Gå til innhold

Oppskrift med blomkål som ingrediens


Amanlis

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å like blomkål, og etterlyser noen enkle oppskrifter med blomkål i. Gjerne oppskrifter uten så mange rare ingredienser.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomkål- og potetsuppe med ost (4 pers.)

4 poteter

1 løk

2 hvitløksbåter

½ kg blomkål

1 liter hønsebuljong

1-2 dl revet ost

1 ts salt

¼ ts pepper

litt paprikapulver

Del poteter, løk og hvitløk i biter og fres i smør. Del blomkålen i buketter og tilsett sammen med buljong. La koke under lokk ca 10 minutter. Kjør suppen glatt i blender. Rør inn osten og la smelte. Smak til med salt og pepper. Dryss på litt paprikapulver

Blomkålkaker (4 pers.)

1 kg blomkål

½ liter melk

2 egg

1 dl hvetemel

1 ss smør

salt/pepper

Kok blomkålen godt og mos den. Bland i mel, egg, melk og krydder. Stek kakene i smøret. Server med kokte poteter, gulrøtter og smørsaus/smeltet smør.

Farsert blomkål

1 stort blomkålhode

500 g kjøttdeig

1 dl strøkavring

1 dl melk

1 ts salt

1 egg

1 dl vann

½ finhakket løk

1 ts paprikapulver

½ ts pepper

2-3 ss olje

Kok blomkålen i 2-3 minutter. Bland strøkavring og melk og la det svelle ca 10 minutter. Arbeid salt inn i kjøttdeigen. Tilsett brødblandingen, egg, vann, løk og krydder. Legg blomkålen i en ildfast form, og dekk den med farsen. Pensle lett med olje. Stek på nederste rille ved 175 grader i 30-40 minutter. Server med poteter, erter og brun saus.

Blomkål- og ertekarri (4 pers.)

1 grovhakket løk

2 knuste hvitløksfedd

900 g blomkål i små buketter

1 ts malt spisskummen

½ ts malt koriander

½ ts gurkemeie

¼ ts cayennepepper

1 ts garam masala

400 g hermetiske tomater

2,5 dl grønnsaksbuljong

125 g erter

Fres løk og hvitløk mykt i olje. Tilsett blomkål og krudder og stek et par minutter. Tilsett tomater og buljong og kok opp. La småkoke under lokk ca 10 minutter. Tilsett erter og varm opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marstad_*

del blomkål i buketter

stek den sammen med løk og erter

Ha ost over og sett på lokk .

Ferdig når osten er smeltet

Helt konge godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt blomkål med hvit ostesaus og enten skinke i små terninger eller bacon er godt og enkelt.

Gratineres det litt i ovnen blir det enda bedre :sikle:

Og med salat og baguett/brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poteter og blomkål kokes, legges i en form. Hell hvis saus over, strø på litt ost og dryss en ss hel spisskumm over. 180 grader i ovenen til gratengen er gyllenbrun på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kokt blomkål med hvit ostesaus og enten skinke i små terninger eller bacon er godt og enkelt.

Hvordan gjør man det da? Koker blomkålen hel? Skal skinken i sausen? Hva hvis jeg gratinerer blomkålen, hva skal jeg gjøre med sausen og skinken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomkål er meget godt med hvit saus over! Ikke fiskebollesaus! Men du lager den av følgende: maizenamel, litt vann og melk. Etter at du har kokt blomkålen myk heller du sausen over den og drysser gjerne litt muskatkrydder over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften har et par ingredienser som kanskje virker rare, men den er veldig enkel:

1 løk hakkes og surres i litt olje. Tilsett en halv ts gurkemeie, en presset hvitløksfedd, en 1 ts malt koreander, litt salt og pepper. Rør om. Tilsett blomkål i buketter og 1/8 l vann. Rør om. La det koke opp og bland ganske ofte, slik at blomkålen "bytter på" å ligge i sausen. Da det koke/dampe i ca. 15 min under lokk (men rør som sagt i blant). Server med f.eks ris, salat eller med noe indisk inspirert ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette syns jeg er nydelig som tilbehør til kjøtt:

Kok blomkål

Varm opp fløtemelk (ca 3 dl)

Kjør den kokte blomkålen i blender sammen med litt av fløtemelken og spe litt og litt til den får en kremet konsistens. Krydre med salt og pepper. NYDELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Blomkålsuppe er jo både godt og enkelt! :)

Ellers skal jeg gi deg en oppskrift på en god blomkål- og brokkoligrateng:

1 blomkål i buketter

1 brokkoli i buketter

1 lite beger yoghurt naturell

150 g cheddar

2 ts sterk sennep med frø

Kok brokkoli og blomkål mørt i lettsaltet vann.

Bland sammen yoghurt, cheddar og sennep og fordel over grønnsakene i en ildfast form.

Sett i ovnen 10 min på 200 g.

Serveres med lyst brød.

Endret av *Snart medlem*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...