Gå til innhold

Mobbenavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må lufte noe her, og få litt objektive øyne på det.

Hva tenker dere om navn som potensielt kan være litt vel artige?

Kjenner til et par som har flyttet til Spania med barna sine, hvor den ene datteren heter Tia pluss et navn til, la oss si Åse. Tia betyr tante, så hun vil alltid være tante åse på skolen sin. 

Et annet navn jeg kom til å tenke på er Amelia. Populært navn. Navnet på sykdommen som gjør at man blir født uten lemmer. Spiller ingen rolle eller....?

Vetle.... hva hvis Vetle blir en svær, feit kar? 

Paula flytter til Sørlandet og blir "peula".........

Er det stygt gjort å gi barnet sitt et navn som kan kobles på noe mindre positivt eller kan alle navn i prinsippet det? 

Anonymkode: dba8f...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke stygt gjort. Hvem i all verden går rundt og vet at Amalie er navnet på en sykdom. Eller at kun tynne personer kan hete Vetle?

Anonymkode: 1c844...c1f

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner til et par som har flyttet til Spania med barna sine, hvor den ene datteren heter Tia pluss et navn til, la oss si Åse. Tia betyr tante, så hun vil alltid være tante åse på skolen sin. 

Et annet navn jeg kom til å tenke på er Amelia. Populært navn. Navnet på sykdommen som gjør at man blir født uten lemmer. Spiller ingen rolle eller....?

Er det stygt gjort å gi barnet sitt et navn som kan kobles på noe mindre positivt eller kan alle navn i prinsippet det? 

Jeg tror barn klarer å finne noe stygt med alle navn. Mitt også, men det var veldig uskyldig og aldri noe som gikk inn på meg. Men jeg husker jeg var glad i oppveksten for at jeg ikke het helga, med alle "hva gjorde du i Helga... høhøhø" spøkene som gikk. Så jeg ville vært forsiktig med navn som lett kan bli veldig seksualiserte eller ekle.

At Vetle kan være litt stor tror jeg ikke er noe problem, annet en kanskje steder der ordet vetle blir brukt, på østlandet ville ingen unger tenkt på det. Og det er jo ikke krise uansett. Værre med ting som rimer, Britta er ikke akkurat et navn jeg ville gått for. Men så kan man ikke alltid forutse hva slags navn som vil bli "mobbenavn", det kan være kjente folk eller filmfigurer eller sangtekster man ikke hadde forutsett som plutselig ødelegger

Anonymkode: 563d8...860

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror barn klarer å finne noe stygt med alle navn. Mitt også, men det var veldig uskyldig og aldri noe som gikk inn på meg. Men jeg husker jeg var glad i oppveksten for at jeg ikke het helga, med alle "hva gjorde du i Helga... høhøhø" spøkene som gikk. Så jeg ville vært forsiktig med navn som lett kan bli veldig seksualiserte eller ekle.

At Vetle kan være litt stor tror jeg ikke er noe problem, annet en kanskje steder der ordet vetle blir brukt, på østlandet ville ingen unger tenkt på det. Og det er jo ikke krise uansett. Værre med ting som rimer, Britta er ikke akkurat et navn jeg ville gått for. Men så kan man ikke alltid forutse hva slags navn som vil bli "mobbenavn", det kan være kjente folk eller filmfigurer eller sangtekster man ikke hadde forutsett som plutselig ødelegger

Ja, det jeg tenkte på med Paula. På bygda jeg kommer fra er paule et verb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig unngått det. Navnet Fanny er utenkelig for meg, og er vel kanskje vanlig(ere) på Østlandet enn her i Midt-Norge.

Likte navnet Madikken godt, eller svensk Madicken. Av åpenbare grunner falt navnevalget på noe annet. Selv om jeg syns navnet er kjempefint, og navnet Marikken (som ligner veldig) ikke ble det samme.

Anonymkode: 96e5a...b05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen navn er mobbenavn,det er foreldrene som lærer barna sine og erte

Anonymkode: a157b...7b3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslemøy kan også slå hardt tilbake. Kjenner én som heter det, men hun kler navnet da. Hun er liten og tynn.

Anonymkode: 1914d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 0.40):

Enig. Barn vrir om og finner noe å mobbe om de virkelig vil. 

Edit: ..voksne også, for den saks skyld

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 0.34):

Nei, det er ikke stygt gjort. Hvem i all verden går rundt og vet at Amalie er navnet på en sykdom. Eller at kun tynne personer kan hete Vetle?

Anonymkode: 1c844...c1f

Amalie? Ikke thalidomid du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle navn kan potensielt være mobbenavn, det kan legges til stygge ord, det kan rimes på ting, og så videre. Så jeg tror ikke man skal tenke så alt for mye på det. 

Anonymkode: 02fae...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 0.29):

Du har litt for god fantasi her altså....

Anonymkode: 43aad...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vil kan man alltids vri og vrenge på navn til noe negativt. Nora som er på navnetoppen kan lett rime på et mindre trivelig ord, men er alle foreldrene som kalte ungen for Nora slemme da?

Anonymkode: 99dce...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora - hora

Amalie - analie

Rasmus - mora di bakvendt

Jeg er lærer og desse navnene har vi hatt noen mobbesaker om dessverre. Barn kan være brutale selv om de tror at det «bare er for gøy».

Anonymkode: b994e...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amelia er vel ikke så likt dysmeli? Vesentlig verre med Melena.

Det er ellers ikke navn som gjør at noen mobbes. Selv om jeg også hadde unngått Veslemøy på en baby. 

Anonymkode: 71c0d...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 30.9.2024 den 18.10):

Amalie? Ikke thalidomid du mener?

Amelia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 0.29):

Styggere gjort å lage en slik tråd. Ikke alle navn jeg liker like godt, men ofte har folk en mening med navnet. Risikoaverse nordmenn vil jo safe og velge totalt tidløse, norske navn. Men det blir kjedelig om alle er a4. Det er jo norske navn som får en ganske kjip betydning på andre språk også, men syns det er stygt å dømme. Prøv heller å se person og ikke navn. Få ikke barna dine til å tenke som deg, så oppstår ikke mobbing,

Anonymkode: 89c8c...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 18.36):

Amelia er vel ikke så likt dysmeli? Vesentlig verre med Melena.

Det er ellers ikke navn som gjør at noen mobbes. Selv om jeg også hadde unngått Veslemøy på en baby. 

Anonymkode: 71c0d...6f6

Veslemøy er et fint navn

Anonymkode: 89c8c...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 14.05):

ingen navn er mobbenavn,det er foreldrene som lærer barna sine og erte

Anonymkode: a157b...7b3

Gikk på skole med en som hett Enis. De fleste kniser litt av det navnet. Kan ikke være så lett å hete det. 

Et navn jeg tenker på som et som er lett å tøyse med er Edda. Klarer ikke tenke noe annet enn «Ædda bædda busa». 

Anonymkode: 4188c...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte både å bruke Melena og Amelia på datteren min, så veldig glad jeg fant en tråd om betydninger for xx år siden. Jobber på sykehus, så ikke veldig kult å hete det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...