Gå til innhold

Bruke falsk referanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet et sted i flere år. Opplevd at arbeidsmiljøet er tungt og er nå 3 personen som blir skvist ut i form av dårlig oppførsel, dårlige vakter, oppgaver som rett og slett gjør at jeg psykisk har det vondt på jobb. På møter er det alltid baksnakking om andre, og en veldig dårlig kultur. 

Er redd siden de holder på sånn at de kommer til å gi meg dårlig referanse, spesielt siden jeg har fått 2 barn de siste 5 årene og vært sykemeldt nesten hele graviditeten pga høyt blodtrykk og bekken. Er dette «innafor»? Altså å bruke en venninne eksempel som later som hun er referanse? Jeg ser jo at det er ganske umoralsk men jeg er nødt å komme meg ut av denne jobben for min egen psykiske helse, har det vondt inni meg hele tiden 

Anonymkode: 13047...449

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke innafor. Har du ikke jobbet andre steder som du kan bruke istedet?

Anonymkode: 7b40a...785

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke innafor. Har du ikke jobbet andre steder som du kan bruke istedet?

Anonymkode: 7b40a...785

Jo har jobbet flere steder, ganske mange faktisk, der jeg vet jeg har positive referanser fra, men disse er 5+ år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo det er umoralskt og ikke "innafor" så du trenger vel ikke svar fra oss andre. Det er jo en sjans du kan ta, men jeg hadde nok ikke gjort det. 

Anonymkode: 7b3ff...548

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet jo det er umoralskt og ikke "innafor" så du trenger vel ikke svar fra oss andre. Det er jo en sjans du kan ta, men jeg hadde nok ikke gjort det. 

Anonymkode: 7b3ff...548

Det vet jeg, men ser ikke så mange andre muligheter gitt situasjonen og derfor jeg ville ha innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt sjansen, i tilfelle de blir oppdaget. 

Anonymkode: aff11...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be sjefen om referanse og så er du ærlig på nye jobbintervjuer om hvorfor du vil bort fra din siste arbeidsplass. Du kan godt bruke gamle referanser. Spiller ingen rolle at det er mer enn 5 år siden. 

Anonymkode: 12395...da3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen av aberidskollegaene dine du har et godt forhold til, eller i alle fall normalt forhold til? Det er ganske lett å finne ut om vedkommende du oppgir som referanse faktisk jobber i bedriften, om de faktisk bestemmer seg for å sjekke referansene dine må vedkommende være veldig god til å lyve...

Anonymkode: 4b1c0...d81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo har jobbet flere steder, ganske mange faktisk, der jeg vet jeg har positive referanser fra, men disse er 5+ år siden 

Jeg hadde faktisk sagt dette til arbeidsgiver. Si du har flere, sett opp noen. Når de sier de skal ringe referanser, så nevn at du er nervøs for akkurat denne og forklar kort om hvordan det var på din forrige arbeidsplass. De fleste mennesker har jobbet på en dårlig eller halvgod arbeidsplass før. Men kanskje de da ringer en ekstra. Verdt et forsøk. Hvis du fremstår hyggelig og profesjonell på intervjuet, er det verdt å si det, tenker jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store miljøer er det i ditt felt egentlig? 

Jeg som leder i en avdeling i helse har litt oversikt over ledere i andre slike avdelinger i nærheten.. 

Å bli oppdaget i en slik løgn ville gjort deg helt uaktuell. Hadde til og med fortalt mine ledere over meg om det 

Anonymkode: a75f7...bc5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekker alltid at referansen faktisk har den oppgitte relasjonen.

Ved å oppgi falsk referanse, så sier du at du og venninnen din ikke har noen betenkeligheter ved å forfalske informasjon, og begge lyver og er uærlige. Hadde aldri ansatt deg eller venninnen din. For husk, det er ikke bare ditt rykte du raserer, det er venninnen din sitt også.

Oppgi heller en kollega du har bra forhold til, en tidligere kollega, eller egentlig hvem som helst du har greit forhold til, og vær ærlig om hvem de er og hvordan relasjon dere har.

Anonymkode: 2b086...c53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke hvem du vil som referanse, men det er jævlig kjipt for referansen din å bli "fersket" hvis vedkommende ikke er helt med på hva det snakkes om. Blir pinlig for referansen og ikke minst deg som blir lagt i "drit og dra" bunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet et sted i flere år. Opplevd at arbeidsmiljøet er tungt og er nå 3 personen som blir skvist ut i form av dårlig oppførsel, dårlige vakter, oppgaver som rett og slett gjør at jeg psykisk har det vondt på jobb. På møter er det alltid baksnakking om andre, og en veldig dårlig kultur. 

Er redd siden de holder på sånn at de kommer til å gi meg dårlig referanse, spesielt siden jeg har fått 2 barn de siste 5 årene og vært sykemeldt nesten hele graviditeten pga høyt blodtrykk og bekken. Er dette «innafor»? Altså å bruke en venninne eksempel som later som hun er referanse? Jeg ser jo at det er ganske umoralsk men jeg er nødt å komme meg ut av denne jobben for min egen psykiske helse, har det vondt inni meg hele tiden 

Det er problematisk i seg selv.

Men også, hva om de sjekker med arbeidsplassen om denne venninnen faktisk jobber der. 

Du har krav på en nøytral attest, som forteller hvor lenge du har vært ansatt, tittel og evt hva dine ansvarsområder har vært.  

Anonymkode: ae2e1...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hvem på arbeidsplassen du oppgir som referanse. Viss dere nå er 3 stykker som blir skviset ut hva med at dere 3 bruker hverandre som referanser. Du er ikke pliktig til å bruke leder som referanse. Ofte vil en du har jobbet på team med ha bedre innsikt over hvordan du er å jobbe med en en leder du knapt ser.

Anonymkode: 0136c...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...