Gå til innhold

Manglende jording i stikkontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at du har fått TG3 på elektrikerarbieder i taksten, ettersom det er utført arbeid av ufaglært? I så fall er det jo opplyst om fra din side.

Har akkurat solgt bolig selv, der mannen (som ikke er elektriker) har byttet 2 stikkontakter og 5 taklamper. Stikkontaktene ble byttet fordi vi ville ha de i annen farge, taklampene fordi vi ønsket andre enn de som var der. I takstrapporten er dette oppgitt som TG3, og det er påpekt at det anbefales å gjennomføre el-kontroll snarest.
Nå vet jeg at det ikke er noen feil på vårt anlegg, og vi ikke vil få noen problemer i ettertid.

I din sak så kan jeg ikke skjønne at stikkene på badet kan by på noen utfordringer for deg, så fremt det er opplyst at dette er gjort før du kjøpte og at det er gjort av ikke-faglært. Med mindre du burde ha kjennskap til at de ikke er jordet?

Stikket på stua, er det et stikk som er utformet for jording? Fikk du i så fall vite av elektriker som byttet dette at det manglet jording? I så fall skulle dette vært opplyst om. Hvis ikke elektriker opplyste deg om dette, så kan saken være litt annen, da du ikke hadde grunn til å vite det.

Anonymkode: 2dc12...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
newman01 skrev (På 25.9.2024 den 11.13):

Men hvorfor la du opp stikkontakter på badet uten jording? Jeg regner med at du gjorde den jobben i etterkant av den forrige store verdenskrigen... Da var det jo krav til jording der inne, av helsemessige årsaker. 

Jeg har da ikke lagt opp ujordede kontakter på badet 😂 hvilken elektriker er villig til å gjøre det? Badet ble pusset opp av en tidligere eier, det var to eiere før meg, og eieren før dem igjen tror jeg det var som pusset opp badet, hvor elektrikerarbeidet ble utført som vennetjeneste(skrev de nå). Og dette er det opplyst om i salgsoppgaven.

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 11.34):

Regner med at du har fått TG3 på elektrikerarbieder i taksten, ettersom det er utført arbeid av ufaglært? I så fall er det jo opplyst om fra din side.

Har akkurat solgt bolig selv, der mannen (som ikke er elektriker) har byttet 2 stikkontakter og 5 taklamper. Stikkontaktene ble byttet fordi vi ville ha de i annen farge, taklampene fordi vi ønsket andre enn de som var der. I takstrapporten er dette oppgitt som TG3, og det er påpekt at det anbefales å gjennomføre el-kontroll snarest.
Nå vet jeg at det ikke er noen feil på vårt anlegg, og vi ikke vil få noen problemer i ettertid.

I din sak så kan jeg ikke skjønne at stikkene på badet kan by på noen utfordringer for deg, så fremt det er opplyst at dette er gjort før du kjøpte og at det er gjort av ikke-faglært. Med mindre du burde ha kjennskap til at de ikke er jordet?

Stikket på stua, er det et stikk som er utformet for jording? Fikk du i så fall vite av elektriker som byttet dette at det manglet jording? I så fall skulle dette vært opplyst om. Hvis ikke elektriker opplyste deg om dette, så kan saken være litt annen, da du ikke hadde grunn til å vite det.

Anonymkode: 2dc12...f7a

Jeg skrev som over at tidligere eier hevder det er elektriker som har utført arbeidet, men at det ikke finnes dokumentasjon på dette. Dette var min første bolig, tenkte ikke på dette med jording, så jeg bodde jo der i 5 år uten å ane at de ikke var jordet😅 Så kunne jo ikke opplyse om noe jeg ikke visste. Men fikk tg 2, bestemt av takstmannen, hadde blitt strengere regler siden jeg kjøpte. 

Jeg klarer ikke huske hvordan stikkene på stua er. Jeg fikset det ene stikket med elektriker, snublet i en ledning og ødela det. Om det er det stikket det er problemer med nå(vet ikke om det er dette), så er det jo dårlig elektrikerarbeid om stikket ikke er det samme som de andre. 

Uansett, om noen lurer på noe lignende og finner tråden: jeg ringte mitt forsikringsselskap, og de var enig i at hen neppe har noen sak med stikkene. Det var jo også opplyst om. Men det var visst også et annet problem som har gjenoppstått, jeg fikset det med faglært før salg. Men forsikringsselskapet mente at dette antakelig heller ikke ble en sak fordi det er å forvente mtp boligens alder. Og jeg hadde god grunn til å tro det var rettet uansett (jeg kunne teste det selv) og takstmannen mente det ikke var nødvendig å ha det med da.

Anonymkode: e71cf...602

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 8.21):

Nei de byttet bare kontakter, de må ikke legge ny ledning så lenge det er strøm på badet 🙂

Anonymkode: 47d03...5a6

Jo, hvis det mangler ledning må det legges inn jording og det forutsetter at det må legges inn ekstra ledning. Det vil koste litt.

Anonymkode: 74785...77e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 8.09):

Jeg skrev som over at tidligere eier hevder det er elektriker som har utført arbeidet, men at det ikke finnes dokumentasjon på dette. Dette var min første bolig, tenkte ikke på dette med jording, så jeg bodde jo der i 5 år uten å ane at de ikke var jordet😅

Anonymkode: e71cf...602

La du ikke merke til at det var ujordede kontakter på badet??

Anonymkode: 720c5...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...