Gå til innhold

Piggdekk ca 1.okt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i Lier (Drammen/Asker), skal på Golsfjellet i høstferien. Har opplevd is og snø der opp mot hytta. Har tidligere hatt piggfri vinterdekk og da byttet til disse før jeg drar til fjells i høstferien. Nå har jeg kjøpt meg piggdekk. Er det i det heletatt lov å kjøre med piggdekk før 1. Nov? Kjenner usikkerhet med å kjøre opp med sommerdekk. Barn og hund i bilen.

Anonymkode: 871d1...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal velge dekk etter forholdene. Så skal du på fjellet hvor det er glatt er det lov til å kjøre med pigg før fristen. 

Anonymkode: fac20...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man skal velge dekk etter forholdene. Så skal du på fjellet hvor det er glatt er det lov til å kjøre med pigg før fristen. 

Anonymkode: fac20...161

Takk, jeg vet jo ikke om det er glatt før jeg kommer dit, men erfaringsmessig kan det plutselig komme på.. skal jo etter fjelltur i høstferien kjøre til og fra jobb, hvor det nok ikke er glatt. Har jeg da fortsatt lov å kjøre med piggdekk? Jeg kan jo ikke bytte tilbake til sommerdekk for et par ukers bruk?

Anonymkode: 871d1...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk, jeg vet jo ikke om det er glatt før jeg kommer dit, men erfaringsmessig kan det plutselig komme på.. skal jo etter fjelltur i høstferien kjøre til og fra jobb, hvor det nok ikke er glatt. Har jeg da fortsatt lov å kjøre med piggdekk? Jeg kan jo ikke bytte tilbake til sommerdekk for et par ukers bruk?

Anonymkode: 871d1...6f0

Å bytte dekk tar ikke lange tiden, å bytte tilbake lar seg fint gjøre, og skal gjøres om en ikke har behov for piggdekk utenom perioden der piggdekk kan benyttes. Se https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/

Alternativet er piggfrie vinterdekk. De kan benyttes hele året, selv om det ikke er anbefalt. 

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk, jeg vet jo ikke om det er glatt før jeg kommer dit, men erfaringsmessig kan det plutselig komme på.. skal jo etter fjelltur i høstferien kjøre til og fra jobb, hvor det nok ikke er glatt. Har jeg da fortsatt lov å kjøre med piggdekk? Jeg kan jo ikke bytte tilbake til sommerdekk for et par ukers bruk?

Anonymkode: 871d1...6f0

Hvorfor kan du ikke bytte tilbake til sommerdekk? Det tar et øyeblikk 

Anonymkode: 59a99...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å bruke hodet og skifte når man skal på fjellet og over fjelloverganger. Jeg hadde ikke skifta tilbake til sommerdekk hvis jeg la på vinterdekk 1. oktober. Kunne jo hende jeg skulle over fjellet igjen. Og ellers har jeg annet å gjøre enn å skifte fram og tilbake med dekk

Anonymkode: 3e038...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor i Lier (Drammen/Asker), skal på Golsfjellet i høstferien. Har opplevd is og snø der opp mot hytta. Har tidligere hatt piggfri vinterdekk og da byttet til disse før jeg drar til fjells i høstferien. Nå har jeg kjøpt meg piggdekk. Er det i det heletatt lov å kjøre med piggdekk før 1. Nov? Kjenner usikkerhet med å kjøre opp med sommerdekk. Barn og hund i bilen.

Anonymkode: 871d1...6f0

Bilen skal spes etter forholdene. Men er været som nå når du kjører opp, så har du ikke lov å kjøre med biggdekk.tilsier værforholdene at det er is og holde eller små når du kommer til fjells så er piggdekk valget du gjør. 
Om du blir stoppet så er det værforholdene der du er eller oppgir at du skal som avgjør bot eller ikke. 

Anonymkode: 93a73...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bilen skal spes etter forholdene. Men er været som nå når du kjører opp, så har du ikke lov å kjøre med biggdekk.tilsier værforholdene at det er is og holde eller små når du kommer til fjells så er piggdekk valget du gjør. 
Om du blir stoppet så er det værforholdene der du er eller oppgir at du skal som avgjør bot eller ikke. 

Anonymkode: 93a73...c50

Det skal være maks sure politi for å få bot for piggdekk på fjellet 1.oktiber. Is om natta er veldig sannsynlig. 

Anonymkode: 3e038...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter til pigger i slutten av sept. Is i en sving om natta der jeg bort fra sept av. Aldri fått trøbbel 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal være maks sure politi for å få bot for piggdekk på fjellet 1.oktiber. Is om natta er veldig sannsynlig. 

Anonymkode: 3e038...816

Det kan vi være enige om, men verken du eller jeg er politi, og ts skal fra lavlandet og opp på fjellet. 
 

Anonymkode: 93a73...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bytte tilbake til sommerdekk? Det tar et øyeblikk 

Anonymkode: 59a99...443

Ikke alle som greier å gjøre det på en halvtime.

Anonymkode: cbc50...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan vi være enige om, men verken du eller jeg er politi, og ts skal fra lavlandet og opp på fjellet. 
 

Anonymkode: 93a73...c50

Og poenget ditt var..?

Anonymkode: 3e038...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...