Gå til innhold

Vannhunder og jakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alle vannhunder jaktinstinkt? Også utover fugler? Kan de gå løse i skogen? Eller er dem også intressert i vilt som rådyr ol.

Anonymkode: 36a21...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vannhundraser

Vannhunder som sådan inngår i FCIs gruppe 8 under seksjon 3, men ikke alle som nevnes nedenfor anerkjennes av FCI. Puddel regnes av FCI som en selskapshundog inngår i gruppe 9 seksjon 2, men den er altså opprinnelig en apporterende vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vannhundraser

Vannhunder som sådan inngår i FCIs gruppe 8 under seksjon 3, men ikke alle som nevnes nedenfor anerkjennes av FCI. Puddel regnes av FCI som en selskapshundog inngår i gruppe 9 seksjon 2, men den er altså opprinnelig en apporterende vannhund.

Altså mente disse hunderasene som over her limt inn fra Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har generelt jaktinstinkt, men noen mindre enn andre såklart.

Noen vannhunder er ikke avlet for å jakte/støte viltet selv, kun apportere, mens andre er avlet for å også søke fugl før skudd. 

Anonymkode: 2c4d8...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Lagotto har et slags jaktinnstinkt. De har utrolig god nese. Har min andre nå. De er veldig opptatt av fugler og kan plutselig løpe i motsatt retning mot fuglen. Første jeg hadde drepte en småfugl. 

Anonymkode: 94fc6...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du legger i jaktinstinkt. Hodeløs jaging etter vilt? Ganske vanlig i alle hunder, men det betyr ikke at de er egna til å brukes i jakt. 

Jeg har også Lagotto og kjenner mange individer, min er vel en av de få som IKKE jager etter fugl etc. Hun kan bli interessert og nysgjerrig, men vi har trent MYE på at hun ikke skal jage etter andre dyr i bevegelse så det går fint. Hun er rå på søk og veldig konsentrert når hun er i aktiv søk, da tror jeg ingenting kan få henne til å jage etter noe annet.  Flere av kullsøskene har derimot mye styrker jaktinstinkt og jager vel etter det meste av smådyr som beveger seg (katter, fugl, ekorn....)  

Kort sagt, finner du valpen med rette temperament og trener fra start, så kan du få en hund som ikke jager. 

Anonymkode: 40472...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en storpuddel jeg brukte på jakt sammen med min stående fuglehund. Han sprang mest mellom oss jegere og støkket det som måtte være der, men han brydde seg ikke noe særlig om viltet. Kunne se på han når det var noe i nærheten da, og det var jo nyttig. 

Han hadde generelt lite jaktinstinkt og gikk ikke etter småfugl, rådyr, elg, rein, hare og slikt vilt, og ikke etter sau, ku og hest. Katta kunne få litt fart hvis han var i det rett humøret, men stort sett så ville han ikke å "leke" med den. (Han hadde andre hunder å leke med)

Det eneste han hadde instinkter på, var å komme seg ut i alt som kunne ligne på vann. Han kunne derfor ikke gå løst nært strie elver, delvis isdekket vann og vann det ville vært vanskelig å komme seg opp av, på grunn av drukningsfare. Det var også "umulig" å holde han tørr og ren hvis han gikk løst nært søledammer, elv, bekker, vann og sjø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at min mellompuddel har lite jaktinstinkt, hvis vi definerer det som vilje til å jage etter vilt. Han kan starte, for eksempel etter ei katte, men stopper raskt og kommer tilbake. Rådyr vi møter på tur, stopper han stort sett og ser på. Han har heller aldri stukket når han får ferten av noe. Han kan jage opp fugler, men da snakker vi 10-15 m unna meg maks. 

Når det er sagt, er apporteringsinstinktet sterkt, spesielt i vann. Og han går spor som en drøm, men det at vi samarbeider om det skiller det tydeligvis fra tilfeldige spor vi møter på tur :vetikke:

Anonymkode: 1f7d6...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv spansk vannhund. Hun er det ikke mye jaktinstinkt i, utover at hun bykser litt mot katter som kommer for nært når vi går i nabolaget 🙈 det startet etter at nabokatten ble veldig nærgående i «hennes» hage.. før dette har hun gitt blaffen i alt av andre dyr enn hunder. Når hun var valp bykset hun vel et par ganger etter måker og ender som var for nært på tur, men det ga seg fort. 
Hun går mye fritt i skogen uten å noen gang ha stukket av etter vilt eller andre dyr (sau osv). Men vi har trent mye på innkalling fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellompuddel har nok ikke et jaktinstinkt akkurat, men hun jager alt som vil løpe enten det er rådyr eller sommerfugler. Hun snur etter ett minutt eller to, så det stikker ikke særlig dypt og hun har aldri skadet et levende vesen.Vann vil hun ikke ha noen ting med å gjøre. Merker nok at hun er litt mer interessert i fugl enn andre ting. Tror faktisk hun kunne egnet seg på jakt med litt trening, hun hundre prosent skuddfast og sporer veldig bra.

Anonymkode: c1d4a...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil si puddelen min har noe særlig jaktinstinkt, han begynner å jage om noe løper. Men det er ikke sånn at han blir hyperfiksert, så om han prøver å jage en fugl f.eks. så kommer han med en gang jeg innkaller ham. Han prøvde å jage en katt engang hos min mor, og da lærte han på den harde måten. Han fikk han seg noen klør i trynet, og det endte med at han ble jaget av katten, så katter har han stor respekt for. 

Anonymkode: 38e96...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...