Gå til innhold

Ville du lat din datter (18 år) reise alene til thailand i 2 uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nok en gang vi snakker sammen, akkurat som da de ville til syden alene og vi ikke anbefalte det, vi klarer å komme med argumenter og da hører de på oss

Anonymkode: ec665...fc9

Så du overtaler henne til å ikke dra på en ferie hun selv ønsker å dra på. 
Det er jo fryktelig spesielt. Helt uavhengig av hva du sier for å få henne til å ombestemme seg.

Hun vil jo på ferie, men du vil ikke at hun skal dra. 

Jeg leser at du skriver at dere snakker sammen, men hun vil dra - du vil ikke at hun skal dra, så da må du jo overtale henne til å ikke dra. Og det er veldig spesielt..

Anonymkode: 9363d...848

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ville du som mor lat din datter (18år) reise alene med sin kjæreste (18år) til Thailand og reise rundt? 

hvorfor ja og hvorfor nei? 

takk for alle inspill

Anonymkode: ed3cf...0a3

Ja, selvsagt. Hva er alternativet, kidnappe henne og låse henne inne? 

Anonymkode: 96748...078

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg har skrevet nei og at vi har regler selv om de bikker 18 år og at vi snakker sammen , ingen jeg bestemmer elller trusler , Gud bedre. 

Bestem deg da.

Sier du nei og at dere har regler selv om de bikker 18 eller snakker dere sammen og du bestemmer ikke? Det er motstridende. Eller fungerer det fordi de aldri går i mot dine råd, så du indirekte bestemmer men kamuflerer det med at dere snakker sammen fordi de alltid innretter seg? 

Anonymkode: 344e5...49d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er dette to reisevante ungdommer, to voksne og fornuftige ungdommer, eller det motsatte? 

Anonymkode: f2109...560

Høres det ut som hun er en reisevant 18 - åring ut i fra moren i hi?  Vel, man må starte et sted og høres ut som det er på tide. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei og så lenge de når i mitt hus så har jeg selvsagt noe å si, regler har vi selvfølgelig etter 18 år også 

Du bor i Thailand? Eller de skal bo i ditt hus i Thailand? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg har skrevet nei og at vi har regler selv om de bikker 18 år og at vi snakker sammen , ingen jeg bestemmer elller trusler , Gud bedre. 

Ingen som bestemmer reglene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 timer siden):

Nei, altfor ung og uerfaren til å dra så langt alene uten noe nettverk. 

Det er veldig vanlig at ungdom på 17-18-19 reiser på utenlandsferie med venner. Forhåpentligvis har de nok ballast hjemmefra til å gjøre fornuftige valg underveis. Datteren vår var på «sydentur» i sommer med venneflokken, det var like før hun fylte 18, så vi var litt skeptiske ettersom vi fortsatt hadde ansvaret.
Etter 18-årsdagen snakker vi jo fortsatt sammen, så vi kan jo gi råd. Dersom en Thailand-tur skulle betales med egne penger og var i en skoleferie, kunne vi ikke sagt nei. 

Anonymkode: bee8b...88d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Nei.

Ferdig.

Du er klar over at en 18 åring bare kan reise til Thailand uten og si et ord til deg ikke sant ?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at man ikke ville likt det at en 18 åring drar alene til Thailand, men dere som sier nei ser ut til og ikke forstå at en 18 åring er voksen, og trenger ikke spør om lov, man trenger heller ikke si at man reiser.

Dere har ingenting dere skulle sagt når barnet deres har blitt myndig. Dere kan ikke lenge bestemme hva det skal gjøre og ikke skal gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo voksen så.... Kvinner er jo så utrolig tidligere utviklet enn menn,så dette går selvfølgelig bra. 

Selv hadde jeg ikke reist dit selv som 18'årin. Ikke som 50'åring heller. 

Anonymkode: a895f...629

Nei. Thailand er skummelt, Dyrsku'n i Seljord der i mot, det er plassen sin, det. Eller Mallorca da, hvis du virkelig skal være vågal. 

Anonymkode: 190ff...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hun er glad i å reise som vi er. Så når hun ble 18 så ville hun vise at hun klarte deg selv at hun hadde vært mye av oss når vi reiste. Så hun er 19 år no har har reist en del allerede. 

Anonymkode: 4ba3c...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis hører min nå 17-årige datteren på mine råd og meninger, og kommer nok ikke gå imot mine råd på slike ting. Jeg mener man ikke er moden nok, eller klar til å stå alene om noe skulle skje, til å dra til disse type landene, på andre siden av jordkloden. Jeg hadde nok anbefalt  hun å dra til er land i Europa for første gang alene (uten eldre voksne) til utlandet, hvor ting føles mer trygt og nærmere om noe skulle skje. Vi har allerede snakket om temaet, og hun vil teste ut destinasjoner nærmere Norge første gangene. Ta det gradvis, bli trygg på seg selv og se an hvordan hun takler situasjoner sol kan oppstå med mer. Til neste sommer, når hun og vennnene har fylt 18år, planlegger de Oslo tur. Vi bor 8-9t unna, så for de er det stort å bare dra med fly og på storby ferie alene for første gang. Og føles nok også litt «trygt» og ha oss foreldre i «nærheten».  

Anonymkode: 00cd9...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du overtaler henne til å ikke dra på en ferie hun selv ønsker å dra på. 
Det er jo fryktelig spesielt. Helt uavhengig av hva du sier for å få henne til å ombestemme seg.

Hun vil jo på ferie, men du vil ikke at hun skal dra. 

Jeg leser at du skriver at dere snakker sammen, men hun vil dra - du vil ikke at hun skal dra, så da må du jo overtale henne til å ikke dra. Og det er veldig spesielt..

Anonymkode: 9363d...848

Da får du mene det er spesielt , ikke er det datter heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Nei.

Ferdig.

Må ikke skrive det på kg, her skal alle med engang de bikker 18 år få gjøre som de vil uansett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har vært mye ute å reist, både helt alene og sammen med andre fra den alderen. Hun er eldre nå, men er fortsatt ute å reiser mye. Og det har ikke akkurat vært charter til sydligere strøk akkurat. 

Anonymkode: cdd39...c4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må ikke skrive det på kg, her skal alle med engang de bikker 18 år få gjøre som de vil uansett

18 åringer er myndige så de kan faktisk gjøre som de vil, 

Innenfor lovens grenser. 

Det kanskje vanskelig og akseptere men når man fyller 18 så har ikke foreldre lenger noe makt til å bestemme over sine barn.

Endret av Yellow Eye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt :klappe: Har de økonomi til å reise og oppdage verden, så la dem :duskedame: 

De unge i dag, er langt bedre skikket til å reise utenlands enn hva min generasjon var. Langt mer fornuftig og ansvarlig. 

Skulle man nekte en myndig å reise utenlands, uten åpenbar grunn, er man et ræva menneske. 

Man må evne å ha litt perspektiv på ting. Så kan det selvsagt være tilfeller, hvor man bør tenke seg om.

Er barnet ditt homofil, så hadde jeg nok ikke jublet om reisemålet var typ Polen eller Aserbajdsjan, da de er ekstremt lite homovennlige. 

Ellers, ville det vært opp til dem :nikke:

Endret av Tradegy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville også vært obs på drinker i barer osv, da de kan putte narkotika i drikken din for å rane deg. Så ja man bør kjenne til sånne farer og ta sine forhånds regler, men som oftest så går det bra.

Anonymkode: 7dedc...4df

Det skjer jo rett som det er i Norge også 

Anonymkode: 1aa61...abe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (7 timer siden):

som 18 er hun å betrakte som voksen i Norge..ikke i utlandet , der er ofte myndighetsgrensa på 21 ....noe Norge også burde evaluere....men sånn reglene er så har mamma og pappa ingenting med hva dattera på 18 foretar seg...

Det er flere land som har grensa på 18 og under enn på 21. I USA er de rare nok til at man kan gå inn i militæret og kjøre bil før man har lov å ta seg en øl eller kjøpe et voldelig dataspill. Altså man kan deta i ekte krig før man har lov til å spile Call Of Duty

Anonymkode: 1aa61...abe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...