Gå til innhold

Har fått en følelse av at jeg ble utsatt for en form for seksuelle overgrep i ungdomsårene, noen tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvordan jeg skal få formulert meg på en ryddig måte, da det for øyeblikket er helt kaos i hodet mitt. Og jeg er usikker på om jeg egentlig  har noen spørsmål, eller om jeg kun er ute etter andres betraktninger eller erfaringer.

De siste ukene har jeg gått rundt med en ekkel følelse av at jeg kanskje er blitt utsatt for en del ting som ikke var helt greit i forholdet jeg var i som ungdom. Det virker helt merkelig at dette skal komme opp, nå nesten 20 år senere. Men det ligger som en gnagende uro hos meg. Ikke fordi jeg ønsker å gjøre noe stort ut av det hele, men fordi jeg trenger å vite for egen del.

Jeg var i forhold i 3 år med denne mannen, i årene før jeg var 20 år. Det har vært hendelser som jeg vet ikke var greit. Blant annet at han ved et tilfelle tok kvelertak på meg under en krangel, og jeg oppriktig trodde min siste time var kommet. Han var også veldig kontrollerende, og fikk meg til å tro at jeg ikke var verdt noe uten han. Disse tingene er konkret, og noe jeg har jobbet med og kommet meg ut av.

Det som har kommet til meg de siste ukene er en fornemmelse eller følelse av at jeg kanskje jevnlig også ble utsatt for en form for seksuelle overgrep. Ikke på en måte slik måte at jeg er overfalt og blitt tvunget til sex. Men ved at jeg ikke turte å si nei, og at jeg gjentatte ganger over flere år ble matet med hva som var forventet i et forhold, at det i skal være sex helst hver dag. I det siste har jeg fått noen minner om hvordan jeg har ligget helt apatisk og ventet på at vedkommende skulle få gjort seg ferdig. 

I dag er jeg gift med en fantastisk mann, og har vært det i mange år. I begynnelsen brukte han mye tid på å trygge meg, lære meg å si nei og korrigere meg alle gangene jeg sa unnskyld for ting som ikke var noe å unnskylde. Ut i fra hvordan han behandlet meg i starten, hadde jeg nok med meg en hel del bagasje. Og mulig han har skjønt mye mer enn jeg har fortalt. Vi har et godt sexliv, men jeg takler ikke forventinger om sex.

Har ikke egentlig noen konkrete spørsmål, men ønsker andres tanker om dette. Noen som har erfaringer de kan dele?

 

Anonymkode: b6a58...bc6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uvanlig at slikt kommer opp flere år senere tror jeg. Hjernen beskytter seg ved å fortrenge ♥️ kanskje du nå har kapasitet til å takle det og derfor kommer det opp igjen?

Jeg har faktisk en ganske lik historie/erfaring som deg. 
Har alltid husket episoder med vold og trusler om vold, fra et forhold jeg hadde som 17-20 åring. Men mange år etterpå (ca 15) begynte det å komme minner der jeg ligger i sengen med ryggen til mens tårene triller og han trenger inn i meg. Og etterpå at han ville jeg skulle ligge i armene hans å snakke om hvor fantastisk det var. 
Og mange flere minner om samleie og andre seksuelle handlinger jeg godtok eller utførte pga det var forventet og det var det enkleste med tanke på konsekvenser. 

Jeg er som deg sammen med en fantastisk mann nå som virkelig har endret forholdet mitt til seksualitet. Det har gått fra å være noe jeg gir til andre, til å være noe gjensidig man har sammen i kjærlighet og respekt. 

Kanskje du kan snakke med mannen din om dette du nå husker? Han har jo sikkert skjønt at du har opplevd noe. 

Ønsker deg alt godt 🫶🏻 
Heldig du er som har en så god mann nå. 
 

Anonymkode: a76d3...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke uvanlig at slikt kommer opp flere år senere tror jeg. Hjernen beskytter seg ved å fortrenge ♥️ kanskje du nå har kapasitet til å takle det og derfor kommer det opp igjen?

Jeg har faktisk en ganske lik historie/erfaring som deg. 
Har alltid husket episoder med vold og trusler om vold, fra et forhold jeg hadde som 17-20 åring. Men mange år etterpå (ca 15) begynte det å komme minner der jeg ligger i sengen med ryggen til mens tårene triller og han trenger inn i meg. Og etterpå at han ville jeg skulle ligge i armene hans å snakke om hvor fantastisk det var. 
Og mange flere minner om samleie og andre seksuelle handlinger jeg godtok eller utførte pga det var forventet og det var det enkleste med tanke på konsekvenser. 

Jeg er som deg sammen med en fantastisk mann nå som virkelig har endret forholdet mitt til seksualitet. Det har gått fra å være noe jeg gir til andre, til å være noe gjensidig man har sammen i kjærlighet og respekt. 

Kanskje du kan snakke med mannen din om dette du nå husker? Han har jo sikkert skjønt at du har opplevd noe. 

Ønsker deg alt godt 🫶🏻 
Heldig du er som har en så god mann nå. 
 

Anonymkode: a76d3...684

Vondt å lese din erfaring. Det traff meg veldig. Har kommet opp minner om hvordan jeg ligger på ryggen med øynene igjen, tenker på andre ting, mens jeg venter på at det skal være over. Og en følelse av ekstrem avsky, både ovenfor meg selv og alt annet. Denne samme avskyen er kommet opp nå i senere tid da jeg har fått noen lettere seksualiserte meldinger fra en tidligere bekjent. 

Hadde en episode med mannen min for en liten stund tilbake, hvor jeg tror ett eller annet plutselig kom tilbake. Mannen gjorde ikke noe galt altså! Men vi hadde sex på min oppfordring, underveis skjedde det ett eller annet, som gjorde at jeg brått ble distansert. Deretter apatisk og forsvant inn i meg selv. Mannen oppfattet dette umiddelbart, og trakk seg bort. Jeg sa vi kunne fullføre, men det var heldigvis ikke aktuelt for han. Jeg snakket dette bort med at jeg hadde mye å tenke på.

Etter dette har det dukket opp et og annet drypp, uten at jeg klarer å få et helt bilde på det.

Så bra at du også har funnet en bra mann som har vist deg hvordan seksualitet skal være.

Kan godt være du har rett, at jeg nå har kapasitet.

Har tenkt på å snakke med mannen om dette, men synes det er veldig vanskelig siden jeg ikke vet hva som har skjedd. Samtidig er det veldig grove anklagelser å slenge ut om eksen, som bor i samme nærmiljø som oss og som både jeg og mannen treffer på inni mellom i forbindelse med jobb.

Takk! Ønsker deg også alt godt.

TS
 

 

Anonymkode: b6a58...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...