Gå til innhold

Er alle influensere virkelig unyttige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følger noen matentusiaster, men de kaller seg ikke "influensere".  Det er som noen sier salgskanaler. Ingen av disse forteller noe særlig om seg selv. De bare har tips og råd til matretter, selger ukespakker osv.  "influensere" forbinder jeg med sånne som selger seg selv, egentlig. Og klær som liksom er designet av dem osv. Og de synes jeg bidrar bare negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det finnes defintivt fornuftige SoMe-folk som promoterer politikk og bærekraft, men de drukner dessverre i idiot-influensere som MammatilMichelle, Pilotfrue og Fotballfrue.

Influenser er et skjellsord av veldig gode grunner. De er selgere, som til og med selger ungenes privatliv i form av ungenes fødsler, dåp, fritidsaktiviteter og soveromsinteriør.

Anonymkode: 2ce93...a20

De promoterer bærekraft, men de selger ofte alt mulig tullball som absolutt ikke er bærekraftig. 

Anonymkode: ac8f8...450

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 12.42):

Og derfor bruker ikke jeg tid på det. Ei heller typiske kvinnemagasiner. 

Parodien er spot on 😂

Anonymkode: 0ce84...d4d

Jeg er mann og er mange blader rettet mot menn som også er nærmest kun ren reklame. Det er nok fordi det er mye billigere å lage slike blader. Det krever ikke noe journalistisk arbeid og det er også mye lettere å få intervjuer om du lover intervjuobjektet at de får lov å promotere hva de vil og at de ikke vil få noen spørsmål de ikke ønsker. 

Anonymkode: e92e9...40c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt nytte av en influenser, men kjendistrådene her inne viser jo at folk er veldig engasjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 17.44):

Hvis content creator regnes som influenser her så er det mange som har gitt meg underholdning, fått meg å le osv. Det er nyttig for meg. 

Anonymkode: be40a...b7b

Er enkelte slike jeg også syner er morsomme. Men er også ekstremt mye av lav kvalitet.  En vanlig strategi fra mange influencere er kun å kopiere andres sketsjer. I tillegg til at det legges minimal innsats i sketsjen.

Merker det spesielt på TikTok hvor sketsjen ikke bare er kopiert fra andre, men det er ingen stemmer og i stedet brukes tekst som postes på videoen. Så  influenserne gidder ikke engang å legge innsats i stemmen på sketsjen. Ikke brukes det kostymer heller.

Enorm kvalitetsforskjell på disse TikTok-videoene og f.eks Key & Peele da de hadde showet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (På 27.9.2024 den 13.41):

Jeg har aldri hatt nytte av en influenser, men kjendistrådene her inne viser jo at folk er veldig engasjerte.

Sosiale medier er designet for å manipulere belønningssystemet ditt. Det skaper avhengighet. Sier`em. Vet ikke om det stemmer, men de fleste sitter nå med nesa ned i en skjerm 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 16.19):

Følger du noen influenser som virkelig har gitt deg noe nyttig i livet? Eller er alle bare overflødige? Hva tenker du? 

Anonymkode: dc04a...e7e

Jeg mener de er overbetalte snørrunger som driver markedsføring for rike parfymefabrikanter uten å ha markedsføringsutdannelse.

Anonymkode: 7f1fa...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (På 28.9.2024 den 16.35):

Sosiale medier er designet for å manipulere belønningssystemet ditt. Det skaper avhengighet. Sier`em. Vet ikke om det stemmer, men de fleste sitter nå med nesa ned i en skjerm 😅 

Det er nok sant. Kan legge til at forumer som Kvinneguiden gjør det samme . 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 0.10):

Det er nok sant. Kan legge til at forumer som Kvinneguiden gjør det samme . 

Det merker jeg 😅 På tide å logge av.

Endret av Doris Becker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

De lever jo av å få betalt for å reklamere for noe. De gjør ikke noen nyttige jobber for samfunnet. Skaper også forferdelige forbilder for unge som vil bli det samme..

Anonymkode: 18c4c...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 16.36):

Jeg mener de er overbetalte snørrunger som driver markedsføring for rike parfymefabrikanter uten å ha markedsføringsutdannelse.

Anonymkode: 7f1fa...78b

Det blir jo utnyttet av bedrifter som tjener penger på dette...

Anonymkode: 18c4c...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 16.19):

Eller er alle bare overflødige? 

Anonymkode: dc04a...e7e

Absolutt. Det er et moderne "yrke" som har blitt laget fordi at noen ikke orket arbeidslivet, så har det bare ballet på seg.

Anonymkode: 58ef6...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 13.34):

Jeg er mann og er mange blader rettet mot menn som også er nærmest kun ren reklame. Det er nok fordi det er mye billigere å lage slike blader. Det krever ikke noe journalistisk arbeid og det er også mye lettere å få intervjuer om du lover intervjuobjektet at de får lov å promotere hva de vil og at de ikke vil få noen spørsmål de ikke ønsker. 

Jeg jobbet en gang for en sånn blekke (i en kort periode, bør bemerkes), og du har selvfølgelig helt rett. Man får ikke akkurat bruk for så veldig mye av journalistutdannelsen sin av å ramse opp "Ti tips for en flatere mage" og "Dette vil hun at du skal gjøre med henne i senga." Selv en AI-journalist kunne kjedet seg ihjel av det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri fulgt en i hele mitt liv. Nok reklame rundt oss om en ikke ska oppsøke en levende person som lever av det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 17.34):

Skjønner ikke hvorfor de kalles influensere. De er jo selgere. 

Har enda til gode å se en av disse utgjøre en faktisk bra forskjell. Om noen vet noe annet, kom med det. 

Anonymkode: 0ce84...d4d

Hva med Ida Gran-Jansen? Mat og oppskrifter på mye godt! Og hun trenings-dama, Jørgine et-eller-annet? Hun har jo trening som fokus og inspirerer sikkert mange til å trene. 

Og Emilie Nereng, er vel utdannet ernæringsrådgiver eller noe sånt, hun har jo fornuftige ting hun anbefaler og gir oppskrifter på? Tidligere, da hun var veldig ung og hadde bloggen VOE, var det nok bare piss og egenfokus, men ikke nå.

Anonymkode: 02f73...796

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (På 3.10.2024 den 19.38):

Jeg jobbet en gang for en sånn blekke (i en kort periode, bør bemerkes), og du har selvfølgelig helt rett. Man får ikke akkurat bruk for så veldig mye av journalistutdannelsen sin av å ramse opp "Ti tips for en flatere mage" og "Dette vil hun at du skal gjøre med henne i senga." Selv en AI-journalist kunne kjedet seg ihjel av det der.

Min erfaring er at nesten aller blader ender opp slik med "Topp ti lister" som kunne vært skrevet av en chat-bot.   Det blir for dyrt å  gjøre journalistisk arbeid .

Anonymkode: ac8f8...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...