Gå til innhold

Vidergående skole og søvn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får deres barn som går 1 året på videregående være oppe så lenge de vil når det er skole dagen etter?

I går ville min 16 åring spille fifa 25 når det kom ut kl 24. Jeg sa nei. Han må opp seinest kl 7. De andre kompisene fikk lov sa han 😉. Men han fikk ikke lov. Jeg mener at søvn er viktig for å klare å prestere på skolen. 

Anonymkode: 1598f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nok  vært utrolig heldige med våres. Lite diskusjoner om aenga

Eldste fant senga ved 21 tiden. Var opp ved 05.45.

Yngste som nå går vg2 legger seg vanligvis ved 20- 20.30. Uten om 1 dag i uka da ho er på motorcross da blir klokka 23 . Står opp 05.30.

Lærere  hennes sa rett ut at jenta her var den som var mest opplagt, mange av de andre sov i timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Vi har nok  vært utrolig heldige med våres. Lite diskusjoner om aenga

Eldste fant senga ved 21 tiden. Var opp ved 05.45.

Yngste som nå går vg2 legger seg vanligvis ved 20- 20.30. Uten om 1 dag i uka da ho er på motorcross da blir klokka 23 . Står opp 05.30.

Lærere  hennes sa rett ut at jenta her var den som var mest opplagt, mange av de andre sov i timen

Da er dere heldige 😉. Min sønn har lakenskrekk 😜

Anonymkode: 1598f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må i seng til kl 22.30- 23.00, sjelden noe diskusjon rundt det, men hun kan bruke veeeldig lang tid på badet da…

Anonymkode: baad0...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får deres barn som går 1 året på videregående være oppe så lenge de vil når det er skole dagen etter?

I går ville min 16 åring spille fifa 25 når det kom ut kl 24. Jeg sa nei. Han må opp seinest kl 7. De andre kompisene fikk lov sa han 😉. Men han fikk ikke lov. Jeg mener at søvn er viktig for å klare å prestere på skolen. 

Anonymkode: 1598f...bcc

Hadde kanskje fått lov å være oppe til 01 pga at det spillet ble sluppet (hvis han var veldig interessert)

Men ikke daglig.

Anonymkode: 8896a...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myml1 skrev (4 minutter siden):

En på vgs må faktisk få bestemme dette selv, er min personlige mening. 

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myml1 skrev (16 minutter siden):

En på vgs må faktisk få bestemme dette selv, er min personlige mening. 

De er 15-16 når de starter, veldig mange er ikke modne nok til å bestemme dette selv. Daglig har jeg elever i klasserommet som har fått altfor lite søvn og sliter med å følge med på opplæringen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en med lakenskrekk på vg2 og ei på uskolen som er fornuftig og ofte legger seg tidlig. Vgs gutten er såå umoden at vi hjelper han med å stenge av nett kl 23 og ha ipad på stua.  Søsteren har vi aldri trengt å hjelpe med regulering. Det ER mye som frister mer enn å sove så hvorfor gi alt ansvar når modenheten helt klart ikke er der. Vi må gi påminnelser om tid for innlevering ipad hver dag, ellers «glemmes» tiden. 

Anonymkode: cac43...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer jo at de legger seg innen rimelig tid, men vet tiden blir strukket. Samtidig tenker jeg at det er også erfaring de må lære seg og kjenne på at lite søvn gir en slitsom dag. Vekker må jeg noen ganger, men det er ikke så ofte. 

Anonymkode: 7c29a...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en form for frihet under ansvar. Så lenge han kommer seg opp selv og til skolen i tide og er opplagt hele dagen så styrer han det selv. Min legger seg ca 23 (han står opp 7.20-7.30) så vi har ikke trengt å ha noen prat om viktigheten av søvn. Han har fått kommentar fra lærer om at han er våken og opplagt, det er overraskende mange vgs-elever som sover i timene så det er tydelig at mange foreldre burde vært mer involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (23 minutter siden):

Det er en form for frihet under ansvar. Så lenge han kommer seg opp selv og til skolen i tide og er opplagt hele dagen så styrer han det selv. Min legger seg ca 23 (han står opp 7.20-7.30) så vi har ikke trengt å ha noen prat om viktigheten av søvn. Han har fått kommentar fra lærer om at han er våken og opplagt, det er overraskende mange vgs-elever som sover i timene så det er tydelig at mange foreldre burde vært mer involvert.

Min er ikke våken og opplagt når han legger seg seint. Det går utover hele dagen. Men han ser det ikke selv. Derfor vi styrer det litt 

Anonymkode: 1598f...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 10.klassing styrer leggingen selv. Noen dager er hun i seng før kl 21:30, andre ganger blir den 24. Hun kommer seg opp om morningen, er opplagt - så ser ingen grunn til å endre den avtalen vi har.

 

DET sagt - så syns jeg du var skikkelig kjip! Han tåler vel å være trett på skolen en dag. Slike spillslipp er store greier, som blir snakket masse om. Så å nekte han det, var dårlig. 

Anonymkode: a7579...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen leggetid, for dette styrer hun selv. Hun legger seg på rommet samtidig som vi legger oss, og stort sett sovner hun ikke så lenge etter. Her har vi hatt det sånn at de styrer seg selv så lenge de kommer seg opp på morgenen, og det har de stort sett klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv på videregående og har alltid hatt friheten til å bestemme når jeg legger meg. Men hvis mamma og pappa ser at jeg fortsatt er våken etter klokken 23, kommer det alltid noen kommentarer om hvor viktig søvn er, at jeg fungerer bedre når jeg har sovet godt, og hvor essensielt det er for helsen min. Det er noe de har understreket så ofte at det nå er inngravert i hodet mitt, og jeg prøver virkelig å få til gode søvnrutiner uten at det er gjort med kjefting.

Anonymkode: 890a3...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...