Gå til innhold

Innenfor en BPAs gjøremål?

Sitron99

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noe av utfordringen med en bpa jobb er at man ikke kan detaljstyre hver eneste oppgave, det vil ofte være ting som kan dukke opp, og som man lurer på et innafor. For skal man gjøre absolutt alt for brukeren, eller finnes det grenser der også? Sånn bortsett fra oppgaver man må være håndtverkere og bilmekaniker for å utføre. 

Man kan også erfare at en bruker kan bli enda mer hjelpesløs av for mye hjelp. Det er ikke akkurat noe man kan ta opp med bruke men som kan gnage i samvittigheten. Man ønsker ikke å gjøre vondt verre heller. 

Men bør ikke kontaktpersonen i bpa-firmaet kunne svare på problemstillingen, om hva som er innafor? 

Anonymkode: 37d16...933

Jo, det tenker jeg også! Assistentene må jo få vite dette. Og at det er lav terskel for å kontakte koordinatoren sin.

Jeg synes egentlig litt synd på arbeidslederen i denne tråden som blir mistenkeliggjort fordi hun spør assistenten om å ta notater. Det er som regel veldig gode grunner til at assistenter gjør det de gjør.

Kjenner selv en voksen dame som har hatt assistenter hele sitt liv, som har mange oppgaver knyttet til å notere osv. Det må være slitsomt om man skal forklare hver eneste assistent hvorfor. Det er så mye de skal lære om livet deres, og så om man i tillegg må fortelle om hvorfor hver minste ting skal gjøres (f.eks pga CP og lite energi), må det være helt utmattende.

Anonymkode: e84a0...936

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det tenker jeg også! Assistentene må jo få vite dette. Og at det er lav terskel for å kontakte koordinatoren sin.

Jeg synes egentlig litt synd på arbeidslederen i denne tråden som blir mistenkeliggjort fordi hun spør assistenten om å ta notater. Det er som regel veldig gode grunner til at assistenter gjør det de gjør.

Kjenner selv en voksen dame som har hatt assistenter hele sitt liv, som har mange oppgaver knyttet til å notere osv. Det må være slitsomt om man skal forklare hver eneste assistent hvorfor. Det er så mye de skal lære om livet deres, og så om man i tillegg må fortelle om hvorfor hver minste ting skal gjøres (f.eks pga CP og lite energi), må det være helt utmattende.

Akkurat dette med å ta notater for andre vil jo bli litt rart da alle vil notere ulike ting. Sannsynligvis er ikke ts student på samme studie og har derfor ikke like mye faglig innsikt. Er hennes notater noe å bruke? Jeg er student selv og ville ikke fått noe ut av andres notater, men de har kanskje funnet en løsning som fungerer?

Problemstillingen her var ikke bare å ta notater og organisere dem ( jeg vet ikke helt hva det går ut på eller om ts endret noen opplysninger fordi det ble for detaljert), men at hun skulle gjøre dette mens bruker tar seg av andre ting for å spare energi.  Én ting er å assistere bruker med relevante oppgaver, noe annet er å gjøre oppgavene helt for henne. For kan studiearbeid settes bort på samme måte som støvsuging og rengjøring av mikrobølgeovn?. Dette er brukers arena, ikke assistenten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Akkurat dette med å ta notater for andre vil jo bli litt rart da alle vil notere ulike ting. Sannsynligvis er ikke ts student på samme studie og har derfor ikke like mye faglig innsikt. Er hennes notater noe å bruke? Jeg er student selv og ville ikke fått noe ut av andres notater, men de har kanskje funnet en løsning som fungerer?

Problemstillingen her var ikke bare å ta notater og organisere dem ( jeg vet ikke helt hva det går ut på eller om ts endret noen opplysninger fordi det ble for detaljert), men at hun skulle gjøre dette mens bruker tar seg av andre ting for å spare energi.  Én ting er å assistere bruker med relevante oppgaver, noe annet er å gjøre oppgavene helt for henne. For kan studiearbeid settes bort på samme måte som støvsuging og rengjøring av mikrobølgeovn?. Dette er brukers arena, ikke assistenten.

Det er til og med noe som heter skrive- og lesehjelp. Det er helt vanlig at BPA også gjør denne oppgaven sånn utenfor studiene. Det er like strenge rammer med eksamen, og ofte slik at man organiserer notater på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida..

Kan du ikke bare være på jobb i de timene du skal, og gjøre det du får beskjed om?

Livet gir, og livet tar. Du er ikke ansatt som en moralens vokter for å vurdere hvem som får urettmessige fordeler eller ei. Mennesket du hjelper har store utfordringer, hva så om hun får vært litt mer effektiv enn sine jevnaldrende akkurat der og akkurat da? Sannsynligvis er alt annet i hennes liv mindre effektivt. Det er uansett ikke du som skal vurdere det.

Jeg har en del fordeler via jobben min som naboen ikke har, sånn er det. Hun har sikkert noen fordeler et sted jeg ikke har. Og er det egentlig en fordel, det at du må være rundt henne hele tiden? Hva hadde du syntes selv?

Anonymkode: 8087d...044

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...