette, vi kan oppfordre de til å løfte blikket å se i rundt seg, men pasninger skal komme naturlig. Noe gjøre med alderen,  noe som kan føre til frustrasjon hos foreldre som ikke får så mye ball i kamper. Og kan være sårt for de det gjelder. Kanskje er det vanskelig for meg å forstå nøyakitg, som har en sønn som 9 av 10 ganger han prøver finter vekk tre motstandere og går ballen i mål?

Dette er tatt opp med foreldre, samtidig har vi tatt opp med foreldre og unger at holdninger er viktig. Man skal ikke snakke ned noen, men heller rose når noen gjør noe bra. Kan være alt fra å treffe ballen bra for en spiller som ikke har like bra motorikk som de andre, til gode driblinger,

Sånn prøver vi å skape vi fotballglede. Men noen ganger så må de beste trene øvelsene sammen for at de skal ha utbytte og fremgang. 

Utfordringer ligger i å la alle få utvikling, de som ikke er gode, de som aldri kommer til å bli god, de som prøver og de som er best nå. 

Hospitering skal ikke foregå før de er 12 år, med noen få hederlige unntak.

Hvordan skal man klare å stimulere flest mulig til å fortsette lengst mulig, uten å bremse de beste?

 

Så fint at du er bevisst på dette! Imponerende! Mange ville bare vært happy for eget barn og egentlig gitt blaffen i resten….

Jeg forstår at dette må være kjempevanskelig for trenere med de beskjedene dere får. Jeg har to jenter i fotballen, 6 og 8 år. Den ene blant de bedre, den andre helt normal for alderen, de du beskriver som midt på treet. Så jeg føler litt med deg. For jeg ser at fotball er absolutt mest gøy for hun som er «god» og dermed får ballen mye. De andre satser på henne og hun får jo ball mye. For hun som er midt på treet og 6 år gammel, så er det to som er som du beskriver, knallgode. Som aldri gir fra seg ballen, scorer hundre mål, mens de andre står og ser på. Så etter den første runden med cup for 6-åringene forsvant all fotballlyst for hun som er helt akseptabelt god bare hun slipper til. Sikkert masse potensial!! Men hun har allerede sagt at neste år vil hun ikke spille fotball. Og jeg forstår det så godt. Det er lite gøy å spille fotball når man aldri får ballen i kamp.  Og vi har masse andre aktiviteter vi kan drive med, så jeg har sagt at det er greit  hvis hun føler det neste år også.

Så ja, der har NFFs taltensatsing fra de er 5 allerede gitt et tap… at fotball ikke blir et lagspill fra start ødelegger motivasjonen til mange. 

Men å kjempe mot systemet er jo poengløst. Så vi finner andre aktiviteter. Men det er jo litt dumt da.

Anonymkode: 1c30a...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jevner seg ut… (er minnerfaring).’
ja, selvsagt kan han være eksepsjonell, men mest sannsynlig er han bare litt tidligere ute motorisk enn de andre.

Frem til de andre kommer etter, så kan dere fortsette å gjøre som dere gjør på trening. Også kan man stort sett tilpasse alle øvelser etter ferdighetsnivå, slik at alle får utfordringer, og har noe å strekke seg etter.

Det er aldri for tidlig å lære de å spille hverandre gode, løfte blikket etc, selv om det ikke er det som er hovedfokuset for dette årstrinnet.

Anonymkode: ecfb4...868

Enig at gapet mellom de gode og beste jevner seg ut, og gapet mellom de dårlige og de gode jevner seg ut. 

Men de aller beste har en tendens til å forbli de beste om de beholder fotballgleden og interessen for fotball utenfor treningene.

Prøve å få de til å løfte blikket, håper det blir lettere å forklare nødvendigheten med det når vi om ettt år starter med 5'er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For de svakeste er det sosiale det  viktigste- så sørg for at det behovet mettes. For de midterste- sørg for å fokusere på teknikk og mestring, for de beste sørg for utvikling på ulike måter og lær barna å identifisere egne styrker og svakheter og ikke la egoet ta over.  

Sønnen spiller på G16 og de har en på laget som virkelig ikke kan spille fotball, men han er utrolig viktig for laget likevel. Han kommer på alle treningene, alltid godt humør, alltid med på 1. lagets kamper. Han er litt limet i laget og støtter andre og ingen på laget klager over at han får spilletid for han stiller alltid opp. 

Jeg har selv vært trener i lagidrett og har hatt barn i 3 lagidretter og har savnet noe jeg selv og mine to medtrenere hadde fokus på som var individuell oppfølging. Jeg gikk rundt til alle på laget og sammen (på maks 2 minutter) så satt vi individuelle mål for kampen og knyttet det til noe vi øvde på på trening. Alle følte seg sett. Egne unger har kun opplevd sånt hos 1 trener og på treningsfeltet kan det stå 5 trenere og se på og er minimalt opptatt av individuell utvikling. 1-4 klasse så hadde jeg og trenerne også hver uke på trening litt tid med hver spiller å terpe litt på ulike tekniske ting.  Jeg ble gal av å se datterens lagkompis i 8.klasse som enda ikke hadde blitt korrigert på å ha stamfoten 20 cm+ bak skuddfoten ved HVER pasning og hvert skudd og det var ofte 4-5 trenere på feltet…   Det hjelper ikke å trene lag om du ikke ser enkeltspillerne.  Eget barn var topp 3 i idretten jeg trente og det var fordi 1) vi øvde hjemme, 2) storesøsken drev med det samme, 3) fulgte med på trening 4) så mye på sporten på tv. Valgte likevel å slutte kort tid etter at jeg ga meg som trener. Jeg trodde jeg ga fra meg pinnen til kompetente trenere, ene hadde spilt eliteseriehåndball, men de glemte å se enkeltspillere… 

 

Så om foreldre står og ser på, tving de med på trening ved å bli brukt som ballhentere, utstyrsflyttere, kjegler. Hvis de er der så forventes de å bli satt til å gjøre noe på trening. 

Anonymkode: 4104f...ee1

Tusen takk for meget godt råd. Jeg skal sette meg ett personlig mål om å prøve å gi alle spillerene tilbakemelding! :D

Jeg gjør det til min datter som er 12år, men jeg skal ta det med meg inn i trenerrollen.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...