Gå til innhold

Lite jobberfaring og vet ikke om man er dumsnill ang lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet 10 år i bedriften som ufaglært og tjener 185,-. Fikk sist lønnsøkning mars i fjor. Leder får 60% av min lønn dekket av nav. Godene er bla enkel lunsj, betalt pause, kan gå når arbeidet er ferdig mellom 1-3 de dagene det ikke er full dag, fri hele jul og påske. Bakdeler er ingen overtidstillegg og ikke helgetillegg som er ca 7 helger i året. En del stress og (en forholdsvis tungvint leder). Når vi får ekstrahjelp av 18-åringer de få gangen vi må det får de sikkert mer i timen enn meg for sjefen skal være jovvial.

Lurer på om jeg er dumsnill eller høres dette greit ut? 

Anonymkode: f6233...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godtar NAV å betaøe 60% av lønna når du enten har en særlig uavhengig stilling, eller en arbeidsgiver som bryter loven?

Det er kun ved særlig uavhengig stilling at man kan avtale seg bort fra overtidstillegg.

Men om du har varig lønnstilskudd, har du uføretrygd i tillegg? Jobber du fulltid?

Anonymkode: d11bb...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godtar NAV å betaøe 60% av lønna når du enten har en særlig uavhengig stilling, eller en arbeidsgiver som bryter loven?

Det er kun ved særlig uavhengig stilling at man kan avtale seg bort fra overtidstillegg.

Men om du har varig lønnstilskudd, har du uføretrygd i tillegg? Jobber du fulltid?

Man kan jobbe og bedriften få 60% lønnstilskudd av NAV mens man går på AAP. Sønnen min gjorde det en periode. Fikk lønn på konto fra bedriften, og så fikk bedriften refundert 60% fra NAV.

Anonymkode: 6e767...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NAV kan ikke ha betalt 60 % av lønna di i 10 år? 

Det høres ut som om du har lav lønn, og du kan ikke ha 10 års ansiennitet med 185 kr/t. Hvilken bransje er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har jobbet 10 år i bedriften som ufaglært og tjener 185,-. Fikk sist lønnsøkning mars i fjor. Leder får 60% av min lønn dekket av nav. Godene er bla enkel lunsj, betalt pause, kan gå når arbeidet er ferdig mellom 1-3 de dagene det ikke er full dag, fri hele jul og påske. Bakdeler er ingen overtidstillegg og ikke helgetillegg som er ca 7 helger i året. En del stress og (en forholdsvis tungvint leder). Når vi får ekstrahjelp av 18-åringer de få gangen vi må det får de sikkert mer i timen enn meg for sjefen skal være jovvial.

Jeg antar du jobber via et eller annet tiltak, fordi du har en eller annen diagnose som tilsier du bare klarer yte 40%. Du sier ikke noe om bransje eller lignende. Antar teko eller h&r. Og du skal vel egentlig ikke jobbe helg eller overtid? Og du sier jo selv du ikke jobber fulle dager. Da blir det heller ikke overtid.

Anonymkode: c9ad0...9b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man kan jobbe og bedriften få 60% lønnstilskudd av NAV mens man går på AAP. Sønnen min gjorde det en periode. Fikk lønn på konto fra bedriften, og så fikk bedriften refundert 60% fra NAV.

Anonymkode: 6e767...95a

Det er jeg fullt klar over, og det er derfor jeg spør hva TS sin situasjon er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 20.40):

Jeg har ikke særlig uavhengig stilling nei😂 Det et en liten privat bedrift der det i kontrakten var nevnt at «man i enkelte perioder jobber mer og i andre perioder mindre». Avspasering og ikke tillegg eller mer betaling. Men føler ikke betalingen og godene/avspaseringen veier opp lenger siden kontraktsstart, egentlig.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 22.48):

Jeg antar du jobber via et eller annet tiltak, fordi du har en eller annen diagnose som tilsier du bare klarer yte 40%. Du sier ikke noe om bransje eller lignende. Antar teko eller h&r. Og du skal vel egentlig ikke jobbe helg eller overtid? Og du sier jo selv du ikke jobber fulle dager. Da blir det heller ikke overtid.

Er vel overtid hvis man jobber over 9 t/dag?

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres på ingen måte greit ut. Hvis du ikke er organisert i fagforbund, meld deg inn og hør med dem hvordan det er lurt å gå frem.

Anonymkode: 0f658...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 18.47):

Synes hele greia høres høyst merkverdig ut, så merkverdig at jeg stusser på om dette faktisk kan finne sted?

Du kan da ikke gå på denne måten i det uendelige, der du gjør en jobb for en bedrift, og Nav betaler største delen av lønna til bedriften?

Hadde dette vært en person jeg kjente så hadde jeg leid personen inn på et advokatkontor og blitt der tillegg hadde fått svar på om dette er greit.

Anonymkode: 0992c...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes hele greia høres høyst merkverdig ut, så merkverdig at jeg stusser på om dette faktisk kan finne sted?

Du kan da ikke gå på denne måten i det uendelige, der du gjør en jobb for en bedrift, og Nav betaler største delen av lønna til bedriften?

Hadde dette vært en person jeg kjente så hadde jeg leid personen inn på et advokatkontor og blitt der tillegg hadde fått svar på om dette er greit.

Anonymkode: 0992c...066

Kom inn i bedriften via nav på midlertidig lønnstilskudd, hadde en kort periode uten tilskudd også ble det av div årsaker gjort til varig lønnstilskudd.
Skjønte ikke helt det siste du skrev.

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kom inn i bedriften via nav på midlertidig lønnstilskudd, hadde en kort periode uten tilskudd også ble det av div årsaker gjort til varig lønnstilskudd.
Skjønte ikke helt det siste du skrev.

ts

Du er altså på tiltak. Ta dette med den eventuelle vergen din, nav og arbeidsgiver. Slik at de kan forklare deg. Dette er ikke kg mat. Og ingen her inne vet hvilke vilkår du er ansatt på annet enn overnevnte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er vel overtid hvis man jobber over 9 t/dag?

ts

Joda. Jeg jobbet feks sesongbasert kun 4 mnd pr år. Jobbet da 14 timer i døgnet uten overtidsbetaling fordi jeg hadde fri resten av året. 

Anonymkode: 1c98b...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er altså på tiltak. Ta dette med den eventuelle vergen din, nav og arbeidsgiver. Slik at de kan forklare deg. Dette er ikke kg mat. Og ingen her inne vet hvilke vilkår du er ansatt på annet enn overnevnte. 

Er ansatt som ordinær ansatt, det betyr jeg må forhandle lønn og div på egenhånd, det har også nav sagt.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda. Jeg jobbet feks sesongbasert kun 4 mnd pr år. Jobbet da 14 timer i døgnet uten overtidsbetaling fordi jeg hadde fri resten av året. 

Anonymkode: 1c98b...883

Har forstått det sånn at selve tillegget har man rett på uansett

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig merkelig ut. Og 185 kr timen med 10 års ansenitet? Sjefen din høres ut som en gribb underbetaler og går langt for å gjøre det. Er dette på en mindre plass/bygd?

Anonymkode: 91c04...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min på 18 tjente 215 kr timen i sommer (enkelt forefallende arbeid på farens arbeidsplass, ikke han som ansatte og bestemte lønn). Er 185 kr alt du får, eller får du utbetalt noe fra NAV utenom??

Anonymkode: a68b3...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ansatt som ordinær ansatt, det betyr jeg må forhandle lønn og div på egenhånd, det har også nav sagt.

ts

Ja, du er ordinært ansatt. Men på tiltak siden nav betaler mestparten av lønna. Ta dette med verge, arbeidsgiver og nav. Bring gjerne også inn en eventuell tillitsvalgt.  Ikke kg. Kg kan ikke forhandle lønn for deg. Og som jeg sier ingen her vet vilkårene dine. Det gjør kun nav, arbeidsgiver og verge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette hørtes veldig merkelig ut. Og 185 kr timen med 10 års ansenitet? Sjefen din høres ut som en gribb underbetaler og går langt for å gjøre det. Er dette på en mindre plass/bygd?

Anonymkode: 91c04...bd4

Er et mindre sted/bygd ja.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du er ordinært ansatt. Men på tiltak siden nav betaler mestparten av lønna. Ta dette med verge, arbeidsgiver og nav. Bring gjerne også inn en eventuell tillitsvalgt.  Ikke kg. Kg kan ikke forhandle lønn for deg. Og som jeg sier ingen her vet vilkårene dine. Det gjør kun nav, arbeidsgiver og verge. 

Beklager å være vanskelig her, men er ikke noe tillitsvalgt siden det er få ansatte. Som du kanskje skjønner så er det ikke hjelp å få fra de kanalene du prøver å forslå. Er ikke noe verge inni bildet, så den kan du legge død.

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...