Gå til innhold

Hallusinerte i kveld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg la barna. Duppet av og tror jeg sovnet litt. Så våknet jeg til å prøvde å tviholde øynene mine åpne da jeg hadde masse å rydde. Jeg så 100% tydelig en plastikk leke-helikopter i rød farge. Det var ikke noe blurry en gang, den var 100% ekte i synet og en leke vi ikke har i huset heller. Hørte lyden veldig tydelig fra «rotoren» men i en lekestøy desibel. 

Dette har ALDRI skjedd meg før. Jeg er litt redd etter dette. Kan det være tegn på noe liksom? Bør jeg oppsøke lege? Har en schizofreni bror og en mor som ikke har diagnosen med som oppfører seg deretter 🥲

Anonymkode: 91380...e1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du var et sted mellom mellom søvn og våken tilstand og da kan vel slike ting skje. Om du ikke opplever noe lignende flere ganger når du vet  at du er helt våken så ville jeg ikke bekymret meg så mye. 

Anonymkode: ae947...bb6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du veldig trøtt/sliten? Hadde du feber? Stress? Jeg opplevde det samme for noen dager siden, og noen uker siden. Ingen lyd. Bare noen som beveget seg i rommet. Det så helt ekte ut, så jeg ble jo redd første gangen. Måtte bare lukke øynene til slutt for det forsvant ikke. Tror det skjedde fordi jeg var enormt sliten grunnet mye fest og lite søvn. Men slikt kan være arvelig og. 

Anonymkode: b808a...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var du veldig trøtt/sliten? Hadde du feber? Stress? Jeg opplevde det samme for noen dager siden, og noen uker siden. Ingen lyd. Bare noen som beveget seg i rommet. Det så helt ekte ut, så jeg ble jo redd første gangen. Måtte bare lukke øynene til slutt for det forsvant ikke. Tror det skjedde fordi jeg var enormt sliten grunnet mye fest og lite søvn. Men slikt kan være arvelig og. 

Takk for svar! Hmm! Jeg fester ikke, røyker ikke, spiser sunt men i blant lite søvn pga barn, andre ganger egen feil hvis jeg ikke klarer å stoppe en serie men tar det igjen når barna ikke er hjemme! Hadde en lur på formiddagen i dag på tre timer, så kan ikke skjønne om jeg skulle hatt mangel på søvn heller 🥲 Skummelt at man kan se noe som ser så ekte ut! Nå er jeg redd jeg kan se noe annet neste gang. Min bror ser jo romvesen… grøss

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Hmm! Jeg fester ikke, røyker ikke, spiser sunt men i blant lite søvn pga barn, andre ganger egen feil hvis jeg ikke klarer å stoppe en serie men tar det igjen når barna ikke er hjemme! Hadde en lur på formiddagen i dag på tre timer, så kan ikke skjønne om jeg skulle hatt mangel på søvn heller 🥲 Skummelt at man kan se noe som ser så ekte ut! Nå er jeg redd jeg kan se noe annet neste gang. Min bror ser jo romvesen… grøss

Ikke feber eller stresset heller 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg la barna. Duppet av og tror jeg sovnet litt. Så våknet jeg til å prøvde å tviholde øynene mine åpne da jeg hadde masse å rydde. Jeg så 100% tydelig en plastikk leke-helikopter i rød farge. Det var ikke noe blurry en gang, den var 100% ekte i synet og en leke vi ikke har i huset heller. Hørte lyden veldig tydelig fra «rotoren» men i en lekestøy desibel. 

Dette har ALDRI skjedd meg før. Jeg er litt redd etter dette. Kan det være tegn på noe liksom? Bør jeg oppsøke lege? Har en schizofreni bror og en mor som ikke har diagnosen med som oppfører seg deretter 🥲

Om du har schizofreni så tett på i familien så burde du jo ha ganske grei kunnskap om den lidelsen. Og hallusinasjoner kan man få av en god del forskjellige grunner uten at det skyldes en tung psykose  lidelse. Selv har jeg opplevd det flere ganger som følge av bivirkning på medisin, mangel på søvn, kraftig dehydrering, som følge av min alvorlige anoreksi og jeg kunne fortsatt med enda flere eksempler

Anonymkode: 286b3...9f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner at du syns det var ekkelt. Det syns jeg også, spesielt siden jeg har hatt det to ganger såpass tett nå. Men syns også det var veldig fascinerende på et vis. Som magi. Jeg sliter med sterk angst, så det er klart at psykose streifer tankene innimellom, men det bekymrer jeg meg heldigvis ikke for. Kan kun huske én annen gang jeg har opplevd dette, og da kjørte jeg bil hele natten, og var kjempetrøtt. Jeg så faktisk troll😂

Får broren din god behandling som hjelper han? Håper du klarer å slappe av☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sovnet litt så er ikke dette mer å tenke på. Det heter hypnagoge hallusinasjoner og er pga at hjernen ikke var helt våken, du var i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Ikke noe farlig og ikke et sykdomstegn.

