Sitron99 Skrevet 20. september #1 Del Skrevet 20. september (endret) Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen av det fysiske, men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg gjøre ting som f.eks ta notene hennes og organisere i det digitale, mens hun selv holder på med andre ting, for å være «produktiv». Disse tingene er ting hun fint kan gjøre selv. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utenfor min egentlige hensikt? Endret 20. september av Sitron99 For detaljert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Del Skrevet 20. september Sitron99 skrev (18 minutter siden): Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student med CP som sitter i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen som å lage mat, kjøre henne og fikse håret hennes. Men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg ta notene hennes i forelesningene, organisere i kalenderen og skrive agendaer mens hun selv holder på med andre ting, for å «effektivisere» som hun selv sier. Siden hun har CP så har hun kun en fungerende hånd, men den bruker hun ellers flittig til å skrive og bruke både ipad og pc uavhengig. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utover min egentlige hensikt? Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din. Anonymkode: cbf8f...9f2 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din. Anonymkode: cbf8f...9f2 Omg. Er så lei slike livets harde skole jurister. Dere er så fantastiske.... Anonymkode: 8f1aa...8c1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september Jeg trodde "brukerstyrt" betydde at brukeren bestemmer selv hva h*n trenger? Anonymkode: dfcd1...cfe 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september Sitron99 skrev (24 minutter siden): Jeg har nylig startet i jobben som en BPA for en student med CP som sitter i rullestol. Jeg gjør det hun trenger for å komme seg gjennom hverdagen som å lage mat, kjøre henne og fikse håret hennes. Men det er noen ting hun ber om som jeg stusser litt over om egt er oppgaver jeg egentlig skal gjøre. Hun ber meg ta notene hennes i forelesningene, organisere i kalenderen og skrive agendaer mens hun selv holder på med andre ting, for å «effektivisere» som hun selv sier. Siden hun har CP så har hun kun en fungerende hånd, men den bruker hun ellers flittig til å skrive og bruke både ipad og pc uavhengig. Det eneste jeg kan tenke meg justifyer dette er at hun ellers bruker mye tid og energi på andre ting sånn at hun ikke har energi til det hun gjerne skulle hatt energi til. Men jeg føler det egentlig ikke tar såppas mye tid og energi og hun fint kunne gjort dette selv. Blir jeg brukt utover min egentlige hensikt? Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊 Anonymkode: ca511...27f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊 Anonymkode: ca511...27f Hun har gitt mer enn nok info til at vedkommende kan bli gjenkjent. Anonymkode: dfcd1...cfe 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei du skal hjelpe med alle disse tingene 😊 tilogmed vanne planter osv 😊 du har ikke brutt noe taushetsplikt da alt er anonym og det ikke er noen mulighet får og gjenkjenne henne 😊 Anonymkode: ca511...27f Det er nok at en gjenkjenner situasjonen. Dette er mer enn nok til gjenkjennelse. Anonymkode: cbf8f...9f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. september #8 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har gitt mer enn nok info til at vedkommende kan bli gjenkjent. Anonymkode: dfcd1...cfe Tenk om studenten egentlig har en helt annen diagnose, og det er helt annet som står på? Kanskje det ikke er en student, men en i jobb, og dette er bare skrevet veldig rundt? Tipper ikke, men vi vet faktisk ikke hvilken informasjon som kan være endret på her. Det kan være mye. