Gå til innhold

sykemeldt gravid - oppfølgingsamtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

jeg har vært sykemeldt to uker pga svangerskapsplager, og sjefen ønsker å ha en oppfølgingsamtale med meg. Jeg sa ifra at jeg blir sykemeldt videre pga jeg fortsatt ikke er i form til å jobbe. Jeg er fortsatt tidlig i svangerskapet og ønsket helst ikke å måtte forklare det på jobb enda. Men nå er jeg usikker på dette med oppfølgingssamtalen og hvordan jeg skal gjennomføre den uten å måtte snakke om «grunnen» til jeg ikke kan jobbe, og uten å måtte si at jeg er gravid. Kan noen komme med noe råd eller erfaring fra da de hadde det samme selv? Jeg er for eksempel kvalm hele dagen så jobben kan ikke tilrettelegge for det, har en krevende jobb. Hvordan skal jeg forklare det til sjefen? Da blir det jo åpenbart…:)

Anonymkode: d4d85...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei dere!

jeg har vært sykemeldt to uker pga svangerskapsplager, og sjefen ønsker å ha en oppfølgingsamtale med meg. Jeg sa ifra at jeg blir sykemeldt videre pga jeg fortsatt ikke er i form til å jobbe. Jeg er fortsatt tidlig i svangerskapet og ønsket helst ikke å måtte forklare det på jobb enda. Men nå er jeg usikker på dette med oppfølgingssamtalen og hvordan jeg skal gjennomføre den uten å måtte snakke om «grunnen» til jeg ikke kan jobbe, og uten å måtte si at jeg er gravid. Kan noen komme med noe råd eller erfaring fra da de hadde det samme selv? Jeg er for eksempel kvalm hele dagen så jobben kan ikke tilrettelegge for det, har en krevende jobb. Hvordan skal jeg forklare det til sjefen? Da blir det jo åpenbart…:)

Anonymkode: d4d85...ecd

Sjefen har ingenting med hvilken sykdom/diagnose du har. Eneste de må vite er om det er arbeidsrelatert sykdom/skade og om de kan tilrettelegge. Så du trenger egentlig ikke si noe om årsaken til sykemeldingen… 

Anonymkode: e405e...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt jeg er gravid i stedet for å dikte opp noe.

Anonymkode: d521e...5c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det bare til legen. Var da i uke 7/8, og hun hadde full forståelse for at det ville vært klin umulig å tilrettelegge for det. Spøkte med at de kunne sette en kontorpult på do, så kunne jeg jobbet der, men var greit å ha de med på laget i senere møte med NAV.

Anonymkode: 9e7ec...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fortalte det bare til legen. Var da i uke 7/8, og hun hadde full forståelse for at det ville vært klin umulig å tilrettelegge for det. Spøkte med at de kunne sette en kontorpult på do, så kunne jeg jobbet der, men var greit å ha de med på laget i senere møte med NAV.

Anonymkode: 9e7ec...7a5

Til sjefen, ikke legen.

Anonymkode: 9e7ec...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfølgingssamtale er arbeidsgiver forpliktet til å gjennomføre. Det er uansett opp til deg hva du vil si og ikke. Arbeidsgiver skal ikke spørre om diagnose, men jeg forstår at du føler deg i en skvis. 

Anonymkode: cc12a...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de på jobb skjønte jeg var gravid i uke 5 da jeg plutselig ikke drakk kaffe eller te lengre og ikke spiste kake og var ganske grå i ansiktet fordi jeg var så kvalm 😅 Så jeg trengte i grunn ikke si det selv, men jeg hadde fortalt det til min leder tidlig selv, fordi det er mye enklere for leder å forstå hvorfor man er syk og at man da ikke trenger type oppfølgingssamtaler eller tilretteleggingssamtaler. Jeg var sykemeldt fra uke 6-12, og er delvis sykemeldt nå i tredje trimester igjen. 

Anonymkode: 43ac2...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være lettere å si at du e gravid? Sjefen din vil jo uansett finne det ut, om det er pga lenger sykemelding, magen kommer eller søke permisjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppfølgingssamtale er arbeidsgiver forpliktet til å gjennomføre. Det er uansett opp til deg hva du vil si og ikke. Arbeidsgiver skal ikke spørre om diagnose, men jeg forstår at du føler deg i en skvis. 

Anonymkode: cc12a...5e2

Ja - men ikke allerede etter to uker. Men det er fint at leder følger opp. Du trenger ikke oppgi at du er gravid, kun om du trenger tilrettelegging og om du har restarbeidsevne. 

Anonymkode: 13477...fc0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Vil det ikke være lettere å si at du e gravid? Sjefen din vil jo uansett finne det ut, om det er pga lenger sykemelding, magen kommer eller søke permisjon 

Magen kommer kanskje rundt uke 20? Og permisjon søker man mot slutten av svangerskapet. Det er noe helt annet enn å fortelle om en graviditet før uke 12!

Anonymkode: 13477...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Magen kommer kanskje rundt uke 20? Og permisjon søker man mot slutten av svangerskapet. Det er noe helt annet enn å fortelle om en graviditet før uke 12!

Anonymkode: 13477...fc0

Min mage kom i uke 11-12 😅 Er førstegangs. Personlig ville jeg også fortalt ledet hvis jeg opplevde enda en spontanabort også, så for min del gjorde det ingenting å fortelle at jeg var gravid tidlig. Man trenger kanskje også fortsatt videre sykemelding eller tilrettelegging på jobb etter spontanabort. 

Det er sikkert vanskelig å forstå for enkelte at man har et så godt forhold til leder at man kan fortelle om slikt, men sånn er det for meg ihvertfall. Lederen min var en stor støtte når jeg stod i min første spontanabort 💕

Anonymkode: 43ac2...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Magen kommer kanskje rundt uke 20? Og permisjon søker man mot slutten av svangerskapet. Det er noe helt annet enn å fortelle om en graviditet før uke 12!

Anonymkode: 13477...fc0

Joda men det hadde jo vært enklere for sjefen og vite at hun er gravid. Om hun kommer tilbake til jobb for kanskje bli sykemeldt igjen.

Og da slipper hun p møtte juge på seg noe...

Vet ikke hvor lenge hun har jobbet der..men å først komme på samtaler og ikke ville si det eller juge...for å komme etter vært å si at hun er gravid.

Vedder på at sjefen hadde vært glad for at ts er ærlig . Og dette kan jo gjøre ting lettere for begge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sagt det til min leder tidlig. Leder kan uansett ikke si det videre til alle og enehver..

Anonymkode: 56f4d...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venter barn , det største i livet, og er redd for en oppfølgingssamtale. Hvorfor skal man være redd for å fortelle sjefen at man venter barn. Det er en del av livet. Han kan take it or leave it. 
 

å være gravid er ekstremt belastende for noen, spesielt i starten når barnet « formes». Det viktigste er deg og barnet nå. Du har sikkert betalt nok skattepenger til å være sykemeldt i noen mnd eller hvor lenge enn du måtte trenge. 
 

pust ut og tenk på det positive. Ikke la barnet føle på stress. Det er ikke tid for det nå. 

Anonymkode: 2157d...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...