Gå til innhold

PEth-prøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden ble jeg syk og fikk forhøyde leverprøver. Jeg var lenge borte fra jobb, og det tok lang tid før jeg kom meg igjen. Prøvene har økt og sunket litt om en annen, men har holdt en litt høyre verdi enn "normal". Jeg ble sykemeldt igjen for noen uker siden grunnet ingen matlyst og slapphet. Etterhvert ble jeg deprimert, og ba om å få antidepressiva som jeg kun tok i et par dager. Jeg har blitt med venner ut på byen for å få et avbrekk fra slik jeg har det nå. Jeg har da inntatt alkohol disse helgene. Legen spurte meg om hvor mye alkohol jeg inntok på slutten av forrige oppfølgingstime i forhold til sykemelding og det som feiler meg. Jeg sa jeg prøvde å drikke mindre, og at jeg var litt usikker. Så ca hvor mye jeg drakk forrige mnd. Det syntes legen min var alt for mye. Var snakk om et par flasker vin totalt. Hun sa at hun slengte på en blodprøve som viser inntak av alkohol for å se om det stemte med det jeg sa at jeg drakk. Jeg var veldig dårlig under legetimen for jeg hadde da ikke klart å få i meg mat på noen dager. Hun spurte om jeg klarte å ta prøvene den dagen, og jeg sa jeg skulle prøve. Endte opp med at jeg måtte reise meg å gå (ga beskjed i skranken). Da jeg kom hjem sank dette litt innover meg, og jeg fikk helt panikk. Jeg tenkte litt over alkoholinntaket jeg har hatt den siste stunden, og det er gjerne litt mer da jeg har tatt et glass vin til maten for å få økt appetitt. Jeg har overhode ikke lyst å ta den blodprøven for å bli stemplet for å ha et alkohol problem. Jeg har ikke drukket noe siden legetimen, og har helt panikk for hva de prøvene kommer til å vise. Har ikke lyst tilbake igjen til legekontoret nå. Er redd for hvilke konsekvenser det kan få. Jeg føler ikke jeg trenger hjelp heller, for jeg kan helt fint la være å drikke. Men jeg kan på en måte forstå legen også. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Får nesten ikke sove om natten... Må man ta en slik blodprøve? Kan legen purre på at jeg må ta blodprøvene? 

Jeg ber om kun seriøse, og ikke dømmende svar. 

Anonymkode: 174e0...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå er jeg et sted i livet hvor jeg ikke kommer til å takle noe mer motgang, og er derfor ekstra redd for at jeg skal få dårlige resultater på blodprøven.. 

Anonymkode: 174e0...b52

Skrevet

Dersom du ikke har hatt et veldig høyt alkohol inntak trenger du ikke bekymre deg for resultatet på denne testen. Prøve svar under 0,03 regnes som avholds. 0,03-0,3 er moderat forbruk og over 0,3 er skadelig alkoholforbruk. Men også verdier over 0,1 kan gi alkoholrelaterte skader. 
et par flasker vin på en måned vil jeg anta faller i moderat intervallet 😊

Skrevet

Det er jo ganske viktig vist du drikker mye med tanke på at leverer din ikke blir frisk før du slutter og drikke. Det kan være hele grunnen. Og med tanke på organ transplasjon er det jo ikke noe gøy og gi den til noen som drikker den bort når noen som gjør alt får og leve står i kø. Brutalt sagt og jeg beklager får det men kanskje det er en oppvekker du trenger ❤️❤️ de har test på nett der du skriver inn hva du drikker som kan vise dine indikasjoner på avhengighet. Jeg er selv vært på avrusning så jeg dømmer absolutt ikke vist det er det som er problemet selv om det ikke nødvendigvis er det. Og legen dømmer heller ikke bare så det er sagt. De presser heller ikke. De kan fortelle deg at det mest sansynelig er pga alkoholen at ting er som de er og spørre deg om du vill ha hjelp så er den samtalen over. Tro meg jeg var mange ganger hos lege som sa den samme setningen hver gang men det var fort og så var det over. Det var alltid hva drikker du nå? Du kommer til og bli syk , din lever vill bli værre og vill du ha hjelp? Så var det over. Jeg svarte hva jeg drakk og sa nei. Den ene gangen jeg sa ja så sa de at de skrev meg inn på ara og jeg kom til og bli kontaktet. De så aldri på meg på en dømmende måte. Og ja du kan overse hele komentaren min om du føler den ikke har noe sammenheng med deg men får jeg vet det er ting som kunne vært meg og jeg kunne vært redd får setter jeg av ettpar minutter til og skrive får og heller passe på og få informert😊 lykke til håper levera de blir bedre ❤️ ikke gru deg det kommer til og gå fint uansett 

Anonymkode: bf1df...bf3

Skrevet
Aljo92 skrev (5 minutter siden):

Dersom du ikke har hatt et veldig høyt alkohol inntak trenger du ikke bekymre deg for resultatet på denne testen. Prøve svar under 0,03 regnes som avholds. 0,03-0,3 er moderat forbruk og over 0,3 er skadelig alkoholforbruk. Men også verdier over 0,1 kan gi alkoholrelaterte skader. 
et par flasker vin på en måned vil jeg anta faller i moderat intervallet 😊

Hun skriver at hun ikke snakket sant når hun sa det😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hun skriver at hun ikke snakket sant når hun sa det😊 

Takkgo info. Da er det kanskje litt verre spesielt om hun har et høyere forbruk over lenger tid enn forrige måned 

Skrevet

Tenker uansett at det er lurt å ta den grunnet leverprøver. Om det skulle vise seg at du har et litt høyere inntak så vil de ikke dømme deg, men prøve å hjelpe deg. Målet er jo at du skal få det best mulig ❤️ lykke til. 

Anonymkode: 2da1a...13f

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det er ingen tvang å ta den blodprøven. Om du holder deg unna alkohol i 2-3 uker vil prøven være helt fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...