Gå til innhold

Abort..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker virkelig ikke noe negative kommentarer da psyken er nok slått ut..Men håper jeg kan få litt svar fra fler her.

Tok i dag graviditest ( Clearblue ) som viste 3+.. ikke forstått helt hvor langt jeg evt er på vei. Dette er en graviditet jeg dessverre ikke ønsker, og skal kontakte sykehus på mandag. 
Men er mye tanker/spørsmål som surrer..

1. Hvor lang tid tar det fra en ringer til sykehus til man får komme inn? 
 

2. Hvordan fungerer dette me tablettene? Er det 1 på sykehus så hjem å etter 2 dager tar man den siste? Å er det ved den siste embryo kommer ut?

3. Har nå lest at flerne sammenligner smertene sol ved fødsel, er dette flertall? At det faktiskt gjør så vondt som dette? 
Tenker at jeg skal ligge å vrenge meg i smerte med 2 barn hjemme..

4. Hvor lenge etter «aborten» forsvant smertene?

 

på forhånd takk for svar!

Anonymkode: 08c4d...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

Medikamentell abort

Ved medikamentell abort skal du ta to tabletter. Aborten starter ved at du får den første tabletten (Mifepristone) på sykehuset. Den påvirker livmoren slik at graviditeten stanser opp. Når du har tatt tabletten er abortprosessen i gang og du må da fullføre aborten.

 

Etter at du har tatt tabletten drar du hjem. Du kan bli kvalm og få litt blødninger og magesmerter de neste dagene, men ikke alle får det. Noen kan oppleve å abortere allerede etter at den første tabletten er tatt. Dersom det skjer, skal du ta kontakt med sykehuset.

 

Etter to døgn skal du ta den andre tabletten (Misoprostol) for å fullføre aborten.

 

Virkestoffene i tablettene gjør at livmoren trekker seg sammen. Du kan få sterke menstruasjonssmerter, spesielt når kroppen er i ferd med å støte ut innholdet i livmoren. Det er normalt at du får blødning med blodklumper (koagler). Du må også være forberedt på at du blør kraftigere enn ved en vanlig menstruasjon. Du vil få smertestillende medisiner etter behov.

 

Det er vanlig at det tar 4-6 timer fra tablettene blir satt i skjeden, til du aborterer. Du kan spise og drikke det du vil, og leve så normalt som mulig. Det er en fordel å holde seg i aktivitet, siden det kan få fortgang i prosessen og hjelpe mot smerter.

 

Fullføre aborten hjemme eller på sykehuset?

Du kan komme tilbake på sykehuset, eller velge å fullføre aborten hjemme.

 

Er du frisk og over 18 år, kan du velge å fullføre aborten hjemme dersom svangerskapet har vart mindre enn 9 uker. Du må ha en voksen person hos deg den dagen du aborterer.

 

Aborten som fullføres hjemme blir utført på samme måte som ved innleggelse på sykehus. Du skal få informasjon om hvordan du kan kontakte sykehuset og når du bør gjøre det.

 

Fullfører du aborten på sykehuset, reiser de fleste hjem fra sykehuset samme dag. I noen tilfeller er det aktuelt å bli på sykehuset til neste dag.

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder/

 

Anonymkode: 5d1e9...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_popcorn_ skrev (12 minutter siden):

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Tusen takk

Anonymkode: 08c4d...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei.

Ønsker virkelig ikke noe negative kommentarer da psyken er nok slått ut..Men håper jeg kan få litt svar fra fler her.

Tok i dag graviditest ( Clearblue ) som viste 3+.. ikke forstått helt hvor langt jeg evt er på vei. Dette er en graviditet jeg dessverre ikke ønsker, og skal kontakte sykehus på mandag. 
Men er mye tanker/spørsmål som surrer..

1. Hvor lang tid tar det fra en ringer til sykehus til man får komme inn? 
 

2. Hvordan fungerer dette me tablettene? Er det 1 på sykehus så hjem å etter 2 dager tar man den siste? Å er det ved den siste embryo kommer ut?

3. Har nå lest at flerne sammenligner smertene sol ved fødsel, er dette flertall? At det faktiskt gjør så vondt som dette? 
Tenker at jeg skal ligge å vrenge meg i smerte med 2 barn hjemme..

4. Hvor lenge etter «aborten» forsvant smertene?

 

på forhånd takk for svar!

Anonymkode: 08c4d...c67

1. Det varierer fra sted til sted pga kapasitet. 
 

2. Du får en time, kommer dit og tar innvendig ultralyd for å fastslå hvor langt du er på vei osv. Du får én tablett mens du er der, for å stoppe svangerskapet. Du får to (eller flere, husker ikke nøyaktig) tabletter med deg hjem. Disse skal settes i skjeden to dager etter, for å støte ut alt. 
 

3. Jeg synes ikke det kunne sammenlignes med fødsel. Mer som sterke menssmerter, men dette er jo veldig individuelt. Du kan ta smertestillende. 
 

4. Smertene forsvant med en gang fosteret var ute. Husker ikke hvor lenge jeg blødde etterpå. 
 

For min del var det verst psykisk, jeg var overhode ikke forberedt på at det kunne bli så tøft. Du bør absolutt ha noen der med deg, og for all del ikke være alene med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei.

Ønsker virkelig ikke noe negative kommentarer da psyken er nok slått ut..Men håper jeg kan få litt svar fra fler her.

Tok i dag graviditest ( Clearblue ) som viste 3+.. ikke forstått helt hvor langt jeg evt er på vei. Dette er en graviditet jeg dessverre ikke ønsker, og skal kontakte sykehus på mandag. 
Men er mye tanker/spørsmål som surrer..

1. Hvor lang tid tar det fra en ringer til sykehus til man får komme inn? 
 

2. Hvordan fungerer dette me tablettene? Er det 1 på sykehus så hjem å etter 2 dager tar man den siste? Å er det ved den siste embryo kommer ut?

3. Har nå lest at flerne sammenligner smertene sol ved fødsel, er dette flertall? At det faktiskt gjør så vondt som dette? 
Tenker at jeg skal ligge å vrenge meg i smerte med 2 barn hjemme..

4. Hvor lenge etter «aborten» forsvant smertene?

 

på forhånd takk for svar!

Anonymkode: 08c4d...c67

1 - Det varierer fra sykehus til sykehus. Spør når du tar kontakt. Noen får raskt time, andre må vente 1-2 uker. En abort gjøres ikke før passert 6 uker - så er noe avhengig av hvor langt man er på vei også.

2 - Tablett 1 stopper graviditeten, de andre gir sammentrekninger som tømmer livmoren. Noen opplever at kroppen begynner prosessen etter første pille, men man skal likevel ta de andre pillene. 

3 - For meg har ikke medikamentell abort gjort så vondt. Vært som sterke mensensmerter, ikke i nærheten av fødsel. Klarte meg med paracet og varmeflaske som smertelindring. Smertene varte 2-3t. 

4 - Smertene avtar når virkningen av pillene avtar. Det er de som gir sammentrekninger som igjen gir smertene. Så for min del forsvant smertene FØR livmoren var helt tømt. 

 

Ja, noen opplever mer smerter etc. Dette er kun min erfaring. Har hatt 3 medikamentelle aborter - 1 frivillig abort og 2 pga oppdaget MA. Har også født 2 barn. 

Anonymkode: 798c3...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom 3 aborter. To før jeg fikk barn (provosert + ma). De to første var grusomme, skikkelig vondt. Oppkast osv.

Den siste var før sommeren, sikkert litt samme situasjon som deg.. Har 2 barn, og verken jeg eller mannen var klare for attpåklatt. Det var vondt denne gangen også, men ikke i nææærheten av fødsel. Litt sterke menssmerter. Du ligger mens tablettene i kjeden fungerer, så er det opp å bevege seg. Hjelper på smertene. Jeg malte en svær peis den dagen. Du får med deg paralgin forte.

Tips: få noen til å passe barna, dette vil du ikke gjøre med de hjemme..

En ting til ts. Psyken ble bedre så snart det var over, selv om jeg følte gud (som jeg ikke tror på) straffet med meg 10 uker blødning etterpå. Blør du mer enn 3 uker burde du kontakte lege😊

Anonymkode: f93b8...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Ganske umiddelbart da jeg forklarte at jeg ville ha en abort. 
 

2. Tok begge på sykehuset. 

3. Absolutt ikke. Er som sterke menssmerter. 

4. Noen timer. Om du kan få hjelp med barn i denne perioden, så er det et pluss. 

Anonymkode: 27dc9...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Ønsker virkelig ikke noe negative kommentarer da psyken er nok slått ut..Men håper jeg kan få litt svar fra fler her.

Tok i dag graviditest ( Clearblue ) som viste 3+.. ikke forstått helt hvor langt jeg evt er på vei. Dette er en graviditet jeg dessverre ikke ønsker, og skal kontakte sykehus på mandag. 
Men er mye tanker/spørsmål som surrer..

1. Hvor lang tid tar det fra en ringer til sykehus til man får komme inn? 
 

2. Hvordan fungerer dette me tablettene? Er det 1 på sykehus så hjem å etter 2 dager tar man den siste? Å er det ved den siste embryo kommer ut?

3. Har nå lest at flerne sammenligner smertene sol ved fødsel, er dette flertall? At det faktiskt gjør så vondt som dette? 
Tenker at jeg skal ligge å vrenge meg i smerte med 2 barn hjemme..

4. Hvor lenge etter «aborten» forsvant smertene?

 

på forhånd takk for svar!

Anonymkode: 08c4d...c67

Hvor lang tid det tar før du kommer til, varierer fra sykehus til sykehus. 
Du er kommet så kort i svangerskapet at abort blir enklere rent fysisk for deg enn om du hadde vært nære på 12 uker. Når dette er skrevet abort er aldri enkelt, aldri enkle valg, men det valget du tar er det rette valget for deg, og et valg det står respekt av. 
De andre spørsmålene kan ikke jeg svare på. 

Anonymkode: e8f2b...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...