Gå til innhold

Inkassoselskapet er vanskelig


Stril

Anbefalte innlegg

Har en sak som har gått til inkasso,er ett startlån. Hadde god kontroll på det frem til i sommer. Har da vært sykemeldt siden Mars og fått sykepenger helt frem til nå i august,er tilbake i jobb nå. Men fordi sykepengene var mindre pr dag enn hva jeg får når jeg er i full jobb, så tapte jeg netto ca 6000 i måneden. Begynte å slite med å få betalt det lånet,andre utgifter hadde jeg kontroll på. Men pengene strakk ikke til. Så endte bakpå med lånet, var i kontakt med långiver,men ikke mye de kunne gjøre, selv om jeg sa at jeg slet med å få de betalt. Gikk derfor til slutt til inkasso.

Saken er at det er nå godt over fristen for inkasso varsel, og blir snart inkasso sak. Var i kontakt med de for ett par uker siden om å komme til avtale om avdrag avtale på minimum beløpet,som pr idag er på 21000 for å ajourføre saken og få den tilbake til vanlig lån igjen. Nei, d kunne de ikke ennå, siden det da var purre sak. Måtte komme tilbake når fristen på inkasso varselet var gått ut. Gjorde det idag, sendte mail om det. Men da får jeg vite at skal de få med på det så må jeg ut med 9000 i måneden til det er nedbetalt,noe som er det dobbelte av hva jeg jeg betaler på lånet ellers. Sa at det kan jeg ikke,kan maks 5000 i måneden,og bruke da 4 måneder for å ajourføre saken, for er den tiden som må til for å betale inn det beløpet for meg. Sa og at jeg har tross alt andre utgifter og. Fikk da slengt i trynet at da får jeg kontakte Nav gjeldsrådgivning,for de får ikke med på avtal på bare 5000. Problemet er at jeg før jeg ble sykemeldt ikke hadde problemer med det lånet eller andre eller andre utgifter. Så gjeldsrådgivning blir feil. Vil bare komme tilbake til normalen når det gjelder denne saken. Hva kan jeg gjøre?

Og kom ikke med meldinger om at jeg burde visst bedre enn å la det komme så langt. Var sykemeldt av en grunn,og hadde nok å stri med når det gjaldt det

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har startlån og kom litt etter på innbetalingene. Låg 22000kr bak. Jeg fikk da et år med avdragsfrihet men betalte inn fullt avdrag som vanlig og er nå ajour. Sjekk om det kan være en mulighet. Håper det ordner deg for deg. 

Anonymkode: 8e37e...344

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har startlån og kom litt etter på innbetalingene. Låg 22000kr bak. Jeg fikk da et år med avdragsfrihet men betalte inn fullt avdrag som vanlig og er nå ajour. Sjekk om det kan være en mulighet. Håper det ordner deg for deg. 

Anonymkode: 8e37e...344

Da jeg var i kontakt med de så sa de og at jeg kunne få avdragsfrihet,men kun fra den måneden som ikke var forfalt ennå, måtte fremdeles prøve å få dekket inn de som var gamle, så var like langt. De sier de ikke kan gjøre så mye siden saken er hos inkassoselskapet,og de vil jo ikke hjelpe på en god måte. Tror de jeg bare kan drite ut 5000 til hver måned 🤔😞?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (4 minutter siden):

Har en sak som har gått til inkasso,er ett startlån. Hadde god kontroll på det frem til i sommer. Har da vært sykemeldt siden Mars og fått sykepenger helt frem til nå i august,er tilbake i jobb nå. Men fordi sykepengene var mindre pr dag enn hva jeg får når jeg er i full jobb, så tapte jeg netto ca 6000 i måneden. Begynte å slite med å få betalt det lånet,andre utgifter hadde jeg kontroll på. Men pengene strakk ikke til. Så endte bakpå med lånet, var i kontakt med långiver,men ikke mye de kunne gjøre, selv om jeg sa at jeg slet med å få de betalt. Gikk derfor til slutt til inkasso.

Saken er at det er nå godt over fristen for inkasso varsel, og blir snart inkasso sak. Var i kontakt med de for ett par uker siden om å komme til avtale om avdrag avtale på minimum beløpet,som pr idag er på 21000 for å ajourføre saken og få den tilbake til vanlig lån igjen. Nei, d kunne de ikke ennå, siden det da var purre sak. Måtte komme tilbake når fristen på inkasso varselet var gått ut. Gjorde det idag, sendte mail om det. Men da får jeg vite at skal de få med på det så må jeg ut med 9000 i måneden til det er nedbetalt,noe som er det dobbelte av hva jeg jeg betaler på lånet ellers. Sa at det kan jeg ikke,kan maks 5000 i måneden,og bruke da 4 måneder for å ajourføre saken, for er den tiden som må til for å betale inn det beløpet for meg. Sa og at jeg har tross alt andre utgifter og. Fikk da slengt i trynet at da får jeg kontakte Nav gjeldsrådgivning,for de får ikke med på avtal på bare 5000. Problemet er at jeg før jeg ble sykemeldt ikke hadde problemer med det lånet eller andre eller andre utgifter. Så gjeldsrådgivning blir feil. Vil bare komme tilbake til normalen når det gjelder denne saken. Hva kan jeg gjøre?

