AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #1 Skrevet 20. september 2024 Jeg har 1 000 000 kr ekstra på konto. Hva er smartest å gjøre? - Betale ned boliglånet for å redusere de månedlige kostnadene med ca. 5000 kr? Jeg trenger ikke disse pengene så de vil bli mnd sparebeløp. - Investere i fond for langsiktig avkastning? - Øke buffer ved å sette det på en høyrentekonto som buffer for uforutsette utgifter? Eller finnes det andre alternativer jeg bør vurdere? Anonymkode: 6890a...d72
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #2 Skrevet 20. september 2024 Kjøp en liten leilighet i Oslo, bruk det som EK, og leie den ut. Det forventes en økning av 30% på boligpriser ut 2027. Anonymkode: b94d3...5b1
Tartufo Skrevet 20. september 2024 #3 Skrevet 20. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjøp en liten leilighet i Oslo, bruk det som EK, og leie den ut. Det forventes en økning av 30% på boligpriser ut 2027. Anonymkode: b94d3...5b1 Ts har allerede lån, så ikke sikkert hun får mer lån selv om hun har ek på 1 mill. Kommer an på inntekt. Endret 20. september 2024 av Tartufo 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #4 Skrevet 20. september 2024 Dersom du får låne mer, kjøp eiendom og lei ut. Månedlig «utbytte», du tjener på prisvekst og inflasjon spiser opp lånet Anonymkode: f4f6c...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #5 Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjøp en liten leilighet i Oslo, bruk det som EK, og leie den ut. Det forventes en økning av 30% på boligpriser ut 2027. Anonymkode: b94d3...5b1 Vi eier hus i et populært område i Oslo. Vet du om forventningen på 30% gjelder hus også? TS Anonymkode: 6890a...d72
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #6 Skrevet 21. september 2024 30% økning på boligpris i Oslo. Bullshit! Anonymkode: d5ff0...229
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #7 Skrevet 21. september 2024 Spør du hundre personer får du nesten hundre forskjellige svar. Men det absolutt sikreste er vel å ha de på høyrentekonto. En kan få mye mer avkastning på andre måter, men da er det ikke risikofritt lenger. Anonymkode: 421e2...6b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #8 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi eier hus i et populært område i Oslo. Vet du om forventningen på 30% gjelder hus også? TS Anonymkode: 6890a...d72 Nå er det vel slik at "trykket" er og vil være aller størst på mindre leiligheter i Oslo. Grunnen er (minst) todelt: mange etableringer samt lavere inngangspris som flere greier å betale. Andelen potensielle kjøpere som greier f.eks. 25% prisstigning på en liten leilighet er større enn det er for mennesker som klarer det samme for en enebolig. Mao vil prisstigningen være størst for mindre og "rimeligere" boliger. Det noen anbefalte i et tidligere innlegg om å bruke det som egenkapital til å lånefinansiere en utleieleilighet i Oslo vil i alle fall ikke jeg anbefale. Med rentenivået som er nå og det skattetrykket som er så er det ikke spes god butikk. Har en leilighet uten lån som leies ut, og selv det er ikke voldsomt lukurativt når du regner sammen alle kostnadene og tar med risikoen forbudet med utleie. Det hender jeg angrer og tenker at jeg burde hatt det i fond i stedet.... Anonymkode: c23aa...b8d 2
TomKrus Skrevet 21. september 2024 #9 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det vel slik at "trykket" er og vil være aller størst på mindre leiligheter i Oslo. Grunnen er (minst) todelt: mange etableringer samt lavere inngangspris som flere greier å betale. Andelen potensielle kjøpere som greier f.eks. 25% prisstigning på en liten leilighet er større enn det er for mennesker som klarer det samme for en enebolig. Mao vil prisstigningen være størst for mindre og "rimeligere" boliger. Det noen anbefalte i et tidligere innlegg om å bruke det som egenkapital til å lånefinansiere en utleieleilighet i Oslo vil i alle fall ikke jeg anbefale. Med rentenivået som er nå og det skattetrykket som er så er det ikke spes god butikk. Har en leilighet uten lån som leies ut, og selv det er ikke voldsomt lukurativt når du regner sammen alle kostnadene og tar med risikoen forbudet med utleie. Det hender jeg angrer og tenker at jeg burde hatt det i fond i stedet.... Anonymkode: c23aa...b8d Ja de som eier bolig for utleie selger leilighetene i stor stil, det er ingenting å tjene på dette nå med det skattetrykket det er på utleie, og så må du betale skatt når boligene selges om du ikke har bodd i den det siste året før et salg.
Grüner Skrevet 21. september 2024 #10 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har 1 000 000 kr ekstra på konto. Hva er smartest å gjøre? - Betale ned boliglånet for å redusere de månedlige kostnadene med ca. 5000 kr? Jeg trenger ikke disse pengene så de vil bli mnd sparebeløp. - Investere i fond for langsiktig avkastning? - Øke buffer ved å sette det på en høyrentekonto som buffer for uforutsette utgifter? Eller finnes det andre alternativer jeg bør vurdere? Anonymkode: 6890a...d72 Betale ned lån er den beste investeringen. Husk at det går renter på lånet. Men du bør ha igjen minimum 100000kr på konto. 1
Anonysoum Skrevet 21. september 2024 #11 Skrevet 21. september 2024 (endret) Historisk sett er det fornuftig å sette dette på fond. Du sier ikke noe om alder, men tenker høy risiko om du er i 30-åra, middels om du er eldre, lav etter 60 siden økonomien din virker solid. Å betale ned på boliglånet gir betydelig lavere gevinst gitt typisk markedsutvikling Endret 21. september 2024 av Anonysoum
BlackSunshine Skrevet 21. september 2024 #12 Skrevet 21. september 2024 Utleie = styr. Så lenge du har 5 år eller mer, vil fond lønne seg vs betale ned gjeld. Evt ta stor risiko og putte de i f.eks. krypto. Det siste ville jeg aldri gjort.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #13 Skrevet 21. september 2024 Kjøp bitcoin. Slik jeg spurte etter råd om her for fire år siden og fikk nei nei nei. Jeg gjorde det, og nå har det doblet seg siden den gang, og vi står rett foran et stort bullrun. Kjøp og hold i 5 år;) minst. Anonymkode: a32db...921
Azizah Skrevet 21. september 2024 #14 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har 1 000 000 kr ekstra på konto. Hva er smartest å gjøre? - Betale ned boliglånet for å redusere de månedlige kostnadene med ca. 5000 kr? Jeg trenger ikke disse pengene så de vil bli mnd sparebeløp. - Investere i fond for langsiktig avkastning? - Øke buffer ved å sette det på en høyrentekonto som buffer for uforutsette utgifter? Eller finnes det andre alternativer jeg bør vurdere? Anonymkode: 6890a...d72 I teorien er den en trade-off mellom best mulig avkastning og best mulig sikkerhet. Så du må tenke igjennom hva som er viktigst for deg av de to, samt hvilken sparehorisont du har før du kan få noen fornuftige svar. 1
Schmuhu Skrevet 21. september 2024 #15 Skrevet 21. september 2024 Her er listen: 1. Forny deg og tingene dine. Har du kanskje lyst på en ny støvsuger eller en kjøkkenmaskin? Litt på garderobe? Nytt bad? 2. Humankapital sikrer fremtidig inntekt. Kan du investere noe av pengene dine inn i deg selv og øke humankapitalet? 3. Ubetalt ferie og unne seg en litt lengre ferie? 4. Nedbetaling av gjeld er alltid en ganske sikker sparing. Du reduserer risikoen samt at du kjenner godt til avkastningen, dvs. rentene spart. 5. Langsiktig investering i billige indeksfond er en klassiker men ikke risikofritt. 6. Donasjon til veldedigheten. Jeg er sikker på at det finnes noko i ditt nærmiljø du ønsker å endre eller støtte. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #16 Skrevet 21. september 2024 Kjøpe gull eller indeksfond, får fond som gir ca 16% i året. Anonymkode: a2f00...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå