Gå til innhold

Er det greit å si at de fleste folk med veldig høy IQ er menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.07):

De fleste over 130 IQ og under 70 IQ er menn. Er det greit å si dette høyt? Kunne man mistet jobben i Norge for å nevne det?

Anonymkode: ce4f3...f43

Er det ikke fordi det blir født flest gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke forestille meg at det ikke skulle være greit å si? Det er jo sant? Menn har større representasjon i ytterpunktene, både høy og lav IQ.

Å bruke det som et argument for at menn er smartere enn kvinner er dog ganske dustete. Hvor ofte er denne ytterpunkt-forskningen mellom kjønn faktisk relevant for en debatt? Så og si aldri.

Det samme er å betvile forskningen fordi man ikke liker den. Det er ganske dustete.

Anonymkode: 1972b...cee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (21 minutter siden):

Hva er ditt problem ?

lol !

testa meg først i Frankrike hos en spesialist når jeg var 15. Min mor ville vite hvorfor jeg var så latt på skole. Hun tenkte at kansje jeg var litt små dum. Det kom på 125 da. Tok en senere, tror jeg var på Mensa sin side, ikke noen facebook link i hvertfall, og det hadde gått opp til 131. Det er mulig det har gått ned. Uansett... hvis du stresser fordi du har lavere I.Q, jeg foreslår at du prøver igjen isteden for å irritere deg over min.

Jeg har merket at intelligens/evne til å tenke logisk varierer mye fra dag til dag. Sover du ikke nok, spiser ikke nok karb f.eks,  kommer du til å få lavere result... 

Ok, Mensa sine online-tester er ikke ordentlige tester men markedsføring da det koster en del å ta faktiske tester hos Mensa og det koster også penger å være medlem, de online "testene" viser gjerne 15-30 IQ feil, værre jo lenger unna 1 standardavvik du er unna normen, de online testene resulterer i høyere antall faktiske tester som generer penger for dem. Du må ta en IRL med flere sensorer over flere dager for å faktisk teste IQ.

Vet du hva slags skala spesialisten brukte? Hvor mange ganger testet de deg? Det finnes mange forskjellige skalaer for IQ, 116 IQ på en skala er det samme som 100 IQ på en annen skala.

Nei jeg stresser ikke over din IQ, min er betraktelig høyere. Dette er et emne som interesserer meg.

Anonymkode: e1273...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, Mensa sine online-tester er ikke ordentlige tester men markedsføring da det koster en del å ta faktiske tester hos Mensa og det koster også penger å være medlem, de online "testene" viser gjerne 15-30 IQ feil, værre jo lenger unna 1 standardavvik du er unna normen, de online testene resulterer i høyere antall faktiske tester som generer penger for dem. Du må ta en IRL med flere sensorer over flere dager for å faktisk teste IQ.

Vet du hva slags skala spesialisten brukte? Hvor mange ganger testet de deg? Det finnes mange forskjellige skalaer for IQ, 116 IQ på en skala er det samme som 100 IQ på en annen skala.

Nei jeg stresser ikke over din IQ, min er betraktelig høyere. Dette er et emne som interesserer meg.

Anonymkode: e1273...876

nei, emne interesser deg ikke. Du har nok problemer med damer rundt deg, mama, kona og du tar din frustrasjon på mennesker du ikke kjenner på KG, og som anonym i tillegg. Ville du spørre meg det samme og jeg hadde skrevet : mann og 131 i IQ ? Det tviler jeg sterk på. This conversation is over. Fix your problems at home instead of trolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man trenger ikke ikke bli utfordret med høy 1q. Det betyr feks ikke at du er ekspert på et felt, så man kan  selvfølgelig lære masse av folk med lavere OQ, som er gode på sitt felt.

Anonymkode: 60533...426

Selvfølgelig kan man det. Men jeg snakker ikke om fagkunnskap eller at man automatisk er ekspert med høy IQ. Fagkunnskap og erfaring tar deg bare et visst stykke. Det er mange problemstillinger som omhandler ting rundt hvordan man jobber. Det er heller ikke alle jobber som gjøres etter en oppskrift, svært mange felt krever at man tenker selvstendig. Og den type problemløsing handler ikke bare om fag eller erfaring, man kommer ikke særlig langt om man ikke er kreativ, nysgjerrig, åpen eller logisk anlagt. Likevel finner du svært mange som tenker ensformig og rigid innenfor f.eks produktutvikling, som jeg driver med.