Anonymkode: 46e22...c0c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er litt voldsomt til å bare feie under teppert. Jeg tror jeg hadde tatt to ord med fastlegen om dette, spesielt med familiehistorikken.

Så får du både profesjonell vurdering og lettet ditt hjerte. ❤️ 

Anonymkode: 32dfb...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det etter alt for lite søvn! Kjempe ekkelt. Så en gang et rådyr som sprang rett foran bilen min. Til et jorde, men der var den jo ikke etter å ha passert bilen. Gikk ut, og det var ingen spor i snøen. 
Også sett ting bevege seg i sidesynet, menneskeaktig form. 

Uavhengig om du har hatt lite søvn og stress, eller ikke, så må du med historikk i familien, oppsøke fastlege. Det er EKSTREMT viktig at du sover nok, spiser godt, ikke stresser. Ta deg pauser på dagtid, kanskje sykemelding om du er i jobb og det er for mye nå. Det er triggere som kan utløse sykdom som ligger latent. Snakk med fastlegen din. Asap

Anonymkode: 38873...72d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du sovnet litt så er ikke dette mer å tenke på. Det heter hypnagoge hallusinasjoner og er pga at hjernen ikke var helt våken, du var i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Ikke noe farlig og ikke et sykdomstegn.

Jaha, å du er kompetent nok til å komme med et slikt utsagn? Virker ikke sånn, spesielt når det er familie med schizofreni.
Det kan være ufarlig, men dette er alltid noe som burde rapporteres til lege, så lege kan ta en faglig vurdering på om det bør undersøkes videre. Eller tiltak for pasienten for å unngå nye episoder   

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som nightterror. Bare du var heldig det var et helikopter 😅

Anonymkode: c438a...18b

Åja, siden det er schizofreni i familien, kan det være hallusinasjoner. Men det trenger ikke være det. Du kan jo oppsøke lege å høre med dem.

Anonymkode: c438a...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jaha, å du er kompetent nok til å komme med et slikt utsagn? Virker ikke sånn, spesielt når det er familie med schizofreni.
Det kan være ufarlig, men dette er alltid noe som burde rapporteres til lege, så lege kan ta en faglig vurdering på om det bør undersøkes videre. Eller tiltak for pasienten for å unngå nye episoder   

Jeg blir ikke noe mindre kompetent enn andre her i tråden bare fordi du er uenig med meg. Hvis TS ikke hadde sovnet så ville det vært noe helt annet. At broren har schizofreni endrer ikke det. Ville ikke kalt dette noen episode og kan vedde på at legen ikke vil være det grann bekymret.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette relativt vanlig? Fra tid til annen har jeg søvnparalyse og ser ting helt tydelig idet jeg er i ferd med å våkne. Det kan være helt jævlig skummelt, f.eks. når det ser ut til å sitte noen på sengekanten min, men er heldigvis ellers harmløst.

https://no.wikipedia.org/wiki/Søvnparalyse

Anonymkode: 0166c...591

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt voldsomt til å bare feie under teppert. Jeg tror jeg hadde tatt to ord med fastlegen om dette, spesielt med familiehistorikken.

Så får du både profesjonell vurdering og lettet ditt hjerte. ❤️ 

Anonymkode: 32dfb...0ee

Det var da ikke så voldsomt. Og nei man trenger ikke å bestille legetime for et slikt engangstilfelle.Selv ikke om man har shizofreni familien.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd det etter alt for lite søvn! Kjempe ekkelt. Så en gang et rådyr som sprang rett foran bilen min. Til et jorde, men der var den jo ikke etter å ha passert bilen. Gikk ut, og det var ingen spor i snøen. 

Uavhengig om du har hatt lite søvn og stress, eller ikke, så må du med historikk i familien, oppsøke fastlege. Det er EKSTREMT viktig at du sover nok, spiser godt, ikke stresser. Ta deg pauser på dagtid, kanskje sykemelding om du er i jobb og det er for mye nå. Det er triggere som kan utløse sykdom som ligger latent. Snakk med fastlegen din. Asap

Nei man må ikke oppsøke lege ved et slikt engangstilfelle fordi man har sizofren i familien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til de som sier at du trolig var i en slags mellom-fase av søvn og våken. 

Har du sett på Kompani Lauritzen? Der begynner de fleste å hallusinere når de sitter våkne og ser etter at flagg fjernes. De ser alt mulig som ikke er der, og ser ikke det som faktisk er der. Hjernen spiller et puss. 

Anonymkode: 59dcc...5ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får føre dagbok og se om dette skjer jevnlig. Hvis ikke kan du ts det rolig, hvis motsatt, da kan du kontakte lege.

Men inntil videre, sørg for å få nok søvn, hvile og mye fisk, egg, kjøtt i dietten din. Det er særdeles viktig når du har små barn du har ansvar for.

Anonymkode: 802b2...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du bør lese om infralyd “(infra sound” gir flere treff). Det kan være en forklaring på slike fenomen, og ting som å se spøkelser, kjenne grøsninger på ryggen m.m. 

Anonymkode: 113f1...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...