Gå til innhold

Føler ikke meg trygg her vi bor med barna mine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva som skjer i Norge nå, og all volden. 
Leser på vg at en mann er overfalt i østfold i kveld, det har vært knivstikking på oslos omtrent midt på lyse dagen.

Her vi bor er det også dannet en gjeng med ungdommer som utfører vold, driver med tvang og er generelt farlige. Jeg tør ikke å slippe barna mine ut for å leke noe annet sted en akkurat her vi bor. Vi bor ikke i byen, burde sånn sett være ganske greit. 
Vurdert å flytte, men det er jo vold overalt. Jeg er veldig redd det skal skje noe med barna mine. 
Hva gjør dere andre når det er så mye vold, rus og kriminalitet? Har dere funnet trygge steder?

Anonymkode: e26f1...206

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på østkanten i Oslo og deler ikke denne frykten. Jeg henter viss det er trening sent på kvelden et stykke unna her. Jeg har oversikt over venner og klasse miljøet.

Jeg var skeptisk til miljøet i området rundt ene fritidsaktiviteten barnet gikk på tidligere og har derfor alltid fulgt og hentet til denne.

Ingen sted er 100% trygt. Det er ikke mulig å gardere seg 100% mot ulike farer, men det er jo mulig å tenke litt rasjonelt på ting. Den alvorlige volden spesielt i Oslo er mellom personer i samme kriminelle miljø. I vårt nærområdet er det relativt trygt. Rusmisbrukere er ikke interiserte i tilfeldig forbipasserende. De er interessert i rus. Viss du bor i et område hvor det utføres mye vold mot andre unge utenfor kriminelle miljøer hadde jeg vurdert å flytte til et annet område for å slippe å følge barn/ungdom til alt i nærmiljøet. Politiet får ikke gjort stort med slik ukultur.

Anonymkode: 63221...58f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det aller, aller, aller mestr av volden er ufarlige for de som ikke befinner seg i gjengene. De slåss mot hverandre, og i enkelte tilfeller er det snakk om blind vold, ran eller uskyldige i bildet. 

Så lenge barna dine holder seg unna de gjengene, så går det greit. 

Anonymkode: 36f80...e7b

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her vi bor er det også dannet en gjeng med ungdommer som utfører vold, driver med tvang og er generelt farlige. Jeg tør ikke å slippe barna mine ut for å leke noe annet sted en akkurat her vi bor. Vi bor ikke i byen, burde sånn sett være ganske greit. 
Vurdert å flytte, men det er jo vold overalt.

Dette er ikke slik overalt. Jeg kommer fra Oslo og alle stedene jeg har bodd eller gått på skole har ikke hatt synlige ungdomsgjenger som skaper problemer.

Å håpe at de bare angriper hverandre og ikke ditt barn eller tenåring er risikabelt og du kan ikke alltid beskytte dem. Så flytt hvis du ikke føler deg trygg hvor du bor nå, så flytt.

Anonymkode: b3196...cab

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er det narkoen som får ungdommen på ville veier i Norge. Veldig mye narkobruk blant ungdom i Norge. Og mange av de mister sitt moralske kompass og empati når de ruser seg. 
Bare vent. Om 30 år blir det like ille i Norge som i sør-Amerika om ikke politikerne våre får ræva i gir snart. 

Anonymkode: 8fc65...efd

Skrevet

Hadde det "bare" vært intern oppgjør mellom gjenger så sånn sett greit, men det er ikke tilfelle her jeg bor. Det er ikke så mange gjenger, den ene gjengen angriper uskyldige, om de er 9 eller 40 spiller ingen rolle. 
Flytte for å rømme bort kunne jeg virkelig tenkt meg,  men nå er det slik de andre stedene også. Det er mye vold og rus, det er ikke kun gjengoppgjør. Og det skremmer meg, barna mine er ute med venner, men de får ikke dra til sentrum. 
Hva kan man gjøre som samfunn, det er ikke kun politikere som kan gjøre noe, vi også, politiet må få ressurser, barnevernet må få mer penger. 
Og ja det er rusen som starter dette

Jeg bor på østlandet er det verre her en ellers i landet? 

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bor i Drammen, her er det også noen ungdommer som opptrer i grupper og finner på faenskap.

Likevel, føler meg alltid trygg og er ikke spesielt redd for barna mine. Det kan faktisk skje uheldige ting overalt, selv i de mest fredelige og idylliske omgivelser. Vi kan ikke gå rundt og være redde.

Anonymkode: 10aae...6be

• Liker 5
Skrevet

Føler meg 100% trygg her vi bor. Ingen voldelige gjenger. Litt slossing på fylla på voksne utskudd av og til. Nordland.

Anonymkode: cd510...b37

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i Lørenskog og det er mye rart her også. Men det som skjer er i hovedsak mellom ulike grupperinger.

Norge er fremdeles blant de tryggeste landene i verden, uansett hvor i landet du er. 

Er du en engstelig person generelt, ts? 

Anonymkode: 5935d...691

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

reparere, deportere

Anonymkode: dbac5...8cf

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Norge er generelt veldig veldig trygt.

De aller fleste som utsettes for noe, er allerede i et belastet miljø. Det blir som å bekymre seg for kidnapping eller ulykker  ja det kan skje men det er så utrolig sjeldent.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bor i Drammen, her er det også noen ungdommer som opptrer i grupper og finner på faenskap.

Likevel, føler meg alltid trygg og er ikke spesielt redd for barna mine. Det kan faktisk skje uheldige ting overalt, selv i de mest fredelige og idylliske omgivelser. Vi kan ikke gå rundt og være redde.

Det kan det, men nå er det 10' åring som har blitt truet med kniv, to uskyldige offer for vold bare siste 14 dagene, og enda flere hendelser er det . Bare i byene rundt meg er det også mye som foregår blant ungdom og mange blir utsatt for ting som de egentlig ikke har noe med. 

Jeg er generelt ikke en utrygg og bekymret person, jeg jobber med mange ungdommer som har falt utenfor. De respekterer som regel meg på jobb, det hender at det er kollegaer som blir utsatt for vold , mer nå enn før. Det har skjedd noe, jeg vokste opp blant rus og vold og mye ungdomskriminalitet, men de gikk aldri på barn og "uskyldige" på den måten som nå. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke hva som skjer i Norge nå, og all volden. 
Leser på vg at en mann er overfalt i østfold i kveld, det har vært knivstikking på oslos omtrent midt på lyse dagen.

Vurdert å flytte, men det er jo vold overalt. Jeg er veldig redd det skal skje noe med barna mine. 
Hva gjør dere andre når det er så mye vold, rus og kriminalitet? Har dere funnet trygge steder?

Du kunne jo prøvd Svalbard da..Tror ikke de muslimske guttegjengene har tatt over Longyearbyen ennå..

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bor i Lørenskog og det er mye rart her også. Men det som skjer er i hovedsak mellom ulike grupperinger.

Norge er fremdeles blant de tryggeste landene i verden, uansett hvor i landet du er. 

Er du en engstelig person generelt, ts? 

Anonymkode: 5935d...691

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

reparere, deportere

Anonymkode: dbac5...8cf

Ikke utelandske her vi bor. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Norge er generelt veldig veldig trygt.

De aller fleste som utsettes for noe, er allerede i et belastet miljø. Det blir som å bekymre seg for kidnapping eller ulykker  ja det kan skje men det er så utrolig sjeldent.

Ja vi liker å si det at Norge er trygt, men vet ikke om dere har fått med dere alle sakene eller faktisk følger med på hva som skjer? Er det så trygt som vi ønsker å tro? 
Ts

• Liker 4
Skrevet
TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Du kunne jo prøvd Svalbard da..Tror ikke de muslimske guttegjengene har tatt over Longyearbyen ennå..

Hva med Norske da? Vi har ingen muslimskegjenger der jeg bor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke utelandske her vi bor. 

Ja vi liker å si det at Norge er trygt, men vet ikke om dere har fått med dere alle sakene eller faktisk følger med på hva som skjer? Er det så trygt som vi ønsker å tro? 
Ts

Det er fordi det slås opp i media, de skal ha noe og skrive om. Flytt til et annet land da vel.

Skrevet

Jeg jobber som lærer i en by på østlandet som har rykte på seg for å være et sted med mye ungdomsgjenger, kriminalitet osv. Jeg kjenner godt til noen av ungdommene som henger ute og røyker hasj og driver med tull. De er ikke noe skumle, de er bare usikre, har få venner og får lov til å henge ute i byen til langt på kveld. Foreldre følger ikke ordentlig opp. Mange av familiene er dysfunksjonelle, med vold, krangling, psykiske problemer eller annet.

Det er som oftest lokale gjenger som krangler og sloss med hverandre. Det er sjeldent at uskyldige blir blandet inn... med mindre de finner ut at de skal henge på de mest belastede stedene. Vet at det har skjedd i oslo, da. Men heldigvis har det ikke vært noe av sånt her.

De fleste ungdommene er greie og driver med idrett eller andre fritidsaktiviteter. Foreldrene følger med på sosiale medier, hvem de er venner med, hvor de drar på fest, har innetider osv. 

Vi har elever som drar med seg krangler og "opprør" som har akjedd på fritiden, til skolen. Og mange foreldre bryr seg ikke. De prøver å få skolen til å ordne opp i det. Nor som så klart er helt umulig. De elevene som har foreldre som følger med og følger opp, går det mye bedre med.

Viktig at dere lar barna bli med på fritidsaktiviteter og sånt som ungdomshus og arrangementer som skjer, i stedet for å la dem henge hvileløst rundt i byen etter skolen.

Anonymkode: deb2f...7b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fordi det slås opp i media, de skal ha noe og skrive om. Flytt til et annet land da vel.

Slås ikke så mye opp i media her, har barn som vokser opp her som er ungdom. Så vet hva som skjer.  
Ja, det er kanskje bedre å flytte utenlandsk.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber som lærer i en by på østlandet som har rykte på seg for å være et sted med mye ungdomsgjenger, kriminalitet osv. Jeg kjenner godt til noen av ungdommene som henger ute og røyker hasj og driver med tull. De er ikke noe skumle, de er bare usikre, har få venner og får lov til å henge ute i byen til langt på kveld. Foreldre følger ikke ordentlig opp. Mange av familiene er dysfunksjonelle, med vold, krangling, psykiske problemer eller annet.

Det er som oftest lokale gjenger som krangler og sloss med hverandre. Det er sjeldent at uskyldige blir blandet inn... med mindre de finner ut at de skal henge på de mest belastede stedene. Vet at det har skjedd i oslo, da. Men heldigvis har det ikke vært noe av sånt her.

De fleste ungdommene er greie og driver med idrett eller andre fritidsaktiviteter. Foreldrene følger med på sosiale medier, hvem de er venner med, hvor de drar på fest, har innetider osv. 

Vi har elever som drar med seg krangler og "opprør" som har akjedd på fritiden, til skolen. Og mange foreldre bryr seg ikke. De prøver å få skolen til å ordne opp i det. Nor som så klart er helt umulig. De elevene som har foreldre som følger med og følger opp, går det mye bedre med.

Viktig at dere lar barna bli med på fritidsaktiviteter og sånt som ungdomshus og arrangementer som skjer, i stedet for å la dem henge hvileløst rundt i byen etter skolen.

Anonymkode: deb2f...7b3

Barna mine er med på aktiviteter og vi kjører de til venner, men de får ikke lov å dra på ungdomsklubben her. Det har skjedd mye på den klubben, og to av barna mine er utrygge der etter en hendelse de havnet opp i. 
90% av ungdommene er selvfølgelig fine og flotte barn, jeg tror faktisk de er mye roligere enn det min generasjon var på 2000 tallet. Og oppfører seg mye bedre, det er håp for våre ungdommer, men den lille prosenten har gått veldig langt. 
Her er det så mye frykt at foreldre tør ikke engang å melde i fra til politiet redd for hva den gjengen da gjør med barnet demmes. 
Barna mine har venner her, og det er her hjemmet vårt er. Vi ser stadig på nye områder, snakker med foreldre, kollegaer osv. For å finne ut om det er andre steder, problemet er at dette følger kull så man vet ikke hva som vil skje neste år.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barna mine er med på aktiviteter og vi kjører de til venner, men de får ikke lov å dra på ungdomsklubben her. Det har skjedd mye på den klubben, og to av barna mine er utrygge der etter en hendelse de havnet opp i. 
90% av ungdommene er selvfølgelig fine og flotte barn, jeg tror faktisk de er mye roligere enn det min generasjon var på 2000 tallet. Og oppfører seg mye bedre, det er håp for våre ungdommer, men den lille prosenten har gått veldig langt. 
Her er det så mye frykt at foreldre tør ikke engang å melde i fra til politiet redd for hva den gjengen da gjør med barnet demmes. 
Barna mine har venner her, og det er her hjemmet vårt er. Vi ser stadig på nye områder, snakker med foreldre, kollegaer osv. For å finne ut om det er andre steder, problemet er at dette følger kull så man vet ikke hva som vil skje neste år.

Det er klart en kan være både heldig og uheldige. Hvis det er visse steder du vet det er utrygt så er det best å holde seg unna de. jeg tror som deg at de aller fleste er flotte ungdommer som er mye mer ordentlige enn det jeg var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...