Når jeg sier at en løsning er åpenbart dårlig så gjelder det løsninger med resultater som kan måles, som oftest måles mot suksesskriterier. Når det ikke møter nevnte kriterier er det åpenbart ikke bra nok. Selv når det skjer står du alene med dine refleksjoner rundt prosessen som har foregått. 

 

Anonymkode: b17e6...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komiske med sånne diskusjoner er at mange ikke forstår at statistikk ikke sier noe om enkeltindivider. Så når en mann står og hevder at menn er mer intelligente enn kvinner, så kan jeg likevel være ganske sikker på at jeg (kvinne) er mer intelligent enn ham.
Det blir som når en kortvokst mann sier til en høy kvinne at menn er høyere enn kvinner. Vel. Det hjelper ikke deg noe, gutten min…

Mulig at menn har/har hatt en annen distribusjon enn kvinner. Det er ikke så veldig interessant egentlig. Snittet er det samme. Og de med ekstremt høy IQ lykkes faktisk ikke noe spesielt bedre i samfunnet enn andre med normal til høy IQ.

 

Anonymkode: e850a...189

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det greit å si. Det gjelder også for veldig lav IQ, det er også flest menn. Generelt sett er det menn som i hovedsak står for det mest ekstreme.

Anonymkode: 04af5...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er «småautistisk»? Litt autist? 
Man har en autismespekterforstyrrelse eller så har man det ikke.

Anonymkode: c39c7...ab0

Det finnes grensetilfeller.

Anonymkode: fed45...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan ikke forestille meg at det ikke skulle være greit å si? Det er jo sant? Menn har større representasjon i ytterpunktene, både høy og lav IQ.

Å bruke det som et argument for at menn er smartere enn kvinner er dog ganske dustete. Hvor ofte er denne ytterpunkt-forskningen mellom kjønn faktisk relevant for en debatt? Så og si aldri.

Det samme er å betvile forskningen fordi man ikke liker den. Det er ganske dustete.

Anonymkode: 1972b...cee

Du ser jo her at det ikke er veldig greit å si 😅 Mange som tar det personlig, men som noen under sier; det sier jo ingen verdens ting om enkeltindivider. En dum mann blir ikke smartere bare fordi menn er overrepresentert blant de med høyest IQ.

Menn har en flatere kurve som strekker seg lengre begge veier.

Jeg har SAT fra 2024 her, om noen er interesserte...regnet om til IQ.

2024 SAT Data Drop - Cremieux Recueil

95a66ccb-7c89-4448-9290-d2d7f2099e6f_277

For å illustrere burde vi hatt en som var zoomet inn fra 130 og oppover også, så kunne man sett hvordan forskjellene bare øker. Innenfor 1 sd (115) leder faktisk kvinner, så det er langt flere kvinnelige "midwits". Å ligge på rundt 110-120 er nok det beste, for det blir veldig ensomt på toppen.

Rundt 2 sd (130) ser vi at det er dobbelt så mange menn, og på 3sd (145) blir forskjellen veldig stor, ~4x i favør menn. Det er uansett ekstremt få som ligger der. Jeg vil si det er en fordel i det store og hele for kvinner at de plasserer seg nærmere hverandre og samler seg mer mot midten. Å være "normal+" er nok det beste, siden man ikke er på et annet nivå enn de rundt, bare i øvre sjikt.

Den eneste gode grunnen til å spre denne kunnskapen om forskjellen i intelligens er å ha en alternativ (og god) forklaring på hvorfor enerne i verden stort sett er menn.  Menn har høyere varians på alle områder, inkludert IQ. Dette medfører dessverre ulempen at menn også dominerer negative statistikker. Disse biologiske forskjellene er ikke noe vi kan endre med politikk eller likestillingstiltak.

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...