Gå til innhold

Lesing i det offentlige

engelfjeset

Anbefalte innlegg

Ble litt satt ut idag. Hadde time hos legen etter jobben idag og var ute i god tid. Tok da med meg en bok jeg leser på. Satt stille og rolig i venterommet med flere pasienter. Herregud å mange blikk jeg har fått, det var et par stk som spurte hva jeg leser, hva boken handler om osv. Er det blitt så uvanlig å se folk lese? Følte meg nesten som en fra en annen planet der jeg satt med boka mi 🙄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er blitt ganske uvanlig. De aller fleste sitter og ser eller trykker på mobilen sin

Anonymkode: c50e9...ac6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker som mobilen har tatt over for de fleste, dessverre. Ja til mer lesing i offentlighet! 

Anonymkode: 87bc0...621

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er blitt ganske uvanlig. De aller fleste sitter og ser eller trykker på mobilen sin

Anonymkode: c50e9...ac6

Eller leser på mobilen sin 😅

Anonymkode: 27855...0e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser overalt - parkbenker, kaféer, kollektivtransport, på venterom, i pausen på konserter og teater... Det hender jeg får spørsmål og kommentarer, men ikke så ofte. Eventuelle blikk legger jeg ikke merke til - jeg leser jo...

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid med meg bok på lengre turar med fly eller båt. Hyggeleg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engelfjeset skrev (3 timer siden):

Ble litt satt ut idag. Hadde time hos legen etter jobben idag og var ute i god tid. Tok da med meg en bok jeg leser på. Satt stille og rolig i venterommet med flere pasienter. Herregud å mange blikk jeg har fått, det var et par stk som spurte hva jeg leser, hva boken handler om osv. Er det blitt så uvanlig å se folk lese? Følte meg nesten som en fra en annen planet der jeg satt med boka mi 🙄

Du er unik, som leser papirbøker. Vær stolt av deg selv som ikke bruker skjerm eller lyd hele tiden. 
Neste gang kan du prøve med å ta et strikketøy med deg, så vil du oppleve det samme, folk stirrer og snakker til deg. 

Anonymkode: 7d36d...e03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde akkurat det samme i dag. Leste på kollektivtransport og på venterom. Ingen som snakket til meg. Vet ikke om noen titta på meg. Liker å lese, og da bruker jeg de ledige øyeblikkene jeg har.

Anonymkode: 57b22...87c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo kanskje an på hva du leser? Du satt ikke for eksempel å leste ‘’Mein Kampf’’ eller ‘’50 Shades of Grey’’? Da kan man jo forståelig synes det er spesielt.

Anonymkode: 9aa19...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også ofte offentlig, men det synes som regel ikke fordi jeg har e-bøker på mobilen. Papirbøker i offentlighet var jo mer vanlig før siden e-bøker ikke fantes, men jeg tror ikke nødvendigvis antall lesere i offentligheten har gått ned, det er bare det at noen av dem leser e-bøker. 

Anonymkode: 997cb...bfb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Har aldri opplevd at noen kommenterer når jeg leser. Det er jo også ganske frekt i og med at man da må se opp av boka, huske hvor man var og sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med bok. Leser på bussen, på kafe, mens jeg venter, på fly/tog osv. Jeg har aldri opplevd blikk eller spørsmål.

Anonymkode: 6b02b...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser stort sett bøker på t-banen. Fin måte å få tiden til å gå på. Tror ikke noen legger merke til det i det hele tatt, for om jeg ser opp så sitter alle med mobilen og blar og blar. Det er ganske fascinerende å se på egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

engelfjeset skrev (22 timer siden):

Haha, har sluttet å lese offentlig. Folk blir helt satt ut av at man har noe bedre å gjøre på enn å glo på dem. 

Anonymkode: 13b0b...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 21.9.2024 den 0.10):

Jeg leser overalt - parkbenker, kaféer, kollektivtransport, på venterom, i pausen på konserter og teater... Det hender jeg får spørsmål og kommentarer, men ikke så ofte. Eventuelle blikk legger jeg ikke merke til - jeg leser jo...

Står du i crowden på konserten og leser da?

Anonymkode: 4f918...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Står du i crowden på konserten og leser da?

Anonymkode: 4f918...85e

Jeg går stort sett på konserter med nummererte sitteplasser - filharmonien og den slags. Men man kan helt fint stå og lese (å lese mens man går er for viderekomne, men det lar seg gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser på kollektivtransport, cafeer og venterom. Det kan både være i en fysisk bok og på lesebrett. Det jeg har lagt merke til er at mange er nysgjerrige på tittelen. Men fordi jeg ikke gidder at folk skal glo mot meg og boken har jeg begynt å skjule tittel, da har nysgjerrigheten forsvunnet.  Jeg tenker at de som spør om hvilken bok du leser og hva den handler om er nysgjerrige og kanskje lurer på om det kan være en bok for dem. Når det er sagt ville jeg aldri forstyrret en person som leser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som leser bok på pendlerbussen hver dag til/fra jobb. De fleste har hører på podcast, e-bok eller radio, men sitter faktisk endel med fysisk bok. Jeg selv gjør en blanding av alt dette. 

Anonymkode: af162...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...