Gå til innhold

Teori på hvorfor jeg ikke ble gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 35, gravid på første forsøk, spontanaborterer.

Prøver igjen etter 3 månender har gått. Måned etter måned går. Det går ett helt år uten hell.

Før hun er 36, tar hun en test:

 FSH viser 11 og er innenfor normalen. AMH på 16. Prøvene viser ingen mistanke om PCOS og gynekologen utelukker den diagnosen.

Hun spotter før mens hver syklus og har gjort det i 3 år. Det er ingen cyste eller polypp. Det er ingen tette eggledere. Det tas vevsprøver. Hun tar derfor progresteron i tillegg til letrozol i flere sykluser og gynekolog kontrollerer prosessen og bekrefter at alt ser flott ut og at det kun er spørsmål om tid før spiren sitter. Hun bruker eggløsningstester av de mer avanserte og ser når det er smilefjes. Timingen er bra hver syklus.

Mannen tar sædprøve. Alt er som det skal være.

Kvinnen blir henvist til IVF. Ingen har forklaring på hvorfor hun ikke blir gravid igjen.

2 år etter spontanaborten blir hun gravid med IVF. Det ble modnet 16 egg og 12 ble befruktet. Av disse ble 8 til blastocyster og en av de ble det barn av.

Hva kan årsaken ha vært? Eggkvaliteten kan da ikke ha vært så dårlig? Det må ha vært noe som gjorde at sperm ikke har nådd frem for eggene ble jo befruktet med IVF eller at egget ikke har klart å feste seg. 
 

Andre teorier?

Anonymkode: cfc23...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at sædcellene ikke er så gode og raske til å svømme i miljøet i en livmor, som de ser ut til når de ligger i en petriskål under mikroskopet. I teorien burde de klare det om man ser de beveger seg normalt i laboratoriet, men i realiteten kan det være at de ikke greier miljøet og "gir opp".

En teori.

Anonymkode: bd81f...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren uflaks.. 

Dårlige forhold i livmoren for sperm...

Eggkvaliteten KAN ha vært dårli... 

Kroppen KAN ha sluppet dårlige egg...

Eller rett og slett som hos mange andre- helt uforklarlig infertilitet...

Med andre ord  helt umulig å vite. 

 

Anonymkode: b78da...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kvinne 35, gravid på første forsøk, spontanaborterer.

Prøver igjen etter 3 månender har gått. Måned etter måned går. Det går ett helt år uten hell.

Før hun er 36, tar hun en test:

 FSH viser 11 og er innenfor normalen. AMH på 16. Prøvene viser ingen mistanke om PCOS og gynekologen utelukker den diagnosen.

Hun spotter før mens hver syklus og har gjort det i 3 år. Det er ingen cyste eller polypp. Det er ingen tette eggledere. Det tas vevsprøver. Hun tar derfor progresteron i tillegg til letrozol i flere sykluser og gynekolog kontrollerer prosessen og bekrefter at alt ser flott ut og at det kun er spørsmål om tid før spiren sitter. Hun bruker eggløsningstester av de mer avanserte og ser når det er smilefjes. Timingen er bra hver syklus.

Mannen tar sædprøve. Alt er som det skal være.

Kvinnen blir henvist til IVF. Ingen har forklaring på hvorfor hun ikke blir gravid igjen.

2 år etter spontanaborten blir hun gravid med IVF. Det ble modnet 16 egg og 12 ble befruktet. Av disse ble 8 til blastocyster og en av de ble det barn av.

Hva kan årsaken ha vært? Eggkvaliteten kan da ikke ha vært så dårlig? Det må ha vært noe som gjorde at sperm ikke har nådd frem for eggene ble jo befruktet med IVF eller at egget ikke har klart å feste seg. 
 

Andre teorier?

Anonymkode: cfc23...8f4

Hva mener du med "Det må ha vært noe som gjorde at sperm ikke har nådd frem for eggene ble jo befruktet med IVF eller at egget ikke har klart å feste seg"? Du har hatt IVF så åpenbart er jo egget befruktet. 

Jeg er i samme situasjon så her er mine teorier; 

1. Alder. Selvom du har høy AMH, har du også høy fsh som kan tyde på dårligere eggkvalitet (øker med alder). Positivt at du fikk mango blasto, men så lenge du ikke vet noe om kvaliteten har det ikke så mye å si. Jeg valgte behandling utenfor Norge hvor de tester embryoene før innsett. Jeg fikk 8 blastoer men kun 2 av de var forenelige med liv, såkalt "euploid". Dette er pga min alder på 36 år. I Norge ville 4 av disse blastoene blitt satt inn og endt i negativ test eller MA/SA.

2. Uflaks. IVF er "a Numbers game" dessverre. 

3. For lite eller feil støttemedisin ifbm innsett. 

 

Anonymkode: 91106...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe sånt som 1/3 av de som får IVF der man ikke vet årsaken til at de ikke blir gravid. Så det er jo ganske ofte det er umulig å kunne si hva som er årsaken, selv for de som er eksperter på området.

Anonymkode: 262cf...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om FSH og AMH ser bra ut, kan eggkvaliteten likevel variere med alderen. Det kan også være problemer med at embryoet fester seg, kanskje på grunn av livmorens slimhinne. Immunologiske reaksjoner kan spille inn, eller det kan være subtile hormonelle ubalanser som påvirker prosessen. Noen ganger er det rett og slett ingen klar forklaring, men IVF kan omgå mange av de naturlige barrierene, noe som forklarer suksessen etter mislykkede sykluser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan enten være dårlig kvalitet på eggene eller sædcellene. DNA-fragmentering. Samme grunn til at jeg ikke kunne bli gravid med mannen min på nesten 20 år. Fikk en ung og frisk donor og ble gravid på ett forsøk til tross for at jeg var 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...