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #9 Del Skrevet 20. september Det er ingen som kan gjenkjenne personen med det som står her. Det er mange funksjonshemmede som har med assistent både på høyskoler, universitet og fagskoler. Mange med CP har bare en funksjonsfrisk hånd også. Personlig kjenner jeg tre personer som dette kunne vært. Til TS: er ikke helt sikker på om hun kan forvente at du skriver notater i forelesningene hennes. BPA er en liten gråsone i seg selv. Og i stillingens beskrivelse med «praktisk hjelp» kan det være så mye. Hva står det i kontrakten din? Er du medlem i et fagforbund? Spør der! Anonymkode: 1a993...1d2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #10 Del Skrevet 20. september Ja, dette er absolutt innenfor. De med CP bruker 3-5 ganger mer energi enn andre. Hvis hun tydeligvis har nedsatt finmotorikk i hender også, er nok dette en veldig fin oppgave å sette bort for å spare energi. At du føler at det ikke tar energi er ikke relevant. Da du ikke vet noe om hvordan det er å ha CP og hva som tar unødvendig energi som hun bør bruke til å kunne klare å studere og å være sosial. Anonymkode: e84a0...936 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #11 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er ingen som kan gjenkjenne personen med det som står her. Det er mange funksjonshemmede som har med assistent både på høyskoler, universitet og fagskoler. Mange med CP har bare en funksjonsfrisk hånd også. Personlig kjenner jeg tre personer som dette kunne vært. Til TS: er ikke helt sikker på om hun kan forvente at du skriver notater i forelesningene hennes. BPA er en liten gråsone i seg selv. Og i stillingens beskrivelse med «praktisk hjelp» kan det være så mye. Hva står det i kontrakten din? Er du medlem i et fagforbund? Spør der! Anonymkode: 1a993...1d2 https://www.uloba.no/bpa-ble-nokkelen-til-studier-for-regine/ Anonymkode: e84a0...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #12 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.uloba.no/bpa-ble-nokkelen-til-studier-for-regine/ Anonymkode: e84a0...936 Jeg tror ikke det er henne på det lille😂 herregud kan være hvem som helst er vell flere med cp på skole😅 jeg kjenner 2 med cp og begge har gått på skole. Og jeg er fra en veldig liten by så da kan jeg tenke hvor mange i landet. Anonymkode: ca511...27f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #13 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror ikke det er henne på det lille😂 herregud kan være hvem som helst er vell flere med cp på skole😅 jeg kjenner 2 med cp og begge har gått på skole. Og jeg er fra en veldig liten by så da kan jeg tenke hvor mange i landet. Anonymkode: ca511...27f Lenken handlet om spørsmålet om det ligger innenfor hennes gjøremål å notere osv. Personen i lenken hadde en annen diagnose. Anonymkode: e84a0...936 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.uloba.no/bpa-ble-nokkelen-til-studier-for-regine/ Anonymkode: e84a0...936 Skjønner ikke hvorfor du har sitert meg med denne linken? Personen det skrives om i linken har ikke BPA på dagtid når hun er på studier. Hun har lese- og sekretærhjelp pga. nedsatt syn og kan heller ikke skrive på PC. Det er noe helt annet enn hva TS spør om. Anonymkode: 1a993...1d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #15 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din. Anonymkode: cbf8f...9f2 Og så er arbeidsleder og bruker kaderet i gang med å skremme diskusjoner til stillhet. Nå må dere slutte å prøve å skremme de gjenværende få som orker å ta disse stillingene for luselønn. TS. Dette er en meget omstridt ordning med få faste rammer. Jeg vil anbefale deg å søke deg til noe annet, eller å bygge det opp nok kompetanse til å jobbe i en bolig hvor du vet hva du går til. Hvis du likevel vil bli litt til som BPA så bytter du bruker når du ikke er fornøyd med oppgavene. Si at kjemien ikke stemmer. Og vær mye mer obs på hvem du velger å jobbe med fremover, og forvent tydelighet rundt forventede oppgaver. Anonymkode: d53bf...4d6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #16 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg trodde "brukerstyrt" betydde at brukeren bestemmer selv hva h*n trenger? Anonymkode: dfcd1...cfe Ja innenfor det som er rimelig bruk. Jeg har ei venninne med bpa. Hun har faste gjøremål assistentene skal utføre. Hun kan ikke bare spørre dem om alt mulig annet sånn uten videre. Hvis hun begynner med det, er det stor sjanse for at assistentene slutter fordi de blir usikre på om det er innafor. Anonymkode: 37d16...933 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #17 Del Skrevet 21. september Ts har du en kontaktperson i bpa-bedriften? Den personen bør kunne svare på denne problemstillingen. Anonymkode: 37d16...933 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #18 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Om jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for om jeg hadde brutt taushetsplikten enn om jeg hadde for mange oppgaver ifht stillingsbeskrivelsen. Kvinnelig student med cp, bruker rullestol, kun en funksjonsfrisk hånd, har med assistent på universitetet… Ganske gjenkjennbar situasjon. Du burde sjekke taushetspliktsreglene i forvaltningsloven og helsepersonell-loven. Sjekk også helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Du kan bli anmeldt for dette, og risikere både oppsigelse, bøter og fengsel. Som ved dom vil medføre anmerkning på vandelen din. Anonymkode: cbf8f...9f2 Hvor har ts brutt taushetsplikten? Ikke har ts skrevet om alder, kommune, bydel, eller annet identifiserende som er svært relevant knyttet til sitatet ditt. Hvis du søker på BPA på finn.no vil du finne svært mange relevante annonser. Anonymkode: d475d...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #19 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og så er arbeidsleder og bruker kaderet i gang med å skremme diskusjoner til stillhet. Nå må dere slutte å prøve å skremme de gjenværende få som orker å ta disse stillingene for luselønn. TS. Dette er en meget omstridt ordning med få faste rammer. Jeg vil anbefale deg å søke deg til noe annet, eller å bygge det opp nok kompetanse til å jobbe i en bolig hvor du vet hva du går til. Hvis du likevel vil bli litt til som BPA så bytter du bruker når du ikke er fornøyd med oppgavene. Si at kjemien ikke stemmer. Og vær mye mer obs på hvem du velger å jobbe med fremover, og forvent tydelighet rundt forventede oppgaver. Anonymkode: d53bf...4d6 Ts: Å være BPA kan være enten eller. Stusser du nå vil du trolig reagere senere også. Finn BPA som du har kjemi med, trivselen må være på plass hvis det skal fungere. Anonymkode: d475d...73c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #20 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og så er arbeidsleder og bruker kaderet i gang med å skremme diskusjoner til stillhet. Nå må dere slutte å prøve å skremme de gjenværende få som orker å ta disse stillingene for luselønn. TS. Dette er en meget omstridt ordning med få faste rammer. Jeg vil anbefale deg å søke deg til noe annet, eller å bygge det opp nok kompetanse til å jobbe i en bolig hvor du vet hva du går til. Hvis du likevel vil bli litt til som BPA så bytter du bruker når du ikke er fornøyd med oppgavene. Si at kjemien ikke stemmer. Og vær mye mer obs på hvem du velger å jobbe med fremover, og forvent tydelighet rundt forventede oppgaver. Anonymkode: d53bf...4d6 Det er mye bedre å ha få gode søkere som vet hva jobben faktisk går ut på, enn å søke på noe man ikke ønsker å ha. Det er veldig ødeleggende for ordningen og brukere. Tror BPA hadde hatt større status dersom slike som ts IKKE hadde søkt. De vet ikke hva jobben går ut på og klager på helt vanlige oppgaver. Forstår ikke hvilke begrensninger syke folk har fordi de sammenligner med seg selv. Mye av de som syter og klager over BPA syter over jobben i seg selv. Og så får BPA et dårlig rykte pga. folk som aldri burde ha vært assistent... Se det på denne måten: Litt som å begynne å jobbe i barnehage og hate å skifte bleier eller prate med barn, rakke ned på barnehagene som da fører til fordommer som da fører til at barnehagene sliter med å få folk og det å jobbe i barnehage er det verste som kunne ha skjedd med et menneske. Anonymkode: fb274...3bc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg