Gå til innhold

Fordeling av lån - samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på et par ting angående fordeling av lån…🫣

lønner det seg mest at personen i forholdet med høyest inntekt står med 100% lån på sin selvangivelse? 

Og om så tilfelle, er dette basert på at skattesatsen blir mindre gjennom året, eller at rentefradrag ved avregning for skatteåret  blir høyere jo høyere inntekt? 

Mye prat om dette, men jeg sliter med å skjønne hvorfor eller hva som er gjør at dette er gunstig 😵‍💫

Anonymkode: 39d94...80e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skattesatsen på rentefradraget er 22 % uansett hvem som har fradraget. Unntaket er hvis en har ingen eller veldig lav inntekt.

Som samboer  kan dere ikke velge, dere må bruke den fordelingen dere har avtalt.

Anonymkode: eba7a...c51

Skrevet

Takk for svar!

Ja, om man ikke inngår særavtale seg i mellom ser jeg. 

men jeg har alltid hørt folk endret på dette ut i fra hvem som tjente mest, er det da for at høyest inntekt skal få noe lavere skatt gjennom skatteåret? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar!

men jeg har alltid hørt folk endret på dette ut i fra hvem som tjente mest, er det da for at høyest inntekt skal få noe lavere skatt gjennom skatteåret? 

Det var slik før, men det er vel ihvertfall 20 år siden. 
Som samboere skal dere føre opp gjeldsrenter iht hva dere faktisk betaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar!

Det har ingenting å si for den totale skatten for samboerparet at lånet/renter blir ført på den med høyest inntekt i skattemeldingen. Eneste unntaket er hvis den som tjener minst tjener så lite at hen ikke får utnyttet minstefradraget fullt ut.

Selvsagt får den med høyest inntekt lavere skatt hvis hele lånet/renter føres på hen, men den andre får tilsvarende høyere skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...