Gå til innhold

Burde 1.klassingen min bytte klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så i tvil. Men:

Datteren min begynte i 1. klasse i august. Det går forsåvidt greit. Men disse grunnene tenker jeg litt på:

- Hun begynte i klasse med nesten hele skolestartergjengen fra avdelingen i barnehagen. Dette var ikke en velfungerende gjeng i barnehagen, og datteren min opplevde episoder med utestenging. Dette er 5 barn av 25.

- Av 25 barn er det kun 9 jenter. Av disse igjen er det 1 jente fra avdelingen i barnehagen, som bare er ulik min datter (snakk om kjemi), og 1 fra den andre avdelingen i barnehagen. Disse to er veldig tette i vennskap. 1 jente er tvilling og leker mye med datteren min. Så er det 4 jenter som ikke snakker norsk, men som jeg regner med vil lære dette ganske fort. Den siste jenta og min datter har tydeligvis noe i mot hverandre. Hvem som har gjort hva er litt vanskelig å si, men det er snakk om småerting og vising av bannefingeren. Datteren min sier at denne jenta gjør det, hun andre jenta sladrer til andre om datteren min gjør det…

Det jeg grunner over, er om dette kan bli en dårlig dynamikk i lengden, der datteren min kan ende opp med litt få andre i klassen å spille på. Og da lurer jeg på om det er like greit å bytte klasse litt raskt, før dynamikken i de andre klassene har «satt» seg.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 04959...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha byttet.

Anonymkode: 4093c...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er så i tvil. Men:

Datteren min begynte i 1. klasse i august. Det går forsåvidt greit. Men disse grunnene tenker jeg litt på:

- Hun begynte i klasse med nesten hele skolestartergjengen fra avdelingen i barnehagen. Dette var ikke en velfungerende gjeng i barnehagen, og datteren min opplevde episoder med utestenging. Dette er 5 barn av 25.

- Av 25 barn er det kun 9 jenter. Av disse igjen er det 1 jente fra avdelingen i barnehagen, som bare er ulik min datter (snakk om kjemi), og 1 fra den andre avdelingen i barnehagen. Disse to er veldig tette i vennskap. 1 jente er tvilling og leker mye med datteren min. Så er det 4 jenter som ikke snakker norsk, men som jeg regner med vil lære dette ganske fort. Den siste jenta og min datter har tydeligvis noe i mot hverandre. Hvem som har gjort hva er litt vanskelig å si, men det er snakk om småerting og vising av bannefingeren. Datteren min sier at denne jenta gjør det, hun andre jenta sladrer til andre om datteren min gjør det…

Det jeg grunner over, er om dette kan bli en dårlig dynamikk i lengden, der datteren min kan ende opp med litt få andre i klassen å spille på. Og da lurer jeg på om det er like greit å bytte klasse litt raskt, før dynamikken i de andre klassene har «satt» seg.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 04959...a52

Man får vel ikke bytte klasse på samme skole bare fordi man er bekymret for dynamikken i klassen? 
Her har da vel og lærerne et ansvar for å sammensveise gjengen? 
Har du muligheter for privatskole? Da hadde jeg heller flyttet jenta dit. Våre går på privatskole, og der er de flinke med integrering av alle barna. Koster litt, men verdt det.

Anonymkode: f854c...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ofte litt til å få bytte klasse. Tenk også over dette med skolevei og hvordan klassene er delt inn. Det er kjipt å ikke ha noen i klassen som bor nær seg å gå med de første årene, om en først går på nærskolen. 
Jeg vet noen skoler praktiserer tidligst bytte etter høstferien, men mange er veldig strenge og det skal mer enn dette her til. Ting kan enda gå seg til, selv om jeg forstår at du uroer deg. Det hadde jeg og gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bytte klasse pga dette med mindre læreren mener klassen ikke fungerer og å flytte ditt barn er løsningen… ikke få uker etter skolestart i 1.klasse. Man kan ikke bare bytte mellom klasser hver gang jentene «ikke fungerer sammen». Det hadde blitt en lang skolegang… klasse er om undervisning, sosialisering kan man også gjøre på fritiden. 

Anonymkode: ecdc3...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flere ikke kan språket når de starter i 1 klasse er svært bekymringsfullt.

Vi hadde 1 jente i klassen som fikk byttet klasse. Hun var veldig sjenert og slet sannsynligvis sosialt med de jentene hun ikke kjente fra før. Hun fikk byttet klasse i løpet av 1/2 uka.

Så lenge din datter har en venn så tviler jeg på at skolen lar henne byttet. Viss hun blir mobbet får hun nok byttet.

Anonymkode: f60c0...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (10 minutter siden):

Det skal ofte litt til å få bytte klasse. Tenk også over dette med skolevei og hvordan klassene er delt inn. Det er kjipt å ikke ha noen i klassen som bor nær seg å gå med de første årene, om en først går på nærskolen. 
Jeg vet noen skoler praktiserer tidligst bytte etter høstferien, men mange er veldig strenge og det skal mer enn dette her til. Ting kan enda gå seg til, selv om jeg forstår at du uroer deg. Det hadde jeg og gjort. 

Ikke alle barn kan gå til skolen, så skolevei trenger ikke ha betydning her.

Uansett, jeg tror ikke ts får bytte til en annen klasse på samme skole.

Anonymkode: f854c...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke overanalysert "dynamikken" i klassen og latt barna få finne ut av ting. Kan jo hende hun blir bestevenn med en av disse jentene som fremdeles lærer norsk. Med mindre det er et pågående problem som mobbing eller lignende, så syntes jeg du skal la barnet fortsette å bli kjent med de andre, før du mer om bytting og styrer unødvendig. Er ikke det beste for ungen. 

Anonymkode: 26b9c...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke alle barn kan gå til skolen, så skolevei trenger ikke ha betydning her.

Uansett, jeg tror ikke ts får bytte til en annen klasse på samme skole.

Anonymkode: f854c...c82

Nevnte det bare. Er jo sånn for de som går på annen enn nærskolen også. Jeg gikk selv i en klasse hvor jeg ikke hadde noen å gå med pga jeg bodde lengst unna, og klassen ble en periode delt, og ingen bodde samme veien i den delen jeg kom i. Noen tar også skolebuss og da trenger en heller ikke tenke på det. Så tok det bare med som en tanke her 😊

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er så i tvil. Men:

Datteren min begynte i 1. klasse i august. Det går forsåvidt greit. Men disse grunnene tenker jeg litt på:

- Hun begynte i klasse med nesten hele skolestartergjengen fra avdelingen i barnehagen. Dette var ikke en velfungerende gjeng i barnehagen, og datteren min opplevde episoder med utestenging. Dette er 5 barn av 25.

- Av 25 barn er det kun 9 jenter. Av disse igjen er det 1 jente fra avdelingen i barnehagen, som bare er ulik min datter (snakk om kjemi), og 1 fra den andre avdelingen i barnehagen. Disse to er veldig tette i vennskap. 1 jente er tvilling og leker mye med datteren min. Så er det 4 jenter som ikke snakker norsk, men som jeg regner med vil lære dette ganske fort. Den siste jenta og min datter har tydeligvis noe i mot hverandre. Hvem som har gjort hva er litt vanskelig å si, men det er snakk om småerting og vising av bannefingeren. Datteren min sier at denne jenta gjør det, hun andre jenta sladrer til andre om datteren min gjør det…

Det jeg grunner over, er om dette kan bli en dårlig dynamikk i lengden, der datteren min kan ende opp med litt få andre i klassen å spille på. Og da lurer jeg på om det er like greit å bytte klasse litt raskt, før dynamikken i de andre klassene har «satt» seg.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 04959...a52

vanskelig og bytte dessverre

Anonymkode: 61a25...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel bare gått på skole i 5 uker. Du må nok bare gi det tid og eventuelt snakke med lærer om de kan se hvordan det går på skolen. Husk en ting har 2 sider.

Så lenge dere ikke har eks klasse 1a 1b etc tror jeg ikke du får byttet. Pluss det skal jo være viss mengde av barn i klassen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...