AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #1 Skrevet 20. september 2024 Vi har kjøpt et hus vi skal overta i mars neste år. Da vi har høy belåningsgrad lurer vi på om vi skal binde renta i tre år, for sikkerhetens skyld. Er det flere som vurderer det samme? Og har dere vurdert kombinert eller kun fastrente? Anonymkode: c66e7...4fa
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #2 Skrevet 20. september 2024 Tåler dere å betale mer enn det dere får bundet renta for? Det er jo det viktigste her. Det er vanskelig å "slå banken", men dersom dere overhodet ikke kan betale mer enn 10.000 i måneden i rente feks., så vil det jo være bedre for dere å binde dere på 10.000 enn å ha flytende rente på 9000 og bare krysse fingrene for at den aldri går opp. Kan dere eventuelt være "deres egen forsikring"? Hvis dere får 9000 i måneden i renter og kan tåle 10.000, klarer dere da å legge av den tusenlappen i mellomlegg til eventuelle renteøkninger? Eller blir den med i dragsuget av månedlige utgifter uansett? Anonymkode: e3f21...087 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #3 Skrevet 20. september 2024 Både Nordea og DNB har et tilbud om fast rente som er 1,25% under flytende rente, ca. 4,34% med 3 års bindingstid. Jeg synes det er et bra tilbud og vil ta tid til at flyttende rente kommer så langt ned. Anonymkode: 2b61e...744 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #4 Skrevet 20. september 2024 Jeg ville ikke bundet renten på - tilsynelatende - rentetopp. Jeg bandt når styringsrenten var på bunn og levde godt med det i tre år, nå hadde jeg absolutt ikke gjort det. Anonymkode: 27d30...8f7 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #5 Skrevet 20. september 2024 Denne tråden var ikke dum… Vi har nominell rente på 5,49, så det kan fort være at man tjener på å binde i 3 år til 4,34% Norges Bank har antydet at renten vil begynne å settes ned gradvis fra første kvartal 2025. Prognosen indikerer at renten vil kunne nærme seg et nivå på rundt 3 % innen 2026–2027, avhengig av utviklingen i inflasjonen og den økonomiske situasjonen. Så hvis prognosene stemmer vil boligrenten ligge på ca 4%. Anonymkode: 42f0d...6f0
Traktor Skrevet 20. september 2024 #6 Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har kjøpt et hus vi skal overta i mars neste år. Da vi har høy belåningsgrad lurer vi på om vi skal binde renta i tre år, for sikkerhetens skyld. Er det flere som vurderer det samme? Og har dere vurdert kombinert eller kun fastrente? Anonymkode: c66e7...4fa Dere kan vel uansett ikke binde renta før overtakelse? Mye kan skje på 6 måneder!
Annaanonym Skrevet 20. september 2024 #7 Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan dere eventuelt være "deres egen forsikring"? Hvis dere får 9000 i måneden i renter og kan tåle 10.000, klarer dere da å legge av den tusenlappen i mellomlegg til eventuelle renteøkninger? Eller blir den med i dragsuget av månedlige utgifter uansett? Dette tipset hadde jeg helt glemt, tusen takk. Egen «rentekonto». Vi har sparekonto i lunarbank (4,5% fra 1 krone opptil 1 million), veldig fornøyd med de. Traktor skrev (11 minutter siden): Dere kan vel uansett ikke binde renta før overtakelse? Mye kan skje på 6 måneder! Det er sant. Håper rentene går raskere ned enn antatt 😅
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #8 Skrevet 21. september 2024 Hører folk alltid si "det er vanskelig å slå banken". Det er ikke vanskelig i det hele tatt i disse usikre tider. Jeg har hatt fastrente i 10 år langt under renten i dag. Dette visste jeg at jeg ville tjene på, fordi jeg forstår hva som skjer og hvilken ustabile tider vi lever i. Bankene tar mer feil enn dem tar rett, så det betyr at en hvilken som helst person som tar 50/50 rett/galt vil vanligvis ha større sannsynlighet for å gjøre det bedre enn bankene. Anonymkode: 76a53...e1e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #9 Skrevet 21. september 2024 Annaanonym skrev (14 timer siden): Dette tipset hadde jeg helt glemt, tusen takk. Egen «rentekonto». Vi har sparekonto i lunarbank (4,5% fra 1 krone opptil 1 million), veldig fornøyd med de. Det er sant. Håper rentene går raskere ned enn antatt 😅 Tviler på at rentene skal ned. Det viktigste agendaen er å tvinge mellomklassen ned i knestående. Hvis du har fulgt med i timen. Anonymkode: 76a53...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #10 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tviler på at rentene skal ned. Det viktigste agendaen er å tvinge mellomklassen ned i knestående. Hvis du har fulgt med i timen. Anonymkode: 76a53...e1e Joda, rentene skal ned. USA kuttet jo 0.5 sist og vi følger etter, men blir nok av de siste i Europa siden valutaen vår er så skakkjørt. Det er bare å se historisk på det. Nå går alt til h.. i makroøkonomien. Fastrenteavtaler har allerede begynt å falle igjen. Anonymkode: 8b827...014 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2024 #11 Skrevet 21. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hører folk alltid si "det er vanskelig å slå banken". Det er ikke vanskelig i det hele tatt i disse usikre tider. Jeg har hatt fastrente i 10 år langt under renten i dag. Dette visste jeg at jeg ville tjene på, fordi jeg forstår hva som skjer og hvilken ustabile tider vi lever i. Bankene tar mer feil enn dem tar rett, så det betyr at en hvilken som helst person som tar 50/50 rett/galt vil vanligvis ha større sannsynlighet for å gjøre det bedre enn bankene. Anonymkode: 76a53...e1e Dette ble bare flaut. Anonymkode: 86b3e...6df
rotekopp1989 Skrevet 21. september 2024 #12 Skrevet 21. september 2024 Jeg bandt renten for litt siden. Ikke for å "slå banken", men fordi jeg trenger å ha en forutsigbarhet med rentekostnader en stund fremover. Jeg er alene og har høy belåningsgrad, og følte jeg er sårbar for økte rentekostnader, og valgte derfor å binde renten for 3 år. Forhåpentligvis er renten lavere når fastrenteavtalen går ut, og pengene jeg sparer underveis på lavere rente brukes til å bygge opp en buffer, samt settes i fond. 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #13 Skrevet 22. september 2024 Jeg bandt renten til 2,75% og har det enda i noen år. Hadde ikke bundet renta nå hvis jeg hadde hatt flytende. Anonymkode: e7f38...0d5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #14 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 20.04): Jeg ville ikke bundet renten på - tilsynelatende - rentetopp. Jeg bandt når styringsrenten var på bunn og levde godt med det i tre år, nå hadde jeg absolutt ikke gjort det. Anonymkode: 27d30...8f7 Jeg og! Bandt halve lånet mitt (600K) under corona (mai 2020) for 5 år og har brukt de siste 4 årene til å betale ned den flytende delen (600K). Ble ferdig å nedbetale på fredag, alt av skattepenger, feriepenger, og andre ekstra inntekter har gått til å nedbetale. Nå er jeg ferdig og skal spare opp en buffer slik at når bindetråden på den andre lånet er over kan jeg gjøre en større innbetaling. Å binde renten handler om å ha oversikt og forutsigbarhet. En kan legge en god plan for nedbetaling og fremtiden. Du trenger ikke binde hele lånet, og du trenger heller ikke binde det for lenge om gangen. Verden kan endre seg på få år (som vi vet) men det går ann å sikre seg mot de verste svingningene. Anonymkode: 299cb...88e 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #15 Skrevet 22. september 2024 BindeTIDEN, ikke bindetråden.. Anonymkode: 299cb...88e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #16 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og! Bandt halve lånet mitt (600K) under corona (mai 2020) for 5 år og har brukt de siste 4 årene til å betale ned den flytende delen (600K). Ble ferdig å nedbetale på fredag, alt av skattepenger, feriepenger, og andre ekstra inntekter har gått til å nedbetale. Nå er jeg ferdig og skal spare opp en buffer slik at når bindetråden på den andre lånet er over kan jeg gjøre en større innbetaling. Å binde renten handler om å ha oversikt og forutsigbarhet. En kan legge en god plan for nedbetaling og fremtiden. Du trenger ikke binde hele lånet, og du trenger heller ikke binde det for lenge om gangen. Verden kan endre seg på få år (som vi vet) men det går ann å sikre seg mot de verste svingningene. Anonymkode: 299cb...88e Godt jobba! ville bare gi deg litt skryt. Anonymkode: fc6ca...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #17 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hører folk alltid si "det er vanskelig å slå banken". Det er ikke vanskelig i det hele tatt i disse usikre tider. Jeg har hatt fastrente i 10 år langt under renten i dag. Dette visste jeg at jeg ville tjene på, fordi jeg forstår hva som skjer og hvilken ustabile tider vi lever i. Bankene tar mer feil enn dem tar rett, så det betyr at en hvilken som helst person som tar 50/50 rett/galt vil vanligvis ha større sannsynlighet for å gjøre det bedre enn bankene. Anonymkode: 76a53...e1e Men før korona rentene så har jo fastrente alltid vært høyere enn flytende rente så her tror jeg nesten du er nødt til å forklare deg noe dypere om noen i det hele tatt skal forstå hva du mener. Selv skal jeg være såpass ærlig at jeg må innrømme at jeg ikke er synsk, så ikke helt på høyde med deg der må jeg si, men forsøker å tenke noe logisk. Gikk bare for fastrente i 2020 med den logikken jeg satt med var; jeg har dårlig råd og hva skjer om rentene stiger til værs? Hvor langt ned kan egentlig renta gå? En får vel ikke «gratis» lån? Det som er nå er koronarenter. Tittet på historiske renteoversikt og fant ut at her kan jeg få så lav fastrente som er på høyde med den laveste flytende renta (gjennom tidene). Var i den «heldige» situasjonen at jeg kunne gå for 20år, noe jeg også valgte. Tok høyde for minimum en rentesprekk i løpet av den tiden. Her sammenlignet jeg med flytende rente på et lån hvor det ikke er mulighet for å nedbetale raskt uansett, for det er slik situasjonen er akkurat her. Fant ut at dette faktisk var noe jeg attpåtil kunne tjene på. Om jeg skulle tape noe så ville det være minimalt. Her var jeg i det minste sikret og ga meg den tryggheten jeg ville ha. Andre har sikkert meninger om hva annet jeg burde ha gjort, noe jeg allerede har fått hørt mange ganger. En ting vet jeg og det er at dette klarer jeg faktisk, så sover jeg godt om nettene i tillegg. Tenkte en god del på lånet og det var en byrde som lå der, tenk om atte hvis om atte… Jeg begynte allerede å se på fastrente i 2018 da jeg tok opp lånet. Vurderte det flere ganger og er faktisk glad jeg klarte å holde ut. Så for meg var det ingen tvil hva jeg skulle gjøre i 2020. En kan jo faktisk ikke sammenligne epler og motorsykler. Bortsett fra hva som vil bringe en lengst. Hadde jeg vært døden nær av sult ville kanskje et eple bringe meg lenger enn en motorsykkel. Hadde kun valgt fastrente i dag hvis jeg ikke hadde hatt råd til noe særlig renteøkning. At du har hatt lavere fastrente i 10år enn det renta ligger på i dag vil jo ikke si det samme som at du har slått banken? Anonymkode: 5d2d2...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #18 Skrevet 22. september 2024 Det blir mange rente kutt etterhvert. Nei jeg hadde ikke bundet renta. Anonymkode: d05ad...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #19 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det blir mange rente kutt etterhvert. Nei jeg hadde ikke bundet renta. Anonymkode: d05ad...9d8 Men tilbudene fra Nordea od DNB på fastrente tilsvarer allerede ca. 5 rentekutt. Differansen mellom flyttende og fastrente er over 1%, så det er ikke så dum å binde renta, mtp at renta vil aldri tilbake til samme nivå som den var før korona. Anonymkode: 2b61e...744 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #20 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det blir mange rente kutt etterhvert. Nei jeg hadde ikke bundet renta. Anonymkode: d05ad...9d8 Med de rentene jeg har sett hos in bank nå så utgjør fastrente en reduksjon på 1,75. Altså 7 rentekutt. Om de så kommer 4 neste år, og tre året etter så skal det litt til å tape på dette i løpet av de første årene, siden rentebanen til Norges bank tilsier 7 rentekutt ut 2027. (jeg tror fortsatt ikke at rentekuttene vil komme så fort. ) Anonymkode: a4d1d...65f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå