Gå til innhold

Leger som ikke håndhilser, er det vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vasker ikke norske leger hendene mellom pasienter? Æsj!

Anonymkode: bf44f...9a2

Jo, selvsagt 

Anonymkode: 4fded...a45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Etter Coronapandemien, har helsepersonell blitt oppfordret til å slutte å håndhilse på pasienter, fordi dette kan spre smitte, begge veier. Har su ikke fått denne endringen med deg? 

Anonymkode: 3887f...474

Men nå er vel covid over?

Jeg er heller ikke spesielt glad i håndhilsing men gjør det i situasjoner det blir forventet av meg. Hvis det ikke er legen som er uhøflig, men bare nye tider er bra for meg:)

Anonymkode: a81c3...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om pasienten har skabb? 🤮
Synes det er best å unngå unødvendig kontakt. Har ingenting med høflighet å gjøre.

Anonymkode: e6d61...e8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevd noen som håndhilser og noen som ikke gjør det. Jeg foretrekker å ikke gjøre det. Det holder med hei og navn. 

Anonymkode: f0904...299

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, skikkelig frekt å ikke smitte andre, sant....? (ironisk)

Hvorfor er det ikke skikkelig hilsen hvis man ikke tar hverandre i hånden?

Anonymkode: cf6f5...ba6

Jeg synes det er en ordentlig måte å hilse på. Å bare si navnet sitt og knapt nok det er bare latskap synes jeg. Dette er min mening og jeg ser andre er uenige. Det er greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble det slutt på etter pandemien, og takk gud for det! 

Jeg har gått mye til leger og merket endringen godt. 

Anonymkode: 22564...07f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke opplevd at leger har håndhilst (i alle fall ikke på mange år), har bare tenkt at det er av smittevernshensyn? 

Kjedelig å måtte vaske/sprite hendene ørti ganger ekstra på en dag, bare pga håndhilsing..

Anonymkode: dc04c...a79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er heller ikke spesielt glad i håndhilsing men gjør det i situasjoner det blir forventet av meg. Hvis det ikke er legen som er uhøflig, men bare nye tider er bra for meg:)

Covid over? 😂 Pandemien er over. Covid har alltid eksistert og vil alltid eksistere. 

Anonymkode: 22564...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege og prøvde å unngå håndhilsing. Blir nok av håndvask allerede.. 

Vasker ikke hender mellom pasienter hvis det ikke har vært fysisk kontakt eller undersøkelse. Mange jeg bare snakker med

Anonymkode: 678bc...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har aldri håndhilst.

han sier hei og holder opp døren for meg når jeg går inn å setter meg.

Anonymkode: 698b7...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legevakt og akuttmottak nylig - to av tre leger og en av en håndfull sykepleiere håndhilste. Jeg trodde det hadde forsvunnet med pandemien og ble litt overrasket, men setter egentlig pris på at de gjør det - det oppleves som en mer "ordentlig" måte å hilse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege mener jeg håndhilste frem til korona, men tror ikke han gjør det lengre. Han sluttet å håndhilse på meg for mange år siden når jeg begynte med krykker. Han var av de som kunne håndhilse på vei ut døren også. Hørt han si at det er bedre å la være pga smitte, noe jeg er helt enig i. Fastleger er jo oppi enormt mye, og selv om jeg vet min er nøye med håndhygiene, så er det jo mye de tar i hele tiden. 
Mye i helsevesenet har blitt mer kontaktløs etter korona og det går helt fint 🤓 Har en spesialist jeg treffer innimellom som også har sluttet med håndhilsingen. 
Helsepersonell tar jo i en om det er behov for det, og det gjør meg ingenting, men er glad jeg slipper håndhilsing. Litt praktisk med krykker noen ganger 🤪🫣 Får noen klemmer da når det er nødvendig, og jeg er glad for at det er mer mulig nå. 

Anonymkode: b2691...b61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i psykisk helsevern og håndhilser ikke. Det sluttet jeg med under korona og det var vært et bevisst valg å ikke begynne igjen. Presenterer meg likevel ordentlig med navn. Jeg jobber på kontor og er gjerne innom tastaturet mellom at en pasient kommer og går, så uavhengig av hvor ofte jeg vasker hendene mellom pasienter, er det mange punkter hvor jeg tar på ting. 

Anonymkode: 7c90c...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare snakke for meg selv, men jeg håndhilser ikke lenger på pasienter hvis ikke pasienten veldig tydelig tar initiativ til å håndhilse. De ytterst få som gjør det, håndhilser jeg på som om det var 2019. Ellers prøver jeg bare å holde god øyekontakt, særlig i starten av konsultasjonen, for å opprette kontakt/en god behandlingsrelasjon. 

Anonymkode: 2e526...ff1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra august i år:

https://www.nrk.no/nyheter/faerre-leger-handhilser-etter-koronapandemien-1.17005859

Sitat

– Håndhilsing i helsetjenesten er et uhensiktsmessig ritual med potensielt dødelig utgang. Vi må ta vare på praksis og erfaringer fra covid-19-pandemien og etablere en ny hilsekultur uten utveksling av håndtrykk, skriver overlege Arne Broch Brantsæter

Anonymkode: 5326b...8b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, covid er ikke over! Har du ikke fulgt med i nyhetene? Det var et oppsving med covid i sommer, og mer blir det nok nå utover høst og vinter, når vi omgås tettere igjen og er mer inne.

Ingen av de fastlegene jeg har hatt de siste 8 årene (samme legekontor, men utskiftning av leger, totalt 4) har håndhilst. Vi sier hei og nikker til hverandre og smiler, det holder. Ingen grunn til å gripe hverandre i hendene og overføre potensiell smitte. Hvorfor skal vi ha kroppskontakt med alle mulige folk bare fordi vi hilser?

Det får vi spare til litt mer høytidelige anledninger, eller situasjoner der det er påkrevd. Hvis det er noen sånne nå til dags?

Anonymkode: a652c...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, covid er ikke over! Har du ikke fulgt med i nyhetene? Det var et oppsving med covid i sommer, og mer blir det nok nå utover høst og vinter, når vi omgås tettere igjen og er mer inne.

Ingen av de fastlegene jeg har hatt de siste 8 årene (samme legekontor, men utskiftning av leger, totalt 4) har håndhilst. Vi sier hei og nikker til hverandre og smiler, det holder. Ingen grunn til å gripe hverandre i hendene og overføre potensiell smitte. Hvorfor skal vi ha kroppskontakt med alle mulige folk bare fordi vi hilser?

Det får vi spare til litt mer høytidelige anledninger, eller situasjoner der det er påkrevd. Hvis det er noen sånne nå til dags?

Anonymkode: a652c...e71

Fastlegen min hilser på alle nye pasienter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 11.05):

Jeg var hos en revmatolog som ikke tok initiativ til å håndhilse. I dag var jeg hos psykiater som heller ikke gjorde det, bare presenterte seg med navn.

Er det noe jeg bør reagere på, eller er dette helt normalt i våre tider?

hvorfor skal man håndhilse på en lege for ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...