Gå til innhold

Innenfor en BPAs gjøremål?

Sitron99

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye bedre å ha få gode søkere som vet hva jobben faktisk går ut på, enn å søke på noe man ikke ønsker å ha. Det er veldig ødeleggende for ordningen og brukere. Tror BPA hadde hatt større status dersom slike som ts IKKE hadde søkt. De vet ikke hva jobben går ut på og klager på helt vanlige oppgaver. Forstår ikke hvilke begrensninger syke folk har fordi de sammenligner med seg selv. Mye av de som syter og klager over BPA syter over jobben i seg selv. Og så får BPA et dårlig rykte pga. folk som aldri burde ha vært assistent...

Se det på denne måten: Litt som å begynne å jobbe i barnehage og hate å skifte bleier eller prate med barn, rakke ned på barnehagene som da fører til fordommer som da fører til at barnehagene sliter med å få folk og det å jobbe i barnehage er det verste som kunne ha skjedd med et menneske.

Anonymkode: fb274...3bc

Det kan på ingen måte sammenlignes. Som BPA er du ofte alene så kjemi er helt avgjørende for at assistent skal ha det bra på jobb. Det er mange som har prøvd seg som BPA og sitter igjen med at det var et vondt kapittel i livet. Fordi du blir utnyttet som ansatt og ansett som en slave, og det tror jeg er meget riktig. Dessuten har man utrolig dårlig kontrakt ofte og få rettigheter. 

Anonymkode: d475d...73c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det kan på ingen måte sammenlignes. Som BPA er du ofte alene så kjemi er helt avgjørende for at assistent skal ha det bra på jobb. Det er mange som har prøvd seg som BPA og sitter igjen med at det var et vondt kapittel i livet. Fordi du blir utnyttet som ansatt og ansett som en slave, og det tror jeg er meget riktig. Dessuten har man utrolig dårlig kontrakt ofte og få rettigheter. 

Nei, det er jo det jeg sier. De som ikke forstår hva BPA er sprer slike ting når oppgavene er hva jobben går ut på. Men ja, det stemmer at kjemi må stemme! Så derfor er det viktig å ha god søknad, og kandidater som kan tenke seg å jobbe i en slik jobb. Så er det intervju, så ser man det litt an. Kanskje har man prøvevakter eller prøveperiode, så finner begge ut hva de liker. Dessverre har ofte firmaene et annet syn, og da blir det ofte mismatch. Jeg ble ansett som vanskelig fordi jeg ønsket å finne en assistent som likte meg og jobben hos meg, og at jeg ønsket å ha en presis søknad. De ser kvantitet heller enn kvalitet. Så ansvaret ligger i flere ledd her! Og selvsagt bør lønna økes!!! BPA er en meget viktig ordning, og det er viktig å ta vare på assistentene og brukere :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron99 skrev (22 timer siden):

Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen av det fysiske, men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg gjøre ting som f.eks ta notene hennes og organisere i det digitale, mens hun selv holder på med andre ting, for å være «produktiv». Disse tingene er ting hun fint kan gjøre selv. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utenfor min egentlige hensikt?

Tror du bryter taushetsplikten nå

Anonymkode: 344d0...3cf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er gjenkjennelig med dette innlegget??

Anonymkode: 37d16...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er jo det jeg sier. De som ikke forstår hva BPA er sprer slike ting når oppgavene er hva jobben går ut på. Men ja, det stemmer at kjemi må stemme! Så derfor er det viktig å ha god søknad, og kandidater som kan tenke seg å jobbe i en slik jobb. Så er det intervju, så ser man det litt an. Kanskje har man prøvevakter eller prøveperiode, så finner begge ut hva de liker. Dessverre har ofte firmaene et annet syn, og da blir det ofte mismatch. Jeg ble ansett som vanskelig fordi jeg ønsket å finne en assistent som likte meg og jobben hos meg, og at jeg ønsket å ha en presis søknad. De ser kvantitet heller enn kvalitet. Så ansvaret ligger i flere ledd her! Og selvsagt bør lønna økes!!! BPA er en meget viktig ordning, og det er viktig å ta vare på assistentene og brukere :) 

Og slike ting skjer fordi BPA har lav status. Lett å få jobb fordi det er mangel, men når de så står i jobben og ikke har fått skikkelig info eller forstått så klager de på hva de har søkt på. Som sagt, slik som en barnehageassistent som hater å jobbe i barnehage. Og så får barnehagen dårlig rykte, fordi de måtte skifte bleier osv. Firmaene er ikke flinke til å gi opplæring. De bare slenger kandidater etter en, og ofte har jeg opplevd at de fant ut at BPA I SEG SELV ikke var noe for dem. Og så klaget de på jobben. Det er faktisk assistentene som har mer rettigheter enn brukere. Slike ting er slitsomt for brukere. Kunne ønske det var mer fremsnakk om BPA og hva BPA faktisk er, og mer status. BPA er som sagt en utrolig viktig jobb for samfunnet men nå nedbrytes hele ordningen :(

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er gjenkjennelig med dette innlegget??

Kvinnelig student i rullestol med cp og kun én funksjonsfrisk hånd. Assistent på uni? Ikke minst at dette er en nylig ansatt bpa… er ikke vanskelig for de i brukeren sin omgangskrets å forstå hvem dette er. At det finnes 10 stk som dette passer perfekt for, har jo ingenting å si. Taushetsplikten er vel fremdeles brutt, og brukerens personvern bør ivaretas bedre enn dette. Kanskje ikke dere helt forstår hvorfor taushetsplikt er en ting? Det gjelder mer enn å navngi eller tydeliggjøre ved adresse eller lignende, det handler om brukerens integritet og rett på privatliv, og ikke å bli utlevert på et internettforum for eksempel.

Ts burde jo kanskje heller finne seg en annen jobb, hvis hen ikke forstår poenget med jobben sin? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinnelig student i rullestol med cp og kun én funksjonsfrisk hånd. Assistent på uni? Ikke minst at dette er en nylig ansatt bpa… er ikke vanskelig for de i brukeren sin omgangskrets å forstå hvem dette er. At det finnes 10 stk som dette passer perfekt for, har jo ingenting å si. Taushetsplikten er vel fremdeles brutt, og brukerens personvern bør ivaretas bedre enn dette. Kanskje ikke dere helt forstår hvorfor taushetsplikt er en ting? Det gjelder mer enn å navngi eller tydeliggjøre ved adresse eller lignende, det handler om brukerens integritet og rett på privatliv, og ikke å bli utlevert på et internettforum for eksempel.

Ts burde jo kanskje heller finne seg en annen jobb, hvis hen ikke forstår poenget med jobben sin? 

Nettopp! Dette med taushetsplikt er generelt et stort problem. Hvorfor? Fordi mange ikke har satt seg inn i hva jobben innebærer... Flere ganger har jeg opplevd det samme. Firmaet A.D. brydde seg virkelig ikke. For brukere og assistenter råder jeg dere å holde dere unna A.D!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp! Dette med taushetsplikt er generelt et stort problem. Hvorfor? Fordi mange ikke har satt seg inn i hva jobben innebærer... Flere ganger har jeg opplevd det samme. Firmaet A.D. brydde seg virkelig ikke. For brukere og assistenter råder jeg dere å holde dere unna A.D!

Gud så du troller .. les deg opp på temaet du diskuterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle høgskoler er universiteter nå, og vi har universiteter overalt i vårt langstrakte land. Det er ganske typisk med alvorlig  CP at ikke begge hendene fungerer like bra, hvis de fungerer i det hele tatt. Så lenge personen skriver for hånd ser du ikke nødvendigvis at den andre hånda ikke fungerer. 

Nylig ansatt bpa? Tuller du? Tror du noen blir lenge i samme stilling? At det er stor gjennomtrekk er vel heller regelen enn unntaket i denne bransjen. En venninne har bpa og ansetter nye hele tiden. 

Så nei, jeg kan ikke fatte at dette skal være gjenkjennelig på noen måte. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 20.15):

Det er nok at en gjenkjenner situasjonen. Dette er mer enn nok til gjenkjennelse.

Anonymkode: cbf8f...9f2

Ok

Hvem er dette da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og slike ting skjer fordi BPA har lav status. Lett å få jobb fordi det er mangel, men når de så står i jobben og ikke har fått skikkelig info eller forstått så klager de på hva de har søkt på. Som sagt, slik som en barnehageassistent som hater å jobbe i barnehage. Og så får barnehagen dårlig rykte, fordi de måtte skifte bleier osv. Firmaene er ikke flinke til å gi opplæring. De bare slenger kandidater etter en, og ofte har jeg opplevd at de fant ut at BPA I SEG SELV ikke var noe for dem. Og så klaget de på jobben. Det er faktisk assistentene som har mer rettigheter enn brukere. Slike ting er slitsomt for brukere. Kunne ønske det var mer fremsnakk om BPA og hva BPA faktisk er, og mer status. BPA er som sagt en utrolig viktig jobb for samfunnet men nå nedbrytes hele ordningen :(

Da må brukere/arbeidsledere være med på å sette opp tydelige rammer for arbeidsoppgaver. Og så må lønnen opp. Men, når det kommer til stykket, så vil aldri den type jobb være særlig attraktivt for jobbsøkere som kan få noe annet. Sånn er det bare. Det å jobbe for en person på den måten og hjemme hos noen, er ikke for de fleste og ihvertfall ikke i dag.

Og i motsetning til hjemmesykepleien og i en bolig hvor arbeidet er forutsigbart så kan en risikere å bli beordret til å utføre ting som vil falle inn under vaktmester, gartner og håndverker oppgaver. Hold ting innenfor stell av bruker og hjelp til handling og lettere husbarbeid. Må du male huset, fikse hagen eller noe i den duren så kontakter du fagfolk.

Så er det også en utrolig ensom jobb hvor en ikke omgås kolleger. Kun følger brukeren og hopper på kommando.

Anonymkode: d53bf...4d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ok

Hvem er dette da?

Ja! Dette må jo være Kari på blindern som alltid har på seg en rød ullgenser og frekventerer Frederikkes bakeri...🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For et herlig opplegg. Lav lønn, uforutsigbare arbeidsoppgaver, ensomhet på jobb grunnet ingen kolleger, og klager du på nett over det så kommer arbeidsledere og truer med lovens lange arm og anklager løst og vilt om brudd på taushetsplikten.

Og så sliter denne bransjen med rekruttering?! Jøss, tenke seg til..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja! Dette må jo være Kari på blindern som alltid har på seg en rød ullgenser og frekventerer Frederikkes bakeri...🤣

Eller Hanne fra UIS.  Hun studerer statsvitenskap. Hun har alltid med en assistent og ser ut som hun sliter med å ta notater,assistenten gjør det for henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det et problem for deg å gjøre de oppgavene ? Du får vel betalt uansett. Eller vil du bare sitte i tvinne tomlene. 

Anonymkode: c8204...4d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er en stor utfordring med BPA er tydelig opplæringen. Dette med hva man skal gjøre burde man jo fått kursing i av leverandøren.

Og helt vanlig opplæring er at man skal gjøre oppgaver som arbeidsleder kunne gjort dersom personen ikke hadde en funksjonsnedsettelse. Det er ganske mye forskjellig.

Men, det innebærer selvfølgelig ikke oppgaver som man må være håndverker for å gjøre.

Man skal altså hjelpe med å skru et bord fra Ikea, ta notater, lage middag, vaske klær, hjelpe med dusj, vaske doen, legge sammen håndklær, hive Plumbo i en vask, bestille kinobilletter, kjøre bilen inn i en bilvaskehall, tenne telys, hjelpe med forflytning over i en karusell og lese høyt fra avisen. Man skal ikke skru bil, legge ny takstein, sette opp gipsvegger eller snekre et søppelskur. 

Anonymkode: e84a0...936

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ok

Hvem er dette da?

Dette er sure Gjertuud fra Oslo Øst med den lange nesen som stadig bytter ut assistentene sine, derav har ts overtatt jobben. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et herlig opplegg. Lav lønn, uforutsigbare arbeidsoppgaver, ensomhet på jobb grunnet ingen kolleger, og klager du på nett over det så kommer arbeidsledere og truer med lovens lange arm og anklager løst og vilt om brudd på taushetsplikten.

Og så sliter denne bransjen med rekruttering?! Jøss, tenke seg til..

Anbefaler ingen å søke på slike jobber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Anbefaler ingen å søke på slike jobber. 

Det varierer nok veldig. Alle har ikke rekrutteringsutfordringer. Sjekk ut morka84 på insta. Hørte en som prøvde å søke der, det hadde vært veldig mange søkere. Men klart det finnes idioter overalt, så alle passer ikke til å være arbeidsledere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er en stor utfordring med BPA er tydelig opplæringen. Dette med hva man skal gjøre burde man jo fått kursing i av leverandøren.

Og helt vanlig opplæring er at man skal gjøre oppgaver som arbeidsleder kunne gjort dersom personen ikke hadde en funksjonsnedsettelse. Det er ganske mye forskjellig.

Men, det innebærer selvfølgelig ikke oppgaver som man må være håndverker for å gjøre.

Man skal altså hjelpe med å skru et bord fra Ikea, ta notater, lage middag, vaske klær, hjelpe med dusj, vaske doen, legge sammen håndklær, hive Plumbo i en vask, bestille kinobilletter, kjøre bilen inn i en bilvaskehall, tenne telys, hjelpe med forflytning over i en karusell og lese høyt fra avisen. Man skal ikke skru bil, legge ny takstein, sette opp gipsvegger eller snekre et søppelskur. 

Noe av utfordringen med en bpa jobb er at man ikke kan detaljstyre hver eneste oppgave, det vil ofte være ting som kan dukke opp, og som man lurer på et innafor. For skal man gjøre absolutt alt for brukeren, eller finnes det grenser der også? Sånn bortsett fra oppgaver man må være håndtverkere og bilmekaniker for å utføre. 

Man kan også erfare at en bruker kan bli enda mer hjelpesløs av for mye hjelp. Det er ikke akkurat noe man kan ta opp med bruke men som kan gnage i samvittigheten. Man ønsker ikke å gjøre vondt verre heller. 

Men bør ikke kontaktpersonen i bpa-firmaet kunne svare på problemstillingen, om hva som er innafor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...