AnonymBruker Skrevet 21. september #1 Del Skrevet 21. september Har fått diagnosen for lenge siden men valgte å ikke bruke tabletter lenger enn noen måneder da jeg opplevde bivirkning som hodepine, ekstremt dårlig matlyst og irritabel. Har hele siden 12-13 års alder kjent meg utrolig utslitt hele tiden. Sliter ekstremt med søvn, men de gangene jeg sover mye er jeg fortsatt alltid sliten. Kan dette knyttes til diagnosen? Noen som har råd til å få mer energi? Anonymkode: 37da0...194 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 21. september #2 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har fått diagnosen for lenge siden men valgte å ikke bruke tabletter lenger enn noen måneder da jeg opplevde bivirkning som hodepine, ekstremt dårlig matlyst og irritabel. Har hele siden 12-13 års alder kjent meg utrolig utslitt hele tiden. Sliter ekstremt med søvn, men de gangene jeg sover mye er jeg fortsatt alltid sliten. Kan dette knyttes til diagnosen? Noen som har råd til å få mer energi? Anonymkode: 37da0...194 Jeg kjenner meg igjen, men samtidig ikke. Kjenner igjen søvnvansker, å sovne inn har vært vanskelig for meg hele livet. Noen ting som hjelper er å sørge for dagslys/sol innen de første timene etter står opp, kutte koffeininntak etter kl 12-14-ish, trene regelmessig. Er du mest mentalt sliten eller fysisk? Det er en vesentlig,forskjell selv blir jeg ør i hodet og mentalt sliten (vanskelig å fokusere, ta valg, komme i gang med ting) av mange inntrykk og også av venting! Kan komme hjem etter en «kjekk og sosial dag» og være fullstendig tom, mens andre har ladet batteriene. For meg fungerer det å vite hva meste dag inneholder slik at jeg er forberedt , men også slik at jeg kan se etter noen anledninger til å gjøre noe som fungerer for meg (gå en tur, løpe, spille) jeg tror at MENTAL slitenhet er et ganske vanlig aspekt ved adhd. Hjernen leter hele tiden etter noe mer spennende, en er hele tiden på jakt etter dopamin, og samtidig forsøker man å fungere sosialt eller,på jobb, og en må på en måte maskere adhd-en og det koster enormt med energi, energi «vanlige» folk ikke trenger bruke. FYSISK slitenhet - søvnighet, sliten i arm og ben, kan skyldes søvnmangel, som igjen blir vanskeligere med adhd. Tror,ikke adhd i seg selv gir tretthet. Medisiner hjelper litt, men fikser virkelig ikke alt. Har du forsøkt ulike preparater og lavere doser? Jeg brukte 6 mnd på å finne frem til min nåværende Aduvanz. Utover det tror jeg på å finne aktiviteter som gir deg energi - typiske ting som gir dopamin, da det er det adhd-hjernen savner. For meg er det trening. Det kan også være ting som gir meg ro - alt fra Nintendo til kryssord eller praktiske ting som å luke. Bare litt stilletid, egentid. Meditasjon anbefales jo, men for meg fungerer det bedre om hendene kan være aktive med noe. Anbefaler også å være,observant på egen form; når er du piggest? Få unnagjort kjedelige oppgaver da. For meg betyr det å betale regninger ol mens jeg drikker morgenkaffen. Venter jeg til senere, blir det bare utsatt. poenget med alt dette: «eksekutive funksjoner» koster mer energi for oss med adhd, og dermed blir en fort sliten. Å bli kjent med eget mønster, og finne måter å fordele oppgaver og gjøremål på, kan ha stor effekt. Så i min mening er det viktigste å 1) tilpasse hverdagen slik at den koster minst mulig energi, dette innebærer å skape en viss rutine og vaner slik at ting går mer og mer automatisk uten mye tankevirksomhet og 2) huske dopamin! Å fylle på med dopamin noen ganger ila dagen har alt å,si 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #3 Del Skrevet 21. september Ja, det er vanlig å være mye sliten når hjernen går på høygir hele tiden. Anonymkode: a4167...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #4 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har fått diagnosen for lenge siden men valgte å ikke bruke tabletter lenger enn noen måneder da jeg opplevde bivirkning som hodepine, ekstremt dårlig matlyst og irritabel. Har hele siden 12-13 års alder kjent meg utrolig utslitt hele tiden. Sliter ekstremt med søvn, men de gangene jeg sover mye er jeg fortsatt alltid sliten. Kan dette knyttes til diagnosen? Noen som har råd til å få mer energi? Anonymkode: 37da0...194 Ja, helt ekstremt vanlig. Men helsevesenet forstår ikke denne sammenhengen, så jeg fikk aldri denne diagnosen tross utmattelse siden tenår. Først da jeg var 46 skjønte jeg sammenhengen selv... og da var jeg ufør og har hatt tiår med sykdom og utmattelse bak meg. Har du prøvd alle varianter av medisin? Også de ikke-stimulerende? Jeg er på Aduvanz, og merker jevnere energi, men blir fortsatt ganske gåen på ettermiddag. Får ingen kræsj, slik mange beskriver, hodet er rolig og fint, men fysisk energi er det liksom bare en viss mengde av. Og jeg vet aldri hvordan formen er når jeg våkner om morgenen, kan være ok, men oftest litt kvalm, litt uvel, litt lavt blodtrykk og gjerne hodepine. Blir gjerne bedre når medisinen begynner å virke, men det er hovedsakelig tankekjøret det hjelper på for min del. På jobb (jobber kun litt, er ufør) får jeg fortsatt hyperfokus, som er mitt største energitap. Må kjøre på, holder høyt tempo, kan nesten ikke ta pauser. Det sliter veldig, og sånn har jeg alltid holdt på. Men skjønte det altså ikke før tidligere i år. Så diagnosen er helt ny for meg. I utredningen sa de at det er ganske vanlig å høre at pasientene deres har slitt med utmattelse eller til og med fått diagnose ME i forkant. Det fikk jeg også, for mange år siden. Er du utredet for andre ting? Utmattelse kan også skyldes mangel på vitaminer/mineraler. Underliggende stoffskiftesykdom eller cøliaki. Vi med adhd har visst en tendens til også å ha autoimmune sykdommer, slik de to jeg nevner er. Anonymkode: 1d856...617 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #5 Del Skrevet 21. september Veldig vanlig. ADHD, særlig uoppdaget og ubehandlet ADHD er linket til utvikling av ME senere. Anonymkode: e8d96...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #6 Del Skrevet 21. september Jeg har lenge vært plaget med fatigue, og siden jeg har en autoimmun sykdom antok jeg lenge at det kun kom derfra. Etter at jeg fikk adhd-diagnosen og er blitt mer bevisst på hvordan jeg fungerer i hverdagen har jeg skjønt at en stor del av problemet er relatert til tankekjøret fra adhd. Det å hele tiden ha hundre planer og idéer i hodet, og ikke klare å fokusere nok til å fullføre én, for eksempel.. Og så er det hyperfokuset som en annen her nevner. Spesielt når man endelig kommer ut av det og innser hvor lang tid man har brukt på en spesifikk oppgave som kanskje ikke var spesielt viktig en gang, sammenlignet med alle de andre oppgavene som man ikke fikk tatt seg av. 😒 fml Anonymkode: b7958...71a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå