AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #1 Skrevet 20. september 2024 Se vedlegg. Altså jeg har både lest og hørt at det er lov med flere, men i teksten virket det jo ulovlig? Jeg vil vite dette nå så jeg kan si opp to av dem eventuelt. Men syntes ikke det er trygt med bare 1, eller 2. har mye sykdom i familien. Jeg er den eneste friske. Min søster fikk avslag på erstatning på den ene hennes men hun hadde fortsatt en uføre forsikring til som ga henne erstatning. Gjør jo dette for sikkerhet, ikke svindel. Har dere noe peiling her? Med mine tre så har jeg opptil 6.000.000 å få i utbetaling. Har stått på flere forpsikringssider også at det er lov å ha flere, og anbefalt ved høy gjeld. Det er Landkreditt jeg har hos også. Pg jeg har to stk på hver av barna mine, er ikke det heller greit? De er 5 og 7 år så om det ikke er greit må jeg jo redusere for dem også…. Anonymkode: adc8d...325
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #2 Skrevet 20. september 2024 Du har lov å ha flere. Jeg hadde to. En privat og en gjennom jobb. Kom godt med da jeg ble syk. Fikk begge. Anonymkode: a149d...589
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #3 Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Se vedlegg. Altså jeg har både lest og hørt at det er lov med flere, men i teksten virket det jo ulovlig? Jeg vil vite dette nå så jeg kan si opp to av dem eventuelt. Men syntes ikke det er trygt med bare 1, eller 2. har mye sykdom i familien. Jeg er den eneste friske. Min søster fikk avslag på erstatning på den ene hennes men hun hadde fortsatt en uføre forsikring til som ga henne erstatning. Gjør jo dette for sikkerhet, ikke svindel. Har dere noe peiling her? Med mine tre så har jeg opptil 6.000.000 å få i utbetaling. Har stått på flere forpsikringssider også at det er lov å ha flere, og anbefalt ved høy gjeld. Det er Landkreditt jeg har hos også. Pg jeg har to stk på hver av barna mine, er ikke det heller greit? De er 5 og 7 år så om det ikke er greit må jeg jo redusere for dem også…. Anonymkode: adc8d...325 Alle saker en person melder på en forsikring blir lagt inn i samme register fordi man på den måten kan se hvem som hyppig melder skadesaker og om der kan være noe mistenkelig med melderen. Men og fordi om du har flere forsikringer og blir frastjelte en veske eller en koffert så skal du bare få utbetalt forsikringspenger på en forsikring. Dette trodde jeg faktisk gjelder og for uføreforsikring. Du kan ikke få utbetalt flere ganger fra ulike forsikringsselskaper for samme uførhet? Så dette må du grundig sette deg inn i, slik at du ikke betaler på forsikringer som er verdiløse om du får bruk for dem, senere. Forøvrig så kan du ha 10 uføreforsikringer og betale på dem i årevis, hvis du vil, men om du får ubetalt fra alle 10 eller færre eller flere for samme sak, det er heller tvilsomt. Så da er dette unødvendige penger å betale.. Her må du gjøre grundige undersøkelser. Og få ting skriftlig. Anonymkode: e10a2...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #4 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Alle saker en person melder på en forsikring blir lagt inn i samme register fordi man på den måten kan se hvem som hyppig melder skadesaker og om der kan være noe mistenkelig med melderen. Men og fordi om du har flere forsikringer og blir frastjelte en veske eller en koffert så skal du bare få utbetalt forsikringspenger på en forsikring. Dette trodde jeg faktisk gjelder og for uføreforsikring. Du kan ikke få utbetalt flere ganger fra ulike forsikringsselskaper for samme uførhet? Så dette må du grundig sette deg inn i, slik at du ikke betaler på forsikringer som er verdiløse om du får bruk for dem, senere. Forøvrig så kan du ha 10 uføreforsikringer og betale på dem i årevis, hvis du vil, men om du får ubetalt fra alle 10 eller færre eller flere for samme sak, det er heller tvilsomt. Så da er dette unødvendige penger å betale.. Her må du gjøre grundige undersøkelser. Og få ting skriftlig. Anonymkode: e10a2...e3c Mener du også at saker på feks ødelagt mobil blir lagt inn der? Hvordan får man fjernet en sak? Trodde ikke det var lov å dele sånt 🥲 Anonymkode: b3a01...329
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #5 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Alle saker en person melder på en forsikring blir lagt inn i samme register fordi man på den måten kan se hvem som hyppig melder skadesaker og om der kan være noe mistenkelig med melderen. Men og fordi om du har flere forsikringer og blir frastjelte en veske eller en koffert så skal du bare få utbetalt forsikringspenger på en forsikring. Dette trodde jeg faktisk gjelder og for uføreforsikring. Du kan ikke få utbetalt flere ganger fra ulike forsikringsselskaper for samme uførhet? Så dette må du grundig sette deg inn i, slik at du ikke betaler på forsikringer som er verdiløse om du får bruk for dem, senere. Forøvrig så kan du ha 10 uføreforsikringer og betale på dem i årevis, hvis du vil, men om du får ubetalt fra alle 10 eller færre eller flere for samme sak, det er heller tvilsomt. Så da er dette unødvendige penger å betale.. Her må du gjøre grundige undersøkelser. Og få ting skriftlig. Anonymkode: e10a2...e3c Ufør og ulykke er annerledes. Livsforsikring også. Det er ikke å erstatte en ting, men å få en utbetaling dersom slik og sånn skjer. Derfor kan man ha flere, og få flere utbetalinger. Man kan også betale mer og høyne utbetaling om noe skulle skje. Men relativt dyre forsikringer. Dvs synes ikke ulykke er veldig dyr. Men nå har jeg bare på 1 mill. Anonymkode: a149d...589
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #6 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Alle saker en person melder på en forsikring blir lagt inn i samme register fordi man på den måten kan se hvem som hyppig melder skadesaker og om der kan være noe mistenkelig med melderen. Men og fordi om du har flere forsikringer og blir frastjelte en veske eller en koffert så skal du bare få utbetalt forsikringspenger på en forsikring. Dette trodde jeg faktisk gjelder og for uføreforsikring. Du kan ikke få utbetalt flere ganger fra ulike forsikringsselskaper for samme uførhet? Så dette må du grundig sette deg inn i, slik at du ikke betaler på forsikringer som er verdiløse om du får bruk for dem, senere. Forøvrig så kan du ha 10 uføreforsikringer og betale på dem i årevis, hvis du vil, men om du får ubetalt fra alle 10 eller færre eller flere for samme sak, det er heller tvilsomt. Så da er dette unødvendige penger å betale.. Her må du gjøre grundige undersøkelser. Og få ting skriftlig. Anonymkode: e10a2...e3c Takk for svar. Trodde man kunne ha ti stk hvis man ville også jeg men er vel ikke så mange som har råd til å ha 10 heller. Har livsforsikringer, håper det er lov å ha flere av… har tre stk der også. Ts Anonymkode: adc8d...325
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #7 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar. Trodde man kunne ha ti stk hvis man ville også jeg men er vel ikke så mange som har råd til å ha 10 heller. Har livsforsikringer, håper det er lov å ha flere av… har tre stk der også. Ts Anonymkode: adc8d...325 Det er lov å ha flere. Jeg får løpende utbetalinger (ufør) fra to forsikringsselskap. Har fått utbetalt et engangsbeløp fra et tredje selskap. Anonymkode: e4f3c...d4f
Million Skrevet 21. september 2024 #8 Skrevet 21. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mener du også at saker på feks ødelagt mobil blir lagt inn der? Hvordan får man fjernet en sak? Trodde ikke det var lov å dele sånt 🥲 Anonymkode: b3a01...329 Det er et felles register for forsikringsselskaper, der de kan se ALLE forsikringssaker som blir meldt inn, uansett hvilket forsikringsselskap det er. Man ser hva den enkelte person (går på personnummer) melder inn av saker. Dette fordi en person ikke kan få utbetalt penger/erstatning for EN OG SAMME gjenstand eller skadesak. F.eks du får ikke utbetalt forsikring for knust mobiltelefon fra 3 forsikringsselskaper selv om du har forsikret den hos 3 ulike. De ser dette, og du får kun fra en av dem. Du får nok ikke fjernet en sak helt, dersom du har fremmet krav om erstatning på noe. Men du kan trekke kravet ditt hos noen så du bare har krav hos ETT forsikringsselskap for den tingen, det går an. Men jeg tror ikke du kan slette helt at du i utgangspunktet prøvde å kreve erstatning fra flere. Det vil stå der for fremtidig historikk og erfaring om deg som forsikringstager. Det er altså bortkastede penger å forsikre samme ting flere steder. Man får ikke utbetaling av flere, kun èn. Og ja, det er LOV å sikre seg mot forsikringssvindel. Skjønner ikke hvorfor du trodde det ikke "var lov"? Jeg trodde det var slik med uføreforsikringer også. Høres merkelig ut at en person kan få erstatning/utbetalinger av kanskje to eller tre forsikrinsselsskaper for en og samme sykdom!?? Men det virker som noen her i tråden mener det går helt fint og er lovlig. Det hadde jeg aldri trodd. Makan... Men det er jo dyre forsikringer å ha og betale på hver mnd i tilfelle man en gang blir syk, så det er vel ikke så veldig mange som har fler enn EN uføreforsikring, antar jeg? Endret 21. september 2024 av Million la til noe
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #9 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener du også at saker på feks ødelagt mobil blir lagt inn der? Hvordan får man fjernet en sak? Trodde ikke det var lov å dele sånt 🥲 Anonymkode: b3a01...329 Du får ikke fjernet en slik sak. Alle skadesaker et forsikringsselskap får innmeldt fra en kunde havner i det sentrale registeret. Og der ligger saken åpen for alle forsikringsselskapet i 10 år, dette er da opplyst om både opp og i mente og det står varsel om dette når du melder inn skadesaker. Reglene er de samme om du skader eller mister en mobil, eller huset ditt brenner ned til aske. De som har mange skadesaker vil etterhvert komme i søkelyset og bli grundigere sjekket ved nye saker. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ufør og ulykke er annerledes. Livsforsikring også. Det er ikke å erstatte en ting, men å få en utbetaling dersom slik og sånn skjer. Derfor kan man ha flere, og få flere utbetalinger. Man kan også betale mer og høyne utbetaling om noe skulle skje. Men relativt dyre forsikringer. Dvs synes ikke ulykke er veldig dyr. Men nå har jeg bare på 1 mill. Anonymkode: a149d...589 Det er absolutt ikke annerledes, skadesaker og utbetalinger er de samme, og registeret er der for en grunn. Men man kan ha reiseforsikring og bli påkjørt når man er på reise. Da kan man få reiseforsikringen utbetalt i påvente av bilens ansvarsforsikring blir behandlet og utbetalt på et senere tidspunkt. Hva reiseforsikringen dekker i tilknytning til den påtenkte påkjørselen, blir krevd regress på, dersom bilens forsikring dekker det samme. Men både utbetaling på reise og utbetalinger på bilens forsikringer havner i registeret over saker på den personen som er skadet sitt fødselesnummer. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar. Trodde man kunne ha ti stk hvis man ville også jeg men er vel ikke så mange som har råd til å ha 10 heller. Har livsforsikringer, håper det er lov å ha flere av… har tre stk der også. Ts Anonymkode: adc8d...325 Du kan ha hvor mange forsikringer du vil, men du får ikke utbetalinger for samme skade eller uførheten på mer enn en forsikring. Så har du tre kaster du pengene ut av vinduet. Fordi du får bare utbetaling på en om du blir ufør. Hva er vitsen med å betale på noe du ikke får noen nytte av? I praksis er det som å ha innboforsikring, og så tegne ekstra forsikring når du kjøper ny vaskemaskin. Da betaler du på en ekstra forsikring og får bare utbetaling på en av dem. Million skrev (3 timer siden): Det er et felles register for forsikringsselskaper, der de kan se ALLE forsikringssaker som blir meldt inn, uansett hvilket forsikringsselskap det er. Man ser hva den enkelte person (går på personnummer) melder inn av saker. Dette fordi en person ikke kan få utbetalt penger/erstatning for EN OG SAMME gjenstand eller skadesak. F.eks du får ikke utbetalt forsikring for knust mobiltelefon fra 3 forsikringsselskaper selv om du har forsikret den hos 3 ulike. De ser dette, og du får kun fra en av dem. Du får nok ikke fjernet en sak helt, dersom du har fremmet krav om erstatning på noe. Men du kan trekke kravet ditt hos noen så du bare har krav hos ETT forsikringsselskap for den tingen, det går an. Men jeg tror ikke du kan slette helt at du i utgangspunktet prøvde å kreve erstatning fra flere. Det vil stå der for fremtidig historikk og erfaring om deg som forsikringstager. Det er altså bortkastede penger å forsikre samme ting flere steder. Man får ikke utbetaling av flere, kun èn. Og ja, det er LOV å sikre seg mot forsikringssvindel. Skjønner ikke hvorfor du trodde det ikke "var lov"? Jeg trodde det var slik med uføreforsikringer også. Høres merkelig ut at en person kan få erstatning/utbetalinger av kanskje to eller tre forsikrinsselsskaper for en og samme sykdom!?? Men det virker som noen her i tråden mener det går helt fint og er lovlig. Det hadde jeg aldri trodd. Makan... Men det er jo dyre forsikringer å ha og betale på hver mnd i tilfelle man en gang blir syk, så det er vel ikke så veldig mange som har fler enn EN uføreforsikring, antar jeg? Å trekke et krav som er meldt inn kan hen godt gjøre men at der er meldt inn en sak forsvinner ikke ut av personens historikk i forsikringsdatabasen. Hele hensikten med den databasen er å se hvor ofte noen melder inn skader, og prøve å få en bedre oversikt over gjengangere og svindlere. For at folk svindler mye og ofte med forsikringer det kommer jo opp ofte i media. Nylig var det saker om alt hva folk hadde i kofferter som ikke kom frem etter ferie. (Enkelte kofferter inneholder tydeligvis mer enn en koffert klarer å romme). Anonymkode: e10a2...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #10 Skrevet 21. september 2024 Flere som vet? Anonymkode: adc8d...325
Hateridioter Skrevet 21. september 2024 #11 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får ikke fjernet en slik sak. Alle skadesaker et forsikringsselskap får innmeldt fra en kunde havner i det sentrale registeret. Og der ligger saken åpen for alle forsikringsselskapet i 10 år, dette er da opplyst om både opp og i mente og det står varsel om dette når du melder inn skadesaker. Reglene er de samme om du skader eller mister en mobil, eller huset ditt brenner ned til aske. De som har mange skadesaker vil etterhvert komme i søkelyset og bli grundigere sjekket ved nye saker. Det er absolutt ikke annerledes, skadesaker og utbetalinger er de samme, og registeret er der for en grunn. Men man kan ha reiseforsikring og bli påkjørt når man er på reise. Da kan man få reiseforsikringen utbetalt i påvente av bilens ansvarsforsikring blir behandlet og utbetalt på et senere tidspunkt. Hva reiseforsikringen dekker i tilknytning til den påtenkte påkjørselen, blir krevd regress på, dersom bilens forsikring dekker det samme. Men både utbetaling på reise og utbetalinger på bilens forsikringer havner i registeret over saker på den personen som er skadet sitt fødselesnummer. Du kan ha hvor mange forsikringer du vil, men du får ikke utbetalinger for samme skade eller uførheten på mer enn en forsikring. Så har du tre kaster du pengene ut av vinduet. Fordi du får bare utbetaling på en om du blir ufør. Hva er vitsen med å betale på noe du ikke får noen nytte av? I praksis er det som å ha innboforsikring, og så tegne ekstra forsikring når du kjøper ny vaskemaskin. Da betaler du på en ekstra forsikring og får bare utbetaling på en av dem. Å trekke et krav som er meldt inn kan hen godt gjøre men at der er meldt inn en sak forsvinner ikke ut av personens historikk i forsikringsdatabasen. Hele hensikten med den databasen er å se hvor ofte noen melder inn skader, og prøve å få en bedre oversikt over gjengangere og svindlere. For at folk svindler mye og ofte med forsikringer det kommer jo opp ofte i media. Nylig var det saker om alt hva folk hadde i kofferter som ikke kom frem etter ferie. (Enkelte kofferter inneholder tydeligvis mer enn en koffert klarer å romme). Anonymkode: e10a2...e3c Er du sikker på at det du skriver her er riktig? Slik jeg har oppfattet det får man ikke utbetaling fra flere forsikringer ved bruk av f.eks reiseforsikring (skadeforsikring), men at den samme begrensningen ikke gjelder uføreforsikring (personforsikring). Legg gjerne ved link som dokumenterer din påstand. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #12 Skrevet 21. september 2024 Du kan ha så mange du ønsker og veldig mange har det og får utbetalinger på flere uføreforsikringer. Typisk eksempel er den kollektive du har gjennom jobb/fagforeningen og din personlige i privat regi, du vil få utbetaling på begge. Anonymkode: 45160...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #13 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kan ha så mange du ønsker og veldig mange har det og får utbetalinger på flere uføreforsikringer. Typisk eksempel er den kollektive du har gjennom jobb/fagforeningen og din personlige i privat regi, du vil få utbetaling på begge. Anonymkode: 45160...dbb Jeg har tre private. Mulig jobb har en på meg også, jobber kommunalt🤔 Anonymkode: adc8d...325
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #14 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 15.16): Du får ikke fjernet en slik sak. Alle skadesaker et forsikringsselskap får innmeldt fra en kunde havner i det sentrale registeret. Og der ligger saken åpen for alle forsikringsselskapet i 10 år, dette er da opplyst om både opp og i mente og det står varsel om dette når du melder inn skadesaker. Reglene er de samme om du skader eller mister en mobil, eller huset ditt brenner ned til aske. De som har mange skadesaker vil etterhvert komme i søkelyset og bli grundigere sjekket ved nye saker. Det er absolutt ikke annerledes, skadesaker og utbetalinger er de samme, og registeret er der for en grunn. Men man kan ha reiseforsikring og bli påkjørt når man er på reise. Da kan man få reiseforsikringen utbetalt i påvente av bilens ansvarsforsikring blir behandlet og utbetalt på et senere tidspunkt. Hva reiseforsikringen dekker i tilknytning til den påtenkte påkjørselen, blir krevd regress på, dersom bilens forsikring dekker det samme. Men både utbetaling på reise og utbetalinger på bilens forsikringer havner i registeret over saker på den personen som er skadet sitt fødselesnummer. Du kan ha hvor mange forsikringer du vil, men du får ikke utbetalinger for samme skade eller uførheten på mer enn en forsikring. Så har du tre kaster du pengene ut av vinduet. Fordi du får bare utbetaling på en om du blir ufør. Hva er vitsen med å betale på noe du ikke får noen nytte av? I praksis er det som å ha innboforsikring, og så tegne ekstra forsikring når du kjøper ny vaskemaskin. Da betaler du på en ekstra forsikring og får bare utbetaling på en av dem. Å trekke et krav som er meldt inn kan hen godt gjøre men at der er meldt inn en sak forsvinner ikke ut av personens historikk i forsikringsdatabasen. Hele hensikten med den databasen er å se hvor ofte noen melder inn skader, og prøve å få en bedre oversikt over gjengangere og svindlere. For at folk svindler mye og ofte med forsikringer det kommer jo opp ofte i media. Nylig var det saker om alt hva folk hadde i kofferter som ikke kom frem etter ferie. (Enkelte kofferter inneholder tydeligvis mer enn en koffert klarer å romme). Anonymkode: e10a2...e3c Du skriver feil. Jeg hadde to uføreforsikringer og fikk to utbetalt. Dette var ikke noe feil og skjult. Alt av forsikringer der man kan bestemme sum man vil være forsikret for, fordi du mer eller mindre setter verdi på det selv, der kan man ha flere forsikringer, og velge å være forsikret for ulike summer. Ene forsikring jeg fikk var på 1,2 mill, andre var på 500000. For samme ufør. Jeg kunne også hatt uføreforsikring som ga høyere utbetaling i ett selskap. Anonymkode: a149d...589 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Skrevet 23. september 2024 For å gå til en faktisk kilde. Dette fra Sparebank1: Du kan ha flere uføreforsikringer og da kan det være greit å vite at det kan komme flere utbetalinger ved uførhet. Det er faktisk mange som har flere uføreforsikringer uten at de er klar over det. Anonymkode: 464a5...3a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå