Gå til innhold

Innenfor en BPAs gjøremål?


Sitron99

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen av det fysiske, men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg gjøre ting som f.eks ta notene hennes og organisere i det digitale, mens hun selv holder på med andre ting, for å være «produktiv». Disse tingene er ting hun fint kan gjøre selv. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utenfor min egentlige hensikt?

Endret av Sitron99
For detaljert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitron99 skrev (18 minutter siden):

Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student med CP som sitter i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen som å lage mat, kjøre henne og fikse håret hennes. Men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg ta notene hennes i forelesningene, organisere i kalenderen og skrive agendaer mens hun selv holder på med andre ting, for å «effektivisere» som hun selv sier. Siden hun har CP så har hun kun en fungerende hånd, men den bruker hun ellers flittig til å skrive og bruke både ipad og pc uavhengig. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utover min egentlige hensikt?

Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din.

Anonymkode: cbf8f...9f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din.

Anonymkode: cbf8f...9f2

Omg. Er så lei slike livets harde skole jurister. Dere er så fantastiske.... 

Anonymkode: 8f1aa...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde "brukerstyrt" betydde at brukeren bestemmer selv hva h*n trenger?

Anonymkode: dfcd1...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron99 skrev (24 minutter siden):

Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student med CP som sitter i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen som å lage mat, kjøre henne og fikse håret hennes. Men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg ta notene hennes i forelesningene, organisere i kalenderen og skrive agendaer mens hun selv holder på med andre ting, for å «effektivisere» som hun selv sier. Siden hun har CP så har hun kun en fungerende hånd, men den bruker hun ellers flittig til å skrive og bruke både ipad og pc uavhengig. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utover min egentlige hensikt?

Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊

Anonymkode: ca511...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊

Anonymkode: ca511...27f

Hun har gitt mer enn nok info til at vedkommende kan bli gjenkjent.

Anonymkode: dfcd1...cfe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊

Anonymkode: ca511...27f

Det er nok at en gjenkjenner situasjonen. Dette er mer enn nok til gjenkjennelse.

Anonymkode: cbf8f...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har gitt mer enn nok info til at vedkommende kan bli gjenkjent.

Anonymkode: dfcd1...cfe

Tenk om studenten egentlig har en helt annen diagnose, og det er helt annet som står på? Kanskje det ikke er en student, men en i jobb, og dette er bare skrevet veldig rundt? Tipper ikke, men vi vet faktisk ikke hvilken informasjon som kan være endret på her. Det kan være mye. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan gjenkjenne personen med det som står her. Det er mange funksjonshemmede som har med assistent både på høyskoler, universitet og fagskoler. Mange med CP har bare en funksjonsfrisk hånd også. Personlig kjenner jeg tre personer som dette kunne vært. 

Til TS: er ikke helt sikker på om hun kan forvente at du skriver notater i forelesningene hennes. BPA er en liten gråsone i seg selv. Og i stillingens beskrivelse med «praktisk hjelp» kan det være så mye. Hva står det i kontrakten din? Er du medlem i et fagforbund? Spør der!

Anonymkode: 1a993...1d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er absolutt innenfor. De med CP bruker 3-5 ganger mer energi enn andre. Hvis hun tydeligvis har nedsatt finmotorikk i hender også, er nok dette en veldig fin oppgave å sette bort for å spare energi.

At du føler at det ikke tar energi er ikke relevant. Da du ikke vet noe om hvordan det er å ha CP og hva som tar unødvendig energi som hun bør bruke til å kunne klare å studere og å være sosial.

 

 

Anonymkode: e84a0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ingen som kan gjenkjenne personen med det som står her. Det er mange funksjonshemmede som har med assistent både på høyskoler, universitet og fagskoler. Mange med CP har bare en funksjonsfrisk hånd også. Personlig kjenner jeg tre personer som dette kunne vært. 

Til TS: er ikke helt sikker på om hun kan forvente at du skriver notater i forelesningene hennes. BPA er en liten gråsone i seg selv. Og i stillingens beskrivelse med «praktisk hjelp» kan det være så mye. Hva står det i kontrakten din? Er du medlem i et fagforbund? Spør der!

Anonymkode: 1a993...1d2

https://www.uloba.no/bpa-ble-nokkelen-til-studier-for-regine/

Anonymkode: e84a0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...