AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #1 Skrevet 20. september 2024 Hei! Jeg har fått varsel fra Nav om at jeg har fått for mye (for lenge) utbetalt utvidet barnetrygd. Fakturaen kommer til å bli på ca 40 000kr med 2 ukers betalingsfrist. Er det noen som vet om det er mulig å få en nedbetalingsplan på dette beløpet? Eller er det 14 dagers frist - inkasso - og så eventuelt nedbetaling via Statens innkrevningssentral? Jeg har pengene, men ønsker helst nedbetaling for å ikke gjøre et for stort innhogg på bufferkontoen. Noen som vet? Anonymkode: 06c46...e22
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #2 Skrevet 20. september 2024 Ja du kan få delbetalt det 😊 Anonymkode: b1282...025 1
Kaffekanne Skrevet 20. september 2024 #3 Skrevet 20. september 2024 (endret) Hvis du ikke betaler fakturaen, så vil de trekke 10% av summen hver mnd. Til meg gikk det helt automatisk når fakturaen ikke ble betalt. Tror det stod i brevet. jeg har fått betalt for mye barnetillegg på ufør, og fikk sånn herlig faktura. Så da trekkes beløpet fordelt på 11 mnd til meg Endret 20. september 2024 av Kaffekanne
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #4 Skrevet 20. september 2024 Kaffekanne skrev (17 minutter siden): Hvis du ikke betaler fakturaen, så vil de trekke 10% av summen hver mnd. Til meg gikk det helt automatisk når fakturaen ikke ble betalt. Tror det stod i brevet. jeg har fått betalt for mye barnetillegg på ufør, og fikk sånn herlig faktura. Så da trekkes beløpet fordelt på 11 mnd til meg Takk for svar! Jeg vil absolutt ikke ha gjeld som blir tvangsinnkrevet, er det dette som skjer når de trekker 10% eller er dette en frivillig nedbetalingsordning? ☺️ Og hvor blir de 10 prosentene trukket fra? Lønna mi eller barnetrygden? Anonymkode: 06c46...e22
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #5 Skrevet 20. september 2024 Ja, du kan få nedbetalingsplan. Jeg tok en med lang nedbetalingstid (for mye på aap), rett og slett fordi med tiden blir pengene verdt mindre. Det ble jo lagt til renter før nedbetalingen startet og ikke noe under nedbetalingen Det skal stå noe i skrivene fra nav om hvor du skal ringe for å avtale det. Anonymkode: 5436b...17f 1
Mardina Skrevet 20. september 2024 #6 Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei! Jeg har fått varsel fra Nav om at jeg har fått for mye (for lenge) utbetalt utvidet barnetrygd. Fakturaen kommer til å bli på ca 40 000kr med 2 ukers betalingsfrist. Er det noen som vet om det er mulig å få en nedbetalingsplan på dette beløpet? Eller er det 14 dagers frist - inkasso - og så eventuelt nedbetaling via Statens innkrevningssentral? Jeg har pengene, men ønsker helst nedbetaling for å ikke gjøre et for stort innhogg på bufferkontoen. Noen som vet? Anonymkode: 06c46...e22 Jeg satt i samme situasjon for noen år siden. Riktignok ikke samme beløp som deg, men mye penger for meg den gang. Jeg lagde en avtale med Nav om å delbetale over tid. Gikk helt fint. Ta en tlf til dem du og hør.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #7 Skrevet 20. september 2024 Det er kun ved tilbakebetalingskrav på uføretrygd at du kan bli automatisk trukket 10% av ytelsen din. Nav innkreving tar seg av innkrevingen. Du kan ringe de på 21 05 11 00 for å avtale nedbetaling. Anonymkode: 0ca38...1ef
Million Skrevet 21. september 2024 #8 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for svar! Jeg vil absolutt ikke ha gjeld som blir tvangsinnkrevet, er det dette som skjer når de trekker 10% eller er dette en frivillig nedbetalingsordning? ☺️ Og hvor blir de 10 prosentene trukket fra? Lønna mi eller barnetrygden? Anonymkode: 06c46...e22 De trekker den av stønaden du får fra NAV i første omgang, dersom den er nok og innenfor det minimumsbeløpet de skal ha i måneden for å nedbetale. Som en annen nevner over her, det står i brevet at de trekker 10% om man ikke betaler inn hele summen til fristen. Da begynner automatisk nedbetalingsordning. Jeg fikk et sånt brev en gang jeg også, ut av det blå. Jeg er uføretrygdet, og hadde visst fått utbetalt for mye i et eller annet barnetillegg som beløp seg til 13 000 kr. Jeg hadde pengene, så jeg valgte å betale inn hele summen på en gang. Men det var pokker så sure penger å betale helt uventet. Skulle tro de visste bedre og klarte å regne ut sine egne ytelser!
c_buk Skrevet 21. september 2024 #9 Skrevet 21. september 2024 Million skrev (12 minutter siden): Skulle tro de visste bedre og klarte å regne ut sine egne ytelser! Tviler på at feilutbetalingen skyldtes en matematisk feil. Snarere en feil i innrapporterte opplysning i et register eller direkte fra en aktør. 1
c_buk Skrevet 21. september 2024 #10 Skrevet 21. september 2024 Informasjon om nedbetalingsplan skal stå i vedtaket. Om det ikke gjør det så er det uansett bare å ta kontakt med NAV. Dette er en ganske standard prosedyre i større tilbakekrevingssaker, og vil gå helt fint.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #11 Skrevet 21. september 2024 Million skrev (3 timer siden): De trekker den av stønaden du får fra NAV i første omgang, dersom den er nok og innenfor det minimumsbeløpet de skal ha i måneden for å nedbetale. Som en annen nevner over her, det står i brevet at de trekker 10% om man ikke betaler inn hele summen til fristen. Da begynner automatisk nedbetalingsordning. Jeg fikk et sånt brev en gang jeg også, ut av det blå. Jeg er uføretrygdet, og hadde visst fått utbetalt for mye i et eller annet barnetillegg som beløp seg til 13 000 kr. Jeg hadde pengene, så jeg valgte å betale inn hele summen på en gang. Men det var pokker så sure penger å betale helt uventet. Skulle tro de visste bedre og klarte å regne ut sine egne ytelser! Barnetillegg er behovsprøvd, og NAV vet ikke hvilke inntekter du kommer til å ha i løpet av året. Du må melde fra selv for å sikre riktig utbetaling. Leste du ikke vedtaket ditt da du fikk det? Å bli trukket automatisk 10% gjelder KUN uføretrygd. Betaler du ikke andre krav fra NAV blir det lagt på renter og gebyrer og tvangsinnkrevet. Anonymkode: 0ca38...1ef 1
Million Skrevet 21. september 2024 #12 Skrevet 21. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnetillegg er behovsprøvd, og NAV vet ikke hvilke inntekter du kommer til å ha i løpet av året. Du må melde fra selv for å sikre riktig utbetaling. Leste du ikke vedtaket ditt da du fikk det? Å bli trukket automatisk 10% gjelder KUN uføretrygd. Betaler du ikke andre krav fra NAV blir det lagt på renter og gebyrer og tvangsinnkrevet. Anonymkode: 0ca38...1ef Det der husker jeg jo ikke nå. Det er flere år (8?) siden, og feilutbetalingen skulle visstnok ha startet lenge før det også (før brevet kom). Uansett var det ikke et så stort beløp (ikke så stort som ts i alle fall). Endret 21. september 2024 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå