Gå til innhold

Normalt at barn er så mye syke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi hadde svært lite sykdom da barna startet i barnehagen. Etter koronaen derimot har vi hatt mye sykdom. Barna er nå 10 og 13 år, og vi har aldri hatt i nærheten av så mye sykdom tidligere. Trodde det skulle bli roligere dette skoleåret, men har allerede hatt 2 runder med virus. Håper vi snart har fått herdet immunforsvaret igjen.

Anonymkode: 6030a...f04

Samme her, vi har hatt utrolig lite sykdom før korona. Etter oppstart på ungdomsskolen nå så har vi allerede hatt to runder med sykdom på en måned.

Anonymkode: 33f88...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er i en liten barnehage (7 på småbarnsavdeling og 18 på storbarnsavdeling). Det er fryktelig lite sykdom. Vår på snart 2 startet i desember i fjor, og jeg kan vel telle på en hånd hvor mange sykedager vi har hatt til nå. Har et inntrykk av at de er flinke med hygienen i barnehagen, i tillegg er folk generelt flinke til å holde barn som først har blitt syke hjemme, som igjen fører til totalt sett få smitteutbrudd. 
Mitt generelle intrykk er at det er mer sykdom jo større barnehagen er. Ei venninne har barn i en større barnehage, hun snakker om at ungen er syk til stadighet. 

Anonymkode: 3c455...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig 

Jeg har tre barn under 5 år. De er syke så å si hele tiden fra høst til vår! Jeg er nesten ikke på jobb pga dette. 

Anonymkode: cc610...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt barn er brukt opp for lenge siden her og idag kom lillebror hjem fra bhg med stygg hoste og feber 🙈 Jeg prøver jobbe og bruker mye skjerm for å komme gjennom dagene uten å måtte ta ferie/ulønnet. Siden januar har vi vært gjennom spysjuka, streptokokker, vannkopper, mykoplasma og gudene vet hva som kom hjem idag. 10 sykedager pr forelder er en vits.

Anonymkode: 80703...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut synes jeg.

Hvor gammel er han og hvor gammel var han da han begynte i bhg? Hvor lange dager har han?

Barn som opplever mye stress får et nedsatt immunforsvar. Det går hardest utover de minste, som også er grunnen til at de ofte er syke på småbarnsavdelingen.

Anonymkode: f7013...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så vi enorm forskjell avhengig av hygienen. I barnehager hvor de har skikkelig håndhygiene og opprettholder karantenetidene er det veldig lite sykdom. I andre barnehager med dårlig håndhygiene og manglende/ikke eksisterende karantener er det helt enormt. Flere jeg kjenner hadde mellom 100 og 150 dager med syke barn i fjor og forfjor (1-åring og 5-åring i forskjellige familier, men samme barnehage). Vi hadde mye sykdom vi også, men det var under 14 dager.

Anonymkode: 46f82...9e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 7.16):

Sønnen vår var syk "hele tiden" Første året i barnehagen. Misforstå meg rett, jeg var absolutt forberedt på sykdom, men det tok virkelig helt av. Han var mer hjemme enn i barnehagen og var alltid syk i minst en uke når han først ble syk. Alle rundt meg med barn på samme alder har ikke vært i nærheten av å ha så mange sykdomsdager som oss. Et par av vennene mine har TO sykedager hele første halvåret i barnehagen. 

Jeg var delvis sykemeldt i vinter/vår og hadde det ikke vært for det så hadde alle omsorgsdagene våre vært brukt opp innen utgangen av februar. 

Jeg visste det var dyrt å ha barn, men var ikke forberedt på å måtte ha ukesvis av ulønnet permisjon eller bruke alle feriedagene på sykt barn. Vi tok det opp ned legen og spurte om muligheten til å få utvidet omsorgsdager, men skjønte at det kun er for barn som er kronisk/alvorlig syke. Han sa også at barna er mest syke det første året i barnehage og at vinteren er verst som så mange andre kunne trøste oss med, men nå står vi her to måneder inn i barnehageåret og sønnen vår er syk for femte gang. Begynner å bli lei av at folk lover oss at ting skal bli bedre når det åpenbart ikke stemmer for vår lille gutt. 

Han var syk to uker i august og 1,5 uke i september og nå er han syk igjen... Jeg er ikke lenger sykemeldt, vi har ikke familie I byen til å hjelpe oss. De er relativt ofte på besøk så innimellom kan de bistå, men ikke nok. Vi har et par omsorgsdager igjen i år, men de ryker sannsynligvis neste uke. 

I tillegg til å være syk hele tiden har han melkeallergi og umoden tarm som fører til at han ofter er plaget med magen. Synes aldri det går en uke uten at han er plaget med noe.

Nå har vi nettopp funnet ut at venter barn nummer to og jeg begynner å bli litt stressa for hvordan dette skal gå. Vi har virkelig ikke råd til å gå i ulønnet permisjon i ukesvis. Prøvde å lese om dette og ble usikker, får man dobbelt så mange dager når man har to barn? Eller er det fremdeles bare 10 dager per forelder?? Begynner faktisk å lure på om vi ikke burde ha to barn..

Anonymkode: fab85...292

Har barnet melkeallergi, allergi mot laktose eller proteiner i melken? Hvordan er dette påvist? 

Når et barne r allergisk mot en ting, altså det man kaller for en atopiker = er enten allergisk, har astma, eller atopisk eksem, enten hver for seg eller en kombinasjon av disse tre, så er barnet og mennesket mer sensitiv for å reagere på andre allergener både i luften, i tøy, i matvarer M.m. Når atopikere får en luftveisinfeksjon, så får de ofte dette «tyngre» enn en ikke atopiker. 

En annen faktor man aldri skal undervurdere er inneklima. Både hjemme og i barnehagen. Dårlig inneklima gir ofte og oftere luftveisinfeksjoner og tyngre infeksjoner som varer lengre. Kan lokalene til bhg være årsaken? Var han like mye syk før han begynte i bhg? Hvor plukker han eventuelt med seg smitte fra? Mange andre som sender syke barn i hans bhg? Eller er smitte noe han ikke plukker opp? 

Påkledning på atopisk barn er og en viktig faktor. De bør verken være for varme eller for kalde, og heller ikke gå med fuktige eller våte klær. Noe som er vanskelig i barnehagen. 

Litt å tenke over, og løsningen kommer gjerne ikke enkelt. Mage har og god nytte av å ta barna med mye luftveisplager med seg en uke eller til til Gran Canaria i løpet av vinteren, på grunn av det gunstige klimaet der. 

Anonymkode: c53aa...76e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt og min erfaring er at de som sier de har barn som er lite syke, ikke nødvendigvis holde de hjemme om de har dårlig allmentilstand men mener de må ha feber

Anonymkode: ff7a4...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Normalt og min erfaring er at de som sier de har barn som er lite syke, ikke nødvendigvis holde de hjemme om de har dårlig allmentilstand men mener de må ha feber

Barn må gjennom diverse barnesykdommer, vannkopper, RS, covid ++. For vår del kom mye på en gang i år. Sitter og jobber idag slik at jeg kan være hjemme med lillebror imorgen.

Anonymkode: 80703...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på 4 og 6, har faktisk ikke rukket å bruke opp sykt barn dager noen gang. Jeg og samboer har byttet på, men ingen av oss har brukt de opp. Har heller ikke brukt opp antallet egenmeldinger. 

Anonymkode: 29d37...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at en som er våken om natta pga hoste skal holdes hjemme. Gult snør og sliten, holdes hjemme, slapp og orker ikke vanlige ting, holdes hjemme - i tillegg til feber og smittsomme sykdommer.

Vi har cært utrolig heldige, har ikke hatt omgangssyke i hus på over 2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe mye sykdom ellers også, familie og venner er konstant syke. Nå etter covid går det sjelden 2 månder uten en ny runde med ett eller annet for kjempe mange, det som er dumt er at de syke betsnadig dukker opp på døren, så begynner det igjen. 

Verst er julen, vi ligger syke alle mann nærmest vær bidige jul. Før var det aldri sånn. Kunne ønske folk holdt seg hjemme ved sykdom, etter covid virker det som om folk er besatt på å absolutt ikke unngå videre smitte. 

Er nesten redd for å møte tante barnet, for det er så innmari mye sykdom. 

Anonymkode: 867c1...d06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.44):

Jeg mener at en som er våken om natta pga hoste skal holdes hjemme. Gult snør og sliten, holdes hjemme, slapp og orker ikke vanlige ting, holdes hjemme - i tillegg til feber og smittsomme sykdommer.

Vi har cært utrolig heldige, har ikke hatt omgangssyke i hus på over 2 år. 

en som holdes våken om natta med hoste kan ikke alltid holdes hjemme, det er klassisk infeksjonsutløst astma-symptom å ha nattehoste. Da hadde omsorgsdagene vært 2934832 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår første hadde ikke en full uke i barnehagen det første året 🤯

Det var konstant noe sykdom som rammet. Og jeg følte hverdagene var en logistikkabal over hvem som kunne være hjemme når. (Ble rammet av allslags fra vannkopper til ekstremt kraftig rs-virus som utviklet seg til barneastma, pluss selvsagt norovirus og bare diverse annet). 

Gruet meg til nr 2 skulle i barnehagen, hun hadde melkeproteinallergi i tillegg, så så for meg mye magefravær. Men det ble faktisk nesten ingenting fravær på det barnet, den ble nok herdet av storebroren før barnehagestart. 

Anonymkode: 2b13b...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (43 minutter siden):

en som holdes våken om natta med hoste kan ikke alltid holdes hjemme, det er klassisk infeksjonsutløst astma-symptom å ha nattehoste. Da hadde omsorgsdagene vært 2934832 i året.

Det er små barn, ikke roboter. Så lenge barn trenger å bre hjemme, om det er grunnet feber eller mangel på søvn pga hoste, så kommer barnas behov først og de bør være hjemme. 
Jeg har kollegaer som leverer barna om morgenen, og så går de bare å venter på at barnehagen skal ringe fordi de ikke egentlig er i form til barnehagen.. men de vil prøve likevel for å få jobbet litt… det ironiske er at vi bor på et så lute sted at om en kollega sender sitt syke barn i barnehagen eller skole, så kommer det sikkert til å smitte minst to av barna til kollegaer- så alt i alt blir fraværet høyere av det.

Anonymkode: 7ed12...3d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.40):

Hvordan syk er han? Tenker ift melkeallergi. Her viste det seg at barnet hadde hovne mandler , ble operert og har ikke vært særlig syk siden. Før dette var det runde på runde med halsbetennelse, ørebetennelser, forkjølelser med feber…

Allergien påvirket nok en del, for han ble også bedre form etterhvert som melkeallergien kom mer under kontroll. 

Allergier og luftveisproblematikk henger ofte sammen… Har dere fått sjekket / utelukket astma, hovne mandler, væske i ørene osv ? 

Anonymkode: 58e1c...0fb

lajlaj skrev (På 20.9.2024 den 9.51):

Hvordan er han syk da? Er det hoste? For hvis han har melkeallergi og vondt i magen, så har han sikkert fått infeksjonsutløst astma på kjøpet. Det fører til stygg hoste i ukesvis, men de kan fortsatt gå i barnehagen etc. 

Sent svar, har hatt en heftig uke med sykdom som ikke blir bedre. Er helt på felgen av søvnløse netter, hysterisk unge og å prøve å få jobbet litt i tillegg 😨

Mannen min har astma så der har legene fulgt nøye med. Han er i dårlig allmenntilstand, skikkelig grinete, sur og kelngete hele dagen så definitivt ikke i form til barnehagen.

Mandlene har vi ikke sjekket, men tror alt annet mellom himmel og jord har vi sjekket, inkl veske i ørene.

Nå er det snart ikke sykt barn dager igjen så dette blir en dyr høst. Tror seriøst ikke vi har råd til flere barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.58):

Vi hadde 120 ulønnede dager i 2022. Fjernet mandler i fjor, nytt liv nå. 

Anonymkode: 696d3...d27

Hvis vi måtte tatt 4 måneder!! ulønnet permisjon kunne vi ikke betalt husleie/lån eller mat så det håper jeg virkelig vi slipper. Hvis man skal bli nødt til å selge leiligheten sin og gå til fattighuset for å få mat er det noe alvorlig galt med velferdsordningene for småbarnsforeldre..

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 11.01):

Hvor gammel er han?

Min er 2,5 og begynte på sitt andre år i barnehagen 1. august i år. Har ikke vært ordentlig syk ennå i høst men vi hadde en uke med litt hoste og snørr (på hele familien) men ikke så ille at noen måtte være hjemme fra jobb eller barnehage.

Vi var syk noen ganger første barnehageåret men ikke så ille som du beskriver at dere var. Gjennomgående så synes jeg vi voksne ble sykere enn barnet hver gang det var noe sykdom (feks ved omgangssyke en gang og halsbetennelse en gang). Generelt var vi bare borte 1-2 dager noen få ganger og en gang borte litt lenger siden hun fikk brennkopper. Da var formen god men måtte være hjemme pga. smittefaren (hadde på steder som ikke kunne dekkes med plaster og klær)

Hos oss hjalp det nok at barnet var litt eldre ved barnehagestart så hun var litt mer robust. Det er og en ganske liten barnehage, rundt 50 barn fordelt på små- og storebarnsavdelinger. Jeg innbiller meg at det er mer smitte i de større barnehagene bare fordi det er flere barn og folk.

Anonymkode: f41dd...1a0

Han ble to år i sommer. Her er det helt annerledes. Han er kjempedårlig når han først er syk så det er skikkelig krevende å håndtere ham når det står på som verst. I januar var han så dårlig at vi ble sendt i ambulanse til sykehuset. Kjenner at jeg snart ikke har mer å gå på, det er vanvittig slitsomt å ta seg av et sykt barn og i tillegg bekymre seg for økonomien og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis vi måtte tatt 4 måneder!! ulønnet permisjon kunne vi ikke betalt husleie/lån eller mat så det håper jeg virkelig vi slipper. Hvis man skal bli nødt til å selge leiligheten sin og gå til fattighuset for å få mat er det noe alvorlig galt med velferdsordningene for småbarnsforeldre..

Han ble to år i sommer. Her er det helt annerledes. Han er kjempedårlig når han først er syk så det er skikkelig krevende å håndtere ham når det står på som verst. I januar var han så dårlig at vi ble sendt i ambulanse til sykehuset. Kjenner at jeg snart ikke har mer å gå på, det er vanvittig slitsomt å ta seg av et sykt barn og i tillegg bekymre seg for økonomien og jobb.

Uff det høres skikkelig kjipt ut :( Her er største utfordringen å ta seg av en "syk" men likevel like aktiv unge mens man selv ligger rett ut og er kjempedårlig... All medfølelse til dere ❤️ Tror jeg ville bedt om litt mer utredning eller noe synes det høres litt verre enn normalt ut..

Anonymkode: f41dd...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 13.22):

Det er jo vanlig med opptil ti luftveisinfeksjoner på et år for små barn, og så legger man til de tilfeldige feberdagene i tillegg, kanskje et magevirus, osv så blir det klart veldig mye. Jeg forventer en forkjølelse hver måned i alle måneder unntatt sommermånedene, synes det ofte stemmer godt. Men nå har mine blitt litt større, var verre da begge gikk i bhg. Og dessuten er barna som er født under og etter covid mye mer syke, samme gjelder meg selv. Jeg har i alle år unngått smitte med spysyken selv med barn som omtrent har kastet opp i ansiktet mitt, men etter covid har jeg hatt den fire ganger! Helt klart at all spriting og isolering har ødelagt mye av immunforsvaret. Så kan man tenke seg hvor ille det er for barn som aldri rakk å bygge opp noe på forhånd heller. 

Ville bedt legen på nytt om ekstra omsorgsdager, og da spesielt mtp kommentaren rett ovenfor min her, med hun som nevner melkeallergi. 

Anonymkode: 7b85c...698

Har ikke hørt at det er vanlig med ti infeksjoner, men de kan kanskje variere fra barn til barn? For hvis det er vanlig å alltid være syk én uke om gangen så er det jo 10 uker som går med til det, i tillegg til de andre tingene du nevner. Da er det jo ingen som har nok dager å ta av. Her er det aldri kortere enn 4-5-dager med sykdom og gjerne mer enn én uke.

Kan godt hende covid har forverret situasjonen, men da burde de jo økt omsorgsdagene varig, ikke bare under pandemien. Tro hva det koster samfunnet at folk sender halvsyke barn i barnehagen fordi foreldrene ikke har råd til å ta mer ulønnet permisjon.

Har aldri hørt at man får ekstra omsorgsdager ved melkeallergi?

Vi nevnte en gang at vi hadde behov for flere omsorgsdager, men fikk beskjed om at det var for kronisk og alvorlig syke barn. Søkte også om pleiepenger (tror det var det det het) for godt over ett år siden. Fikk nettopp brev om at de ikke hadde svar til oss enda. Det blir jo bare komisk..

Endte med at vi begge ble delvis sykemeldt i rundt 8 måneder fordi vi ikke klarte å få hverdagen til å gå opp med alle mageplagene og søvnløse netter i tillegg til infeksjon på infeksjon på infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 14.50):

Dette vil nok variere veldig fra barn til barn. 

Våre unger er aldri syke *banker febrilsk i bordet*

De er 3 og 6. 

De hadde vannkopper i vår, begge to, og måtte da være hjemme i en uke til koppene var tørket inn. Dette kun pga smittefare, begge to var i storform, null feber, null tegn til redusert allmenntilstand.. 

Men ellers? 

Eldstemann har kanskje vært hjemme 2 dager fra barnehagen, alle de 5 årene han har gått der. 

Minstemann har vært litt mer syk, men altså, han har kanskje hatt to sykedager totalt på to år han også.. (han var mer syk som baby før han begynte i bhg). 

Mens barnet til en venninne (jevnaldrende med mitt eldste barn) er syk støtt og stadig, og da gjerne også minst en uke i strekk. De reddes av at begge kan jobbe hjemmefra, og at ungen deres er sånn som bare ligger og sover når han er syk, så de får jobbet selv om han er syk. 

Søsteren min har en av hver type, en som aldri er syk, og en som får absolutt hver eneste lille basselusk som sniker seg innenfor kommunegrensen. 

Anonymkode: 35307...63d

Ja, jeg har også inntrykket av at det er stor forskjell og at man dermed kan være skikkelig uheldig å tape masse penger fordi man har et barn som er oftere syk enn gjennomsnittet. 

Synes bare vi har vært gjennom nok med heftig kolikk I starten samt melkeallerigen som har ført til søvnløse netter og en skikkelig utilpass liten fyr, hadde vært så deilig å være en av de som i det minste slapp unna noe sykdom. Eller som hadde en rolig fyr som lå og sov når han ble syk.

Den siste uka har vært et mareritt, han har rett og slett vært helt sinnsykt krevende. Sparker og slår, blir sint om jeg sitter ved siden av ham, men klikker om jeg flytter meg. I tillegg til å henge på oss (spesielt meg) som en klegg og ned gråt, hosting og hyling heøe natten. I dag gråt jeg på jobb fordi jeg var så sliten og i morgen er det min tur til å være hjemme med ham igjen. Jeg gruer meg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...