Gå til innhold

Hva skjer med bankene for tiden når man søker om finansieringsbevis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har siden slutten av august vært i kontakt med 5 ulike banker for å søke om finansieringsbevis - men etter at vi har snakket med de på telefonen og  de har fått den informasjonen de trenger så hører vi ikke mer… hva er det som skjer for tiden? Sist vi skulle kjøpe bolig, tok det kun noen dager før man fikk svar! Er det flere som opplever dette? 

Anonymkode: 5a73a...f03

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei

Vi har siden slutten av august vært i kontakt med 5 ulike banker for å søke om finansieringsbevis - men etter at vi har snakket med de på telefonen og  de har fått den informasjonen de trenger så hører vi ikke mer… hva er det som skjer for tiden? Sist vi skulle kjøpe bolig, tok det kun noen dager før man fikk svar! Er det flere som opplever dette? 

Glemte å skrive at vi har purret, og har da fått til svar fra 2 av de at de jobber seg gjennom søknader… også blir det stille igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei

Vi søkte i tre forskjellige banker og hos én av de fikk vi positivt svar samme dag og hos de to andre fikk vi også positivt svar, men dagen etter. 

Anonymkode: acb4b...c2f

Skrevet

Vi har minst 4 ukers ventetid på finansieringsbevis der jeg jobber. Pågangen er helt enorm. Og alle kundene mener at deres sak haster mest og er den viktigste. 

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 1afe9...21b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Opplever det samme med refinansiering… det resulterer i at jeg ikke velger den banken. 
Det tilbudet jeg fikk, var dessuten så dårlig at jeg heller ikke valgte den banken. 

Anonymkode: 25d03...2bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Opplever det samme med refinansiering… det resulterer i at jeg ikke velger den banken. 
Det tilbudet jeg fikk, var dessuten så dårlig at jeg heller ikke valgte den banken. 

Anonymkode: 25d03...2bd

Dette er også en gjenganger. Folk forstår ikke at renter og levekostnader har økt siden de fikk lånet sist og tror de får dårlige tilbud når saken er at de ikke har råd til å sitte på mer lån slik kostnadsbildet slår ut. Vi gir svært mange avslag på refinansieringer for tiden, og mange hadde ikke fått lånet de fikk i sist om de skulle søkt i dag. Så tror de det bunner i dårlig kundebehandling og vrangvilje.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke, så rart! 

I sommer fikk vi finansieringsbevis etter to dager. DNB

Skrevet (endret)

Er vel som alt annet i samfunnet, de er underbemannet. Alt koster og når det kun handler om å tjene penger så kan man ikke ha folk på jobb. 
Service er et ord som vil bli borte. Synd å se drømmehuset fly av gårde for det tok banken 8 uker på å svare. 

Endret av Forvirret23
Skrevet

Jeg er ikke i noe prosess nå, men to ganger har jeg sendt ut til flere banker og gjerne fått svar nærmest på dagen av noen imens andre kommer dassende etter med et finansieringsbevis etter jeg allerede har kjøpt omtrent.

Antar det har med arbeidsmengde å gjøre.. kanskje det er stort trykk nå. Ting begynner å bevege seg veldig i boligmarkedet, og generelt så har kanskje dyrtid og nye forskrifter og høy gjeldsgrad etc gjort at mer må gjennom flere prosesser? I tillegg er det vel færre kundebehandlere, alt skal jo gå automatisk men så fort et menneske må følge opp litt så er det få folk på jobb.

Jeg vet ikke om det er kundebehandler eller banken det går i, men de som har vært kjappe på ballen med meg har vært Danske Bank, Storebrand og Nordea. Mens husker jeg prøvde OBOS-banken og tenkte å flytte alt over der fordi den så litt bra ut, jeg tror fadermeg de kontaktet meg et halvt år etter jeg hadde søkt og lurte på noen ekstraopplysninger.. 😅

DnB var ganske raske på å ringe og stille masse dumme spørsmål, og så ble det helt stille. Så ringte de mange måneder senere og lurte på hvordan det gikk med boligjakten, da hadde jeg jo allerede kjøpt med et av de andre finansieringsbevisene jeg hadde fått. Der fikk jeg en beklagelse, jeg hadde fått en nyansatt på opplæring som kontakt og de hadde vel ikke hatt så gode rutiner. Føltes litt som det var ei som hadde fått sparken, og at noen hadde fått jobben å kontakte alle kundene hennes for å sjekke skadeomfanget.

Så det kan vel gå i mye rart.. Storebrand ble forøvrig formidlet gjennom megler, de har ofte en eller annen kontakt i banken som de har på speed dial og fikser fort.

Anonymkode: d339c...d1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har minst 4 ukers ventetid på finansieringsbevis der jeg jobber. Pågangen er helt enorm. Og alle kundene mener at deres sak haster mest og er den viktigste. 

Mvh finansrådgiver 

Trodde denne prosessen var 90% automatisert/KI.

Skrevet
takinova skrev (9 minutter siden):

Eneste grunnen til at det ennå ikke er det, er at man kunstig holder folk i mange unyttige byråkratiske stillinger, for å holde arbeidsledigheten nede.

Anonymkode: 47aa3...2a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eneste grunnen til at det ennå ikke er det, er at man kunstig holder folk i mange unyttige byråkratiske stillinger, for å holde arbeidsledigheten nede.

Anonymkode: 47aa3...2a6

Kan love deg at finansinstitusjonene garantert ikke har folk i arbeid for å være snill.

Skrevet
takinova skrev (3 timer siden):

Den er automatisert de de sakene som er 100% a4, hvor det kun forekommer fastlønn på begge søkere uten noen som helst tillegg og det ikke forekommer underdekning eller negativ disponibel inntekt i mellomfinansieringsperioden og all egenkapital er i bolig osv osv osv. Altså de aller færreste sakene. 

Alt utover dette må vurderes av en finansrådgiver.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 11.44):

Mvh finansrådgiver 

Vi mener ikke at saken vår haster nei. Men når man f eks hos Storebrand kan velge å få svar raskt pga budrunde innen 2-3 dager, også tar det 4 uker med purring å få svar… da blir man irritert. Huset vi ville by på har jo nå blitt solgt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi mener ikke at saken vår haster nei. Men når man f eks hos Storebrand kan velge å få svar raskt pga budrunde innen 2-3 dager, også tar det 4 uker med purring å få svar… da blir man irritert. Huset vi ville by på har jo nå blitt solgt. 

Mente selvfølgelig: «mener ikke at saken haster og er den viktigste»

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 11.44):

Mvh finansrådgiver 

Vel, da handler det vel mer om at banken har for få folk på jobb, eller hva? 
Lånevirksomheten er jo en tjeneste som banken tjener penger på, og kundene er nettopp det; Kunder. Da nytter det ikke å skylde på at banken har for mye å gjøre og kundene må forstå at saken deres ikke er viktigst, spesielt ikke dersom banken har økt sin avkastning formidabelt i senere tid…

Anonymkode: 76f18...62b

Skrevet

Håpløst mange dager dem bruker 

Anonymkode: f8999...e35

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, da handler det vel mer om at banken har for få folk på jobb, eller hva? 
Lånevirksomheten er jo en tjeneste som banken tjener penger på, og kundene er nettopp det; Kunder. Da nytter det ikke å skylde på at banken har for mye å gjøre og kundene må forstå at saken deres ikke er viktigst, spesielt ikke dersom banken har økt sin avkastning formidabelt i senere tid…

Anonymkode: 76f18...62b

Ikke nødvendigvis. At det er stor pågang på forskjellige tider av året er ikke så uvanlig, men vi kan ikke øke bemanningen for de tidene hvor pågangen er stor og sitte og tvinne tomler resten av tiden. Da hadde prisene vært svært mye høyere for å kompensere for ekstra årsverk.

Uten at jeg har fått dette bekreftet med faktiske tall så tror jeg også at pågangen nå er unormalt stor for tiden. Vi har flere overtidsøkter i uka bare for å få unna mer jobb.

Vi jobber så fort vi kan vi altså, men mye av problemer er som sagt at alle kundene mener at de er viktigst og trenger hjelp raskest. Vi har en egen haste-kø for å ivareta de som har dårlig tid, men per nå er denne så lang at vi ikke klarer å få unna saker selv med dette systemet. Kundene ringer til kundesenteret og maser og sier det haster, blir satt i haste-kø, også opplever vi at mange av sakene helt fint kunne ventet når man sammenligner med de som faktisk skal i budrunde. 

Mitt tips er å planlegge bedre, søke i god tid og ikke mens du basicly står der og ønsker å by. Men ja, vi lever av fornøyde kunder, så egeninteressen er selvfølgelig høy når det kommer til å innfri forventninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk alt ordnet på dagen i DnB jeg, ble oppringt bare noen minutter etter at jeg la inn en søknad i nettbanken, og alt var klart før lunch.

Er private banking kunde, kanskje det hjelper? 

Anonymkode: 57b2e...ebc

Skrevet

Vi fikk en telefon fra banken etter en uke og fikk beskjed om at vi måtte ha en e-takst på boligen. Jeg synes det var litt rart, faste inntekter begge to. Lite lån ifht verdi på bolig. I tillegg så skal vi kjøpe noe rimeligere. 🤔

Anonymkode: 00874...07f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...