Gå til innhold

Noen som har flyttet fra stort til lite hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sikker på at du ikke bare er forelsket i idéen om huset, TS? Etter å ha "drømt deg bort" hver gang du har kjørt forbi de siste 20 årene?

Du skriver at huset er lite og upraktisk, og at det eneste du egentlig har falt pladask for er hagen? Du skriver at den nye boligen er mer usentral enn boligen dere har nå, og at det blir en kronglete trapp.

Sikker på at det egentlig er drømmehuset, når alt kommer til alt? 

Anonymkode: 306bc...285

Nei, jeg er overhode ikke sikker.

Kanskje er det mer en drøm om meg i rutete forkle som lager syltetøy av bærene i hagen, på det lille, koselige kjøkkenet. Mens jeg egentlig river meg i håret over hva jeg skal gjøre med all frukta og bærene, kjøkkenet er for lite til å få gjort noe som helst og den svære hagen er et evinnelig arbeid. 

Litt sånn som de som drømmer om småbruk med noen få dyr, for så å oppdage at småbruk for det meste består av vedlikehold av hus og uthus, og de dyrene skiter over alt og lukter vondt. 

Så du har et poeng, og det er noe jeg må tenke nøye over. 

TS

Anonymkode: 084ea...3cd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi flytter nylig og byttet ut kjøkkenet. 
Man trenger ikke mange serviser og den nye komfyren vår har mikro og airfry funksjon. Så da trenger vi ikke mikrobølgeovn eller airfryer i tillegg.

har ett finservise, juleservise og dagligservise. I julen pakker vi vekk det ene og setter frem juleserviset, 

hvor mye oppbevarer du for ungene egentlig siden de ikke er etablerte? Jeg og søsknene mine hadde ikke mye stående hos våre foreldre. Var mest «ræl» mamma hadde spart fra vi var små, og mesteparten ble kastet av oss da vi kjøpte egne hus😅 

Anonymkode: 216bb...210

Jeg oppbevarer det meste for ungene, de tok bare med seg klær når de flyttet for å studere. Men hadde jeg bedt de rydde skikkelig, for så å lagre resten, regner jeg med de hadde kastet det meste ja 😊

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Please ikke gjør det. La de få starte selv og slippe å dra med seg ting som du ikke vil ha, men som de kommer til å ha kjempedårlig samvittighet for å kvitte seg med, så ender de selv opp med å ha masse ting de ikke trenger, og kanskje slite med å finne rom for alt ettersom de selv ikke har råd til å kjøpe svære hus med masse bodplass. Jeg snakker av erfaring (som mottaker av slike ting)! Hvis det ikke er verdt å ha for deg, skal barna dine slippe å få det prakket på seg. (Hvis det er snakk om ting de faktisk har lyst på, er saken selvfølgelig en helt annen.)

Anonymkode: 26795...e82

Har også erfaring med det, så det var skrevet som en spøk 😄

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet i fjor fra stort hus, med DIGER tomt, til en vertikaltdelt tomannsbolig med liten hage. ELSKER det :)

Har kun yngstebarnet (14år) som fortsatt bor hjemme og det er så deilig med mindre plass, mindre uteareale som må vedlikeholdes og vi har det mye mer ryddig, og strukturert, hjemme. Mindre møbler, mindre å vaske, mindre vedlikehold osv. Angrer ikke ett sekund

Anonymkode: e046a...428

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er akkurat det da, vi har nok en hel etasje med ting som er "kjekt å ha", så må jeg vurdere om vi MÅ ha det. Noe syns jeg det skal bli greit å bli kvitt, men noe kan det nok bli værre med. Men jeg ser for meg at livet blir enklere, når man har færre ting og alle ting har en fast plass. 

Men samtidig ser jeg for meg at ting jeg liker å ha lett tilgjengelig (kjøkkenmaskin, mikro, kaffemaskin o.l.) må stå i en bod, og at det kan bli til ergrelse. 

Der må du bare prioritere ! Er det plass til en kaffemaskin der du skal flytte så ta den med, men du må faktisk prioritere !  Få det vekk det du bruker veldig lite ! Det er ikke behov for det. Det der "kjekt å ha " greiene er bare et fengsel for deg. Jeg var knallhard og ryddet med hard hånd. For å være helt ærlig bare få ting med affeksjonsverdi tok jeg vare på, alt annet ble solgt eller gitt bort eller kastet. Ble aldri brukt allikevel.  Så nå har jeg et prinsipp, skal jeg ha noen nye ting ? Da skal noe gammelt ut !  Boden er ikke stedet for  "kjekt å ha" lenger.  Må jeg flytte en gang til har jeg frihet ! Da går alt inn i en bil :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg oppbevarer det meste for ungene, de tok bare med seg klær når de flyttet for å studere. Men hadde jeg bedt de rydde skikkelig, for så å lagre resten, regner jeg med de hadde kastet det meste ja 😊

TS

Det skader jo ikke med en opprydding. Man kan ikke bli boende for å lagre ting😄 ofte har man mye mer enn man trenger, og det er jo bare ting. 

vi kjøpte et hus som egentlig ikke passet oss. Men med et lett tilpassning passer det perfekt nå for en stor familie! Om du synes kjøkkenet i huset er upraktisk er der helt sikkert muligheter! Vi byttet om på stue og kjøkken for å få kjøkkenet vi ville ha, og plass til stort spisebord for å kunne få plass til gjester. 

foreldrene mine nedskalerte før sommeren, og kjøpte et mindre hus.  De angrer ikke og tror de har sådd en spire oss enkelte venner også nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for at du deler erfaringene dine, det er akkurat slike ting jeg lurer på. 

Hvordan gjør du det i forhold til lite kjøkken? Jeg har masse kjøkkenting, flere ulike serviser, kjøkkenmaskin, airfryer, mikro, kaffemaskin osv. Ikke noe av dette vil få plass på det nye kjøkkenet. 

Venner av oss syns vi er gale, som vurderer å flytte til et lite, kronglete hus, nå har vi alt på en flate, bortsett fra soverommene oppe. Men vi har soverom nede, så vi har livstidsstandard. Nå blir det små rom og bratt trapp, men vi er bare i 50-årene, og spreke ennå. Er ikke det litt tidlig å tenke på alderdommen allerede nå? 

Vi får mer kjøring enn før vi da, flytter lengre ut på landet. Men ungene har jo flyttet, så det blir ikke så mye kjøring. Men vi får ikke gangavstand til butikken lengre. 

Vi var dessverre for tidlig ute til å pushe noe over på ungene. Noe ga jeg bort til venner, ellers så er det streng prioritering. Jeg har arvet et servise min bestemor arvet fra en tante. Det kunne og kan jeg ikke gi bort/selge, og det er... ja til stadig vurdering likevel. 😆 Jeg må være ganske brutal angående hva vi faktisk trenger og bruker. Det serviset er egentlig det eneste som har vært fredet. 

Jeg har altså vaskerom, så vi laget ekstra kjøkkenskap der. Der står de tingene vi bruker lite. Vi har også skjenk langs en hel stuevegg, pluss glasskap i stua, og mye står der. Kjøkkenet har fått mye smart oppbevaring, selv om det er lite. Minimalistisk stil blir det aldri her. Airfryer fikk jeg i gave. Den står i boden, og ryker nok ut. Det må liksom bli den eller den kaffemaskinen min kjære elsker. Det er hyller på vaskerommet til at det fungerer som matbod også, og et større skap til slikt på kjøkkenet har vi fått til. I skapene står det også bokser til alt smått (og bare litt stort) fra lys og ting til å pakke gaver, til verktøy og skruer. Et slikt system hadde jeg allerede i forrige bolig, men her er det enda mer nødvendig, og flere bokser. At det er så system på ting gjør det enklere å bo lite. Jeg vet hvor absolutt alt er. 

Vi har ennå så mye ting at det er ganske vanvittig, vi har bare fått smarte løsninger overalt. I alle rom ble smart oppbevaring første pri. Jeg synes likevel vi har fått det veldig fint, men det ligger mye tankevirksomhet bak å få det praktisk og fint. Ja vi har til og med fått til walk in closet og en stor garderobe i mellomgang. Egentlig er vi ikke egnet til å bo så lite, verken meg eller min mann, for vi har enormt mye klær, sko og ting, men på grunn av oppbevaring og system fungerer det. Jeg sloss litt med på holde orden på walk in closet og vaskerom da. Alt havner der når det skal fort bort, så minst en gang i uka må jeg rydde opp i det. 

Fordelen jeg hadde var at nesten hele huset måtte pusses opp, så jeg stengte unødvendige dører, flyttet vegger og fikk tegnet hele planløsning på nytt. 

Har jeg angret? Ja sikkert tusen ganger, men så går ting seg til. Jeg synes vi lever veldig godt nå. Under prosessen tenkte jeg ofte at vi kan jo flytte igjen. Min mann var på at vi definitivt skulle flytte igjen. Nå får jeg neppe min mann herfra, og jeg ser ikke helt grunn til det selv lenger heller. Huset er utrolig sjarmerende, hagen er nesten blitt optimal, så dette ble veldig bra. Vi stortrives. 

Vi var kun noen få år yngre, og nei jeg synes ikke man trenger å tenke alderdom ennå, men likevel er det jo ok at huset ikke blir for stort og tomt når ungene forsvinner. Jeg antar at vi selger hus og flytter i leilighet en gang, men da mer for å få litt penger ut av veggene for å hjelpe neste generasjon enn at det blir nødvendig for oss med det første. Det er veldig deilig å ha mindre å vaske, og jeg savner ingenting som røk ut. Har ikke tenkt på noe av det etter at det røk. Det var bare litt vondt å ta beslutninger, der og da, og så var det en lettelse at det forsvant. Ungene har en liten kasse hver med minner. De valgte selv ut, men ikke utover den kassen. Min sønns kasse er bare halvfull. Mye jeg tok vare på så ikke de noe verdi i. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skader jo ikke med en opprydding. Man kan ikke bli boende for å lagre ting😄 ofte har man mye mer enn man trenger, og det er jo bare ting. 

vi kjøpte et hus som egentlig ikke passet oss. Men med et lett tilpassning passer det perfekt nå for en stor familie! Om du synes kjøkkenet i huset er upraktisk er der helt sikkert muligheter! Vi byttet om på stue og kjøkken for å få kjøkkenet vi ville ha, og plass til stort spisebord for å kunne få plass til gjester. 

foreldrene mine nedskalerte før sommeren, og kjøpte et mindre hus.  De angrer ikke og tror de har sådd en spire oss enkelte venner også nå

Det har du rett i, det finnes helt sikkert muligheter. Og hvis vi får huset til takst, har vi penger til å gjøre ting også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå ble jeg nysgjerrig. Vil du dele finn-annonse?

Ellers så gjorde vi det samme som dere, flyttet fra 200 kvm med 2 mål tomt fordi jeg endelig fikk overtalt mannen. Vi flyttet til 130 kvm, med 2 terasser, og det er plass til barn/barnebarn. Jeg liker meg her, det er ikke det, men jeg angrer litt også selv om jeg var pådriveren og mannen savner ikke huset, men jeg gjør det tidvis. I huset hadde vi bodd i så mange år at jeg visste hvor enhver ting lå, mens nå har vi ikke kommet helt i orden og det er en overgang. Også hadde vi leilighet i huset så vi hadde en deilig ekstrainntekt i dette. Men deilig å slippe alt arbeidet ute og inne, for det er alltid jobb med hus, men tror vi skulle ha ventet noen år til. Men dette er relativt nytt for meg så det kan jo tenkes at jeg tenker anderledes om noen måneder. Og hvis det i tillegg blir mer tungvint (vi gjorde det andre veien, fra "tungvint" til lettvint) så tenk deg ihvertfall grundig om. Sett opp for eller mot. Gjør som Ross med Rachel hvis du tar den referansen 😉🤣

Anonymkode: 0c491...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne uten barn, og i løpet av en periode på ca ti år, har vi leid tre forskjellige ganske store eneboliger, og så egentlig for oss å kjøpe enebolig.

Men i stedet kjøpte vi en leilighet på underkant av 80 kvadrat, og det passer oss strålende 😄

Ja, vi har kvitta oss med veldig mye ting. I flytteprosessen mellom de to siste leieforholdene kvitta vi oss med bortimot 70% av eiendeler, møbler og klær. Det er utrolig hvor mye unødvendig som samler seg opp når man har plass til det.

Nå har vi forsåvidt mye bodplass, samt et stort spiskammer med plass til en liten fryser og kjøkkenutstyr som ikke er veldig hyppig i bruk.
Kaffetrakteren står på en kommode på stua, Kenwooden på en liten avlastningsbenk i et ellers ubrukt hjørne på kjøkkenet. Microen som er lite i bruk, står oppå kjøleskapet.

Personlig synes jeg det er mye greiere å ha vaskemaskina på badet, istede for eget vaskerom; det er for meg enklere å holde kontroll på vasken når jeg ser den, enn når alt er gjemt inne på et eget rom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...