Gå til innhold

Vanskelig å bli ansatt kommunalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere jobbet i det private, men etter omskolering søker jeg nå jobber kommunalt. 
Har etterspurt kompetanse men ikke vært heldig så langt, til tross for flere intervju. 
Jeg har et lite hull i cv fra den tida jeg var sykemeldt pga utbrenthet. Er dette noe som virker negativt i forhold til ansettelse?

Har også hørt rykter om at de fleste kommunale jobber allerede er «lovet bort» men at de likevel må utlyses. Stemmer dette?

Anonymkode: 6a36c...81d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På grunn av dårlig kommuneøkonomi mange steder er det ansettelsesstopp for tiden. Merkelig nok siden det er enorme behov for folk enkelte steder. 
Jeg tror svaret på spørsmålet ditt er avhengig av hva og hvor. Jeg har fått tilbud om fire jobber i en svært ettertraktet type stilling i forskjellige kommuner og med hull i CVen min, så jeg ser ikke at det er vanskelig. 

Anonymkode: 5fa33...02f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få jobb med hull i CV-en er ikke noe vanskeligere i det offentlige enn i det private, i hvert fall. Det er klart hull i CV-en alt i alt oftere er en ulempe enn en fordel, men det er hvis noe heller et mindre problem i det offentlige.

Det er ikke helt uvanlig at kommunale (og statlige) utlysninger er myntet på en bestemt person som er i et vikariat, jeg har selv sett det skje. Særlig hvis man lyser ut to stillinger i samme annonse. Men de fleste utlysninger i kommunen er reelt sett helt åpne stillinger. I litt usikre økonomiske tider er det ikke helt uvanlig at det offentlige får flere kompetente søkere enn ellers, i tillegg til at kommuneøkonomien er relativt stram for tiden, så nåløyet kan være trangere nå. Men mest av alt har du antagelig bare hatt litt stang ut.

Vil likevel nevne en ting: Jeg jobber i staten nå (nærmere bestemt departement), men har jobbet i kommune før, og begge deler er nå offentlig. Hos oss er det ganske vanlig at søkere fra andre offentlige stillinger gjør en bedre figur i intervjuene enn de fra det private gjør. Ikke at de er bedre kvalifisert faglig, nødvendigvis. En god del av de som har jobbet privat lenge prøver i intervjuene å selge seg inn som den råeste saksbehandleren som slår alle de andre saksbehandlerne ned i støvlene. Effektivitet og selvstendighet er supert, men folks egen beskrivelse av effektivitet og pågangsmot predikerer sjelden jobbprestasjoner, og vi får mer enn nok kompetente søkere til å sile godt før intervjuene uansett. Sier selvfølgelig ikke at du er en av de som går altfor langt i å fremheve kvaliteter som går mer hjem i det private, men en del er sånn. Der folk fra det private næringsliv bruker en "pitch" som fungerer bra inn mot private arbeidsgivere, der inntjening og det å utkonkurrere andre aktører er helt avgjørende, men som gjør at de går rett på snørra hos oss.

Anonymkode: 81d9c...310

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

På grunn av dårlig kommuneøkonomi mange steder er det ansettelsesstopp for tiden. Merkelig nok siden det er enorme behov for folk enkelte steder. 
Jeg tror svaret på spørsmålet ditt er avhengig av hva og hvor. Jeg har fått tilbud om fire jobber i en svært ettertraktet type stilling i forskjellige kommuner og med hull i CVen min, så jeg ser ikke at det er vanskelig. 

Anonymkode: 5fa33...02f

Jeg søker på utlyste stillinger, så hvorfor skulle det ha sammenheng med ansettelsesstopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Å få jobb med hull i CV-en er ikke noe vanskeligere i det offentlige enn i det private, i hvert fall. Det er klart hull i CV-en alt i alt oftere er en ulempe enn en fordel, men det er hvis noe heller et mindre problem i det offentlige.

Det er ikke helt uvanlig at kommunale (og statlige) utlysninger er myntet på en bestemt person som er i et vikariat, jeg har selv sett det skje. Særlig hvis man lyser ut to stillinger i samme annonse. Men de fleste utlysninger i kommunen er reelt sett helt åpne stillinger. I litt usikre økonomiske tider er det ikke helt uvanlig at det offentlige får flere kompetente søkere enn ellers, i tillegg til at kommuneøkonomien er relativt stram for tiden, så nåløyet kan være trangere nå. Men mest av alt har du antagelig bare hatt litt stang ut.

Vil likevel nevne en ting: Jeg jobber i staten nå (nærmere bestemt departement), men har jobbet i kommune før, og begge deler er nå offentlig. Hos oss er det ganske vanlig at søkere fra andre offentlige stillinger gjør en bedre figur i intervjuene enn de fra det private gjør. Ikke at de er bedre kvalifisert faglig, nødvendigvis. En god del av de som har jobbet privat lenge prøver i intervjuene å selge seg inn som den råeste saksbehandleren som slår alle de andre saksbehandlerne ned i støvlene. Effektivitet og selvstendighet er supert, men folks egen beskrivelse av effektivitet og pågangsmot predikerer sjelden jobbprestasjoner, og vi får mer enn nok kompetente søkere til å sile godt før intervjuene uansett. Sier selvfølgelig ikke at du er en av de som går altfor langt i å fremheve kvaliteter som går mer hjem i det private, men en del er sånn. Der folk fra det private næringsliv bruker en "pitch" som fungerer bra inn mot private arbeidsgivere, der inntjening og det å utkonkurrere andre aktører er helt avgjørende, men som gjør at de går rett på snørra hos oss.

Anonymkode: 81d9c...310

Ja nei, jeg fremstår ikke sånn på intervjuene😅

Et dilemma er at jeg ikke får noen tilbakemelding i etterkant av jobbintervjuet, selv om jeg etterspør det. 
Da er det vanskelig å vite om det er noe ved meg (fare for utbrenthet igjen?) dårlige referanser eller at stillingen var tiltenkt noen andre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være så vanskelig, når man ser hvor mange sopphuer som er ansatt i kommunene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som også ofte gjøres i kommunen er at ansatte som må omplasseres pga helse gjerne får de jobbene som er utlyst. Kommunen må utlyse stillinger selv om de allerede har noen å sette inn i den utlyste stillingen. De som omplasseres har ofte lang ansenitet i kommunen, og det teller også. Kommunen har mange ansatte og mange etater, så det er nok av folk å ta av. 

Anonymkode: e058d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ønsker leder helst at nye folk blir ansatt i vikariat først. Faste stillinger går nesten alltid til en som allerede er vikar (og har vist seg å være god).

Anonymkode: 7cd28...52b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har tidligere jobbet i det private, men etter omskolering søker jeg nå jobber kommunalt. 
Har etterspurt kompetanse men ikke vært heldig så langt, til tross for flere intervju. 
Jeg har et lite hull i cv fra den tida jeg var sykemeldt pga utbrenthet. Er dette noe som virker negativt i forhold til ansettelse?

Har også hørt rykter om at de fleste kommunale jobber allerede er «lovet bort» men at de likevel må utlyses. Stemmer dette?

Offentlige stillinger skal så og si alltid utlyses som en del av ansettelsesprosessen. Men i kommuner og andre offentlige etater har man gjerne fordeler som flat overføring, fortrinnsrett grunnet omplassering avulike grunner og andre forhold som gjør at stillinger kan være «bortkastet arbeid» for folk utenfra å søke på. 
på 1970 og 1980 tallet ble man lett ansatt i kommunene uten ansinitet eller utdanning. Mange av de som den gang da ble ansatt og er opplært internt over tid er nå byttet ut, på grunn av alder, med ansatte med utdannelse. Så like lett å bli ansatt som før i tiden er det neppe. 

Anonymkode: 2171d...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lenge vært kjent at det er vanskelig å få jobb i kommunen. For når en først har fått beina innforbi så er det nesten umulig å bli sparket. I verste fall blir du bare omplassert. Dette kombinert med gunstige pensjonsordninger gjør det svært ettetraktet blant folk som ønsker å senke tempoet og å kunne prioritere familie over rotteracet. Eller å ha et liv utenom jobben. Det er faste rammer og forutgsigbart.

Anonymkode: d8004...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja nei, jeg fremstår ikke sånn på intervjuene😅

Et dilemma er at jeg ikke får noen tilbakemelding i etterkant av jobbintervjuet, selv om jeg etterspør det. 
Da er det vanskelig å vite om det er noe ved meg (fare for utbrenthet igjen?) dårlige referanser eller at stillingen var tiltenkt noen andre uansett.

