AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Del Skrevet 20. september Dette er litt flaut, så tar det som anonym. Jeg har fullført GK og VG 1 som det het i den tiden, men thats it. Er ung ufør og har en skjult drøm om og bli sykepleier, har funnet ut at man kan ta det i distriktet over 4 år, som er ideelt for min del. MEN hvordan får jeg tatt det siste året jeg mangler? Er 40 år og alene med barn, så kan ikke ta det på vanlig måte, har ikke hode til å ta det som privatist. Er det voksenopplæring som er veien og gå? Anonymkode: dab3b...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 20. september #2 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er litt flaut, så tar det som anonym. Jeg har fullført GK og VG 1 som det het i den tiden, men thats it. Er ung ufør og har en skjult drøm om og bli sykepleier, har funnet ut at man kan ta det i distriktet over 4 år, som er ideelt for min del. MEN hvordan får jeg tatt det siste året jeg mangler? Er 40 år og alene med barn, så kan ikke ta det på vanlig måte, har ikke hode til å ta det som privatist. Er det voksenopplæring som er veien og gå? Anonymkode: dab3b...0f9 Åh nei. Ikke bli sykepleier. Jeg er sykepleier og angrer så jævlig. Lav grunnbemanning, dårlig lønn, samtudighetskonflikter og kjipe ledere. Hold deg unna. Ta deg f.eks. heller en maritim utdanning hvor du kan få mye bedre betalt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 20. september #3 Del Skrevet 20. september Serafin skrev (7 timer siden): Åh nei. Ikke bli sykepleier. Jeg er sykepleier og angrer så jævlig. Lav grunnbemanning, dårlig lønn, samtudighetskonflikter og kjipe ledere. Hold deg unna. Ta deg f.eks. heller en maritim utdanning hvor du kan få mye bedre betalt. Jeg er også sykepleier og elsker yrket Holder på med en masterutdanning nå. Man har veldig mange muligheter som sykepleier. Hvorfor går du ikke videre hvis du er misfornøyd? 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september Sykepleier som elsker yrket her også. Men du kan da ikke bli sykepleier hvis du er ufør?? Anonymkode: 76c04...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september Du må først ta studiekompetanse. Sjekk med en vgs i nærheten av deg om de kjører voksenopplæring på det. Har du helse til å jobbe som sykepleier? Det er tungt. Både fysisk men også mentalt grunnet stress og ansvar. Anonymkode: 84a17...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 21. september #6 Del Skrevet 21. september Fame skrev (På 20.9.2024 den 10.26): Jeg er også sykepleier og elsker yrket Holder på med en masterutdanning nå. Man har veldig mange muligheter som sykepleier. Hvorfor går du ikke videre hvis du er misfornøyd? Så enkelt er det ikke. Hvis du har under C i snitt så er alle masterutdanninger utelukket. Ikke kan du ta opp karakterene og forbedre de heller når man først er ferdig utdannet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 21. september #7 Del Skrevet 21. september Serafin skrev (4 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Hvis du har under C i snitt så er alle masterutdanninger utelukket. Ikke kan du ta opp karakterene og forbedre de heller når man først er ferdig utdannet. Da kan du vel bare svare at du ikke har mulighet på grunn av karakterkrav da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Del Skrevet 21. september Helsevesenet har noen av de tyngste og dårligst betalte jobbene, takket være at folk tror det er greit å sende uinspirerte 18 åringer passe Ola på 90 år med alt det krever av kompetanse. Kvinnedominerte yrker har aldri fått den statusen det fortjener. Jeg mener den jobben og slitasjen man utsetter seg for, fortjener bedre lønn enn politikere eller de som skrur/drar i rør og ledninger. Det er heller ikke mulig å gå til streik, da det blir tvungen lønnsnemnd automatisk. Ingen kan få bedre lønn slik systemet er dannet. Og vi har stort mangel på personell i den offentlige helsesektoren. Ingen gjør noe med systemet, og det blir bare værre for hvert år. Mye snakk, men ingen handling, og du hører om de samme problemene hvert år som om det var hakk i plata. Anonymkode: bbd67...851 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Del Skrevet 21. september Serafin skrev (7 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Hvis du har under C i snitt så er alle masterutdanninger utelukket. Ikke kan du ta opp karakterene og forbedre de heller når man først er ferdig utdannet. Nei alle masterutdanninnger er ikke utelukket om man har under C i snitt, flere tar inn studenter med lavere snitt. Men fordi det er populært med videreutdanning er snittet som regel godt over C, så da er det ikke et evt krav om C som stopper deg, det er det at du har dårlige karakterer. Og det er kun din egen skyld. Det være sagt så var det flere ledige plasser på videreutdanninger i år som ikke ble fylt opp, men folk er ikke villig til å flytte på seg for å få en studieplass, og da kan de ikke klage heller. Jeg er spesialsykepleier med master og liker jobben min veldig godt, så kan absolutt anbefale det til andre. Men ts, hvis studiekompetansefagene er for vanskelig for deg, så er ikke hlyere utdanning nødvendigvis veien for deg å gå. Det er betydelig tyngre enn å ta historie på vgs nivå. Anonymkode: ed136...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 21. september #10 Del Skrevet 21. september men om du er ufør - hvordan har du tenkt til å få til å bli og være sykepleier? Skaff deg jobb som pleieassistent først så ser du 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 21. september #11 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helsevesenet har noen av de tyngste og dårligst betalte jobbene, takket være at folk tror det er greit å sende uinspirerte 18 åringer passe Ola på 90 år med alt det krever av kompetanse. Kvinnedominerte yrker har aldri fått den statusen det fortjener. Jeg mener den jobben og slitasjen man utsetter seg for, fortjener bedre lønn enn politikere eller de som skrur/drar i rør og ledninger. Det er heller ikke mulig å gå til streik, da det blir tvungen lønnsnemnd automatisk. Ingen kan få bedre lønn slik systemet er dannet. Og vi har stort mangel på personell i den offentlige helsesektoren. Ingen gjør noe med systemet, og det blir bare værre for hvert år. Mye snakk, men ingen handling, og du hører om de samme problemene hvert år som om det var hakk i plata. Anonymkode: bbd67...851 De som skrur og drar i ledninger har også en svært tung jobb. Jeg har jobbet med både rør/ledning og sykepleie. Nesten Alle vanlige lønnsmottakere sliter hardt og ender opp med en liten brøkdel til moro. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #12 Del Skrevet 21. september Serafin skrev (På 20.9.2024 den 3.07): Åh nei. Ikke bli sykepleier. Jeg er sykepleier og angrer så jævlig. Lav grunnbemanning, dårlig lønn, samtudighetskonflikter og kjipe ledere. Hold deg unna. Ta deg f.eks. heller en maritim utdanning hvor du kan få mye bedre betalt. Sykepleiere som roper høyt om hvor jævlig det er grunnet dårlig lønn og underbemanning, sørger i hvertfall ikke for flere hender på jobb. Tenker du ikke egnet deg som spl. Forskjellige ledere fins i alle yrker, og lønna et ikke halvgærn i forhold til før. Man er sikret jobb alltid, og har mange jobb muligheter Ts: du kan søke via realkompetanse. Eller ta kontakt med vgs der du bor, de kan hjelpe deg med hva du trenger av fag. Ikke gå dyre veier som sonans, det er ikke nødvendig. Anonymkode: 931e3...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #13 Del Skrevet 21. september Serafin skrev (22 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Hvis du har under C i snitt så er alle masterutdanninger utelukket. Ikke kan du ta opp karakterene og forbedre de heller når man først er ferdig utdannet. Man har et ansvar som student å komme på C og oppover da. D i snitt… da har du såvidt bestått jo Anonymkode: 931e3...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #14 Del Skrevet 21. september Det blir nok utfordrende å studere hvis man ikke har hode til å ta VGS-fag som privatist. Sykepleie krever som de fleste andre bachelorgrader mye egenstudie. Så du bør nok starte med å ta VGS-fagene som privatist uansett, og lære deg å tilegne deg kunnskap på egenhånd. Anonymkode: 212ad...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #15 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man har et ansvar som student å komme på C og oppover da. D i snitt… da har du såvidt bestått jo Anonymkode: 931e3...ac9 Generelt sett kreves det høyere snitt enn C for å ta master innenfor sykepleie altså. Selv om C er kravet, så betyr det ikke at det er snittet de aller fleste steder. Jeg kom inn på min master med et nødskrik og hadde B i snitt. Anonymkode: 212ad...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #16 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Generelt sett kreves det høyere snitt enn C for å ta master innenfor sykepleie altså. Selv om C er kravet, så betyr det ikke at det er snittet de aller fleste steder. Jeg kom inn på min master med et nødskrik og hadde B i snitt. Anonymkode: 212ad...e3a Nå svarte jeg hun som klaget over å ikke komme inn med et snitt under C. Da tenker jeg at da har man ikke jobbet godt nok på skolen, og at det blir litt dumt å klage over å ikke komme inn på master studie etterpå. B er en god karakter og det er så klart surt å ikke få plass da. Snittet bestemmes jo også fra år til år og studiested, så man har nok en god mulighet å få plass på et eller annet tidspunkt med B. Anonymkode: 931e3...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #17 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 10.30): Sykepleier som elsker yrket her også. Men du kan da ikke bli sykepleier hvis du er ufør?? Anonymkode: 76c04...f03 Selvfølgelig kan man bli det. At man er ufør, betyr ikke at man er arbeidsufør resten av livet. Jeg vet om ei på forumet her som tok sykepleieutdanning da hun var 100% ufør. Nå jobber hun, husker ikke hvor mange prosent. Men om det var 50-60%. Jeg er også ufør (ung ufør), er snart ferdig med en mastergrad. Men tenker etterhvert å prøve og komme meg ut i arbeid. Tror ikke jeg klarer 100%, men hvis alt er tilrettelagt kan jeg sikkert klare 50%. // Serafin skrev (På 20.9.2024 den 3.07): Åh nei. Ikke bli sykepleier. Jeg er sykepleier og angrer så jævlig. Lav grunnbemanning, dårlig lønn, samtudighetskonflikter og kjipe ledere. Hold deg unna. Ta deg f.eks. heller en maritim utdanning hvor du kan få mye bedre betalt. Selvfølgelig skal det komme inn folk som advarer mot å ta utdanningen. Som ikke en gang har respekt for sykepleieyrke, men derimot klager på hvor fælt det er å være nettopp sykepleier. Det finnes mange som er utrolig fornøyd med yrkesvalget sitt, så jeg synes det er smålig at du skal fraråde andre å ta utdanningen. Nå skal det jo sies at sykepleieutdanningen gir mange muligheter, ikke bare innen pleie og omsorg. Men også for eksempel innen helseinformatikk og velferdsteknologi, det er så langt unna pleie og omsorg som du får det. Anonymkode: 9a5a7...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #18 Del Skrevet 21. september Minitroll skrev (37 minutter siden): De som skrur og drar i ledninger har også en svært tung jobb. Jeg har jobbet med både rør/ledning og sykepleie. Nesten Alle vanlige lønnsmottakere sliter hardt og ender opp med en liten brøkdel til moro. Jada, det er nok ikke bare fryd og gammen å jobbe med rør/ledninger også. Men i forhold til helsevesenet er det en viss forskjell. Helsepersonell bruker hele sitt vesen, det åndelige, mentale og fysiske. Har du tenkt på det? 😏 Anonymkode: bbd67...851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 21. september #19 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada, det er nok ikke bare fryd og gammen å jobbe med rør/ledninger også. Men i forhold til helsevesenet er det en viss forskjell. Helsepersonell bruker hele sitt vesen, det åndelige, mentale og fysiske. Har du tenkt på det? 😏 Anonymkode: bbd67...851 Nå er jeg sykepleier selv. Vet at man blir utslitt mentalt, men man lærer seg å stenge litt av etterhvert. Hvis ikke er det ikke noe liv å ha. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #20 Del Skrevet 21. september Her var det mange svar på det jeg IKKE lurte på.. Men takk til dere som svarte ordentlig. Jeg har vært ufør i såpass mange år at jeg vet hva jeg klarer og ikke, så det er ikke noe å bekymre seg for. Har absolutt kapasitet til det etterhvert, det var bare hvordan jeg kan få studiekompetanse i voksen alder, uten og måtte gå med mange 19 åringer, tror det kan være godt og ha litt støtte, da det er mange år siden jeg satt på skolebenken sist. Realkompetanse går jeg under, men så er det vel noen fag utenom? Anonymkode: dab3b...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå