Gå til innhold

Jeg sliter med Tenåringene ,de er veldig vanskelig nå, håper det går over snart.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter som akkurat har blitt 13 og hun er sikkelig Diva , før var hun kjempe glad i småbrødrene sine på 6 og 2 ,nå når hun ser dem barre himler hun med øya, er likevel mer redd for hennes storesøster på 16, som aboslutt ikke hører på meg og far overhode, vi ber hun om komme inn kl 21 i hverdagen og 23 i helger, blir gjerne 2-3 timer lengre både hverdagen og helg, vi har prøvd og ta fra henne telefon, skrudd av nett og tatt fra henne ukepenger til ingen nytte, hun blir bare enda mer vanskelig.

Eldre gutter er veldig inn for tiden og vi tror hun ruser seg av og til. Men vi vet ikke hvordan vi skal hjelpe henne, hun har blitt kjørt hjem av Politi 3 ganger når det var natt,men virker ikke som hun bryr seg, hun bare skryter av det.

Hva er neste steg?

Anonymkode: 4d764...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig? Om økonomien på noe som helst vis har rom for det, hadde jeg tatt med sekstenåringen og flytta til type indre Gryllefjord for en periode. Samt sagt opp mobilabonnementet. 

Far kan ta hånd om de yngre. 

Anonymkode: 2be01...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier hun å 16 når du forteller at du er bekymret? Får hun lov til å gå ut når hun ikke holder tidene sine? Greier dere å stoppe henne?

Det er jo alvorlige greier når hun er ute med eldre gutter og ruser seg, blir gjerne misbrukt og...ja..

Jeg hadde nok kontaktet rushjelp og hatt alvorsprat med henne, skole og andre rådgivere.  Du må nesten nå inn til henne. Kanskje vente på en smell av et slag. 

Har hun noen interesser annet enn rus og gutter? Hva vil hun? Hva liker hun? 

Anonymkode: 28d49...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 16 åringen går nok ikke over hvis dere ikke griper inn. Det kan fort gå verre. 

Anonymkode: 28d49...d5f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

vi har prøvd og ta fra henne telefon, skrudd av nett og tatt fra henne ukepenger til ingen nytte, hun blir bare enda mer vanskelig.

Hvordan klarer hun å være vanskeligere hvis dere tar fra henne mobil, penger og internett?

Hvordan kommer hun seg rundt? Hvordan kommuniserer hun med andre uten digitale midler? 
 

Kanskje prøve litt hardere? 

Anonymkode: 80268...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dessverre ikke og holde henne igjen, hun sniker seg ut når vi legger oss, legger oss ganske tidlig pga krevende jobber.

Jeg føler at uansett hva vi gjør ,så er det ingenting som går inn, sagt jeg er redd for henne,men da er jeg  bare hysterisk

Anonymkode: 4d764...851

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer dessverre ikke og holde henne igjen, hun sniker seg ut når vi legger oss, legger oss ganske tidlig pga krevende jobber.

Anonymkode: 4d764...851

Tuller du?

Søk pleiepenger, ta permisjon, bli sykemeldt eller bare skift fokus. Du kan ikke måtte legge deg tidlig og dermed la det gå til helvete med ungen. For det du beskriver er alvorlige vansker.

Dere får samsove og ha alarm på døra.

Anonymkode: 2be01...378

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innetid kl 21.00 var jo veldig tidlig for en på 16.

Så lenge hun kommer seg opp om morgenen til skole, hadde jeg ikke hatt innetid.

Ved rus hadde hun derimot ikke fått gå ut overhodet.

Anonymkode: f53ce...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sykemeldt meg.., (eller, jeg hadde ikke klart å legge meg, og heller ikke fått sove eller konsentrert meg på jobb og gått på en psykisk smell😅), og alt fokus på egen helse og barna derfra. 
 

som en annen over sier, hva med å flytte? Det har alltid vært vår nødplan. 
 

alternativt er jo å kontakte barnevernet for samarbeid, og kanskje Bup. Det må jo være en grunn for oppførselen hennes. Og jo flere risikofaktorer som alkohol, dårlig miljø, eldre gutter og rus, gir økt fare for at hun er utsatt for /kan bli utsatt for overgrep og utnyttelse. lykke til. Det må være en svært krevende situasjon å stå i ❤️

Anonymkode: fc4c7...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innetid kl 21.00 var jo veldig tidlig for en på 16.

Så lenge hun kommer seg opp om morgenen til skole, hadde jeg ikke hatt innetid.

Ved rus hadde hun derimot ikke fått gå ut overhodet.

Anonymkode: f53ce...813

hun legger seg 23 og når hun bare flyr rundt i byen med eldre gutter og venner,så mener vi at hun ikke har noe ute og gjøre etter 21og hun er vanskelig og få opp, komer stort sett en time eller 2 for sent på skolen, hun har snart brukt ut 10% sin

Anonymkode: 4d764...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer dessverre ikke og holde henne igjen, hun sniker seg ut når vi legger oss, legger oss ganske tidlig pga krevende jobber.

Jeg føler at uansett hva vi gjør ,så er det ingenting som går inn, sagt jeg er redd for henne,men da er jeg  bare hysterisk

Anonymkode: 4d764...851

Jeg har hatt ei slik. Det var heldigvis den yngste. Jeg ble sykemeldt til slutt og utbrent. Jeg bekymret meg til jeg fikk panikkanfall, fikk ikke sove og ble til slutt syk. Jeg gikk aldri å la meg før jeg visste at det var trygt. Selv om hun venter og ventet, og av og til kom seg ut.

Og det var jo egentlig greit at jeg kollapset...For da fikk jeg tid til å være der.  

Du kan ikke gi opp og legge deg. Det skal du bare ikke. Dere får bytte på det, og vise henne at dere gir dere aldri! Dere er der, passer på og snakker. 

Bestill rustester, og la det være konsekvenser men også tid for klemmer, kakao og noen som virkelig bryr seg. 

 

Anonymkode: 28d49...d5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde sykemeldt meg.., (eller, jeg hadde ikke klart å legge meg, og heller ikke fått sove eller konsentrert meg på jobb og gått på en psykisk smell😅), og alt fokus på egen helse og barna derfra. 
 

som en annen over sier, hva med å flytte? Det har alltid vært vår nødplan. 
 

alternativt er jo å kontakte barnevernet for samarbeid, og kanskje Bup. Det må jo være en grunn for oppførselen hennes. Og jo flere risikofaktorer som alkohol, dårlig miljø, eldre gutter og rus, gir økt fare for at hun er utsatt for /kan bli utsatt for overgrep og utnyttelse. lykke til. Det må være en svært krevende situasjon å stå i ❤️

Anonymkode: fc4c7...6b0

jeg har ikke råd til og sykemelde meg, tjener allerede lite,men skal bare far jobbe går ikke ting rundtm nei jeg merker jo at jeg er sliten og uopplagt på jobb,men gjør det jeg skal hver dag.

Flytte er ikke aktuelt pga de 3 andre vi har, eller mest pga de 2 mellomste , 2 åring hadde sikkert ikke brydd seg.

Bv var i bilde et år,men de føltre de ikke hadde mer og hjelpe til med

Anonymkode: 4d764...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobber i barnevernet, og min bror oppførte seg likedan. Det hun gjorde var å passe på at hun var en trygg havn.

Hun gjorde det klart at han fikk komme hjem når han ville, men hun sto ikke og dro han opp om morgenen. Han måtte selv ta ansvar for konsekvensene av det han gjorde. Dårlig fokus på skolen var en av dem, og der gjorde lærerne en god jobb med å få han til å forstå alvoret om han ikke ble ferdig til normert tid. Om politiet ble innblandet fikk han også ta det selv, møte opp på det de inviterte til eller krevde.

Hele tiden ble han sett som den flotte gutten han egentlig var, av både mor, politi og skole. Alle fokuserte på hva han har i seg og hva han sto i fare for å miste. Vi formante ingenting og sa ingenting om å ruse seg (det skjedde innimellom, på fest og i helgene, ikke hver dag). Mamma passet også på å bli kjent med alle kompisene hans, de fikk alltid komme til henne, få mat og okkupere stua.

Da ble det aldri noe konflikt i hjemmet som pushet han til å gjøre enda dummere ting. Han stolte på mamma og kom til henne når ting var vanskelig. De kunne prate om alt. Han sluttet med alt av seg selv når han ble 19, han orket ikke mer av det og var motivert til å "bli noe". Nå er han 23 og alt går bra.

Jeg tror jeg der er lurt å ikke dytte henne unna.

Anonymkode: f5536...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har en datter som akkurat har blitt 13 og hun er sikkelig Diva , før var hun kjempe glad i småbrødrene sine på 6 og 2 ,nå når hun ser dem barre himler hun med øya, er likevel mer redd for hennes storesøster på 16, som aboslutt ikke hører på meg og far overhode, vi ber hun om komme inn kl 21 i hverdagen og 23 i helger, blir gjerne 2-3 timer lengre både hverdagen og helg, vi har prøvd og ta fra henne telefon, skrudd av nett og tatt fra henne ukepenger til ingen nytte, hun blir bare enda mer vanskelig.

Eldre gutter er veldig inn for tiden og vi tror hun ruser seg av og til. Men vi vet ikke hvordan vi skal hjelpe henne, hun har blitt kjørt hjem av Politi 3 ganger når det var natt,men virker ikke som hun bryr seg, hun bare skryter av det.

Hva er neste steg?

Anonymkode: 4d764...851

Det er jo tydelig at 16 likevel har penger. Så hvor får hun de fra? Hun hadde aldri blitt ute så lenge uten penger eller mobil. Dere er bare ikke strenge nok. 

Anonymkode: 2be4d...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende henne bort til familie i Gryllefjorden, da, kanskje hun trenger litt change of scene og ungdommer med regler rundt seg? 

Anonymkode: 32b62...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo tydelig at 16 likevel har penger. Så hvor får hun de fra? Hun hadde aldri blitt ute så lenge uten penger eller mobil. Dere er bare ikke strenge nok. 

Anonymkode: 2be4d...9e4

du vet ingenting ,så dette bare overser jeg

Anonymkode: 4d764...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du sende henne bort til familie i Gryllefjorden, da, kanskje hun trenger litt change of scene og ungdommer med regler rundt seg? 

Anonymkode: 32b62...813

kan kanskje sende henne på kostskole, og se om det blir en bedring, der er de strenge

Anonymkode: 4d764...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

kan kanskje sende henne på kostskole, og se om det blir en bedring, der er de strenge

Anonymkode: 4d764...851

Det er dyrt, men hva med Kompani Lauritsen? 

Anonymkode: 32b62...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

du vet ingenting ,så dette bare overser jeg

Anonymkode: 4d764...851

Nok ei som ikke gidder å høre på råd. Da kan du bare ha det så godt. Kos deg med ungene dine. 

Anonymkode: 2be4d...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

kan kanskje sende henne på kostskole, og se om det blir en bedring, der er de strenge

Anonymkode: 4d764...851

Men herregud.

Anonymkode: 8e12b...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...