Da ber du om å få innsyn i utvidet søkerliste. Der ser du på kvalifikasjonene til de andre og hva den som får stillingen har av ansinitet og utdannelse i forhold til deg. Man skal i tillegg vurderes som «skikket» til stillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har lenge vært kjent at det er vanskelig å få jobb i kommunen. For når en først har fått beina innforbi så er det nesten umulig å bli sparket. I verste fall blir du bare omplassert. Dette kombinert med gunstige pensjonsordninger gjør det svært ettetraktet blant folk som ønsker å senke tempoet og å kunne prioritere familie over rotteracet. Eller å ha et liv utenom jobben. Det er faste rammer og forutgsigbart.

Vel, en sannhet med modifikasjoner, det du påstår der. Igjen de som ble ansatt før 1990 tallet hadde rolige dager med mye kaffidrikking. (Husmødre som skulle ut i jobb, og ikke kunne noe særlig annet enn å koke kaffi.)
Folk blir og oppsagt fra kommunene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp fast etter åresvis med vikariat, det kostet meg hard jobb, lang reisevei, frustrasjoner og tårer. ( Ble utsatt for mobbing som vikar). Min nøkkel var å kjempe&bevise at jeg virkelig kunne jobben, ydmykhet.

Anonymkode: 97942...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, en sannhet med modifikasjoner, det du påstår der. Igjen de som ble ansatt før 1990 tallet hadde rolige dager med mye kaffidrikking. (Husmødre som skulle ut i jobb, og ikke kunne noe særlig annet enn å koke kaffi.)
Folk blir og oppsagt fra kommunene. 

Det skal mye til. Ihvertfall det jeg har kjennskap til blant park avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk nettopp fast etter åresvis med vikariat, det kostet meg hard jobb, lang reisevei, frustrasjoner og tårer. ( Ble utsatt for mobbing som vikar). Min nøkkel var å kjempe&bevise at jeg virkelig kunne jobben, ydmykhet.

Ps, de ansatter kusinen til, onkelen til eller tanten til Anne, en sjef jeg kjenner til lot være å lyse ut stillingen og ansatte en som jobbet internt på rappen, null knussel-tror du de alltid bryr seg om lover og regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hver eneste udugelige sjel i kommunen søker på disse stillingene og alt for ofte er det ikke de flinke folkene som får stillingene.

Anonymkode: 4d27f...2e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørs nok litt på kommunen. Kommuner som ligger i pendleravstand fra de store byene er ofte vanskelige å få jobb i da det gjerne er en del eldre med mye kompetanse som er lei pendlerlivet og ønsker kortere reisevei. Lettere øde til. I de store byene avhenger vanskelighetsgraden av hvilke type jobber du søker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stillingene jeg har søkt i hjemkommunen min har gått til søkere med fortrinnsrett (selv om jeg var bedre kvalifisert på papiret). Til slutt ga jeg opp og søkte meg til en nabokommune, hvor jeg raskt fikk jobb. Har ikke orket å søke på jobber i hjemkommunen i ettertid, og nå jobber jeg i staten. Har vært med på å ansette mange i de ulike jobbene mine, og korte hull i cv-en har sjelden vært noe problem, så lenge det kan forklares.

Hvor vanskelig det er å bli ansatt kommer nok også an på hva man er utdannet som. Sykepleiere, lærere og barnehagelærere har sjeldent store problemer med å få jobb her.

Anonymkode: a4d21...71f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 9.49):

Hos oss ønsker leder helst at nye folk blir ansatt i vikariat først. Faste stillinger går nesten alltid til en som allerede er vikar (og har vist seg å være god).

Anonymkode: 7cd28...52b

Dette er ulovlig. Det må være en reell midlertidig stilling for at en midlertidig stilling skal lyses ut. Man kan ikke gjøre den midlertidig for å bare teste ut folk.

Anonymkode: 04e85...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at det er mange godt kvalifiserte søkere på de stillingene jeg lyser ut.

På siste jeg hadde ute nå, var det 79 søkere som var kvalifisert i henhold til de formelle kompetansekravene.

Anonymkode: ceb59...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...