Gå til innhold

Hvordan tjene penger kjapt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for flere gode tips og forslag! 😊 selge truser eller sex er uaktuelt, både fordi jeg har to barn, men også fordi… nei🙂↔️

Jeg har prøvd å selge barneting (klær, leker, sko, utstyr) på Finn, men ofte er det vanskelig å få solgt. Jeg skal likevel ta en skikkelig sjau i huset, og se om jeg har ting jeg kan selge unna. Jeg jobber 100% som lærer, så deltidsjobb ved siden av kan være vanskelig, men mulig jeg kan gjøre småjobber på helg, slik som å gå tur med hund, være barnevakt, leksehjelp osv, men jeg ønsker at det heller ikke spiser opp det lille jeg har med fritid med egne barn. 

Matpakke har jeg alltid med, men vet jeg kunne ha snurpa inn på middagsfronten, så det begynner jeg med umiddelbart. Større porsjoner, billigere retter👍 

Igjen, takk for gode tips! Jeg vet jeg ikke er i krise, men skulle så gjerne sluppet å betale så mye i renter. Vet det er mange i samme situasjon, og verre (!), enn meg, så dette var ikke ment som et klageinnlegg av noe slag 😊 

-ts

Anonymkode: 80bb7...446

10k er jo ikke mye da... :) 

Anonymkode: 3b686...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til og tilretteleggelse for brudd på norsk lov.

Rhodiola, adm.

Skrevet

10 000 kr er såpass lite at du bør fint klare det uten å øke inntektene dine, du må redusere utgiftene.

Jeg tror du tenker feil, du tenker at du må betale ned alt med en gang, men det må du ikke. 

Sett av 1000-1500 kr i mnd til nedbetaling så har du nedbetalt innen 1 år. Det renter seg ikke så mye på 10 000 kr med mindre du har en jumborente, og når du betaler inn en 1000-lapp hver måned så må du huske at rentene blir mindre måned for måned når saldoen går ned. Og jo mer ekstra du betaler inn, jo fortere går det.

Selvfølgelig blir det dyrere enn om du hadde betalt inn alt i dag, men du stresser alt for mye med så lite restbeløp. 

Hva er budsjettet ditt i mnd? Del gjerne så kan vi hjelpe å se på deg. Små justeringer og plutselig så har du 1000 kr til overs til å betale ned på kredittkortet.

I desember er jo det halv skatt, så allerede da kan du slenge inn litt mer. Betal inn 1000 kr i oktober, 1000 i november, 2000 kr i desember med halv skatt så har du allerede betalt nesten halvparten!

Om lønnen din ikke en gang strekker seg til å ha 1000 kr til overs i mnd så tror jeg du definitivt må vurdere noen livsstilendringe. For om du ikke klarer å sette av 1000 kr til sparing av buffer i mnd så lever du over evne og behovet for å bruke kredittkort ved en uventet utgift i fremtiden vil øke og du kommer til å ty til kredittkort igjen.

Anonymkode: 81597...bdd

• Liker 1
Skrevet

Utsett nedbetaling på lånet, betal kun rentene i 6 mnd. Du får mer å rutte med, litt lengre nedbetaling på lånet. Jeg legger av det jeg skulle nedbetalt på lånet inn på bufferkonto.

Anonymkode: ae0af...a4b

Skrevet

Men hva har du brukt disse pengene på? Det må jo finnes en motverdi?

:skya:

Anonymkode: 49efe...32c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva har du brukt disse pengene på? Det må jo finnes en motverdi?

:skya:

Anonymkode: 49efe...32c

Det er over lang, lang tid. Mye er brukt på oppussing, noe på sydentur (da det ble noe tull med depositum etc), varmepumpa røyk. Vet at jeg burde hatt buffer, men det har jeg vært altfor dårlig på🥵

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er over lang, lang tid. Mye er brukt på oppussing, noe på sydentur (da det ble noe tull med depositum etc), varmepumpa røyk. Vet at jeg burde hatt buffer, men det har jeg vært altfor dårlig på🥵

ts

Her ser vi jo fint at du har mulighet til å kutte utgifter, men du faktisk gå inn for det. De to første tingene du nevner er helt unødvendig å bruke penger på når du ikke har spart opp nok, og går ikke under ting som er nødvendig, og i stedet burde du prioritert å spare opp buffer til eksempelvis de siste tingene du nevner. Når det er gjort kan du spare til oppussing og sydentur.

Se på dette som en mulighet, om du "bare" sitter igjen med kredittkortgjeld på 10 000 kr, men samtidig har fått til alle de tingene du nevner så må du jo ha mer romslig økonomi enn at det bare såvidt går rundt som du fikk det til å høres ut. Og da har du mulighet til å både få betalt ned kortet innen noen måneder og begynne å spare deg buffer til både nødvendige ting men også ting som oppussing og sydenturer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utsett nedbetaling på lånet, betal kun rentene i 6 mnd. Du får mer å rutte med, litt lengre nedbetaling på lånet. Jeg legger av det jeg skulle nedbetalt på lånet inn på bufferkonto.

Anonymkode: ae0af...a4b

Dette synest jeg høres ut som en dårlig løsning i TS sin situasjon. Hun har ikke helt kontroll over økonomien og dette synest jeg høres ut som en oppskrift på hvordan få lånet til å bli større og komme ut av kontroll. I din situasjon går det kanskje greit fordi du klarer å la det ligge i bufferkonto og har en plan om å betale det inn. Sånn jeg skjønner det er omtrent hele summen rentebærende og TS har aldri klart å betale ned kortet på flere måneder, men bare betalt inn minimumsbeløpet hver måned mens hun samtidig har makset ut kortet igjen etter det.

Jeg er enig i at hun ikke trenger å betale inn alt nå, men å betale inn litt mer en minimumsbeløpet bør hun gjøre for at lånet ikke skal bli større. Hadde definitivt betalt inn mer enn det legger seg renter til per måned sånn at gjelden faktisk synker, enn om sakte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...