Og kom ikke med meldinger om at jeg burde visst bedre enn å la det komme så langt. Var sykemeldt av en grunn,og hadde nok å stri med når det gjaldt det

Betal det du makter, da viser du vilje til å gjøre opp. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke få full lønn i sykemeldingsperioden? Det fikk jeg da jeg var sykemeldt i 8 uker.

Anonymkode: 10bb5...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal man ikke få full lønn i sykemeldingsperioden? Det fikk jeg da jeg var sykemeldt i 8 uker.

Anonymkode: 10bb5...4c6

Jo,men vet ikke hvordan de regner det ut utifra inntekts opplysninger. Hos Nav fikk jeg 1585 pr dag før skatt,mens i jobb får jeg 1920 pr dag før skatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, du prioriterer jo selvfølgelig lånet før noe annet

Anonymkode: 6d15c...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta kontakt med kommunen igjen på mandag og høre om de kan trekke det mot at jeg inngår avtale med de om nedbetaling av utestående terminer. Håper de kan det, for å krangle med inkassoselskapet er som å krangle med en vegg, kommer ingen veg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan redusere skattetrekket ditt, og så spare opp til restskatten du får neste år. 

Anonymkode: 5efd4...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Herregud, du prioriterer jo selvfølgelig lånet før noe annet

Anonymkode: 6d15c...fbc

Men når man mangler 6000 i måneden som pleide å gå til det så blir det relativt vanskelig. Hadde ikke hatt nok til overs om jeg hadde sluppet en mobil regning eller internett regning 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (4 minutter siden):

Da jeg var i kontakt med de så sa de og at jeg kunne få avdragsfrihet,men kun fra den måneden som ikke var forfalt ennå, måtte fremdeles prøve å få dekket inn de som var gamle, så var like langt. De sier de ikke kan gjøre så mye siden saken er hos inkassoselskapet,og de vil jo ikke hjelpe på en god måte. Tror de jeg bare kan drite ut 5000 til hver måned 🤔😞?

Men har du jo ventet alt for lenge med å kontakte de og be om avdragsfrihet. Du må jo kontakte de idet du ikke klarer betale, ikke vente til de sender det videre..... Hvorfor kontaktet du ikke dem når du så at du ikke klarte betale allerede den første regningen? Hvorfor måtte de sende til inkasso før du var villig til å prøve få en avtale?

Men ja, når det først er sendt til inkasso, så er det inkassoselskapet du skal forholde deg til.

Stril skrev (2 minutter siden):

Jo,men vet ikke hvordan de regner det ut utifra inntekts opplysninger. Hos Nav fikk jeg 1585 pr dag før skatt,mens i jobb får jeg 1920 pr dag før skatt 

De regner ut i fra ett gjennomsnitt enten siste året eller tre siste årene, ikke medregnet overtid/tillegg.

Anonymkode: 2e8f9...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men har du jo ventet alt for lenge med å kontakte de og be om avdragsfrihet. Du må jo kontakte de idet du ikke klarer betale, ikke vente til de sender det videre..... Hvorfor kontaktet du ikke dem når du så at du ikke klarte betale allerede den første regningen? Hvorfor måtte de sende til inkasso før du var villig til å prøve få en avtale?

Men ja, når det først er sendt til inkasso, så er det inkassoselskapet du skal forholde deg til.

De regner ut i fra ett gjennomsnitt enten siste året eller tre siste årene, ikke medregnet overtid/tillegg.

Anonymkode: 2e8f9...b65

Det er ikke overtid eller tillegg, det er det jeg har pr dag iløpet av ordinær arbeidstid.

Slet kraftig når jeg sykemelding, psykiske problemer,så hadde nok å stri med, og klarte ikke fokusere på det selv om jeg absolutt burde

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (2 minutter siden):

Men når man mangler 6000 i måneden som pleide å gå til det så blir det relativt vanskelig. Hadde ikke hatt nok til overs om jeg hadde sluppet en mobil regning eller internett regning 

Isåfall har du lånt LANGT over evne og burde selge så fort du bare kan. Så innmari mye mindre fikk du ikke betalt at lånet ditt skal gå til inkasso.

 

Du har prioritert feil.

Anonymkode: 6d15c...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stril skrev (16 minutter siden):

Har en sak som har gått til inkasso,er ett startlån. Hadde god kontroll på det frem til i sommer. Har da vært sykemeldt siden Mars og fått sykepenger helt frem til nå i august,er tilbake i jobb nå. Men fordi sykepengene var mindre pr dag enn hva jeg får når jeg er i full jobb, så tapte jeg netto ca 6000 i måneden. Begynte å slite med å få betalt det lånet,andre utgifter hadde jeg kontroll på. Men pengene strakk ikke til. Så endte bakpå med lånet, var i kontakt med långiver,men ikke mye de kunne gjøre, selv om jeg sa at jeg slet med å få de betalt. Gikk derfor til slutt til inkasso.

Saken er at det er nå godt over fristen for inkasso varsel, og blir snart inkasso sak. Var i kontakt med de for ett par uker siden om å komme til avtale om avdrag avtale på minimum beløpet,som pr idag er på 21000 for å ajourføre saken og få den tilbake til vanlig lån igjen. Nei, d kunne de ikke ennå, siden det da var purre sak. Måtte komme tilbake når fristen på inkasso varselet var gått ut. Gjorde det idag, sendte mail om det. Men da får jeg vite at skal de få med på det så må jeg ut med 9000 i måneden til det er nedbetalt,noe som er det dobbelte av hva jeg jeg betaler på lånet ellers. Sa at det kan jeg ikke,kan maks 5000 i måneden,og bruke da 4 måneder for å ajourføre saken, for er den tiden som må til for å betale inn det beløpet for meg. Sa og at jeg har tross alt andre utgifter og. Fikk da slengt i trynet at da får jeg kontakte Nav gjeldsrådgivning,for de får ikke med på avtal på bare 5000. Problemet er at jeg før jeg ble sykemeldt ikke hadde problemer med det lånet eller andre eller andre utgifter. Så gjeldsrådgivning blir feil. Vil bare komme tilbake til normalen når det gjelder denne saken. Hva kan jeg gjøre?

Og kom ikke med meldinger om at jeg burde visst bedre enn å la det komme så langt. Var sykemeldt av en grunn,og hadde nok å stri med når det gjaldt det

Lån til bolig og andre statlige låneordninger er det siste man slutter å betale på, fordi andre fakturaer kan du få til avtaler med, men ikke kommunale startlån, Lånekassen eller andre statlige ting. Dette er da folkeopplysning, og noe Luksusfellen maser om igjen og igjen. 
Du får enten kontakte Nav sosial eller egen advokat, fordi dette har su rotet slik til at det blir uhyre vanskelig både å redde lånet og boligen din, uten seriøs hjelp. 
Hvordan du klarer å få til å få mindre utbetalt når du får sykepenger enn lønn, er og et spørsmål. Men det hjelper deg lite i dag, når du er på vei til å miste både startlånet ditt og boligen din. 
Beklager ikke mye trøst å få her, fordi der er ikke mye folk kan hjelpe deg med her. 

Anonymkode: ccb27...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start lånet er i boliglånet,har eget boliglån i tillegg,og det er kontroll på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (Akkurat nå):

Start lånet er i boliglånet,har eget boliglån i tillegg,og det er kontroll på

Hva for noe :vetikke:

Anonymkode: ccb27...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stril skrev (10 minutter siden):

Det er ikke overtid eller tillegg, det er det jeg har pr dag iløpet av ordinær arbeidstid.

Slet kraftig når jeg sykemelding, psykiske problemer,så hadde nok å stri med, og klarte ikke fokusere på det selv om jeg absolutt burde

Du må ta kontakt med NAV nå ihvertfall og be om begrunnelse. Du skal ha gjennomsnittlig inntekt for de siste 6 månedene før du ble sykemeldt.

Anonymkode: b5a13...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva for noe :vetikke:

Anonymkode: ccb27...3db

Startlån fikk jeg av andre grunner, bolig hadde jeg fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre med nav om du kan søke nødpenger eller engangshjelp, siden du tross alt har startlån. Har du søkt bostøtte eller sjekket om du har krav på det?

Ellers er det kun en ting å gjøre og det er å si opp alt du har av abbonementer, skifte til billigabbonement på månedsbasis, leve på havregryn og minimalt av basisvarer, hente gratis mat hos hjelpesentraler, selge det du kan få penger for, og betale inn absolutt alt du kan på gjeld og lån. Om det så betyr at du har kun 500 kr til mat i uka i noen måneder. 

Har du netflix/hbo andre strømmetjenester du kan stenge i noen måneder? Bruke youtube og nrk istedenfor. 

Det er bare du som vet hva du bruker penger på så gå grundig gjennom absolutt alt. Jeg vet det føles helt forferdelig og er kjipt men la det gå sport i det og bli ferdig med det så fort du bare klarer. 

Og når det endelig er betalt så sørger du for at du legger tilside penger på flere kontoer til regninger, buffer, sparing til reise, sparing til andre ting og har kun penger til mat på din faste konto med visakort. 

Dette klarer du!

Anonymkode: 1e178...406

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (2 minutter siden):

Startlån fikk jeg av andre grunner, bolig hadde jeg fra før

Desto verre er saken din. Er startlånet sikret i/pant i boligen din?

Anonymkode: ccb27...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...