Snublefot62 Skrevet 21. september 2024 #21 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ta et bilde og del, dette synes jeg er merkelig at det ikke er jordet på badet. Det har det da vert i flere mannsaldre, med et klistremerke som opplyser om at er ikke apparatet som settes i jordet, skal det være dobbeltisolert. Anonymkode: 0396f...f47 Jeg er ikke 100% sikker, men mener kravet om jord i kontaktene på bad først kom en gang på 90 tallet. Google søk vakler litt mellom 91, 98 og 2001. Men dette er strengt tatt ikke så viktig ettersom at TS kunne lese i egenerklæringen til selger at det har vært utført ufaglært/udokumentert arbeid på elektrisk anlegg og da burde TS enten sjekket nærmere opp i dette før bud, eller nå godta at dette var opplyst om.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #22 Skrevet 21. september 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg er ikke 100% sikker, men mener kravet om jord i kontaktene på bad først kom en gang på 90 tallet. Google søk vakler litt mellom 91, 98 og 2001. Men dette er strengt tatt ikke så viktig ettersom at TS kunne lese i egenerklæringen til selger at det har vært utført ufaglært/udokumentert arbeid på elektrisk anlegg og da burde TS enten sjekket nærmere opp i dette før bud, eller nå godta at dette var opplyst om. Huset til mine foreldre ble bygget tidlig på 80-tallet, der var stikk på badet jordet, samme i huset jeg har selv som er eldre, jorfing på badet. Anonymkode: 0396f...f47
Snublefot62 Skrevet 21. september 2024 #23 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Huset til mine foreldre ble bygget tidlig på 80-tallet, der var stikk på badet jordet, samme i huset jeg har selv som er eldre, jorfing på badet. Anonymkode: 0396f...f47 Joda. Men det betyr ikke at det var et krav. Men igjen, jeg er ikke helt sikker når kravet kom. Uansett har det liten betydning.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #24 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kjøpte leilighet for 6 mnd siden, og nå har jeg oppdaget at det mangler jording på badet(2 uttak) og på ett uttak på stua. Har jeg noen rettigheter eller må jeg bare hoste opp penga? Det er snakk om en brukt bolig. Var ikke opplyst noe sted utover at ett uttak ble reparert av elektriker rett før kjøp(selger hadde visst snublet i en ledning og uttaket ble ødelagt), og badet hadde visst en tidligere eier(altså, eier før selger jeg kjøpte av)pusset opp, hvor en elektriker (vennetjeneste) hadde gjort nødvendig el-arbeid. Så det kan jo stamme derfra kanskje? Help?:) Noen som har noen ide om hva det vil koste å utbedre dette? Anonymkode: e71cf...602 Dette kunne du fint ha oppdaget på visning. Å kreve at selger skal fikse dette kommer du ingen vei med, prisen for å endre/fikse er så lav i forhold til kjøpesum for en hel bolig at folk flest vil le av deg om du prøver å pirke på å få selger til å rette opp i dette. Forøvrig, når noen har gjort arbeid på det elektriske anlegget eller våtrom og ikke har papirer på arbeidet, så bør det vaie en hel arme av røde flagg. Anonymkode: 6511c...543
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #25 Skrevet 21. september 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg er ikke 100% sikker, men mener kravet om jord i kontaktene på bad først kom en gang på 90 tallet. Google søk vakler litt mellom 91, 98 og 2001. Men dette er strengt tatt ikke så viktig ettersom at TS kunne lese i egenerklæringen til selger at det har vært utført ufaglært/udokumentert arbeid på elektrisk anlegg og da burde TS enten sjekket nærmere opp i dette før bud, eller nå godta at dette var opplyst om. Jordet stikk på badet var et krav i 1975, da måtte naboene hyre inn elektriker etter å ha hatt brannvesenet på inspeksjon. Da kostet det mye, og ble snakket om brannfare i flere tiår etterpå. Anonymkode: 6511c...543
Snublefot62 Skrevet 21. september 2024 #26 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jordet stikk på badet var et krav i 1975, da måtte naboene hyre inn elektriker etter å ha hatt brannvesenet på inspeksjon. Da kostet det mye, og ble snakket om brannfare i flere tiår etterpå. Anonymkode: 6511c...543 Ok. I så tilfelle bør det være god tjangs for at det ligger jordingskabel frem til kontaktene og jordfeilbryter på kursen. Da er det en liten jobb for en elektriker.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #27 Skrevet 21. september 2024 Hvordan "oppdaget" du det? Kan du bruke et multimeter? Viktig at det også er jordfeilsbryter på bad. I stue var det ikke noe krav, men du kan ikke blande. Anonymkode: a9ebc...30c
TomKrus Skrevet 21. september 2024 #28 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjøpte boligkjøperforsikring forresten Anonymkode: e71cf...602 Betyr ingenting, alt under 10.000 kroner må du betale og ikke noe som en forsikring dekker. En elektriker tar noen kroner for dette, men langt under 10.000 kroner slik du beskriver det. Få en elektriker til å fikse det, og se over om alt er som det skal være i din boenhet. Om det er flere mangler kan dette fort komme over 10.000 kroner og noe du kan rette mot en forsikring og tidligere eier om det ikke var nevnt i tilstandsrapporten.
TomKrus Skrevet 21. september 2024 #29 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan "oppdaget" du det? Kan du bruke et multimeter? Viktig at det også er jordfeilsbryter på bad. I stue var det ikke noe krav, men du kan ikke blande. Anonymkode: a9ebc...30c Nei man kan ikke blande i det hele tatt, om det er en jordet i stuen skal alle være det. På badet må man ha en jordet kontakt, om den ikke er det kan det være en smal sak for en elektriker å fikse. Kan godt være at det er en jordet kordel der, men at man har brukt en ikke jordet stikkontakt. Det koster et par hundrelapper for en ny kontakt og er par tusen for monteringen.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #30 Skrevet 21. september 2024 Husk også at stikk kan se vanlig ut og virke som om de har jord, men om du da skrur de av så viser det seg gjerne at de ikke har jord likevel. Det er mange som leker hobby-elektriker og du får jo kjøpt alt alle plasser. Hvordan har du funnet ut av at det ikke er jord? Mangler det på selve stikk eller har du åpnet opp og faktisk sjekket? Anonymkode: 35bd3...72b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #31 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tøvprat ! Jordingskabel kan ein ta fra eit hvilket som helst punkt i boligen. Taklamper, veggkontankter. Er der åpen installasjon i boligene som var vanleg før må ein legge ny kabel. Er det skjult instalasjon måe ein strekke ny kabel truleg igjennom taklampe bokser, etc. Anonymkode: 3147c...fc7 "Tøvprat"? Javel? Hvis kablene går i rør til badet så er det neppe "bare" å ta jotding fra hvor som helst. Det er jo gjerne egne kurser og egne rør, de går ikke hit og dit og gjennom diverse taklamper og veggbokser. I et nokså moderne hus så er det veldig uvanlig å ta jord fra noe annet sted enn sikringsskapet, og det er i de fleste tilfeller enklest. Kanskje i et hus fra 50-tallet så er det mer alternative løsninger, men hvis det ikke er jord på badet er det neppe det i taklampa i stua heller. Hilsen elektriker Anonymkode: 6fb8d...944 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #32 Skrevet 21. september 2024 TomKrus skrev (3 timer siden): Nei man kan ikke blande i det hele tatt, om det er en jordet i stuen skal alle være det. På badet må man ha en jordet kontakt, om den ikke er det kan det være en smal sak for en elektriker å fikse. Kan godt være at det er en jordet kordel der, men at man har brukt en ikke jordet stikkontakt. Hvorfor i alle dager velger man å gjøre det?? Anonymkode: 720c5...6aa
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #33 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei de byttet bare kontakter, de må ikke legge ny ledning så lenge det er strøm på badet 🙂 Anonymkode: 47d03...5a6 Hvis de skal jordes må det også trekkes jordet ledning. Fra jordet til ujordet trenger ikke ny ledning Anonymkode: 036cb...046
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #34 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette kunne du fint ha oppdaget på visning. Å kreve at selger skal fikse dette kommer du ingen vei med, prisen for å endre/fikse er så lav i forhold til kjøpesum for en hel bolig at folk flest vil le av deg om du prøver å pirke på å få selger til å rette opp i dette. Forøvrig, når noen har gjort arbeid på det elektriske anlegget eller våtrom og ikke har papirer på arbeidet, så bør det vaie en hel arme av røde flagg. Anonymkode: 6511c...543 Ja. Tviler på at du kommer noen vei når badet er «vennetjeneste». Dette visste du. Det var risikoen du tok. Anonymkode: 6a242...3dd
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #35 Skrevet 21. september 2024 aksase skrev (11 timer siden): Moderne sikringer i sikringskapet har også en føler som kjenner om det kommer strøm i jordledningen og slår av strømmen/sikringen dersom det skulle komme strøm i jordledningen. Populært kalt jordfeilbryter. Har ingenting med jordledningen å gjøre. Jording av stikkontakter på våtrom har vært påbudt siden krigen. I 1998 kom påbud om jord i alle rom. Anonymkode: aeaa7...20e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #36 Skrevet 24. september 2024 Ble litt elektriker snakk her men takk for alle innspill. Jeg har løyet litt, jeg er selger i denne situasjonen, ikke kjøper:p Altså hen som har kjøpt leiligheten fremmer dette kravet til meg. Jeg er i utlandet på ferie med veldig sporadisk og veldig dårlig internettilgang 😅 Kjøper har altså hatt elektriker innom og oppdaget at det manglet jording. Og siden det med badet var opplyst om håpet jeg at det var noe som hen måtte ta på egen kappe. Å enten jorde den ene på stua, evt. gjøre alle stikk på stua ujordet kan umulig komme over 10k? Kjøper er ikke norsk, skal jeg bare be henne om å ta kontakt med sitt forsikringsselskap? Eller prøve å forklare dette? Jeg får ikke kontaktet mitt før jeg er hjemme. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Anonymkode: e71cf...602
Snublefot62 Skrevet 24. september 2024 #37 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ble litt elektriker snakk her men takk for alle innspill. Jeg har løyet litt, jeg er selger i denne situasjonen, ikke kjøper:p Altså hen som har kjøpt leiligheten fremmer dette kravet til meg. Jeg er i utlandet på ferie med veldig sporadisk og veldig dårlig internettilgang 😅 Kjøper har altså hatt elektriker innom og oppdaget at det manglet jording. Og siden det med badet var opplyst om håpet jeg at det var noe som hen måtte ta på egen kappe. Å enten jorde den ene på stua, evt. gjøre alle stikk på stua ujordet kan umulig komme over 10k? Kjøper er ikke norsk, skal jeg bare be henne om å ta kontakt med sitt forsikringsselskap? Eller prøve å forklare dette? Jeg får ikke kontaktet mitt før jeg er hjemme. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Anonymkode: e71cf...602 Unødvendig å lyve om dette. Du ber henne snakke med sin elektriker og deretter sitt forsikringsselskap. Evnt advokat direkte om hun må det.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #38 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ble litt elektriker snakk her men takk for alle innspill. Jeg har løyet litt, jeg er selger i denne situasjonen, ikke kjøper:p Altså hen som har kjøpt leiligheten fremmer dette kravet til meg. Jeg er i utlandet på ferie med veldig sporadisk og veldig dårlig internettilgang 😅 Kjøper har altså hatt elektriker innom og oppdaget at det manglet jording. Og siden det med badet var opplyst om håpet jeg at det var noe som hen måtte ta på egen kappe. Å enten jorde den ene på stua, evt. gjøre alle stikk på stua ujordet kan umulig komme over 10k? Kjøper er ikke norsk, skal jeg bare be henne om å ta kontakt med sitt forsikringsselskap? Eller prøve å forklare dette? Jeg får ikke kontaktet mitt før jeg er hjemme. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Anonymkode: e71cf...602 Teit å lyve om det. Men hvis du har eierskifteforsikring så må du uansett bare be henne kontakte dem. Hva hun har på sin side er irrelevant for deg. Hvis dette var opplyst om eller synlig (frks vanlig ujordede kontakter på badet) om så kommer hun neppe noen vei. Egenandelen er på 10k. Men det er totalt. Ikke pr sak. Så man kan melde inn flere saker til de 10 er "brukt opp". Men dette spiller liten rolle for deg. Det er ditt forsikringsselskap som tar saken. Har du ikke forsikring så må du fronte dette selv. Har du løyet i egenerklæring eller takst kan du få problemer. Har du vært ærlig så skal det hardt gjøres å ta deg. Kjøper har også udersøkelsesplikt. Anonymkode: d6eaa...c77
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #39 Skrevet 24. september 2024 Snublefot62 skrev (3 timer siden): Unødvendig å lyve om dette. Du ber henne snakke med sin elektriker og deretter sitt forsikringsselskap. Evnt advokat direkte om hun må det. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Teit å lyve om det. Men hvis du har eierskifteforsikring så må du uansett bare be henne kontakte dem. Hva hun har på sin side er irrelevant for deg. Hvis dette var opplyst om eller synlig (frks vanlig ujordede kontakter på badet) om så kommer hun neppe noen vei. Egenandelen er på 10k. Men det er totalt. Ikke pr sak. Så man kan melde inn flere saker til de 10 er "brukt opp". Men dette spiller liten rolle for deg. Det er ditt forsikringsselskap som tar saken. Har du ikke forsikring så må du fronte dette selv. Har du løyet i egenerklæring eller takst kan du få problemer. Har du vært ærlig så skal det hardt gjøres å ta deg. Kjøper har også udersøkelsesplikt. Anonymkode: d6eaa...c77 Etter to forsøk på å skrive fra mitt perspektiv uten søvn på nesten 48t gav jeg opp 😆 Ikke direkte opplyst om dette, bare at det er utført udokumentert elektrikerarbeid av tidligere eier. Dette kopierte jeg ordrett fra den gamle kjøpsoppgaven. Så har ikke løyet nei(bare her i tråden 😄) jeg har tilogmed opplyst om noe ikke en gang takstmannen var interessert i å ha med. Men takk igjen allesammen, da ber jeg henne snakke med forsikringsselskapet først og fremst. Anonymkode: e71cf...602
newman01 Skrevet 25. september 2024 #40 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 11.08): Etter to forsøk på å skrive fra mitt perspektiv uten søvn på nesten 48t gav jeg opp 😆 Ikke direkte opplyst om dette, bare at det er utført udokumentert elektrikerarbeid av tidligere eier. Dette kopierte jeg ordrett fra den gamle kjøpsoppgaven. Så har ikke løyet nei(bare her i tråden 😄) jeg har tilogmed opplyst om noe ikke en gang takstmannen var interessert i å ha med. Men takk igjen allesammen, da ber jeg henne snakke med forsikringsselskapet først og fremst. Anonymkode: e71cf...602 Men hvorfor la du opp stikkontakter på badet uten jording? Jeg regner med at du gjorde den jobben i etterkant av den forrige store verdenskrigen... Da var det jo krav til jording der inne, av helsemessige årsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå