AnonymBruker Skrevet 19. september #1 Del Skrevet 19. september En bekjent av meg har nylig endret etternavnet sitt på FB. Dvs hun hadde to etternavn, sitt eget og mannens. Nå, helt plutselig, heter hun kun sitt eget navn. Mannen står fortsatt oppført som gift med henne på FB. Kan det skje, at noen som er gift, plutselig velger å ikke hete det samme som mannen sin likevel? eller er det grunn til å tenke at her er det brudd på gang? Anonymkode: 4a7c7...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. september #2 Del Skrevet 19. september Veldig vanlig tror jeg ikke at det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 19. september #3 Del Skrevet 19. september Du får spørre henne da, er jo ikke verre enn det 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #4 Del Skrevet 19. september jukkapalme skrev (Akkurat nå): Du får spørre henne da, er jo ikke verre enn det 😊 Vi er bekjente, ikke venner. Derfor jeg lurer her, hvis ikke hadde jeg bare spurt Anonymkode: 4a7c7...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #5 Del Skrevet 19. september De gangene jeg har sett det, har det alltid vært brudd. Anonymkode: ef553...d1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 19. september #6 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er bekjente, ikke venner. Derfor jeg lurer her, hvis ikke hadde jeg bare spurt Anonymkode: 4a7c7...b84 Men hvorfor lurer du da? Har du mannen hennes i kikkerten eller noe? 😄 Ikke frekt ment, håper ikke du tar det sånn. Er nok ikke så vanlig å bytte etternavn som gift, men ulovlig er det ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 19. september #7 Del Skrevet 19. september Jeg byttet tilbake til mitt pikenavn mindre enn 1 år etter at vi giftet oss, så ja selvfølgelig kan man gjøre det. Og det kan være like mange forklaringer som folk til hvorfor man velger å gjøre det. En åpen FB profil er jo "offentlig", så vedkommende velger jo å kringkaste dette, så da er det vel bare å spørre hvis du lurer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #8 Del Skrevet 19. september Portvinpiken skrev (4 minutter siden): Jeg byttet tilbake til mitt pikenavn mindre enn 1 år etter at vi giftet oss, så ja selvfølgelig kan man gjøre det. Og det kan være like mange forklaringer som folk til hvorfor man velger å gjøre det. En åpen FB profil er jo "offentlig", så vedkommende velger jo å kringkaste dette, så da er det vel bare å spørre hvis du lurer. Kan jeg spørre hvorfor du valgte å gjøre det? Anonymkode: 4a7c7...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. september #9 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi er bekjente, ikke venner. Derfor jeg lurer her, hvis ikke hadde jeg bare spurt Anonymkode: 4a7c7...b84 Så du tenker at noen tilfeldige her vet det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #10 Del Skrevet 19. september Hensatt skrev (1 minutt siden): Så du tenker at noen tilfeldige her vet det? Morsom, du. Nei jeg lurer på hva dere tenker når dere ser slikt - og om det er vanlig å endre navn uten at det er brudd? Anonymkode: 4a7c7...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #11 Del Skrevet 19. september Jeg antar at det er brudd, ja. Når jeg og eksmannen min ble skilt, endret jeg tilbake til pikenavnet mitt ganske raskt. Så ingen vits i å bruke hans etternavn, selv om vi har barn sammen. Mannen hennes har vel hatt annet å tenke på enn å endre status på Facebook... Min eksmann ønsket at vi skulle komme sammen igjen, og har lenge holdt den muligheten åpen. Anonymkode: a506a...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #12 Del Skrevet 19. september Hensatt skrev (3 minutter siden): Så du tenker at noen tilfeldige her vet det? Hva med bare å hoppe over tråden om den er så vanskelig for deg? Hva er poenget med å tyne TS? Det er et helt normalt spørsmål, og jeg regner med at TS også skjønner at vi her inne ikke vet med sikkerhet. Han ønsker bare å høre hva folk tenker om det. Anonymkode: a506a...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. september #13 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva med bare å hoppe over tråden om den er så vanskelig for deg? Hva er poenget med å tyne TS? Det er et helt normalt spørsmål, og jeg regner med at TS også skjønner at vi her inne ikke vet med sikkerhet. Han ønsker bare å høre hva folk tenker om det. Anonymkode: a506a...c5a Poenget er at det kan være hva som helst og svaret kan man ikke få fra andre enn vedkommende som har skiftet navn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #14 Del Skrevet 20. september At man endrer navn på FB betyr ikke at man har byttet navn. Det betyr bare at man ønsket å endre Facebook-navnet. Man kan hete hva som helst der, det er ikke noe krav til at det må matche ens ekte navn. Jeg bruker bare ett av mine etternavn der pga. at jeg ønsker å være vanskeligere å søke opp. Anonymkode: c1dfe...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #15 Del Skrevet 20. september Joda, noen velger å endre Facebook-navnet sitt, men det er mye mye vanligere, og dermed mer nærliggende å tenke, at navneendringen er gjort på grunn av samlivsbrudd. Jeg gjør også slik som TS har gjort; nemlig å gå inn på profilene, både til vedkommende og ektefellen (eksen?) for å se om det fremdeles står noe om sivilstatusen der. 🕵️♀️ Det er jo en del som ikke oppdaterer Facebookprofilen særlig ofte lenger, og det hender noen fremdeles står som gift med eksen, særlig i separasjonsperioden. De fleste skjuler vel heller statusen sin, men det varierer. Anonymkode: 3ba3d...2ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. september #16 Del Skrevet 20. september Jeg tenker brudd er det mest vanlige. Det kan likevel være at hun vil være vanskeligere å finne på Facebook, og derfor ikke vil ha etternavnet sitt. Flere rundt meg har endret så etternavnet ikke er på Facebook, eller de har bare initialene. Kommer litt an på hvilken jobb en har osv, og om noe kan ha skjedd som gjør det. Noen blir også bare mer bevisste og tar da det valget. Så kan være ulike grunner, men jeg hadde tenkt det kunne være brudd ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #17 Del Skrevet 20. september Jeg kjenner flere som har endret tilbake til sitt opprinnelige navn, uten at det har vært brudd. Noen har simpelthen ikke trivdes med det nye navnet, og villet ha sitt gamle tilbake. Noen har endret navnet tilbake pga mannens etternavn ble trøblete å bruke. Typisk dem som har tatt utenlandsk mann sitt veldig utenlandske navnet, og var lei av at folk trodde de var innvandrere, at de alltid måtte stave det, forklare det, osv. Anonymkode: a0285...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. september #18 Del Skrevet 20. september (endret) Jeg planla skilsmisse, og endret etternavnet mitt offisielt to år før skilsmissen var et faktum. Ett år før jeg ba om skilsmissen og separasjon ble tatt ut. Endret da navnet på Facebook også. Jeg fikk ingen spørsmål om det, selv om jeg hadde hatt det gifte etternavnet i rundt 12 år på det tidspunktet jeg endret det. De nærmeste venninnene visste jo fra før av at jeg gikk med skilsmisseplaner, så de spurte ikke privat heller. Men fikk altså ingen spørsmål fra andre på FB el.l. Så ja, i mitt tilfelle var det fordi det var planer om skilsmisse, selv om tiden ikke var riktig for selve skilsmissen. Endret 20. september av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. september #19 Del Skrevet 20. september Man gir fra seg litt av identiteten sin når man bytter etternavn. Kanskje hun har blitt mer selvsikker og nå våger å ha sitt eget navn. Har de felles barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #20 Del Skrevet 21. september Jeg ville ikke automatisk tenkt at det var brudd. Det er ikke så lenge jeg tok bort etternavnet mitt på Facebook, så bare for- og mellomnavn står igjen. Det var fordi både mellom- og etternavn var vel langt og kronglete. Jeg liker dessuten mellomnavnet bedre, selv om jeg vanligvis bare bruker etternavnet. Begge er mine navn fra barndommen, jeg har ikke tatt mannens etternavn og han har ikke tatt mitt. Og jeg har bare endret det på fb, ingen andre steder. Hun kan også, som andre nevner, ha tatt tilbake pikenavnet av ulike praktiske årsaker. Eller fordi hun har kommet fram til at det betyr mye for henne. Sistnevnte kan jeg komme på noen som har gjort. Ei som hadde et utenlandsk pikenavn som hun egentlig opplevde viktig for identiteten sin, og savnet. Og ei som angret på å ha tatt mannens etternavn fordi hun likte sitt gamle navn bedre, og etter noen år kom frem til at det ikke var viktig å ha felles navn likevel. Anonymkode: 46b16...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå